M. van Griensven
Hochschule Hannover
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Arthroskopie | 1999
U. Bosch; J. Zeichen; P. Lobenhoffer; M. Skutek; M. van Griensven
Die Arthrofibrose ist eine gravierende Komplikation nach Verletzungen und operativen Eingriffen an Gelenken mit einer meist schmerzhaften Einschränkung der Gelenkbeweglichkeit. Die primäre Form wird durch eine generalisierte Narbenbildung charakterisiert, während sich die sekundäre Form auf eine lokale Pathologie zurückführen läßt. Die kausale und formale Pathogenese der primären Arthrofibrose sind bisher nicht geklärt. Neben Veränderungen im Bindegewebe, ähnlich denen bei Organ- und systemischen Fibrosen, findet sich eine chronische inflammatorische Reaktion, die Hinweise auf eine Immunpathogenese liefert. Während die sekundäre Arthrofibrose eine lokale Komplikation darstellt, ist die primäre Form wahrscheinlich ein eigenständiges Krankheitsbild.Arthrofibrosis represents a severe complication of trauma and surgery around joints with loss of motion due to an excessive fibrotic response in the repair process. Patients with primary arthrofibrosis suffer from a general fibrotic healing response after injury or surgery, while patients with secondary arthrofibrosis exhibit loss of motion due to a local fibrotic healing response. Nonisometric positioning of cruciate ligament grafts, notch impingement or hardware problems may lead to secondary arthrofibrosis. In contrast, the etiology of primary arthrofibrosis is still unknown. There are alterations of the extracellular matrix with an increase in collagen type VI expression similar to other local or systemic fibrotic disorders. A chronic inflammatory process may play a crucial role in the mechanism of primary arthrofibrosis and may indicate an immune response. This immune response may activate inflammatory cells and stimulate resident cells to proliferate and to form extracellular matrix. We still do not know which stimuli trigger the fibrotic response. It may be reasonable to assume that primary arthrofibrosis is an independent disease while secondary arthrofibrosis represents a true complication of trauma and surgery around joints.
Unfallchirurg | 2001
A.-M. Weinberg; I.T. Pietsch; M. Krefft; H.-C. Pape; M. van Griensven; M.B. Helm; H. Reilmann; H. Tscherne
ZusammenfassungDie Entwicklung eines kinematischen Modells des Unterarms, das es erlaubt, systematische Aussagen über den Einfluss von Fehlstellungen von Ulna und Radius auf die Pro- und Supination zu machen, setzt eine genaue Kenntnis der Pro- und Supinationsbewegung voraus. Die Kinematik der Umwendbewegung des Unterarms wird in zwei parallelen Studien untersucht. In der ersten kernspintomographischen Untersuchungsreihe an 18 Probanden (36 untersuchte Unterarme) wird während der Umwendbewegung eine Ausweichbewegung (laterale Abduktion) der Ulna nach lateral von im Schnitt 7,14° gemessen.Zum Nachweis, ob die Ausweichbewegung durch eine Drehung des Humerus oder durch Auslenkung in der Articulatio humeroulnaris zu Stande kommt, wird eine weitere Studie an 30 Präparaten durchgeführt. Die Vermessung der Umwendbewegung erfolgt dabei nach Fixierung des Humerus in einem speziell entwickelten Versuchsaufbau bei Gewährleistung der freien Bewegungsmöglichkeit der Unterarmknochen. Auch dabei zeigt sich in allen Fällen eine Ausweichbewegung im selben Ausmaß.Damit wird nachgewiesen, dass die Ulna während der Umwendbewegung des Unterarms eine für die Kinematik der Pronations-Supinationsbewegung nicht unbedeutende laterale Abduktion durchführt, deren Ursprung in der Articulatio humeroulnaris zu finden ist. Pro- und Supination erfolgen demnach um instantane Achsen.AbstractThe development of a kinematic model of the pro- and supination, that can be used to predict the influence of angulations of ulna and radius on the pronation and supination is based on the precise knowledge of the pronation and supination movement. We performed two parallel studies for examining the pronation and supination motion of the human forearm. The first experiment dealt with MRI-studies on 18 probands (36 examined forearms). As a result we observed an evasive movement of the ulna during the rotation of 7,14° medial.In order to prove whether the evasive movement was caused by a rotation of the humerus or by an evasion in the articulatio humeroulnaris, we carried out a second experiment, using 30 preparations. The measurement of the pro- and supination motion with a fixed humerus was expedited using a special experimental setup which guaranteed that the ulna could move freely. In all cases we found the same magnitude of the evasive motion of the ulna.Therefore we demonstrated, that the ulna performs an evasive motion during the pro- and supination motion of the forearm that influences the kinematic behavior of the pro- and supination motion significantly.
Unfallchirurg | 2002
U. Bosch; J. Zeichen; M. Skutek; I. Albers; M. van Griensven; N. Gässler
ZusammenfassungDie Bedeutung von Mobilisation und Belastung für die Band- und Sehnenheilung ist heute allgemein anerkannt. Die lokale Deformation von Zellen ist dabei der zentrale Stimulus für die zelluläre Antwort. Über den Einfluss von zyklischer Dehnung auf zellulärer und molekularer Ebene ist bisher jedoch wenig bekannt. Der Einfluss kurzzeitiger zyklischer Dehnung auf die Synthese von Kollagen Typ I und III sowie von Fibronektin wurde daher in humanen Fibroblasten aus der Patellarsehne untersucht. Die Fibroblasten wurden aus Gewebeproben von 5 Donoren (mittleres Alter 29,2 Jahre) kultiviert. Zellen der 3. Passage wurden auf Silikonschalen für 30 bzw. 60 min zyklisch gedehnt (Dehnung 5%, Frequenz 1 Hz).Nach 6 h und 12 h wurde im Überstand die Konzentration des carboxyterminalen Propeptids von Prokollagen I (P-I-CP) und des aminoterminalen Propeptids von Prokollagen III (P-III-NP) mit einem Radioimmunassay bestimmt. Die Konzentration von Fibronektin wurde nach Reaktion mit einem spezifischen Antiserum nephelometrisch gemessen.Eine signifikante Zunahme gegenüber nichtgedehnten Fibroblasten fand sich für P-I-CP und Fibronektin lediglich 6 h nach 60 min zyklischer Dehnung, für P-III-NP 12 h nach 30 min sowie 6 h und 12 h nach 60 min zyklischer Dehnung. Zyklische Dehnung stimuliert in Abhängigkeit von der Zeitdauer differenziell die Synthese von Kollagen Typ I und III sowie von Fibronektin. Diese Effekte können die Gewebequalität und damit die mechanischen Eigenschaften des Reparaturgewebes nach Band- und Sehnenheilung beeinflussen. Kenntnisse über die zelluläre Antwort auf zyklische Dehnung sind daher für das Verständnis der Gewebeheilung von Bedeutung und tragen zur Verbesserung von Rehabilitationsprogrammen bei.AbstractThe significance of mobilization and loading for healing ligaments and tendons is generally accepted today. Local deformation of cells thereby represents the key stimulus for the cellular response. Less is known, however, about the effects of cyclic strain on the cellular and molecular level. The aim of the in vitro investigation was to determine the effect of cyclic mechanical strain on collagen type I and III and on fibronectin formation in human patellar tendon derived fibroblasts. Human patellar tendon derived fibroblasts from 5 donors (mean age 29.2 years) were cultured under standard conditions. Monolayers of subconfluently grown 3rd passage cells were stretched in rectangular silicone dishes with cyclic movement along their longitudinal axes. Cyclic strain (5%, 1 Hz) was applied for 30 min and 60 min, respectively.Carboxyterminal procollagen type I propeptide (P-I-CP) and aminoterminal procollagen type III propeptide (P-III-NP) release was measured by a radio-immunoassay 6 h and 12 h after stretching. The release of fibronectin was measured by nephelometry following immunoreaction with a specific antiserum. Cells from each donor without any cyclic stretching served as controls. Compared with the controls, only cyclic stretching for 60 min resulted in a significantly increased release of P-I-CP and fibronectin after 6 h.The release of P-III-NP was significantly increased 12 h after 30 min of cyclic stretching as well as 6 h and 12 h after 60 min of cylic stretching, respectively. We conclude that cyclic stretching causes a time-dependent, differential regulation of formation of fibronectin and collagen type I and III. This may effect the quality and thus the mechanical properties of healing tendon and ligament tissues. In order to improve current treatment protocols and to enlarge our knowledge of tissue healing, it is necessary to understand the cellular response to cyclic strain.
Unfallchirurg | 2000
J. Zeichen; M. van Griensven; P. Lobenhoffer; U. Bosch
ZusammenfassungDas Hauptmerkmal der Arthrofibrose ist eine symptomatische Bewegungseinschränkung aufgrund einer posttraumatischen oder postoperativen Bindegewebevermehrung unklarer Genese. Die kausale und formale Pathogenese sind weitgehend unbekannt. Potentiell kommt es im Rahmen eines immunpathologischen Prozesses zur Aktivierung und Proliferation von Fibroblasten mit vermehrter und in der Zusammensetzung veränderter extrazellulärer Matrix. Untersuchungen von systemischen und organspezifischen Fibrosen haben gezeigt, daß es dabei charakteristischerweise zu einer vermehrten Expression von Kollagen Typ VI kommt. Ziel der Untersuchung war es an Gewebeproben von Patienten mit Arthrofibrose nach Kapsel-Band-Eingriffen des Kniegelenks die Lokalisation und Verteilung von Kollagen Typ III und VI darzustellen. Bei 18 Patienten (durchschnittliches Alter 32,7 Jahre) wurden Gewebeproben aus dem Hoffa-Fettkörper und aus interkondylär gelegenem Bindegewebe entnommen. Im Mittel lagen zwischen Trauma und Arthrolyse 13,8 (4–50) Monate. Von allen Präparaten wurde eine HE-Fäärbung angefertigt. Kollagen Typ III und VI wurden immunhistochemisch (ABC-Methode) mit einem entsprechenden monoklonalen (Typ III) bzw. polyklonalen (Typ VI) Antikörper dargestellt. Im Vergleich zu Kontrollpräparaten aus makroskopisch unauffälligen Kniegelenken fand sich bei der Arthrofibrose eine synoviale Hyperplasie mit Zell- und Gefäßproliferation. Subsynovial zeigte sich eine Bindegewebevermehrung. Verglichen mit normalem Synovialgewebe war eine starke Immunreaktion für Kollagen Typ VI vor allem perivaskulär und subsynovial sichtbar. Typ-III-Kollagen zeigte ein diffuses Verteilungsmuster. Das Arthrofibrosegewebe ist wie bei systemischen und organspezifischen Fibrosen durch eine stark positive Immunreaktion für Typ-VI-Kollagen charakterisiert. Typ-VI-Kollagen kann dabei eine Mediatorfunktion haben. Es dient als mikrofibrilläres Netzwerk der Adhäsion und Proliferation von Fibroblasten sowie der Bindung anderer Kollagentypen.AbstractArthrofibrosis is a disabling complication after trauma and surgery due to massive connective tissue proliferation. The etiology and pathogenesis have never been fully understood. A strong immune response may lead to activation and proliferation of fibroblasts with excessive and disordered deposition of matrix proteins. In similar pathological conditions, like lung fibrosis or superficial fibromatoses with fibrotic transformation an increased expression of collagen type VI has been reported. We investigated fibrotic tissue samples taken from 18 patients (average age: 32,7 years), who underwent arthrolysis of the knee joint because of symptomatic arthrofibrosis following ligament injury. The mean interval between trauma and arthrolysis was 13,8 months (range 4–50 months). Tissue samples were taken from the infrapatellar fat pad and intercondylar connective tissue. All samples were stained with HE. The expression of type III and VI collagen was studied immunohistochemically using an immunoperoxidase method for light microscopic visualization. Histologic analysis from patients with arthrofibrosis showed a synovial hyperplasia with cell infiltration and vascular proliferation compared to synovial tissue samples from knee joints without any detectable pathology. Subsynovial an increased deposition of matrix proteins was visible. Type VI collagen was widely distributed as a network subsynovial and around capillary walls. Type III collagen showed a diffuse distribution. Arthrofibrotic tissue is, similar to pathological conditions with fibrotic transformation characterized by an increased expression of collagen type VI. Collagen type VI may play an important role in matrix homeostasis. It serves as an anchoring element between collagen fibers and as a cell binding structure.
Archive | 2001
M. van Griensven; T. Wittwer; N. Brauer; H.-C. Pape
Sepsis is a frequent complication in the posttraumatic course on the intensive care unit. Cytokines play an important role. High levels of TNF-α correspond to bad prognosis. The main effects of TNF-α during sepsis are exerted through its P55 or TNFRI receptor. These effects may be modulated by the steroid hormone dehydroepiandrosterone (DHEA). The purpose of this study was to investigate whether DHEA affects mortality in a cecal ligation and puncture-induced sepsis model through the TNFRI by means of knocking out this gene. Mortality in mice undergoing CLP (WT, 45.5%; TNFRI-/-, 91.7%) could be reduced by DHEA (WT, 11.1%; TNFRI-/-, 37.5%). Diminished cytokine secretion in the wild-type mice treated with DHEA accompanied this reduction. In the knock-out mice no cytokine secretion could be measured. This implies that TNF-α may be protective in the initial phase after trauma. Nevertheless, a cytokine independent pathway may be assumed for the protective effects of DHEA.
Langenbecks Archiv für Chirurgie. Supplement | 1999
U. Bosch; J. Zeichen; Philipp Lobenhoffer; M. van Griensven
Die primare Arthrofibrose ist eine gravierende Komplikation nach Verletzungen und operativen Eingriffen an Gelenken. Im Mittelpunkt der bisherigen klinischen Studien standen Untersuchungen nach Kapsel-Bandverletzungen am Kniegelenk [5–7]. Hauptsymptom ist die persistierende, teils schmerzhafte Einschrankung der Gelenkbeweglichkeit aufgrund einer exzessiven Fibrosierung im Rahmen reparativer Prozesse. Davon zu unterscheiden sind Einschrankungen der Gelenkbeweglichkeit durch eine sekundare Arthrofibrose aufgrund einer lokalen Problematik, wie z.B. einer fehlerhaften Transplantatplazierung beim Ersatz des vorderen Kreuzbandes [7]. Wahrend es fur die Behandlung der sekundaren Arthrofibrose klare Konzepte gibt, ist die Therapie der primaren Arthrofibrose schwierig. Die kausale und formale Pathogenese der primaren Arthrofibrose sind weitgehend unbekannt. Histologische Untersuchungen zeigen neben einer Fibrosklerose eine Synoviahyperplasie sowie lymphoplasmazellulare Infiltrate als Hinweis fur eine chronische inflammatorische Reaktion. Pathogenetisch konnte dies Ausdruck eines immunreaktiven Prozesses sein. Die phanotypische Charakterisierung von synovialen Zellen bei Synovitiden unterschiedlicher Genese ergab Hinweise fur eine zellvermittelte Immunreaktion als typisches Reaktionsmuster des Synovialgewebes [3]. Fur die Induktion einer zellvermittelten Immunreaktion sind allgemein die Antigenprasentation via MHC-Klasse II-Molekule und die Aktivierung von T-Helferzellen von entscheidender Bedeutung [1].
Arthroskopie | 1999
J. Zeichen; M. van Griensven; M. Skutek; U. Bosch
Klinische und tierexperimentelle Studien haben den positiven Einfluß einer frühfunktionellen Behandlung nach Verletzungen des Binde- und Stützgewebes gezeigt. Dehnung ist dabei der zentrale Stimulus für reaktive Prozesse auf zellulärer Ebene. Zyklische mechanische Dehnung führt zu einer Reihe von Reaktionen, die für die Adaption von Zellen und Geweben an unterschiedliche Belastungen und für den Heilungsprozeß von Bedeutung sind. Ungeklärt ist jedoch, wieviel Dehnungsstreß notwendig ist. Ziel dieser Studie war, den Einfluß der Dauer von definierter zyklischer Dehnung auf die Zellproliferation von humanen Fibroblasten zu untersuchen. Fibroblasten wurden dazu aus Patellarsehnen isoliert und auf Silikonschalen kultiviert. Die Silikonschalen mit Zellen der 3. Passage wurden mit einem elektromechanischen Stimulationsgerät zyklisch mechanisch in der Längsachse gedehnt. Eine Dehnungsamplitude von 5% und die Frequenz 1 Hz wurden für alle Experimente gewählt. Die Dauer der zyklischen Dehnung wurde mit 15, 30 und ¶60 min verändert. Nach insgesamt 6, 12 und 24 h wurde der Versuch beendet. Zur Quantifizierung der Zellproliferation wurde die DNA-Synthese, d. h. der ¶Einbau von 5-Bromo-2′-deoxy uridine¶(BrdU) in die DNA gemessen. Als Kontrolle dienten humane Fibroblasten auf Silikonschalen ohne mechanische Dehnung. Nach 15 und 60 min zyklischer Dehnung zeigte sich ein biphasischer Verlauf hinsichtlich der Zellproliferation. Nach 6 und 24 h war eine Zunahme der Zellproliferation im Vergleich zu 12 h vorhanden. 30 min zyklische mechanische Dehnung hatte im Vergleich zur Kontrolle dagegen keinen positiven Einfluß auf die Zellproliferation. Zyklische mechanische Dehnung führt in Abhängigkeit von der Streßdauer zu Veränderungen bei der Zellproliferation. Die längere Streßdauer induziert potentiell Reaktionen, die eine protektive Wirkung für die Zellproliferation haben. Die zelluläre Streßantwort basiert jedoch auf komplexen Prozessen, deren Regulation und Modulation noch nicht geklärt sind. Das Verständnis der zellulären Reaktionen auf mechanische Dehnung ist von grundlegender Bedeutung für eine funktionelle Behandlung von Sehnen- und Bandverletzungen.Experimental and clinical studies document the benefits of early controlled motion and loading in the treatment of musculoskeletal injuries. At the cellular level, dynamic strain plays a key role in cell stimulation and organization of the extracellular matrix. Although the positive effects of physical strain on tendon tissue are well known, little knowledge exists as to how mechanical strain affects tendon cells. The aim of the present study was to investigate in vitro the influence of cyclic strain on cell proliferation of human tendon fibroblasts. Human tendon fibroblasts from patellar tendon were cultured on silicone dishes. Cyclic biaxial strain was applied to the dishes in their long axis with third passage cells. A 5% strain magnitude and a frequency of 1 Hz were applied. The time of applied strain varied between 15, 30 and 60 min. After the fibroblasts were put under strain, the cells were tested for proliferation after 6, 12 and 24 h using incorporation of 5-bromo-2′-deoxy-uridine. As a control, cells were grown on silicone dishes but did not receive any strain. A biphasic response in proliferation was observed for the 15- and 60-min strain periods. At 6 and 24 h the proliferation was increased compared to the controls. The proliferation was decreased at 12 h. After a strain duration of 30 min the proliferation was inferior to that of the controls at all times measured. Application of mechanical stress to tendon fibroblasts results in an alteration of cellular proliferation, depending on the stress time. This study will contribute to an understanding of the cellular mechanism underlying the mechanical stimulation of tendon and ligament healing.
Unfallchirurg | 2014
M. van Griensven
BACKGROUND Multiple trauma can lead to posttraumatic complications such as systemic inflammatory response syndrome (SIRS), multiple organ dysfunction syndrome (MODS), and sepsis. Currently, these complications are monitored using clinical and organ-specific parameters. The immune system is activated by trauma. Cytokines, which are the messenger molecules of this system, can be determined in serum. Furthermore, they are associated with the intensity of the inflammatory and anti-inflammatory reactions. AIM This review describes clinical studies that measured cytokines such as TNF-α, IL-1β, IL-6, IL-8, and IL-10 to prognosticate posttraumatic complications. On the other hand, IL-6 can be helpful in deciding which primary operation to perform, i.e., external fixator or intramedullary nail. Moreover, IL-6 indicates the strength of the immune reaction. Thereby, it may help in determining the optimal time for secondary surgery.ZusammenfassungHintergrundPolytrauma kann zu posttraumatischen Komplikationen wie „systemic inflammatory response syndrome“ (SIRS), „multi-organ dysfunktion syndrome“ (MODS) und Sepsis führen. Zur Zeit werden diese Komplikationen anhand klinischer und organspezifischer Parameter monitoriert. Das Immunsystem wird von dem Trauma aktiviert und Zytokine werden als Botschaftermoleküle sezerniert. Sie können im Serum bestimmt werden und sind mit der Höhe der Inflammations- bzw. Antiinflammationsreaktion assoziiert.ZielDieses Review beschreibt klinische Arbeiten, in denen Zytokine wie TNF-α, IL-1β, IL-6, IL-8 und IL-10 gemessen wurden um posttraumatische Komplikationen zu prognostizieren. Andererseits kann IL-6 bei der Entscheidung für die Art der Primäroperation hilfreich sein (Fixateur externe oder Marknagelung). Des Weiteren kann anhand von IL-6 die Stärke der Immunreaktion und somit der Zeitpunkt für die Sekundäroperation bestimmt werden.AbstractBackgroundMultiple trauma can lead to posttraumatic complications such as systemic inflammatory response syndrome (SIRS), multiple organ dysfunction syndrome (MODS), and sepsis. Currently, these complications are monitored using clinical and organ-specific parameters. The immune system is activated by trauma. Cytokines, which are the messenger molecules of this system, can be determined in serum. Furthermore, they are associated with the intensity of the inflammatory and anti-inflammatory reactions.AimThis review describes clinical studies that measured cytokines such as TNF-α, IL-1β, IL-6, IL-8, and IL-10 to prognosticate posttraumatic complications. On the other hand, IL-6 can be helpful in deciding which primary operation to perform, i.e., external fixator or intramedullary nail. Moreover, IL-6 indicates the strength of the immune reaction. Thereby, it may help in determining the optimal time for secondary surgery.
Unfallchirurg | 2014
L. Wanke-Jellinek; M. van Griensven; Peter Biberthaler
BACKGROUND Despite advances in medicine in head trauma management, traumatic brain injury (TBI) still remains a serious health concern, affecting people regardless of age. It is a leading cause of morbidity and mortality particularly in children and young adults. Therefore, studies are being carried out to try to establish reliable biomarkers to improve the accuracy of TBI diagnosis and associated secondary pathologies. METHODS Implementation of valid TBI biomarkers could possibly reduce the necessity to use computed cranial tomography (CCT), especially in patients suffering from mild TBI to rule out intracranial bleeding. AIM This review provides a critical assessment of biomarkers currently under investigation and their clinical value for the diagnosis, treatment and outcome prediction of TBI.ZusammenfassungHintergrundDas Schädel-Hirn-Trauma (SHT) stellt nach wie vor eine diagnostische Herausforderung dar. Während die diagnostische Einteilung mit Hilfe der „Glasgow Coma Scale“ erfolgt, ist für den Ausschluss intrakranialer Folgeschäden die neuroradiologische Bildgebung unerlässlich.MethodeBiomarker könnten helfen, die Abhängigkeit von der kranialen Computertomographie (CCT) insbesondere im Rahmen des leichten SHT zu verringern und eine bessere Kategorisierung der SHT zu ermöglichen.ZielDieser Übersichtsartikel stellt die aktuelle Studienlage zu verfügbaren SHT-Biomarkern vor und analysiert die möglichen Vorteile einer kombinierten Markeranalyse. Der derzeitige Wissensstand wird anhand einer Grafik übersichtlich dargestellt.AbstractBackgroundDespite advances in medicine in head trauma management, traumatic brain injury (TBI) still remains a serious health concern, affecting people regardless of age. It is a leading cause of morbidity and mortality particularly in children and young adults. Therefore, studies are being carried out to try to establish reliable biomarkers to improve the accuracy of TBI diagnosis and associated secondary pathologies.MethodsImplementation of valid TBI biomarkers could possibly reduce the necessity to use computed cranial tomography (CCT), especially in patients suffering from mild TBI to rule out intracranial bleeding.AimThis review provides a critical assessment of biomarkers currently under investigation and their clinical value for the diagnosis, treatment and outcome prediction of TBI.
Archive | 2002
U. Bosch; J. Zeichen; M. Skutek; M. van Griensven; Norbert Gässler
The capacity of mechanical strains to modulate cell behavior through several different signaling pathways has been shown. Understanding the response of ligament and tendon fibroblasts to mechanically induced strains may provide useful knowledge for treating ligament and tendon injuries, improving rehabilitation regimens and for engineering functional grafts for tissue repair. The aim of the in vitro study was to determine the effect of cyclic strain on type I and III collagen formation in human patellar tendon-derived fibroblasts. Monolayers of 3rd passage cells from 5 donors (mean age 29.2 years) were stretched on silicon dishes with cyclic movement. Cyclic strain (5%, 1 Hz) was applied for 15 min and 60 min, respectively. Carboxterminal procollagen type I propeptide (P-I-CP) and aminoterminal procollagen type II propeptide (P-III-NP) release was measured by radio-immunoassay 6 h and 12 h after stretching. Cells from each donor without any cyclic stretching served as individual controls. Compared with the controls, only cyclic stretching for 60 min resulted in a significantly increased release of P-I-CP. The release of P-III-NP was significantly increased 12 h after 15 min of cyclic stretching as well as 6 h and 12 h after 60 min of cyclic stretching, respectively. We provide evidence that cyclic stretching of fibroblasts causes a time-dependent, differential regulation of type I and III collagen formation. This may effect the quality and thus the mechanical properties of healing and engineered ligament and tendon tissues.