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Featured researches published by R. Häring.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1995

Somatostatin receptor subtypes in neuroendocrine tumor cell lines and tumor tissues

S. Jonas; M. John; Jochen Boese-Landgraf; R. Häring; G. Prevost; F. Thomas; S. Rosewicz; Ernst Otto Riecken; B. Wiedenmann; P. Neuhaus

Somatostatin receptor scintigraphy (SRS) is positive in approximately 80% of all patients who have been found to have neuroendocrine (NE) gastroenteropancreatic (GEP) tumors. The reasons for negative results are unclear. The aim of the present study was identification of the specific somatostatin receptor (SSTR) subtypes that are responsible for the in vivo binding of the widely used somatostatin (SST) analogues octreotide and lanreotide in human neuroendocrine gastroenteropancreatic tumors. Ten patients were subjected to SRS with radiolabeled octreotide. Following surgical resection, tumor tissues were analyzed for SSTR subtype mRNA expression by the reverse transcription-polymerase chain reaction (RT-PCR). In addition, SSTR subtype transcripts were investigated by Northern blot analysis and RT-PCR in neuroendocrine tumor cell lines. Expression of SSTR at the protein level was studied by chemical cross-linking experiments. Three patients were negative by SRS. However, RT-PCR revealed most prominently SSTR 2 expression in all tumor specimens. In addition, all tumor tissues analyzed by chemical crosslinking exhibited SST-14 binding sites, indicating that at least some NE tumors were false-negative on SRS. The heterogeneous SSTR subtype pattern of NE tumor cell lines with either SSTR 1 (BON, RIN 38) or SSTR 2 (QGP 1, AR 42 J) as the predominant subtype suggests an additional role for other SSTR subtypes than SSTR 2.ZusammenfassungIn 80% der Fälle von neuroendokrinen (NE-) Tumoren des gastroenteropankreatischen (GEP-) Systems ergibt die Somatostatinrezeptorszintigraphie (SRS) positive Ergebnisse, wobei Ursachen negativer Befunde nicht bekannt sind. Ziel dieser Studie war die Identifizierung spezifischer Subtypen des Somatostatinrezeptors (SSTR), an die in NE-Tumoren des GEP-Systems die verbreiteten Somatostatin(SST-)analoge Oktreotid und Lanreotid in vivo binden. Bei 10 Patienten mit NE-Tumoren wurde eine SRS mit markiertem Oktreotid durchgeführt und anschließend eine chirurgische Resektion vorgenommen. Der Nachweis der mRNA-Expression von SSTR-Subtypen im Tumorgewebe erfolgte mittels reverser Transkription und Polymerasekettenreaktion (RT-PCR). Weiterhin wurden Transkripte von SSTR-Subtypen in NE-Tumorzellinien durch Northern-blot-Analyse und RT-PCR untersucht. Die Expression von SSTR-Subtypen auf der Proteinebene wurde anhand chemischer Quervernetzungsexperimente nachgewiesen. Ergebnisse der SRS waren in 3 von 10 Patienten mit einem NE-Tumor des GEP-Systems negativ. In allen Tumorgeweben wurde mittels RT-PCR hauptsächlich die Expression des SSTR 2-Subtyps nachgewiesen. Weiterhin konnten in allen untersuchten Tumorgeweben bei der chemischen Quervernetzung SST 14-Bindungsstellen dargestellt werden, so daß von falsch-negativen Ergebnissen der SRS ausgegangen werden muß. Das heterogene Muster von SSTR-Subtypen in NE-Tumorzellinien mit vornehmlicher SSTR 1-oder SSTR 2-Expression in BON- und RIN 38- bzw. in QGP 1- und AR 42 J-Zellinien könnte für eine zusätzliche Rolle anderer Subtypen als SSTR 2 sprechen.


Archive | 1981

Experience in the Treatment of Hepatic Coma by Extracorporeal Liver Perfusion

L. C. Tung; R. Häring; D. Weber; J. Waldschmidt

Since Eiseman et al. (1965) introduced the concept of hepatic assist by ex vivo liver perfusion, many authors have applied the technique for the treatment of patients with hepatic coma. This is the report of our own experiences obtained in 21 clinical liver perfusions for the treatment of 17 episodes of deep hepatic coma in 12 patients.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1982

44. Erkennung der Nahtinsuffizienz —Klinik, Labor-, Röntgen-, Spezialuntersuchungen

R. Häring; B. Semsch; W. Vosberg

SummaryEarly recognition of a suture insufficiency in the small or large intestine is importan for systematic therapy. Apart from consideration of drainage secretion, assessment of genera condition and of the abdomen are the most important diagnostic measures. These can be supplemented by laboratory findings of leucocytosis, thrombocytopenia, and respirator alkalosis. Additional measures are Gastrografin tests, endoradiography, digital and rectoscopic examination, and possibly also computer tomography and sonography.ZusammenfassungDie frühzeitige Erkennung einer Nahtinsuffizienz an Dünn- oder Dickdarm ist für die zielstrebige Therapie wichtig. Beurteilung von Allgemeinzustand und Abdomen sind neben Beachtung des Drainagesekretes die wichtigsten diagnostischen Maßnahmen, die von Laborbefunden ergänzt werden können: Leukozytose, Thrombozytopenie, respiratorische Alkalose. Zusätzliche Maßnahmen sind: Gastrografin-Test, Röntgenkontrastdarstellung, digitale und rektoskopische Untersuchung, evtl. Computertomographie und Sonographie.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1982

208. Die akute Aortenthrombose

H. V. Zühlke; R. Sörensen; R. Häring; G. Görtz

SummaryAcute complete thrombosis of the terminal aorta leads to a pain symptomatology with absence of pulse, paraplegia, shock, and gangrene. Renal failure and acute abdomen may develop. Thrombosis mostly develops with aortic occlusion disease, thromboembolism, trauma, thrombotic or dissecting aneurysm, and infection. Of the 14 cases reported, 4 died without surgical therapy, 10 underwent surgery (5 thrombectomies, 3 aortobifemoral bypasses, 1 laparotomy and 1 axiofemoral bypass), and 7 died after surgery. An axillo-femoral bypass is used if thrombectomy fails to restore normal pulsatide flow.ZusammenfassungDie akute komplette Thrombosierung führt zur plötzlichen Schmerzsymptomatik: Pulslosigkeit, Paraplegie, Schock, Gangrän, Nierenversagen und akutes Abdomen können vorkommen. Ursache ist chronische AVK, Thrombembolien, Trauma, thrombotische bzw. dissektierende Aneurysma und Infektionen. Zusätzlich bestehen schwerwiegende Vorerkrankungen. Berichtet wird über 14 Patienten; 4 Patienten verstarben; 10 Patienten wurden operiert. 5mal Thrombektomie, 3mal aorto-bifemoraler Bypass, je 1mal Laparotomie und axillo-femoraler Bypass. 7 Patienten verstarben nach chirurgischer Intervention. Bei Versagen einer Thrombektomie — Anlage eines axillo-femoralen Bypasses.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1969

184. Die Behandlung des Leberkomas mit Hilfe der heterologen Leberperfusion

R. Häring; J. Waldschmidt; H. Brehme; S. Dressler; J. Eckart; H. Kindler; H. Kotlorz; H. G. Kühn; R. De Pena Pérez; L. C. Tung

SummaryThe principal indication for the treatment of hepatic coma with heterologous liver perfusion is the liver disintegration coma (intoxication, hepatitis). In 3 patients the method was used in combination with exchange transfusion. One of these patients with hepatitis was treated successfully. The technique of perfusion and the criteria for the assessment of functional capacity of pigs liver are discussed.ZusammenfassungDie wichtigste Indikation für die Behandlung des Leberkomas mit Hilfe der heterologen Leberperfusion ist das Leberzerfallskoma (Intoxikation, Hepatitis). Bei 3 Patienten wurde das Verfahren in Kombination mit der Austauschstransfusion angewandt. Einer dieser Patienten mit einer Hepatitis wurde erfolgreich behandelt. Die technische Durchführung der Perfusion und die Kriterien für die Beurteilung der Funktionsfähigkeit der Schweineleber werden diskutiert.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1987

[Esophagitis--hiatal hernia--indications and choice of procedure: fundoplication].

R. Häring; K.-J. Bauknecht; Ch. Germer

SummaryThe fundoplication, described by Nissen in 1956, is still an excellent and the most frequently applied antireflux operation in cases of refluxesophagitis. Accurate preoperative evaluation and subtile operative technique are imperative, however. Typical postoperative syndromes will be discussed. Details of the results will be given with particular regard to 214 fundoplications carried out on our own patients: mortality rate 0%, recurrence rate 4.7%, content with the result of the operation 88%.ZusammenfassungDie von Nissen 1956 angegebene Fundoplicatio ist nach wie vor eine ausgezeichnete und die am häufigsten ausgeführte Antirefluxoperation bei der Refluxoesophagitis. Voraussetzung ist allerdings eine saubere Indikationsstellung und subtile Technik. Typische postoperative Syndrome werden diskutiert. Hinweise auf die Ergebnisse, insbesondere im eigenen Krankengut von insgesamt 214 Fundoplicationen: Letalität 0%, Rezidivrate 4,7%, mit dem Operationsergebnis zufrieden 88%.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1982

113. Die arterielle Embolie: Retrospektive Analyse und Ergebnisse des eigenen Vorgehens bei 329 Patienten

A. Hirner; R. Häring; U. Baer

SummaryFrom 1969 to 1981 we operated on 329 patients with a total of 369 arterial embolisms; in 41 % within 6 h after onset of symptoms. The location was distributed as follows: leg 71 %; arm 21 %; aortic bifurcation 6 %; superior mesenteric artery 2 %. In 74 % we obtained a complete return to health, in 16 % the limb was salvaged and 10 % required amputation. Mostly due to cardiac insufficiency, apoplexia and mesenteric infarction, 25% died. Since 1970, the worldwide amputation rate (19 authors, 2854 embolectomies) amounts to 13 % ± 6 %, and early mortality to 22 % ± 8 %.ZusammenfassungVon 1969–1981 haben wir 329 Patienten mit insgesamt 369 arteriellen Embolien operiert, in 41 % innerhalb der 6 h-Grenze. Die Verteilung war wie folgt: Bein 71 %, Arm 21 %, Aortenbifurkation 6 % und A. mes. sup. 2 %. In 74 % erreichten wir eine Restitutio ad integrum, in 16 % den Gliedmaßenerhalt und in 10 % eine Amputation. 25 % starben: meist wegen Herzinsuffizienz, Apoplex oder Mesenterialinfarkt. Seit 1970 beträgt die weltweite Amputationsrate (19 Autoren, 2854 Embolektomien) 13 ± 6 %, die frühe postoperative Letalität 22 ± 8 %.


Langenbecks Archiv f�r Chirurgie | 1980

87. Häufigkeit, Ursachen und Letalität der postoperativen Peritonitis: Literaturübersicht und eigenes Krankengut

A. Hirner; R. Häring; Ch. Wilden; Monique Kaminski

SummaryAbout 290 000 laparotomies (review of literature) were collated concerning postoperative peritonitis requiring relaparotomy. Two periods were differentiated: 1918-1970 and 1960–1980. The occurrence of peritonitis-relaparotomy fell from 48 % to 39 %; the frequency in total laparotomies increased from 0.37 % to 0.80 %; mortality did not change significantly, however — 58 % in contrast to 59 %. Surgery on the stomach and intestine showed the highest incidence of peritonitis-relaparotomy (about 2.5 %).ZusammenfassungCa. 290000 Laparotomien wurden aus der Literatur hinsichtlich der postoperativen Peritonitis mit der Notwendigkeit zur Relaparotomie zusammengestellt. Zwei Zeiträume wurden getrennt: 1918–1970 und 1960–1980. Der Anteil der peritonitisbedingten Relaparotomie sank von 48 auf 39%; die Frequenz, bezogen auf alle Laparotomien, stieg von 0,37auf 0,80 %; die Letalität blieb jedoch mit 58 gegenüber 59% gleich hoch. Die Chirurgie des Magens und des Dünn-, bzw. Dickdarmes ist mit jeweils ca. 2,5 peritonitisbedingter Relaparotomie am stärksten belastet.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1970

Das Verhalten von Blutdruck und Stromzeitvolumen in der Pfortader bei intraabdomineller Drucksteigerung

L. C. Tung; J. Eckart; R. Häring; W. Hauck; R. De Pena Pérez; J. Waldschmidt

Nach 20 min Ischt~mie liel3en GallefluB und Farbstoffausscheidung schon merklich nach, nach 25 min waren sie fragwtirdig, nach 30 rain -yon einer Ausnahme abgesehen -vollstt~ndig erloschen. Die Transaminasen stiegen stets an, cbenso die alkalische Phosphatase. Der Bilirubinspiegel mit Werten unter 1 rag-°/0 vor und nach der Perfusion liegt innerhalb der Me6fehlerbreite. Bemerkenswert ist die Ft~higkeit der Leber zur Harnstoffproduktion: Selbst nach 180 min Ischt~mie war noch eine geringe HarnstofferhShung nachweisbar. Es scheint sich dabei um eine der primitivsten und zuletzt er16schenden Funktionen der Leber zu handeln. Die Ergebnisse berechtigen zu der Annahme, dab der k5rperwarmeu Leber eine totale Isch/~miephase von 15 min maximal 20 min zumutbar ist.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1969

182. Experimentelle Ergebnisse bei homologer (Schwein—Schwein) extrakorporaler Leberperfusioi

H. G. Kühn; R. Häring; H. Brehme; S. Dressler; H. Kindler; E. Vaubel; H. J. Linkenbach; G. Matzen; R. De Pena Pérez; L. C. Tung; J. Waldschmidt; D. Xanthakos

SummaryA report on experimental trials with homologous (pig to pig) and heterologous (human blood) liver perfusion. The chemical laboratory values in both groups are compared and subjected to a critical test. They are divided into liver function values, liver cell damage values and general values. Biliary flow, bromphthalein, potassium in serum and urine, transaminases, O2 saturation and pH are discussed. The values in homologous liver perfusion are on the whole better than in heterologous liver perfusion.ZusammenfassungEs wird über experimentelle Versuche der homologen (Schwein-Schwein) und heterologen (Humanblut) Leberperfusion berichtet. Die laborchemischen Untersuchungswerte beider Gruppen werden gegenübergestellt und einer kritischen Prüfung unterzogen. Die laborchemischen Werte werden aufgeteilt in: Leberfunktionswerte, Leberzellschiidigungswerte und Allgemeinwerte. GallefluB, Bromthalein, Kalium im Serum und Urin, Transaminasen und O2-Sättigung, mit pH werden besprochen. Die Werte bei der homologen Leberperfusion sind gegenüber der heterologen Leberperfusion insgesamt besser.

Collaboration


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St. John

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Th. Karavias

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H. V. Zühlke

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J. Konradt

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K. Walter

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M. Kunkel

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N. Spagl

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