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Featured researches published by Rainer Seufert.


World Journal of Surgery | 1998

Late results of heterotopic autotransplantation of splenic tissue into the greater omentum.

Thomas R. Weber; Ernst Hanisch; Richard Paul Baum; Rainer Seufert

Abstract. There is still controversy about the beneficial effects of splenic autotransplantation. As a result, replantation of the spleen has almost been abandoned for surgical treatment of splenic injuries. To learn more about the long-term effects we have analyzed eight patients 9.2 ± 1.2 years after autotransplantation of the spleen into the greater omentum. Splenic replants could be detected by scintigraphy in seven patients (87.5%). Splenic size, measured by single-photon emission computed tomography, varied between 19.344 and 471.705 units of volume (UoV). Two patients with the smallest replants had pathologic changes of leukocytes and lymphocyte subsets in 12 of 16 measurements (75%). These changes closely resembled a spleenless state and were similar to those in the patient with no detectable splenic autograft. In contrast, five patients with large splenic replants (49.192–471.705 UoV) revealed pathologic findings in only 2 of 40 measurements (5%). Based on an extensive review of the literature and our own results, it can be concluded that splenic autotransplantation into the greater omentum is superior to splenectomy but undoubtedly less effective than in situ preservation of the spleen. Therefore splenic replantation should still be considered, particularly in pediatric surgery, when in situ preservation of the spleen is not possible by other techniques.


Archive | 1979

Vagotomy and Gastric Cancer

Klaus Junghanns; S. Ivankovic; Rainer Seufert; L. von Gerstenbergk

The most popular treatment in Germany for peptic disease of the stomach and duodenum is still resection. Vagotomy is slowly increasing in popularity among the younger surgeons. One of the many reasons mentioned against resection is the alarming number of cancers found in the gastric remnant 20–25 years following gastrectomy. Long standing chronic mucosal atrophy and biliary reflux could be the basis for the neoplastic changes.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1979

262. Frühergebnisse der valgisierenden Umstellungsosteotomie bei der Behandlung von instabilen pertrochantären Femurfrakturen

T. Mischkowsky; Jrg Nievergelt; Helmut Krebs; Rainer Seufert

SummaryUnstable intertrochanteric fractures of the femur in aged patients primarily require a full weight-bearing stabilization because of the high vital risk due to immobilization. Valgus osteosynthesis with 160° angled plate fixation and more or less medial displacement of the shaft fragment has produced good clinical results. The very low lethality of only 10% in our patients with an average age of 78.6 years suggests valgus ostheosynthesis in the treatment of unstable intertrochanteric fractures to be the method of choice in aged patients.ZusammenfassungDie instabile pertrochantäre Femurfraktur ist eine typische Verletzung des hohen Alters. Bedingt durch den schlechten Allgemeinzustand des Patienten ist eine primär belastungsstabile Osteosynthese zur Vermeidung von Immobilisationskomplikationen dringend erforderlich. Mit der Valgisationsosteosynthese, mit mehr oder minder ausgeprägter Medialisierung des Schaftfragmentes, steht eine primär belastungsstabile Osteosynthese zur Verfügung. Durch dieses Operationsverfahren konnte die Hospitalisationsletalität in unserem Krankengut bei bisher 30 Patienten mit einem Durchschnittsalter von 78,6 Jahren auf 10% gesenkt werden. Die Gehfähigkeit ohne Notwendigkeit einer Hilfsperson ist der entscheidende Parameter für die Spätletalität.Unstable intertrochanteric fractures of the femur in aged patients primarily require a full weight-bearing stabilization because of the high vital risk due to immobilization. Valgus osteosynthesis with 160 degrees angled plate fixation and more or less medial displacement of the shaft fragment has produced good clinical results. The very low lethality of only 10% in our patients with an average age of 78.6 years suggests valgus osteosynthesis in the treatment of unstable intertrochanteric fractures to be the method of choice in age patients.


Research in Experimental Medicine | 1977

Erfahrungen mit dem haemorrhagischen Schock beim Ferkel

Hans Becker; Ch. Hottenrott; Rainer Seufert; L. v. Gerstenbergk

SummaryIn 74 immature pigs a hemorrhagic shock (3 hrs duration: mean arterial pressure 40 mm Hg) was established (NORTON 1972). Following this systemic stress all animals developed stresslesions of stomach and duodenum. In comparison to other stress-models porcine hemorrhagic shock seems to be qualified to study pathogenesis, prophylaxis and therapy of gastric stresslesions: Pigs correspond best to humans in their gastro-intestinal physiology, hypotension simulates one of the most important surgical causes of stress complications and stress-lesion produced by this model have a marked similarity to those of humans.In contrast to these advantages there are some problems in using this model: Prompt and dangerous electrolyte imbalance following correction of disturbances in acid base equilibrium; irreversible shock following protracted hypotension (3 hrs). For this reason 19% of all piglets died before (1 animal), during (10 animals) or immediately after shock (3 animals).By careful observation of the mentioned problems, however, this experimental model combines a high incidence of stress-lesions with a low rate of casualities.Zusammenfassung74 Ferkel wurden einem haemorrhagischen Schock (Dauer 3 Stunden; mittlerer Aortendruck 40 mm Hg) unterzogen (NORTON 1972, GOODMAN 1972). Alle Tiere entwickelten daraufhin Stressläsionen an Magen und Duodenum. Aus folgenden Gründen scheint der vorliegende Versuchsaufbau gut geeignet, Pathophysiologie, Prophylaxe und Therapie von Stressulcera zu studieren: Der haemorrhagische Schock stellt eine wichtige chirurgische Ursache dar, in deren Gefolge Stressläsionen auftreten; menschliche Stressulcera zeigen eine bemerkenswerte Übereinstimmung mit den in diesem Modell erzeugten Läsionen; das Schwein entspricht in vielen Charakteristika seiner gastrointestinalen Physiologie im Vergleich zu anderen Versuchstieren am ehesten dem Menschen. Diesen Vorteilen stehen einige Probleme des Modells gegenüber: Aufwendige Haltung, lange Vorbereitungszeit zur Untersuchung am Magen, rasche Verschiebung im Säurebasenhaushalt mit nachfolgenden Kalium-Entgleisungen, irreversibler Schock nach verlängerten Hypotension. Aus diesen Gründen verstarben 19% aller Tiere vor (1), während (10) oder unmittelbar nach dem Schock (3). Bei Kenntnis der Probleme lassen sich diese Todesursachen jedoch weitgehend ausschalten, so daß sich in diesem Modell eine hohe Inzidenz von Magenschleimhautläsionen mit einer geringen Rate von Ausfällen vereinigt.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1981

143. Die Autotransplantation der Milz: Erste klinische Erfahrungen

Rainer Seufert; W. Böttcher; C. Hottenrott; A. Encke; U. Heusermann; Dieter L. Munz

SummarySince April 1980 the ruptured spleen has been removed in eight patients (6–43 years old) and reimplanted into the omentum majus using a new operative technique. This procedure took about 15 min, and there were no complications. Four months after the operation electrophoresis of immunglobulins, Howell-Jolly bodies, and ‘pitted’ RBCs were totally normalized. A99mTc scan with human albumin-millimicrospheres proved an intact phagocytosis and ingestion by the transplant. Therefore, good protection against infections can be expected.ZusammenfassungSeit April 1980 wurde bei 8 polytraumatisierten Patienten (6–43 Jahre) die Milz wegen einer ausgedehnten Ruptur entnommen und nach einer neuen Technik in das Omentum majus transplantiert. Der zusätzliche Zeitaufwand betrug etwa 15 min. Komplikationen als Folge der Transplantation traten nicht auf. 4 Monate postoperativ hatten sich Immunelektrophorese, Howell-Jolly-Körper und „pitted” Erythrocyten normalisiert. Ein Szintigramm mit99mTc-Human-Serum-Albumin-Millimikrosphären bewies in allen Fällen die Phagocytose und Proteolyse des Transplantats, so daß ein ausreichender Infektschutz zu erwarten ist.


Research in Experimental Medicine | 1979

[Studies of gastric circulation in the dog, II. Ligation of main arteries (author's transl)].

Hans Becker; Rainer Seufert; P. Dressler; Ch. Hottenrott

Following ligation of a single gastric artery total and regional gastric blood flows are measured using radioactive microspheres of 8 mu size. There is no significant influence on total gastric blood flow. Within the depending anatomical region no significant reduction of total wall blood flow can be determined. However, blood flow to the antrum mucosa is reduced to approximately 40% after ligation of any gastric artery. Thus, it can be concluded that ligation or embolisation of a single gastric artery in diffuse gastric bleeding does not necessarily reduce or terminate the bleeding.SummaryFollowing ligation of a single gastric artery total and regional gastric blood flows are measured using radioactive microspheres of 8 µ size. There is no significant influence on total gastric blood flow. Within the depending anatomical region no significant reduction of total wall blood flow can be determined. However, blood flow to the antrum mucosa is reduced to approximately 40% after ligation of any gastric artery. Thus, it can be concluded that ligation or embolisation of a single gastric artery in diffuse gastric bleeding does not necessarily reduce or terminate the bleeding.ZusammenfassungBei 13 Hunden wird der totale und regionale Blutfluß des Magens mit 8 µ großen radioaktiven Microspheres nach dem Verschluß einer einzelnen Magenhauptarterie gemessen. Der Gesamtblutfluß zum Magen kann durch diese Maßnahme nur wenig beeinflußt werden. Auch innerhalb des regionalen Versorgungsgebietes einer Magenhauptarterie wird die Durchblutung praktisch nicht verändert. Während Corpus- und Fundusschleim-hautdurchblutung durch diese Maßnahme kaum alteriert werden, wird die Durchblutung der Antrummucosa bei Unterbindung jeder einzelnen Arterie mindestens um 40% gesenkt.Die Unterbindung bzw. Embolisation einzelner Magenhauptarterien bei diffusen Magenschleimhautblutungen erscheint nach diesen Untersuchungen nicht erfolgversprechend.


Archive | 1978

Die Durchblutung des Ferkelmagens im hämorrhagischen Schock

Rainer Seufert; Ch. Hottenrott; Hans Becker; Leopold von Gerstenbergk

Als Beitrag zur Klarung der nicht seltenen gastrointestinalen Komplikation nach verschiedenen Schockzustanden in Form sogenannter „Stressulcera“ war in Kenntnis der starken α-adrenergen Potenz der Organe des Splanchnicusgebietes (2) die Uberprufung der Magendurchblutung im hamorrhagischen Schock erforderlich.


Archive | 1977

Sympathektomie des Magens: Eine effektive Prophylaxe streßbedingter Magenschleimhautläsionen beim Ferkel

Ch. Hottenrott; Rainer Seufert; F. Kühne; Leopold von Gerstenbergk

Obwohl die Pathogenese stressbedingter Magenschleimhautlasionen weiterhin ungeklart bleibt, kommen bereits verschiedene klinische Verfahren zur Anwendung, die einen prophylaktischen Effekt haben sollen. Besondere Bedeutung hat dabei die Vagotomie erlangt, obwohl ihr im Tierexperiment keine praventive Wirkung zugesprochen werden kann (1). Nicht Saure, sondern Sympathicus-abhangige Ischa mie der Schleimhaut scheint der entscheidende pathogenetische Fak tor zu sein (2), der die Schleimhautbarriere zerstort und die Schleimhaut fur andere aggressive Faktoren angreifbar macht. In dieser Studie wurde daher der Effekt einer Sympathektomie des Magens auf die Entstehung von Stresslasionen uberpruft.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1977

218. Das StreBulcus; tierexperimentelle Untersuchungen zur Pathophysiologie und Prophylaxe

Rainer Seufert; C. Hottenrott; Hans Becker; J. Dörtenbach

SummaryThe prophylactic efficacy of various treatments was examined in porcine hemorrhagic shock by measuring total and regional gastric blood flow with radioactive microspheres. A fall in gastric mucosal blood, especially in corpus and fundus, due to sympathetic nervous overactivity plays an important role in the pathogenesis. Methods that improve the circulation (H2-antagonist gastric sympathectomy) prevent these lesios in contrast to methods that impair gastric blood flow (truncal vagotomy). Antacids failed to prevent streB lesions, poBibly due to a demonstrated hypergastrinemia or changes in intragastric pH. Vitamin A completely prevented the development of mucosal lesions.ZusammenfaBungUnter MeBung der regionalen und totalen Magendurchblutung mit radioaktiven Microspheres wurden am hämorrhagischen Schock des Ferkels mehrere MaBnahmen zur Verhütung von StreBulcera überprüft. Die sympathicusbedingte Ischämie der Mucosa, vornehmlich von Corpus und Fundus stellt einen wesentlichen Faktor in der Pathogenese dar. MaBnahmen, die die Durchblutung dieser Areale verbeBern (H2-Rezeptoren-Blocker, gastrale Sympathektomie) kommt ein präventiver Effekt zu. Wird die Durchblutung vermindert (trunkuläre Vagotomie) treten unverändert StreBulcera auf. Die Unwirksamkeit von Anticida könnte in einer gemeBenen Hypergastrinämie oder der pH-Optimierung für aggreBive Duodenalsäfte erklärt werden. Vitamin A schützt die Magenschleimhaut durch eine VerbeBerung der schleimbedingten Mucusproduktion.


Research in Experimental Medicine | 1976

Der Einfluß der trunculären Vagotomie auf Entstehung und Abheilung von Streßläsionen des Schweinemagens

Rainer Seufert; Ch. Hottenrott; M. Büsing; Leopold von Gerstenbergk

Summary3 groups of total 37 mini-pigs have been bled to a mean aortic blood pressure of 40 mm Hg for three hours (Nortonet al., 1972): Group I: hemorrhagic shock alone (n = 15) Group II: right thoracotomy prior to shock without vagotomy (n = 4) Group III: right thoracotomy prior to shock with truncal vagotomy right above diaphragm (n = 15)3 animals died during shock. All others showed severe mucosal hyperaemia and hemorrhage after shock, which intensified in animals without vagotomy during 8–24 hours. Gastric mucosal lesions of vagotomized animals did not differ to those of group I and II, when the animals were killed 4–8 hours after shock. However, there was a significant reduction of early changes after 12–24 hours, when compared to groups I and II.This study shows, that truncal vagotomy has no effect on the occurence of gastric mucosal lesions, which are induced by hemorrhagic shock in piglets, but prevents these from developing into severe bleeding peptic ulceration.Zusammenfassung37 Göttinger Mini-Ferkel wurden einem haemorrhagischen Schock von 3 Stunden Dauer mit einem mittleren Aortendruck von 40 mm Hg unterzogen (Nortonet al., 1972). 15 Kontrolltieren standen 4 scheinoperierte und 15 transthorakal bilateral trunculär vagotomierte Tiere gegenüber.3 Tiere verstarben vorzeitig, alle übrigen entwickelten Stressläsionen des Magens, die bei den Ferkeln mit intaktem Nervus vagus mit längerer Überlebenszeit an Intensität zunahmen. Bis 8 Stunden nach Schockende unterschieden sich die Läsionen an Magen und Duodenum der vagotomierten Tiere nicht von denen der Kontrollen. Es zeigte sich jedoch eine deutliche Reduktion der Veränderungen, wenn die Tiere die 8-Stundengrenze überlebten.Aus den Versuchen kann geschlossen werden, daß die trunculäre Vagotomie das Auftreten von Stressulcera durch einen haemorrhagischen Schock beim Schwein nicht verhindern kann, daß jedoch nach Vagotomie diese Veränderungen beschleunigt abheilen und nicht in tiefer reichende Ulcera übergehen, bzw. das Angehen neuer Defekte nach Stressende verhindert wird.3 groups of total 37 mini-pigs have been bled to a mean aortic blood pressure of 40 mm Hg for three hours (Norton et al., 1972): Group I: hemorrhagic shock along (n = 15) Group II: right thoracotomy prior to shock without vagotomy (n = 4) Group III: right thoracotomy prior to shock with truncal vagotomy right above diaphragm (n = 15) 3 animals died during shock. All others showed severe mucosal hyperaemia and hemorrhage after shock, which intensified in animals without vagotomy during 8-24 hours. Gastric mucosal lesions of vagotomized animals did not differ to those of group I and II, when the animals were killed 4-8 hours after shock. However, there was a significant reduction of early changes after 12-24 hours, when compared to groups I and II. This study shows, that truncal vagotomy has no effect on the occurence of gastric mucosal lesions, which are induced by hemorrhagic shock in piglets, but prevents these from developing into severe bleeding peptic ulceration.

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Hans Becker

Goethe University Frankfurt

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A. Encke

Goethe University Frankfurt

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C. Hottenrott

Goethe University Frankfurt

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Michael G. Lorenz

Goethe University Frankfurt

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