Michael Klose
Dresden University of Technology
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Archives of Womens Mental Health | 2004
Michael Klose; Frank Jacobi
SummaryBackground and aims: Epidemiological studies throughout the world consistently reported higher rates of depression and anxiety disorders in women, whereas men consistently show higher rates of substance and antisocial disorders. The present study examined factors potentially contributing to these gender differences using general population data. Methods: The sample was drawn from population registries (N=4181) and can be regarded as representative for the adult German population aged 18–65. Mental disorders (DSM-IV) were assessed with a diagnostic interview (CIDI) carried out by clinically trained interviewers. A range of sociodemographic variables was analysed within men, within women, and between genders. Results: The prevalence of common mental disorders (mood, anxiety, substance use and somatoform disorders) is higher among females, with the exception of substance use disorders. Young age was related to substance disorders both in women and in men. Not being married and being unemployed were associated with increased rates of mental disorders in both sexes, but in men stronger than in women. Being retired was associated with depression only in women, whereas belonging to a higher social class, working fulltime and having children appeared to be protective factors for men only. Other sociodemographic factors (concerning education, employment and family status) were not associated with increased rates of mental disorders both in women and men. Conclusion: Overall the emotional advantages or disadvantages of marital status, employment status, number of children, parenthood and social class apply equally to men and women. We cannot explain the female preponderance in most mental disorders by detecting specific unfavourable patterns of sociodemographic correlates, suggesting that determinants of gender differences in common mental disorders are still far from being understood.
Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2004
Frank Jacobi; Michael Klose; Hans-Ulrich Wittchen
ZusammenfassungBislang mangelte es in Deutschland an aussagekräftigen Befunden zur Inanspruchnahme und Produktivitätsminderung bei psychischen Störungen in der Allgemeinbevölkerung. Vorliegende Untersuchungen beziehen sich bislang vorwiegend auf administrative Daten sowie Patientenpopulationen; die Qualität diagnostischer Informationen bei diesen Untersuchungen z. B. im Zusammenhang mit Krankschreibungs-, Medikamentenverschreibungs- und Überweisungsdaten sind erfahrungsgemäß problematisch. Im Rahmen des Bundesgesundheitssurveys 1998/99 und dessen Zusatzsurvey „Psychische Störungen“ wurden in einer repräsentativen Stichprobe der deutschen Allgemeinbevölkerung (18 bis 65 Jahre, N=4.181) psychische Störungen zusammen mit ausgewählten Indikatoren der Inanspruchnahme und mit Ausfalltagen erstmals umfassend für die erwachsene Allgemeinbevölkerung erfasst. Im vorliegenden Beitrag werden—nach einem Überblick zur Größenordnung und Versorgungssituation psychischer Störungen in Deutschland—Angaben zu Haus- und Facharztbesuchen, stationären Aufenthalten und Krankheitstagen des letzten Jahres für folgende Gruppen verglichen: (1) Personen, die nie die Kriterien für eine psychische Störung erfüllten, (2) Personen, die früher eine oder mehrere psychische Störungen hatten, nicht aber im letzten Jahr (Remittierte), und (3) Personen, die aktuell eine oder mehrere psychische Störungen diagnostiziert bekamen. Es zeigten sich eine deutlich erhöhte Inanspruchnahmerate sowie vermehrte Krankheitstage bei Personen mit einer aktuellen psychischen Störung. Remittierte Fälle wiesen weitgehend ähnliche Werte auf wie diejenigen, die niemals eine psychische Störung hatten. Dieser Befund scheint im Einklang mit dem oft episodischen Verlauf vieler psychischer Störungen zu stehen und könnte darüber-hinaus einen Hinweis auf eine Reduktion von direkten und indirekten Kosten durch Therapiemaßnahmen geben.AbstractMental disorders are considered to be costly in terms of elevated rates of healthcare utilization and increased disability days. For the general German population there has been a lack of data on healthcare utilization and disability rates. The available administrative data are incomplete and problematic because they are based on routine clinical diagnoses that lack reliability. Using the German Health Interview and Examination Survey 1998/99 and its Mental Health Supplement (GHS-MHS) data, this paper examines healthcare utilization and disability associated with mental disorders in a representative sample of the general adult population (18–65 years, n=4181). After reviewing the size and treatment status of mental disorders in Germany, data about primary care or specialist consultations, inpatient treatment, and disability days in the last year are presented for the following groups: (1) subjects who never met the criteria of the diagnosis of a mental disorder, (2) subjects who had one or more mental disorders in the past but none in the past year (“remitted”) and (3) subjects who currently (within the last year) met the criteria of one or more mental disorders. We found increased healthcare utilization as well as more disability days in those individuals with a current diagnosis. Remitted persons, however, showed results similar to those who never had a diagnosis of a mental disorder during their lifetimes. The results are consistent with the episodic course of many mental disorders and furthermore might indicate that treatment of mental disorders might contribute to a substantial reduction of direct and indirect illness costs.
Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2004
Frank Jacobi; Michael Klose; Hans-Ulrich Wittchen
ZusammenfassungBislang mangelte es in Deutschland an aussagekräftigen Befunden zur Inanspruchnahme und Produktivitätsminderung bei psychischen Störungen in der Allgemeinbevölkerung. Vorliegende Untersuchungen beziehen sich bislang vorwiegend auf administrative Daten sowie Patientenpopulationen; die Qualität diagnostischer Informationen bei diesen Untersuchungen z. B. im Zusammenhang mit Krankschreibungs-, Medikamentenverschreibungs- und Überweisungsdaten sind erfahrungsgemäß problematisch. Im Rahmen des Bundesgesundheitssurveys 1998/99 und dessen Zusatzsurvey „Psychische Störungen“ wurden in einer repräsentativen Stichprobe der deutschen Allgemeinbevölkerung (18 bis 65 Jahre, N=4.181) psychische Störungen zusammen mit ausgewählten Indikatoren der Inanspruchnahme und mit Ausfalltagen erstmals umfassend für die erwachsene Allgemeinbevölkerung erfasst. Im vorliegenden Beitrag werden—nach einem Überblick zur Größenordnung und Versorgungssituation psychischer Störungen in Deutschland—Angaben zu Haus- und Facharztbesuchen, stationären Aufenthalten und Krankheitstagen des letzten Jahres für folgende Gruppen verglichen: (1) Personen, die nie die Kriterien für eine psychische Störung erfüllten, (2) Personen, die früher eine oder mehrere psychische Störungen hatten, nicht aber im letzten Jahr (Remittierte), und (3) Personen, die aktuell eine oder mehrere psychische Störungen diagnostiziert bekamen. Es zeigten sich eine deutlich erhöhte Inanspruchnahmerate sowie vermehrte Krankheitstage bei Personen mit einer aktuellen psychischen Störung. Remittierte Fälle wiesen weitgehend ähnliche Werte auf wie diejenigen, die niemals eine psychische Störung hatten. Dieser Befund scheint im Einklang mit dem oft episodischen Verlauf vieler psychischer Störungen zu stehen und könnte darüber-hinaus einen Hinweis auf eine Reduktion von direkten und indirekten Kosten durch Therapiemaßnahmen geben.AbstractMental disorders are considered to be costly in terms of elevated rates of healthcare utilization and increased disability days. For the general German population there has been a lack of data on healthcare utilization and disability rates. The available administrative data are incomplete and problematic because they are based on routine clinical diagnoses that lack reliability. Using the German Health Interview and Examination Survey 1998/99 and its Mental Health Supplement (GHS-MHS) data, this paper examines healthcare utilization and disability associated with mental disorders in a representative sample of the general adult population (18–65 years, n=4181). After reviewing the size and treatment status of mental disorders in Germany, data about primary care or specialist consultations, inpatient treatment, and disability days in the last year are presented for the following groups: (1) subjects who never met the criteria of the diagnosis of a mental disorder, (2) subjects who had one or more mental disorders in the past but none in the past year (“remitted”) and (3) subjects who currently (within the last year) met the criteria of one or more mental disorders. We found increased healthcare utilization as well as more disability days in those individuals with a current diagnosis. Remitted persons, however, showed results similar to those who never had a diagnosis of a mental disorder during their lifetimes. The results are consistent with the episodic course of many mental disorders and furthermore might indicate that treatment of mental disorders might contribute to a substantial reduction of direct and indirect illness costs.
Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2004
Frank Jacobi; Michael Klose; Hans-Ulrich Wittchen
ZusammenfassungBislang mangelte es in Deutschland an aussagekräftigen Befunden zur Inanspruchnahme und Produktivitätsminderung bei psychischen Störungen in der Allgemeinbevölkerung. Vorliegende Untersuchungen beziehen sich bislang vorwiegend auf administrative Daten sowie Patientenpopulationen; die Qualität diagnostischer Informationen bei diesen Untersuchungen z. B. im Zusammenhang mit Krankschreibungs-, Medikamentenverschreibungs- und Überweisungsdaten sind erfahrungsgemäß problematisch. Im Rahmen des Bundesgesundheitssurveys 1998/99 und dessen Zusatzsurvey „Psychische Störungen“ wurden in einer repräsentativen Stichprobe der deutschen Allgemeinbevölkerung (18 bis 65 Jahre, N=4.181) psychische Störungen zusammen mit ausgewählten Indikatoren der Inanspruchnahme und mit Ausfalltagen erstmals umfassend für die erwachsene Allgemeinbevölkerung erfasst. Im vorliegenden Beitrag werden—nach einem Überblick zur Größenordnung und Versorgungssituation psychischer Störungen in Deutschland—Angaben zu Haus- und Facharztbesuchen, stationären Aufenthalten und Krankheitstagen des letzten Jahres für folgende Gruppen verglichen: (1) Personen, die nie die Kriterien für eine psychische Störung erfüllten, (2) Personen, die früher eine oder mehrere psychische Störungen hatten, nicht aber im letzten Jahr (Remittierte), und (3) Personen, die aktuell eine oder mehrere psychische Störungen diagnostiziert bekamen. Es zeigten sich eine deutlich erhöhte Inanspruchnahmerate sowie vermehrte Krankheitstage bei Personen mit einer aktuellen psychischen Störung. Remittierte Fälle wiesen weitgehend ähnliche Werte auf wie diejenigen, die niemals eine psychische Störung hatten. Dieser Befund scheint im Einklang mit dem oft episodischen Verlauf vieler psychischer Störungen zu stehen und könnte darüber-hinaus einen Hinweis auf eine Reduktion von direkten und indirekten Kosten durch Therapiemaßnahmen geben.AbstractMental disorders are considered to be costly in terms of elevated rates of healthcare utilization and increased disability days. For the general German population there has been a lack of data on healthcare utilization and disability rates. The available administrative data are incomplete and problematic because they are based on routine clinical diagnoses that lack reliability. Using the German Health Interview and Examination Survey 1998/99 and its Mental Health Supplement (GHS-MHS) data, this paper examines healthcare utilization and disability associated with mental disorders in a representative sample of the general adult population (18–65 years, n=4181). After reviewing the size and treatment status of mental disorders in Germany, data about primary care or specialist consultations, inpatient treatment, and disability days in the last year are presented for the following groups: (1) subjects who never met the criteria of the diagnosis of a mental disorder, (2) subjects who had one or more mental disorders in the past but none in the past year (“remitted”) and (3) subjects who currently (within the last year) met the criteria of one or more mental disorders. We found increased healthcare utilization as well as more disability days in those individuals with a current diagnosis. Remitted persons, however, showed results similar to those who never had a diagnosis of a mental disorder during their lifetimes. The results are consistent with the episodic course of many mental disorders and furthermore might indicate that treatment of mental disorders might contribute to a substantial reduction of direct and indirect illness costs.
European Journal of Public Health | 2007
Isabel Hach; Uwe Ruhl; Michael Klose; Jens Klotsche; Wilhelm Kirch; Frank Jacobi
Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology | 2006
Sylvia Helbig; Thomas Lampert; Michael Klose; Frank Jacobi
Journal of Affective Disorders | 2006
Isabel Hach; Uwe Ruhl; Jens Klotsche; Michael Klose; Frank Jacobi
Public Health Forum | 2005
Simone Schneider; Thomas Lampert; Michael Klose; Frank Jacobi
Archive | 2010
Hans-Ulrich Wittchen; Frank Jacobi; Michael Klose; Livia Ryl
Public Health Forum | 2005
Isabel Hach; Uwe Ruhl; Michael Klose; Jens Klotsche; Frank Jacobi