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Featured researches published by Peter Hensen.


Acta Dermato-venereologica | 2007

Underlying diseases and co-factors in patients with severe chronic pruritus: a 3-year retrospective study.

Franz Sommer; Peter Hensen; Barbara Böckenholt; Dieter Metze; Thomas A. Luger; Sonja Ständer

Chronic pruritus is a symptom of many diseases, with studies pending investigating its prevalence or incidence. The aim of this study was to describe the characteristics of the underlying diseases in a large number of patients. A total of 263 patients (110 men, 153 women; age range 8-95 years; mean 55.9 years) were included in the study. The following data were collected from patients presenting over a 3-year period: gender, age, history, skin lesions, laboratory, histological and radiological investigations. An underlying dermatosis was identified in 41.8% of patients, a systemic disease including unidentified neoplasms in 13.3% and a neurological disorder in 0.4%. No disease was found in 44.5% of patients. Among the patients in whom no disease was found, 55.6% of the, mainly elderly, patients had an accumulation of many co-factors, suggesting an own subgroup with multifactorial origin for the pruritus. The distribution and type of secondary scratch lesions gave no clue as to the underlying disease. In conclusion, patients with chronic pruritus present a inhomgeneous collective with different underlying diseases, including malignancy, necessitating thorough investigation.


European Journal of Dermatology | 2009

Predisposing factors of actinic keratosis in a North-West German population.

Peter Hensen; Marcel Lucas Müller; Ramin Haschemi; Hartmut Ständer; Thomas A. Luger; Cord Sunderkötter; Meinhard Schiller

The growing incident rates of skin cancer and their corresponding precursor lesions, e.g. actinic keratosis (AK), among Caucasians have become an important public health problem. A multicenter case-control study was conducted to identify the risk factors of AK of a prototypical Central European population. The study population comprised a total of 331 cases and 383 controls. Using multivariate analysis we identified ten independent variables predicting the AK risk. The five most crucial were age (OR 1.11; 95% CI 1.08-1,14), gender (OR 3.92; 95% CI 2.42-6.36), history of previous skin malignancies (OR 6.47; 95% CI 3.21-13.03), pale skin phototype (OR 2.5; 95% CI 1.53-4.06), and sun exposure for occupational reasons (OR 1.72; 95% CI 1.01-2.92). Additionally, sun exposure for recreational reasons, denial of the use of sunscreens, painful sunburn episodes before the age of 20, and a familial history of skin malignancies are also significant independent correlates of AK. Our epidemiological data suggest that constitutional susceptibility and sunlight exposure are equally involved in the onset of AK. Additional prophylactic and educational efforts should focus on increasing sun protection policies and educational programs especially aimed at outdoor workers, men, fair skinned individuals and patients with a history of previous skin malignancies. These measures should be able to reduce the excessive incidence rates of AK among Caucasians in Central Europe.


Journal of The European Academy of Dermatology and Venereology | 2005

Case mix measures and diagnosis‐related groups: opportunities and threats for inpatient dermatology

Peter Hensen; Torsten Fürstenberg; Thomas A. Luger; Martin Steinhoff; Norbert Roeder

Objective  The changing healthcare environment world‐wide is leading to extensive use of per case payment systems based on diagnosis‐related groups (DRG). The aim of this study was to examine the impact of application of different DRG systems used in the German healthcare system.


Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2004

DRGs in der Dermatologie: Ergebnisse des DRG‐Evaluationsprojektes der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft

Torsten Fürstenberg; Rainer Rompel; Harald Gollnick; Wolfram Sterry; Thomas A. Luger; Peter Hensen; Norbert Roeder

Hintergrund: Die Einführung des DRG‐Systems in Deutschland optional ab dem 1. 1. 2003 und für alle Krankenhäuser verpflichtend ab dem 1. 1. 2004 hat zu einer großen Verunsicherung v. a. auf der Krankenhausseite geführt, da befürchtet wird, daß die in Deutschland praktizierten diagnostischen und therapeutischen Maßnahmen sich nicht sachgerecht mit einem DRG‐System abbilden und vergüten lassen. Daher hat die Deutsche Dermatologische Gesellschaft ein DRG‐Evaluationsprojekt in Zusammenarbeit mit der DRG‐Research‐Group des Universitätsklinikums Münster und der Bundesärztekammer mit dem Ziel durchgeführt, die medizinische und ökonomische Homogenität der Fallgruppen zu überprüfen.


Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2004

G‐DRG Version 2004: Veränderungen aus Sicht der Dermatologie

Peter Hensen; Torsten Fürstenberg; Sebastian Irps; Stephan Grabbe; T. Schwarz; Thomas A. Luger; Rainer Rompel; Norbert Roeder

Die Finanzierung der stationären Krankenhausleistungen über ein DRG‐basiertes Vergütungssystem wird ab 2004 für alle Krankenhäuser verpflichtend eingeführt. Nachdem mit der Krankenhausfallpauschalenverordnung 2004 (KFPV 2004) die zentralen Punkte der G‐DRG‐Systemversion bekannt geworden sind, stellt sich die Frage nach den Konsequenzen. Festzustellen ist, daß der erste deutsche DRG‐Fallpauschalenkatalog sich sehr deutlich von dem bisherigen Optionskatalog unterscheidet, so daß eine intensive Auseinandersetzung mit den neuen Bedingungen erforderlich wird. Medizinökonomisches Handeln wird stärker als bisher den Krankenhausalltag prägen und Einfluß nehmen auf sich verändernde Versorgungsstrukturen. Die wesentlichen Grundlagen und die Anwendung der neuen Bestimmungen müssen deshalb bekannt sein. Neben den allgemeinen Abrechnungsregeln werden vor allem die Veränderungen im neuen Fallpauschalenkatalog erläutert und Auswirkungen für die Dermatologie beispielhaft beleuchtet. Weiterhin müssen die Klassifikationssysteme in den Versionen OPS‐301 SGB V und ICD‐10‐GM 2004 sowie die Deutschen Kodierrichtlinien Version 2004 Berücksichtigung finden. Daher werden ebenso die wesentlichen Neuerungen im Verwendungszusammenhang für die Dermatologie vorgestellt.


Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2004

Die Wertigkeit der Melanomnachsorge aus der Patientenperspektive

Dorothee Nashan; Franz Kirschner; Gerhard Strittmatter; Frank Hirche; Peter Hensen; Carmen Loquai; Cornelia Mauch

Hintergrund: In der ambulanten Melanomnachsorge ist in 20 % der Fälle mit einem Progreß der Erkrankung bei primär erscheinungsfreien Patienten zu rechnen. Eine für Betroffene beängstigend hohe Zahl. Auf Grund anstehender Modifikationen der Melanomnachsorge sollten die Ausführung und Wahrnehmung der Qualität der bisherigen Melanomnachsorge aus der Patientensicht untersucht werden.


Teaching and Learning in Medicine | 2010

The "Bologna Process" in European higher education: impact of bachelor's and master's degrees on German medical education.

Peter Hensen

Background: The introduction of the Bologna Process, in particular the implementation of a tiered structure of study programs and degrees, imposes quite some changes in most European higher education systems. The purpose of this article is to introduce some major points of the Bologna Process with regard to medical education in Germany and Europe and to reflect the process of the adoption of a two-cycle bachelor–master system in medicine. Summary: International positions and perspectives of professionals, students, and politicians are discussed which underline the complexity and dynamics of the whole process in contemporary higher education. A short reflection to key aspects of the two-cycle system, and student mobility is provided. Conclusions: Higher education in the whole health care sector may benefit from the Bologna objectives leading to a more permeable, comparable, and compatible medical education system across Europe.


Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2003

DRGs in der Dermatologie: Erlösoptimierung durch Sicherung der Kodierqualität

Peter Hensen; W. Fiori; Christian Juhra; Sebastian Irps; Holger Bunzemeier; T. Schwarz; Thomas A. Luger; Norbert Roeder

Hintergrund: Die sachgerechte Abbildung der Behandlungsfälle im DRG‐System stellt die Grundlage der Vergütung für die durchgeführte Behandlung in deutschen Krankenhäusern dar. Dies kann nur über eine ausreichend gute Kodierung der medizinischen Daten ermöglicht werden. Ziel der vorliegenden Studie war, den Einfluß einer kontrollierten Leistungsdokumentation auf die klinischen Patientendaten zu untersuchen und die Auswirkungen einer verbesserten Kodierqualität auf die theoretischen Ertragsvolumina im australischen AR‐DRG‐System zu ermitteln.


Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2006

Current situation of dermatologic surgery in Germany

Peter Hensen; Marcel L. Müller; Johannes Petres; Thomas A. Luger; Harald Gollnick

Background: Dermatologic surgery has become an increasingly important issue in dermatology in recent years. At present, no current epidemiologic or care‐related data on cutaneous surgery procedures in dermatology are available.


Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2009

Development of lengths of stay and DRG cost weights in dermatology from 2003 to 2006

Andreas Wenke; Marcel L. Müller; Judith Babapirali; Rainer Rompel; Peter Hensen

Background: The G‐DRG per case payments are calculated annually on the basis of present output and cost data provided from German hospitals. The economic valuation of dermatology‐related DRGs depends largely on inpatients’ length of stay. At present, longitudinal analyses of dermatologic hospital data considering the development of length of stay under DRG conditions are not available.

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Rudolf Stadler

Free University of Berlin

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Harald Gollnick

Otto-von-Guericke University Magdeburg

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