Malte M. Linder
Heidelberg University
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Publication
Featured researches published by Malte M. Linder.
Langenbeck's Archives of Surgery | 1986
Malte M. Linder; H. Wacha; G. Wesch; U. Feldmann
SummaryFrom June 1982 to May 1984 257 patients underwent surgery for bacterial peritonitis in two surgical departments. The documentation of cases was prospective and uniform. Cases with especially favourable or unfavourable prognoses were excluded from the study and the results from only 185 patients with peritonitis sensu strictu were statistically analysed by the logistic discrimination model of Anderson. Only eight pre- and intra-operative parameters were prognostically significant and were charged (x) as follows: age > 50 years (5), female sex (5), coexistent organ failure (7), presence of malignancy (4), preoperative duration of peritonitis > 24 h (4), diffuse peritonitis (6) and nature of exudate [clear (0), turbid-purulent (6) or faecal (12)]. The sum of the scores for each positive parameter gives the Mannheim Peritonitis-Index (MPI), yielding values ranging from 0 to 47. At a score of 26, for instance, with a mean mortality of 24%, the MPI has a sensitivity of 84% and an accuracy of 81 %. The MPI warrants validation in other surgical departments.Zusammenfassung257 Patienten mit bakterieller Peritonitis wurden von VI/82 bis V/1984 an 2 Chirurgischen Kliniken operiert und einheitlich dokumentiert. Unter Ausschluß bestimmter Peritonitiden mit besonders günstiger oder ungünstiger Prognose wurden die Daten von 185 Kranken mit „Peritonitis im engeren Sinne” einem multivariaten mathematischen Entscheidungsmodell (Anderson) unterzogen. Lediglich 8 prä- und intraoperative Risikofaktoren erwiesen sich als prognostisch relevant und wurden geladen (x): Alter > 50 Jahre (5), Geschlecht ♀ (5), Organversagen (7), Malignom (4), präop. Peritonitisdauer > 24 h (4), Peritonitisausbreitung diffus (6), Exsudat: Klar (0), trübeitrig (6), kotig jauchig (12). Die Summe der geladenen Ja-Antworten ergibt den MPI, der von 0–47 reicht. Bei der Indexzahl 26, durchschnittliche Letalität von 24%, erreicht der Index eine Sensitivität von 84%, eine Richtigkeit von 81%. Er sollte noch an anderen Kliniken validiert werden.
Langenbeck's Archives of Surgery | 1985
H. D. Saeger; H. O. Barth; Malte M. Linder; M. Trede
Since 1981 12 patients (11 adenomatosis coli = AC/1 ulcerative colitis = CU) had a colectomy and mucosal proctectomy with ileo-anal anastomosis (IA) and formation of an ileal-S-pouch (IP). The mean age of 7 men and 5 women was 33 years (21-46 yrs). We preferred the synchronous abdomino-peranal operation. Protective ileostomy was closed after a mean of 4.6 months in 11 patients. Postoperative complications: IA-insufficiency = 4, sacral abscess = 1, stenosis = 3, ileus and reoperation = 2). Late results: spontaneous defecation: 11/11, continence 10/11, evacuation 6-8/day. This operative procedure seems to be good for AC and CU.SummarySince 1981 12 patients (II adenomatosis coli=AC/1 ulcerative colitis =CU) had a colectomy and mucosal proctectomy with ileo-anal anastomosis (IA) and formation of an ileal-S-pouch (IP). The mean age of 7 men and 5 women was 33 years (21–46 yrs). We preferred the synchronous abdomino-peranal operation. Protective ileostomy was closed after a mean of 4.6 months in 11 patients. Postoperative complications: IA-in sufficiency =4, sacral abscess =1, stenosis=3, ileus and reoperation=2). Late results: spontaneous defecation: 11/11, continence 10/11, evacuation 6–8/day. This operative procedure seems to be good for AC and CU.ZusammenfassungSeit 1981 wurden 12 Patienten (11 Adenomatosis coli=AC/1 Colitis ulcerosa-CU) durch Colektomie u. Proktomucosektomie mit ileo-analer Anastomose (IA) u. S-förmiger Ileumpouch-Bildung (IP) operiert. 7 Männer und 5 Frauen hatten ein Durchschnittsalter von 33 Jahren (21–46 J.). Die Operation erfolgte synchron abdomino-peranal. Die Rückverlegung des protektiven Ileostoma erfolgte durchschnittlich nach 4,6 Mo. (11/12). Postoperative Komplikationen konnten beherrscht werden (IA-Insuffizienz =4, Sacralabsceß= 1, Stenose=3, Ileus und Re-Laparotomie =2). Spätergebnisse: Spontanentleerung 11/11, Kontinenz 10/11, Stuhlfrequenz 6–8/die Das Op.-Verfahren scheint für die AC und CU geeignet.
Langenbeck's Archives of Surgery | 1983
Hans Ulrich Thiele; R. O. Bethke; Malte M. Linder; U. Bethke
SummaryA total of 24 pelvic fractures combined with abdominal, visceral, genito-urinary tract and vascular injuries were treated during a 10-year period (1 January 1973 to 31 December 1982). Type of accident: road injury (12), crush injury (7), fall from high altitude (3), buried alive (2). Group 1: trauma with vascular lesion (13), mortality 57 %;group II: without vascular lesion (9), mortality 12 %.Two cases of major crush injury of the pelvis are reported. Both patients survived after atypical hemipelvectomy.ZusammmfassungVom 1.1. 1973 bis 31.12.1982 wurden 24 schwere Beckenkombinationstraumen behandelt. Ursachen: Verkehrsunfalln = 12, Quetschverletzungn = 7, Verschüttungn = 2, Sturz aus größer Höhen = 3. Gruppe 1: mit Verletzung von Iliacal- bzw. Femoralgefäßen, Letalität: 57 % (n = 15). Gruppe 11: ohne Gefäßbeteiligung, Letalität: 12 % (n = 9). Zwei Fälle von schwerer Quetschverletzung (einmal durch Eisenbahnpuffer, einmal durch Papierwalzen werden geschildert). Beide Verletzte überlebten nach atypischer Hemipelvektomie.
World Journal of Surgery | 1979
Malte M. Linder; Winfried Kösters; Rainer Rethel
Langenbeck's Archives of Surgery | 1967
Malte M. Linder; W. Doerr
Langenbeck's Archives of Surgery | 1986
Malte M. Linder; H. Wacha; G. Wesch; Ute Feldmann
Langenbeck's Archives of Surgery | 1987
M. Nagel; Ronald R. Reichel; H. D. Saeger; Malte M. Linder
Langenbeck's Archives of Surgery | 1985
H. D. Saeger; H. O. Barth; Malte M. Linder; Michael Trede
Langenbeck's Archives of Surgery | 1984
Malte M. Linder; Ch. Petermann; B. Arens
Langenbeck's Archives of Surgery | 1983
Malte M. Linder; Ch. Petermann; H. Gai; R. Reffen; Rainer Rethel