R. Dettmeyer
University of Giessen
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Featured researches published by R. Dettmeyer.
PLOS ONE | 2015
M.K. Kosinska; Taryn E. Ludwig; Gerhard Liebisch; Ruiyan Zhang; Hans-Christian Siebert; Jochen Wilhelm; Ulrich Kaesser; R. Dettmeyer; Heiko Klein; Bernd Ishaque; Markus Rickert; Gerd Schmitz; Tannin A. Schmidt; Juergen Steinmeyer
Background Hyaluronic acid (HA), lubricin, and phospholipid species (PLs) contribute independently or together to the boundary lubrication of articular joints that is provided by synovial fluid (SF). Our study is the first reporting quantitative data about the molecular weight (MW) forms of HA, lubricin, and PLs in SF from cohorts of healthy donors, patients with early (eOA)- or late (lOA)-stage osteoarthritis (OA), and patients with active rheumatoid arthritis (RA). Methods We used human SF from unaffected controls, eOA, lOA, and RA. HA and lubricin levels were measured by enzyme-linked immunosorbent assay. PLs was quantified by electrospray ionization tandem mass spectrometry. Fatty acids (FAs) were analyzed by gas chromatography, coupled with mass spectrometry. The MW distribution of HA was determined by agarose gel electrophoresis. Results Compared with control SF, the concentrations of HA and lubricin were lower in OA and RA SF, whereas those of PLs were higher in OA and RA SF. Moreover, the MW distribution of HA shifted toward the lower ranges in OA and RA SF. We noted distinct alterations between cohorts in the relative distribution of PLs and the degree of FA saturation and chain lengths of FAs. Conclusions The levels, composition, and MW distribution of all currently known lubricants in SF—HA, lubricin, PLs—vary with joint disease and stage of OA. Our study is the first delivering a comprehensive view about all joint lubricants during health and widespread joint diseases. Thus, we provide the framework to develop new optimal compounded lubricants to reduce joint destruction.
Forensic Science International | 2010
R. Dettmeyer; M.A. Verhoff; B. Brückel; D. Walter
Foreign body granulomas in the lungs following acute singular or long time intravenous drug abuse are frequent findings during microscopic investigation of the lungs. Most cases present single granulomas. Cases with multiple foreign body granulomas, already palpable during autopsy and leading to pulmonary granulomatosis with multiple granulomas are less frequent. We report the case of a 32-year old man, dying suddenly and unexpectedly after a well-known history of drug abuse for more than a decade. The granulomas are caused by foreign particle embolization immediately after intravenous injection of not only the drug itself but also of adulterants, e.g. cotton fibers, potato starch or microcrystalline cellulose. At the end, a reduction in the size of the pulmonary bed had occurred followed by pulmonary hypertension. For the first time, lung dust in such a case was characterised by energy dispersive X-ray (EDX).
Legal Medicine | 2009
Heike Wollersen; Freidoon Erdmann; Manfred Risse; R. Dettmeyer
A 65 year old woman had collected some plant leaves, cooked them in water and ate this mash with honey. A few hours after consumption first symptoms of intoxication like sickness, stomach aches and diarrhoea appeared. Her condition deteriorated, she was admitted to hospital, became comatose and finally died due to a multiorgan failure. The plants she had collected were identified as autumn crocus (Colchicum autumnale). Colchicine-concentrations detected in blood samples (HPLC/DAD) taken in hospital approximately 24 h after ingestion were 50 microg/l, in post-mortem femoral blood 65 microg/l colchicine were found (toxic range: >24 microg/l). Also all tested organs contained equally high colchicine levels. Histological examination of the liver showed diffuse vacuolization in the cytoplasma of hepatocytes. Possibly due to the relatively short survival time, only isolated mitotic structures were found within the epithelium of the colon.
Forensic Science International | 2010
R. Dettmeyer; R. Kandolf
Cardiomyopathies are an important and heterogenous group of diseases. With the identification of several new disease entities over the past decade, advances in diagnosis and precise causation, some disease definitions have become outdated. The past decade has witnessed a rapid evolution of molecular genetics in cardiology, e.g. myocardial diseases (Hypertrophic cardiomyopathy-HCM, Arrhythmogenic right ventricular cardiomyopathy-ARVCM) and channelopathies (Long QT syndrome-LQTS, Brugada syndrome-BrS, Catecholaminergic Polymorphic Ventricular Tachycardia-CPVT and Short QT syndrome-SQTS) as diseases predisposing to potentially lethal ventricular tachyarrhythmias. Beside the detection of mutations in several genes, histological and immunohistochemical findings can point to a cardiomyopathy as underlying disease. Therefore, previous microscopical investigations of different parts of the myocardium can help to select those cases of suspected Sudden Infant Death Syndrome (SIDS), where a search for genetic mutations can lead to a diagnosis explaining the sudden and unexpected death.
Rechtsmedizin | 2009
M. Riße; B. Busch; R. Dettmeyer; M.A. Verhoff
ZusammenfassungEs wird von einem Fall berichtet, bei dem eine zunächst unbekannte Person mit einer vermeintlichen Schussverletzung in der rechten Schläfenregion tot aufgefunden wurde. Es stellte sich jedoch heraus, dass diese Wunde im Rahmen einer tödlichen, akzidentellen intrakraniellen Pfählung durch Sturz auf den frisch geschnittenen Ast eines Busches entstanden war. Von der Auffindesituation war abzuleiten, dass die Handlungsfähigkeit des Opfers nach dieser schweren Verletzung für einen begrenzten Zeitraum erhalten gewesen sein muss.AbstractA case is reported in which an initially unidentified person was found dead with a presumptive gunshot wound to the right temple region. It later transpired that this wound was caused by a fatal, accidental, intracranial impalement by a freshly cut branch of a bush. From the position in which the body was found it could be deduced that the person still retained the capacity to act for a limited period of time after having sustained the severe injury.
Rechtsmedizin | 2009
R. Dettmeyer; M.A. Verhoff
Ein Beitrag zu den Rechtsgrundlagen der Leichenschau in der Bundesrepublik Deutschland ist eine Herausforderung: Es gibt 16 Bestattungsgesetze, zusätzlich in einigen Bundesländern Durchführungsverordnungen (. Tab. 1). Dazu kommen im Detail unterschiedliche Todesbescheinigungen bzw. Leichenschauscheine, auf die einige Gesetzgeber als Anlage zum Gesetz Bezug nehmen. Eine Reihe von Gesetzen enthält gleichzeitig Regelungen zum Obduktionsrecht; in einzelnen Bundesländern existieren zwei Gesetzeswerke, eines zum Leichen-, Friedhofsund Bestattungswesen und ein zweites zum Obduktionsrecht, das dann aber nur teilweise geregelt ist. Hinzu kommen Regelungen zur Leichenschau in anderen Gesetzen, z. B. der Strafprozessordnung (StPO), und in den Richtlinien für das Strafverfahren und Bußgeldverfahren (RiStBV). Schließlich sind die Regelungen zur sog. zweiten Leichenschau, der Kremationsleichenschau, uneinheitlich. Grundzüge und eine Reihe von einzelnen Fragen sollen hier dargestellt werden, vom „Begriff des Leichnams“ über z. B. Vorgaben zur „Durchführung der Leichenschau“ bis zu den Regelungen der „Kremationsleichenschau“.
Legal Medicine | 2009
Heike Wollersen; Freidoon Erdmann; Manfred Risse; R. Dettmeyer
Three alcoholics (62 years, 47 years, 83 years) died between 11 and 18 h after ingestion of ethylene glycol (EG). One person committed suicide. Observed symptoms of intoxication were seizures, respiratory depression, arrhythmias and hypotonia. All died in hospital after failed attempts at resuscitation, one person did so after an 11h dialysis treatment. EG was detected in blood in concentrations of between 1 and 3mg/L (toxic range: >0.3mg/L). One case presented a blood alcohol concentration (bac) of 1.14 per thousand. Further toxic substances were not found. Using special staining techniques, oxalate crystals were found in samples from the kidneys, explaining renal failure, and in the medial layer of cerebral vessels.
Rechtsmedizin | 2008
M. Riße; M.A. Verhoff; R. Dettmeyer
Eine 38 Jahre alt gewordene Geschäftsfrau wurde von ihrem Ehemann gegen 8 Uhr morgens leblos in ihrem Bett in Rückenlage aufgefunden. Der Ehemann habe im Wohnzimmer der Souterrainwohnung geschlafen, seine 9-jährige Tochter bei der im gleichen Haus wohnenden Schwiegermutter. Bei Eintreffen des Notarztes war die Totenstarre bereits vollständig ausgebildet. Der Notarzt bescheinigte eine ungeklärte Todesursache und informierte die Kriminalpolizei. Laut Auskunft der Angehörigen sei die Verstorbene an leichtem Asthma erkrankt gewesen. Seit ca. 1,5 Jahren sei es ihr gesundheitlich schlecht gegangen, sie habe erheblich abgenommen. In der letzten Zeit habe sie hin und wieder über eine „Enge im Brustkorb“ geklagt. Von den Angehörigen sei sie immer wieder gedrängt worden, einen Facharzt zu konsultieren. Dies sei jedoch von ihr mit „später“ verwiesen worden. Nach Angaben der Hausärztin habe diese bei einem Besuch der Patientin noch im selben Quartal keine „schwerwiegende bzw. besorgniserregende Erkrankung“ feststellen können. Bei Obduktion des Leichnams (163 cm, 53 kg) fand sich ein dilatiertes Herz (378 g) mit ausgedehnten graugelben, teilweise plaqueartig aufgeworfenen Endokardveränderungen, die sich auch auf das angrenzende Myokard erstreckten und die wie narbig verdichtet imponierten (. Abb. 1, 2). Die Koronararterien zeigten keine pathologischen Veränderungen. Ein Perikarderguss bestand nicht. An der rechten Niere waren gleichfarbene, fleckförmige und relativ scharf begrenzte graugelbe Veränderungen feststellbar. Die unter der Fragestellung einer Infektion durchgeführten „Nested-PCR“Untersuchungen (PCR: „polymerase chain reaction“) verliefen negativ. Mikroskopisch fand sich eine multifokale Infiltration des Myokards mit granulomartigen Strukturen (. Abb. 3). Diese zeigten im Zentrum mehrund vielkernige Riesenzellen ohne Nachweis von doppelbrechendem Fremdmaterial sowie mit umgebender zirkulärer Fibrose aus kollagenen Fasern und einem wechselnd dichten lymphomonozytären Entzündungsinfiltrat (. Abb. 4). An keiner
Archive | 2011
R. Dettmeyer
The analysis of tissues and cells first obtained at forensic autopsy can present particular technical problems. While all established conventional histological staining methods are used, the immunohistochemical visualization of defined antigens has also made progress in forensic histopathology. Tissue that has frequently already undergone autolytic changes or putrefaction can make both conventional and immunohistochemical staining challenging, if not impossible. It is precisely for this reason that the mastery of staining techniques is essential. In the field of immunohistochemistry, the choice of fixative and the duration of fixation play a role, as does the option to pretreat tissues for antigen demasking, which often involves varying incubation times with primary and secondary antibodies. Other histopathological methods are occasionally used, such as in situ hybridization or apoptotic cell detection using the TUNEL technique. The actual practice of microscopy evaluation requires knowledge of possible distortions and artifacts but also depends on selecting the correct stain or the primary antibodies that are appropriate for the immunohistochemical question at hand. Experience in microscopy can significantly reduce problems such as interobserver variability. It is also important not to underestimate the importance of converting microscopic findings into a written expert appraisal. The qualification and microscopic quantification of defined cell types raises additional issues that, in many cases, can only be answered when one also has good knowledge of the relevant literature and its critical review. Highly specialized microscopy investigations, such as confocal laser scanning microscopy and electron microscopy, are used more rarely. However, histopathological findings must always be classified within the overall context of a “case,” taking other findings and information into consideration.
Rechtsmedizin | 2014
Andreas Schmeling; G. Geserick; Michael Tsokos; R. Dettmeyer; E. Rudolf; Klaus Püschel
ZusammenfassungSeit den 1980er Jahren werden in zunehmendem Maß Personen ohne gültige Ausweispapiere in verschiedenen Rechtsbereichen von Sachverständigen bezüglich ihres Lebensalters begutachtet. Die Arbeitsgemeinschaft für Forensische Altersdiagnostik (AGFAD) der Deutschen Gesellschaft für Rechtsmedizin hat seit ihrer Gründung im Jahr 2000 durch Empfehlungen, Tagungen, Ringversuche und zahlreiche Studien ihrer Mitglieder die wissenschaftliche Basis forensischer Altersschätzungen signifikant verbessert. Während Altersschätzungen bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen in Strafverfahren von der Öffentlichkeit nahezu unbeachtet erfolgen, gab es immer wieder kritische Stimmen zu Altersschätzungen bei unbegleiteten minderjährigen Flüchtlingen (UMF) in ausländerrechtlichen Verfahren. Argumente der aktuellen Diskussion werden erörtert.AbstractSince the 1980s the age of persons without valid identification documents is increasingly being assessed by experts in a variety of legal sectors. Since its establishment in the year 2000 the Study Group on Forensic Age Diagnostics of the German Society of Legal Medicine has significantly improved the scientific basis of forensic age estimations by means of recommendations, conferences, proficiency tests and numerous studies by members. Although age estimations in adolescents and young adults in criminal proceedings take place almost unnoticed by the public, critical voices have been raised time after time in relation to age estimations of unaccompanied minor refugees in proceedings under the law on aliens. Arguments put forward in the current debate are discussed.