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Featured researches published by P. Konold.


Unfallchirurg | 1996

Gelenkflächenersatz des lateralen Tibiakopfplateaus mittels Patellatransplantation

J. Windolf; P. Konold; A. Pannike

ZusammenfassungWir berichten über eine zum Unfallzeitpunkt 47jährige Patientin, die 1981 an einer veralteten Tibiakopffraktur mit ausgedehnter Defektzone (41-B3.1, lateraler Impressionsspaltbruch) in unserer Klinik operiert wurde. Zur Rekonstruktion der völlig zerstörten Gelenkfläche diente dabei ein freies Patellatransplantat. Nach 16 Jahren ist die Patientin bei einem sehr guten funktionellen Ergebnis klinisch nahezu beschwerdefrei. Dieser Langzeitverlauf unterstreicht eindrucksvoll, daß die Patellatransplantation den Wiederaufbau von ausgedehnten Defekten im Tibiakopfplateau, die mit keiner anderen Methode zu rekonstruieren sind, ermöglicht und insbesondere beim jüngeren Patienten eine erfolgversprechende Alternative zum prothetischen Gelenkersatz darstellt.AbstractA case of surgical reconstruction of the lateral tibial plateau after impression fracture (Type 41-B3.1) of an 47-year-old female is presented. Joint reconstruction was performed by using a free patellar graft. The 16-year follow-up shows a very good functional outcome without subjective complaints. This case underlines that performing patellar autografting for surgical reconstruction of severe injury of the tibial plateau seems to be a promising alternative especially considerating young patients in spite of avoiding total knee replacement.A case of surgical reconstruction of the lateral tibial plateau after impression fracture (Type 41-B3.1) of an 47-year-old female is presented. Joint reconstruction was performed by using a free patellar graft. The 16-year follow-up shows a very good functional outcome without subjective complaints. This case underlines that performing patellar autografting for surgical reconstruction of severe injury of the tibial plateau seems to be a promising alternative especially considering young patients in spite of avoiding total knee replacement.


Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | 1978

Zur behandlung von knochenveränderungen bei polyostotischer fibröser dysplasie

H. Siebert; P. Konold; A. Pannike

SummaryThis report deals with a 5 year follow up study on an initially 8 year old girl with polyostotic lesions.She had several pathological fractures. All but one healed without internal fixation and without delay.The non healing fracture located in a lesion at the distal part of the humerus had to be treated by extra periosteal excision of the osseous lesion and by bridging the gap with an homologous bone graft. An extensive lesion near the epiphyseal zone of the proximal femur was treated in the same manner.After 15 months the metal plates were removed and bone biopsies taken of the femoral graft where a new lesion seemed to be radiologically apparent. The histological findings confirmed the suspicion of a new lesion of fibrous dysplasia.4 years later a fracture occured in this region which healed without delay. The radiological findings now confirmed the presence of a new lesion in the grafted bone.There is no general necessity to use internal fixation in pathological fractures of fibrous dysplasia.However if internal fixation is necessary the excision of the diseased bone together with removal of the periosteum is obligatory to prevent a relapse in the same area. This case demonstrates however that even here a new lesion may occur in the remodelled bone graft.Although this disease is primarily found in growing bone, a close follow up subsequent to adolescence is necessary to establish a possible onset of malignancy.ZusammenfassungAm Beispiel einer 5jährigen Ver laufsbeobachtung eines damals 8jährigen Mädchens mit polyostotisch fibröser Dysplasie werden die Behandlungsmöglichkeiten und die Problematik der Rezidivgefährdung nach Periostresektion und homologer Vollknochentransplantation erörtert.Monostotische Herde sollten zur Sicherung der Diagnose ausgerdumt und mit autologer Spongiosa aufgefüllt werden.Bei gesicherter Diagnose kann die Heilung pathologischer Frakturen auch auf konservativem Wege an gestrebt werden.Größere Defekte sollten mit autologem oder homologem Knochenmaterial nach Resektion des Periostschlauches überbrückt werden, wobei dies vor einem Rezidiv jedoch nicht schützen kann.Eine Röntgenbestrahlung der Herde ist wegen der möglichen malignen Entartung abzulehnen.Die spontane Entartungsh:aufigkeit von 0,8% nach durchschnittlich 14 Jahren unterstreicht die Notwendigkeit einer sorgfältigen Kontrolle dieser Patienten über einen sehr langen Zeitraum ihres Lebens auch nach Abschluß der Skelettentwicklung.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1978

[Concentration of lysozyme during mineralization in callous tissue of healing fractures (author's transl)].

H. Siebert; N. Treber; P. Konold; A. Pannike

SummaryInvestigations have suggested that lysozyme (E.C. 3.2.1.17.) is involved in bone mineralization. High concentrations of lysozyme is found in the growth plate near cartilage bone junction, where it is located at the collagen fibrils and in the ground substance.Quantitative studies of lysozyme levels were made in ossifying tissue of healing fractures, to confirm the existence of this relationship on bone repair. Callous tissue, serum samples and normal bone was collected from 42 rats at 15 intervalls during a 50 day healing period.Agar gel diffusion test was used for quantitation of lysozyme. Electrophoresis of tissue extract and standard henn egg white lysozyme served as control. Lysozyme levels in callous tissue increased significantly (4- 5-fold) from 4. - 21. day p. trauma and subsequently decreased.The concentration in serum samples did not change significantly. Changes in Ca concentration and histological studies during tests confirm a direct relationship between bone mineralization and lysozyme level changes.ZusammenfassungAn 42 Ratten wurde der Lysozymgehalt von Callus- und Knochengewebe im Verlaufe der unbeeinflußten Frakturheilung mit der Agardiffusionsmethode nach Ossermann bestimmt.Der Lysozymgehalt vom Callusgewebe steigt vom 4.- 21. Tag nach Fraktursetzung auf das 4fache an und fällt bis zum 50. Tag wieder auf Normalwerte ab. Der Calciumgehalt von Callusgewebe steigt beginnend am 10. Tag nach Fraktursetzung kontinuierlich bis zum 50. Tag an.Diese Ergebnisse lassen erkennen, daß Lysozym bei der Knochenneubildung aus Callusgewebe beteiligt ist. Mögliche Reaktionen von Lysozymen mit Bestandteilen der nicht verkalkten Knochenmatrix werden diskutiert. Lysozym scheint durch Disaggregation der Proteoglykane diese zu inaktivieren, wodurch die Nukleation und Einlagerung von Hydroxylapatit an Kollagenfibrillen in Gang gesetzt wird.Investigations have suggested that lysozyme (E.C. 3.2.1.17) is involved in bone mineralization. High concentrations of lysozyme is found in the growth plate near cartilage bone junction, where it is located at the collagen fibrils and in the ground substance. Quantitative studies of lysozyme levels were made in ossifying tissue of healing fractures, to confirm the existence of this relationship on bone repair. Callous tissue, serum samples and normal bone was collected from 42 rats at 15 intervalls during a 50 day healing period. Agar gel diffusion test was used for quantitation of lysozyme. Electrophoresis of tissue extract and standard henn egg white lysozyme served as control. Lysozyme levels in callous tissue increased significantly (4--5-fold) from 4.--21. day p. trauma and subsequently decreased. The concentration in serum samples did not change significantly. Changes in Ca concentration and histological studies during tests confirm a direct relationship between bone mineralization and lysozyme level changes.


Archive | 1980

Mikroangiographische und histologische Befunde nach Implantation von Knochenzement in der Rattentibia

H. Siebert; P. Konold; B. Eberhardt; A. Pannike

Die Reaktion des Knochengewebes auf Knochenzement ist nach Untersuchungen von Charnley (1), Willert (5) u.a. beim Menschen durch eine mehr oder weniger-stark ausgepragte Knochennekrose mit anschliesender Regeneration in Form von Knochenneubildung und Ausbildung einer bindegewebigen Grenzschicht zwischen Zement und Knochen gekennzeichnet. Im Tierexperiment konnten Draenert et al. (2) diese Befunde nur teilweise bestatigen. Auch sie fanden eine herdformige Knochennekrose mit umgebenden Umbauvorgangen, jedoch keinen Hinweis fur eine bindegewebige Grenzschicht. Allerdings gelang es Feith (3) die bindegewebige Grenzschicht bei Kaninchen nach Langzeitimplantation nachzuweisen.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1979

282. Histomorphologische Untersuchungen nach primärer und sekundärer Osteosynthese bei der Oberschenkelfraktur der Ratte

P. Konold; H. Siebert; A. Pannike

SummaryIntramedullary nailing or a compression plate was used to stabilize fractures of the femur at different times after fracture. Histomorphological examination of the fractured femur showed no differences in the phases of fracture healing. Fractures stabilized after the 8th day with a compression plate showed more instability and more nonunions than those which were stabilized with an intramedullary nail at those dates, owing to the widely spreaded callous tissue.ZusammenfassungZur Klärung des Frakturheilverlaufes nach primär oder sekundär durchgeführten Osteosynthesen (Marknagelung und Platte) von Schaftfrakturen sowie zur Bestimmung des günstigsten Zeitpunktes zur sekundären Osteosynthese wurden primäre und sekundäre Marknagelungen sowie Plattenosteosynthesen bei der Femurschaftsfraktur der Ratte durchgeführt. Die histomorphologischen Untersuchungen zeigten, daß ein erhebliches Infektrisiko um den 3. Tag bei der Marknagelung besteht. Zu späteren Osteosynthesezeitpunkten (etwa nach dem 10. Tag) ist die Marknagelung der Plattenosteosynthese überlegen (bessere axiale Kompression), da durch das nach dem B. Tag verstärkt auftretende Callusgewebe bei Plattenosteosynthesen häufig Instabilität mit verzögerter Heilung auftrat.


Unfallchirurg | 1978

Das leukämische Rheumatoid als chirurgisches Problem

P. Konold; H. Siebert; A. Pannike; R. Schröder

ZusammenfassungDas Auftreten eines leukämischen Rheumatoids bei chronischen Leukosen im Erwachsenenalter und die Einbeziehung dieser Erkrankung in die Differentialdiagnose chirurgischer Verletzungen und Erkrankungen des Bewegungsapparates werden anhand von 2 Fällen dargestellt und besprochen.AbstractLocal destructive skeletal involvement and disorder in adults with chronic lymphatic or myelogenous leukemia and its differentiation to acute traumatic lesions are demonstrated and discussed in the case of two patients.


Unfallchirurg | 1983

[Post-traumatic hip dysplasia].

P. Konold; H. Siebert; A. Pannike


Langenbeck's Archives of Surgery | 1979

Primary and secondary osteosynthesis of femur fracture of the rat. A histological study

P. Konold; H. R. Siebert; A. Pannike


Langenbeck's Archives of Surgery | 1978

Concentration of lysozyme during mineralization in callous tissue of healing fractures: Bestimmung von Lysozym und Calcium im Callus und Knochengewebe von Ratten im Verlauf der Frakturheilung

H. R. Siebert; N. Treber; P. Konold; A. Pannike


Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | 1978

Zur behandlung von knochenvernderungen bei polyostotischer fibrser dysplasie: Verlaufsbeobachtung nach homologer vollknochentransplantation

H. Siebert; P. Konold; A. Pannike

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A. Pannike

Goethe University Frankfurt

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H. Siebert

Goethe University Frankfurt

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B. Eberhardt

Goethe University Frankfurt

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J. Windolf

Goethe University Frankfurt

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N. Treber

Goethe University Frankfurt

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R. Schröder

Goethe University Frankfurt

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