M. Schönfelder
Leipzig University
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Publication
Featured researches published by M. Schönfelder.
Cancer Letters | 1999
Peter Würl; Axel Meye; Christine Lautenschläger; Hannelore Schmidt; Matthias Bache; Holger Kalthoff; M. Schönfelder; Friedrich-Wilhelm Rath; Helge Taubert
The goal of this study was to examine the relationship between immunohistochemical pRb detectability and p53 overexpression in 198 soft tissue sarcomas (STS) with regard to its clinical relevance. Distinct pRb detectability multivariately shows a correlation to survival rate (relative risk (RR)=1.59, P=0.037). p53 positivity was also multivariately correlated to poor prognosis (RR=2.17, P=0.0014). Stratification of pRb staining to p53 results shows a prognostical graduation. Patients with negativity for both proteins have the most favorable prognosis (projected 5-year survival rate (psr)=54.5%). In contrast to this, positivity for both antibodies has the highest risk (RR=2.48, P=0.02) and the poorest prognosis (psr=17.4%). To conclude, these results explain that the clinical relevance of immunohistochemical pRb positivity in STS is connected with p53 in the form of having an increasing effect on the known prognostic relevance of p53 overexpression.
Chirurg | 2002
S. Leinung; M. Schönfelder; Peter Würl
ZusammenfassungEin 62-jähriger Mann sollte aufgrund einer vermuteten Lockerung nach 10 Jahren einen Hüftendoprothesenaustausch links erhalten. Zusätzliche Schmerzen im Oberschenkel und eine Femoralisparese führten zur computertomographischen Verdachtsdiagnose eines abszedierenden oder neoplastischen Tumors in der Fossa iliaca links. Die weite Exzision zeigte das seltene Bild eines entzündlichen Pseudotumors im M. ileopsoas links aufgrund eines massiven Metallabriebs der Hüftendoprothese.AbstractCase report of a 62-year-old patient with a presumed loosening of a hip endoprosthesis after 10 years and a planned replacement. In addition, the patient suffered pain in the thigh and had paresis of the femoral nerve. A CAT-Scan substantiated the diagnosis either of a suppurating or a neoplastic tumour in the left iliac foss. The wide excision revealed a rare inflammatory tumour in the left ileopsoas muscle due to the excessive abrasion of the metal hip endoprosthesis.
Chirurg | 2002
S. Leinung; Peter Würl; K. Anders; F. Deckert; M. Schönfelder
AbstractIntroduction. The use of a venous port-catheter-system is known as a relatively safe implant. Besides infections, the breakage of PIPS is the most common reason for explantation before term. The purpose of this study is to analyse port-related complications and to show ways of preventingthem. Method. Between 1.1.1994 and 31.12.1999, 391 PIPS were implanted in the V. subclavia with the Seldinger technique at Surgical Clinic 1 of the University of Leipzig. Subsequently, 311 of them were followed up until 31.12.2000, with a mean observation time of 45 months. Results. We registered 48 complications altogether (15.4% of 311), 21(6.7%) of which occurred immediately after implantation (up to 30 days postoperatively).These could be divided either into wound-healing disorders/pulmonary distress (4.5%, n=14) or complications concerning the catheter systems (2.3%, n=7). Long-term complications after 31 days were evident in 27 patients (8.7%), due either to infections (4.5%, n=13) or catheter-associated problems (4.5%, n=14). Catheter lesions occurred in nine cases (2.9% out of 311) at the point of entry into the musculus pectoralis, i.e., where the catheter had to change direction. Typically these were lengthways tears caused by the catheter. We observed one full breakage without dislocation, and two dislocated catheter fragments in the systemic circulation. We consider the change of direction to be responsible for wear on the silicon catheter. During implantation, extreme change of direction of the catheter should be avoided because this is where breakage happens. Catheter implantation by means of exposure of the vena basilica in the infraclavicular triangle is the method of choice.ZusammenfassungHintergrund. Die seit etwa 20 Jahren im Einsatz befindlichen venösen Portsysteme werden als ein relativ sicheres Implantat angesehen. Neben der Infektion zwingen am häufigsten Katheterokklusionen und Katheterbrüche zur vorzeitigen Explantation. Ziel der Arbeit war es, Portkomplikationen zu analysieren und Möglichkeiten zu deren Verhütung aufzuzeigen. Methodik. Vom 1.1.1994 bis 31.12.1999 wurden an der Chirurgischen Klinik I der Universität Leipzig 391 Portsysteme in Seldinger-Punktionstechnik der V. subclavia implantiert. Bis 31.12.2000 wurden 311 Portsysteme nachbeobachtet. Die mittlere Nachbeobachtungszeit lag bei 45 Monaten. Ergebnisse. Wir registrierten insgesamt 48 (15,4% von 311) Komplikationen, von denen sich 21 (6,7%) unmittelbar nach der Implantation (bis 30 Tage postoperativ) entwickelten. Diese rekrutierten sich aus 4,5% (n=14 von 311) Wundheilungs- und pulmonalen Störungen und zu 2,3% (n=7 von 311) aus Katheterproblemen. Spätkomplikationen ab 31. postoperativen Tag sahen wir bei 27 Patienten (8,7%), wobei 4,5% (n=13) Infektionen und 4,5% (n=14) Katheterprobleme aufwiesen. Katheterläsionen sahen wir in 9 Fällen (2,9% von 311) im Eintrittsbereich des Katheters in den M. pectoralis, d. h. an einem Richtungswechsel des Katheters. Typisch waren hierbei Längsrisse des Katheters. Wir beobachteten einen vollständigen Abriss des Katheters ohne Dislokation und zu 2 Katheterfragmentdislokationen in den Körperkreislauf. Wir sehen den Richtungswechsel des Katheters als Ursache für eine Materialermüdung des Silikonkatheters. Bei der Implantation ist peinlich auf die Vermeidung schroffer Richtungsänderungen zu achten, da diese massiv bruchgefährdet sind. Damit ist die offene Implantation des Katheters durch Freilegung der V. basilica in der Mohrenheim-Grube zu favorisieren.
Cancer Letters | 2001
Peter Würl; Marina Fittkau; Axel Meye; Frank Bartel; Hannelore Schmidt; M. Schönfelder; Helge Taubert
Accumulation of the p53 gene product can lead to its immunogenic appearance and the generation of p53 serum antibodies (p53ab). In different cancer types the occurrence of detectable p53ab has an independent prognostic impact. In spite of the known p53 protein overexpression rate in soft tissue sarcomas (STS), up to 70%, there have been no investigations done on p53ab in serum in STS patients. In this prospective study of 50 STS patients, we investigated the presence of serum p53ab using an enzyme-linked immunosorbent assay system and the presence of p53 overexpression in the appropriate tissue specimen immunohistochemically. Using Kruskal-Wallis chi(2) and Kaplan-Meier tests the results were then correlated to histopathological and clinical data. Six of the 50 patients (12%) showed p53ab detectable in the serum, and 56% (28/50) of the tumors were p53 immunohistochemically positive. Four of the six p53ab positives (66%) had immunohistochemically p53 positive and two (33%) had negative tumors. Altogether four of the 50 patients (8%) were positive for p53ab in serum as well as for p53 immunohistochemistry in tumor tissue specimens. Twenty patients (40%) were negative for both. All of the p53ab positive patients had stage I or II tumors. Excluding tumor stage there was no p53ab correlation to histopathological, clinical or prognostic parameters. We conclude that in STS patients, p53ab also occurs but in contrast to other tumor types at a relatively low frequency. According to our results, the clinical value of p53ab seems to be limited in STS patients.
Polish Journal of Surgery | 2013
Andrej Udelnow; M. Schönfelder; Peter Würl; Zuhir Halloul; Frank Meyer; H. Lippert; Pawel Mroczkowski
THE AIM OF THE STUDY The overall survival (OS) of patients suffering From various tumour entities was correlated with the results of in vitro-chemosensitivity assay (CSA) of the in vivo applied drugs. MATERIAL AND METHODS Tumour specimen (n=611) were dissected in 514 patients and incubated for primary tumour cell culture. The histocytological regression assay was performed 5 days after adding chemotherapeutic substances to the cell cultures. n=329 patients undergoing chemotherapy were included in the in vitro/in vivo associations. OS was assessed and in vitro response groups compared using survival analysis. Furthermore Cox-regression analysis was performed on OS including CSA, age, TNM classification and treatment course. RESULTS The growth rate of the primary was 73-96% depending on tumour entity. The in-vitro response rate varied with histology and drugs (e.g. 8-18% for methotrexate and 33-83% for epirubicine). OS was significantly prolonged for patients treated with in vitro effective drugs compared to empiric therapy (log-rank-test, p=0.0435). Cox-regression revealed that application of in vitro effective drugs, residual tumour and postoperative radiotherapy determined the death risk independently. CONCLUSIONS When patients were treated with drugs effective in our CSA, OS was significantly prolonged compared to empiric therapy. CSA guided chemotherapy should be compared to empiric treatment by a prospective randomized trial.
Archive | 2002
A. Udelnow; P. Wuttke; S. Leinung; M. Schönfelder; Peter Würl
Die Ergebnisse von in-vitro Chemosensibilitats-Untersuchungen (Onkobiogrammen) von Weichteilsarkom (WTS)-Zellen wurden mit dem klinischen Verlauf der Patienten unter Chemotherapie verglichen. 48 Patienten mit 68 erstellten Onkobiogrammen wurden von Juli 1995 bis Juni 2001 beobachtet. Wir testeten 5-Fluorouracil (5-FU), Vincristin (VCR), Doxorubicin (DOX), Vinblastin (VBL), Methotrexat (MTX) und Epirubin (EPI) in-vitro. Die Therapie der Patienten erfolgte mit den Protokollen Ifosfamid/Doxorubicin (IFO/DOX), CYVADIC, Ardalan, 5-FU/Leukovorin, Doxorubicin-Monotherapie sowie Vinblastin-Mono-therapie. Die Pradiktivitat der Onkobiogramme fur die in-vivo Sensibilitat betrug 25%, fur die in-vivo-Resistenz 100%. Die progressionsfreie und die Gesamtuberlebenszeit von in-vitro sensiblen und resistenten Tumoren unterschieden sich nicht signifikant. Die Resultate unterstreichen den potentiellen Nutzen von Onkobiogrammen zur Selektion wirksamer Therapieprotokolle fur Weichteilsarkome. Es handelt sich um das bislang groste mit Onkobiogrammen korrelierte Patientenkollektiv dieser Tumorentitat.
Archive | 2000
Peter Würl; S. Leinung; M. Schönfelder
Um die Frequenz der operativen Therapie des Mammakarzinoms in chirurgischen Einrichtungen zu evaluieren fuhrten wir eine Umfrage in den neuen Bundeslandern und Berlin durch. 221 Kliniken und Abteilungen wurden angeschrieben, von denen 154 (70%) antworteten. Von diesen behandelten 1998 23 Abteilungen 1 – 2 Patientinnen, 31 Abteilungen 3 – 10 Patientinnen, 33 Abteilungen 11 – 20 Patientinnen und n Abteilungen uber 50 Patientinnen. Insgesamt 2194 Patientinnen mit primarem Mammakarzinom wurden 1998 in den die Umfrage beantwortenden Einrichtungen operiert.
Archive | 2000
Peter Würl; Helge Taubert; T. Koehler; Axel Meye; Frank Bartel; M. Schönfelder
Hintergrund: Die onkogenen Effekte des mdm2-Proteins, die zum grosen Teil auf Wechselwirkungen mit p53 beruhen, gelten als gesichert. Gegenuber Veranderungen auf der Proteinebene wurde die mRNA-Ebene und besonders deren klinische Bedeutung bisher kaum untersucht.
Archive | 2000
Peter Würl; U. Eichfeld; A. Meye; M. Schönfelder
An 45 Ro-resezierten Patienten mit einer Nachbeobachtungszeit von 10–57 Monaten (Median 29%) mit Weichteilsarkom der Extremitaten wurde prospektiv die Bedeutung der Nachresektion nach unradikalem Ersteingriff untersucht. Von 32 Patienten mit primar radikaler OP verstarben im Nachbeobachtungszeitraum 9 (28,1%), unter den Patienten mit einer komplettierenden Nachresektion war der Anteil fast doppelt so hoch (n = 7 von 13; 53,9%). Hieraus leitet sich die Empfehlung ab, Patienten mit dem Verdacht auf ein Weichteilsarkom zur Vermeidung von Sekundareingriffen primar an ein Zentrum zu uberweisen.
Langenbeck's Archives of Surgery | 2000
S. Leinung; Peter Würl; C.L. Weiss; I. Röder; M. Schönfelder