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Research in Experimental Medicine | 1984

Biochemische Parameter der Leberischämie im Tierexperiment

W. Böttcher; Ch. Hottenrott; H. Förster

It was the aim of this study to define biochemical parameters of hepatic ischemia. In seven dogs portal vein and hepatic artery were occluded subsequently. During this ischemia the lactate concentration in the hepatic veins rose from a basal value of 15 mg% to 57 mg%. Lactate levels measured in portal vein, femoral artery, and femoral vein were significantly lower. Furthermore, hepatic ischemia caused an increase in potassium and glucose levels in the hepatic vein. Primarily, production of lactate by the liver seems to be an appropriate parameter for hepatic ischemia. Measuring lactate metabolism could be used to examine patients with portal hypertension before performing a shunt procedure. By cannulating the umbilical vein it is possible to occlude the portal vein with a balloon catheter. Portal vein occlusion with hepatic vein blood sampling may identify those patients in whom hepatic arterial reserve is inadequate to support portosystemic shunting.SummaryIt was the aim of this study to define biochemical parameters of hepatic ischemia. In seven dogs portal vein and hepatic artery were occluded subsequently. During this ischemia the lactate concentration in the hepatic veins rose from a basal value of 15 mg% to 57 mg%. Lactate levels measured in portal vein, femoral artery, and femoral vein were significantly lower. Furthermore, hepatic ischemia caused an increase in potassium and glucose levels in the hepatic vein. Primarily, production of lactate by the liver seems to be an appropriate parameter for hepatic ischemia.Measuring lactate metabolism could be used to examine patients with portal hypertension before performing a shunt procedure. By cannulating the umbilical vein it is possible to occlude the portal vein with a balloon catheter. Portal vein occlusion with hepatic vein blood sampling may identify those patients in whom hepatic arterial reserve is inadequate to support portosystemic shunting.ZusammenfassungZiel der Untersuchungen war es, laborchemische Parameter zur Erfassung der Leberischämie zu finden. In akuten Experimenten wurden bei sieben Hunden Pfortader und Leberarterie nacheinander okkludiert. Während der Gefäßokklusion wurde posthepatisch im Lebervenenblut ein Anstieg des Laktatspiegels von basal 15 mg% auf 57 mg% gemessen. Gleichzeitig fanden sich in der Pfortader sowie in der Arteria und Vena femoralis signifikant niedrigere Werte. Ebenso wurden posthepatisch erhöhte Glukose- und Kaliumspiegel gemessen. Vornehmlich der posthepatische Laktatanstieg erweist sich als geeigneter Gradmesser eine Minderdurchblutung der Leber.Die Laktatmessung kann zur Indikationsstellung einer portosystemischen Anastomose bei Patienten mit portaler Hypertension eingesetzt werden. Mittels eines Nabelvenenkatheters ist die Blockade der Pfortader möglich. Die Messung von Laktat in der Lebervene unter Ballonokklusion der Pfortader kann möglicherweise die Patienten erfassen, welche bei Anlage eines portosystemischen Shunts eine lebensgefährdende Minderdurchblutung der Leber erleiden würden.


Research in Experimental Medicine | 1979

[Studies of gastric circulation in the dog, II. Ligation of main arteries (author's transl)].

Hans Becker; Rainer Seufert; P. Dressler; Ch. Hottenrott

Following ligation of a single gastric artery total and regional gastric blood flows are measured using radioactive microspheres of 8 mu size. There is no significant influence on total gastric blood flow. Within the depending anatomical region no significant reduction of total wall blood flow can be determined. However, blood flow to the antrum mucosa is reduced to approximately 40% after ligation of any gastric artery. Thus, it can be concluded that ligation or embolisation of a single gastric artery in diffuse gastric bleeding does not necessarily reduce or terminate the bleeding.SummaryFollowing ligation of a single gastric artery total and regional gastric blood flows are measured using radioactive microspheres of 8 µ size. There is no significant influence on total gastric blood flow. Within the depending anatomical region no significant reduction of total wall blood flow can be determined. However, blood flow to the antrum mucosa is reduced to approximately 40% after ligation of any gastric artery. Thus, it can be concluded that ligation or embolisation of a single gastric artery in diffuse gastric bleeding does not necessarily reduce or terminate the bleeding.ZusammenfassungBei 13 Hunden wird der totale und regionale Blutfluß des Magens mit 8 µ großen radioaktiven Microspheres nach dem Verschluß einer einzelnen Magenhauptarterie gemessen. Der Gesamtblutfluß zum Magen kann durch diese Maßnahme nur wenig beeinflußt werden. Auch innerhalb des regionalen Versorgungsgebietes einer Magenhauptarterie wird die Durchblutung praktisch nicht verändert. Während Corpus- und Fundusschleim-hautdurchblutung durch diese Maßnahme kaum alteriert werden, wird die Durchblutung der Antrummucosa bei Unterbindung jeder einzelnen Arterie mindestens um 40% gesenkt.Die Unterbindung bzw. Embolisation einzelner Magenhauptarterien bei diffusen Magenschleimhautblutungen erscheint nach diesen Untersuchungen nicht erfolgversprechend.


Research in Experimental Medicine | 1976

Der Einfluß der trunculären Vagotomie auf Entstehung und Abheilung von Streßläsionen des Schweinemagens

Rainer Seufert; Ch. Hottenrott; M. Büsing; Leopold von Gerstenbergk

Summary3 groups of total 37 mini-pigs have been bled to a mean aortic blood pressure of 40 mm Hg for three hours (Nortonet al., 1972): Group I: hemorrhagic shock alone (n = 15) Group II: right thoracotomy prior to shock without vagotomy (n = 4) Group III: right thoracotomy prior to shock with truncal vagotomy right above diaphragm (n = 15)3 animals died during shock. All others showed severe mucosal hyperaemia and hemorrhage after shock, which intensified in animals without vagotomy during 8–24 hours. Gastric mucosal lesions of vagotomized animals did not differ to those of group I and II, when the animals were killed 4–8 hours after shock. However, there was a significant reduction of early changes after 12–24 hours, when compared to groups I and II.This study shows, that truncal vagotomy has no effect on the occurence of gastric mucosal lesions, which are induced by hemorrhagic shock in piglets, but prevents these from developing into severe bleeding peptic ulceration.Zusammenfassung37 Göttinger Mini-Ferkel wurden einem haemorrhagischen Schock von 3 Stunden Dauer mit einem mittleren Aortendruck von 40 mm Hg unterzogen (Nortonet al., 1972). 15 Kontrolltieren standen 4 scheinoperierte und 15 transthorakal bilateral trunculär vagotomierte Tiere gegenüber.3 Tiere verstarben vorzeitig, alle übrigen entwickelten Stressläsionen des Magens, die bei den Ferkeln mit intaktem Nervus vagus mit längerer Überlebenszeit an Intensität zunahmen. Bis 8 Stunden nach Schockende unterschieden sich die Läsionen an Magen und Duodenum der vagotomierten Tiere nicht von denen der Kontrollen. Es zeigte sich jedoch eine deutliche Reduktion der Veränderungen, wenn die Tiere die 8-Stundengrenze überlebten.Aus den Versuchen kann geschlossen werden, daß die trunculäre Vagotomie das Auftreten von Stressulcera durch einen haemorrhagischen Schock beim Schwein nicht verhindern kann, daß jedoch nach Vagotomie diese Veränderungen beschleunigt abheilen und nicht in tiefer reichende Ulcera übergehen, bzw. das Angehen neuer Defekte nach Stressende verhindert wird.3 groups of total 37 mini-pigs have been bled to a mean aortic blood pressure of 40 mm Hg for three hours (Norton et al., 1972): Group I: hemorrhagic shock along (n = 15) Group II: right thoracotomy prior to shock without vagotomy (n = 4) Group III: right thoracotomy prior to shock with truncal vagotomy right above diaphragm (n = 15) 3 animals died during shock. All others showed severe mucosal hyperaemia and hemorrhage after shock, which intensified in animals without vagotomy during 8-24 hours. Gastric mucosal lesions of vagotomized animals did not differ to those of group I and II, when the animals were killed 4-8 hours after shock. However, there was a significant reduction of early changes after 12-24 hours, when compared to groups I and II. This study shows, that truncal vagotomy has no effect on the occurence of gastric mucosal lesions, which are induced by hemorrhagic shock in piglets, but prevents these from developing into severe bleeding peptic ulceration.


Archive | 1976

Niedrigdosierte Vitamin A-Behandlung zur Streßulcusprophylaxe beim Schwein

L. von Gerstenbergk; M. Büsing; Rainer Seufert; J. Doertenbach; Ch. Hottenrott

Der protektive Effekt von Vitamin A auf die Magenschleimhaut soll klinisch zur Verhutung von Stresslasionen am Magen bei Risikopatienten genutzt werden. Bisherige experimentelle und klinische Studien sind widerspruchlich (1, 2, 4) und zeigen entweder nach langdauernder Vorbehandlung oder nach Gabe von klinisch nicht vertretbaren Dosen einen deutlichen praventiven Effekt. In dieser Arbeit wurde daher an einem geeigneten Versuchsmodell der Einflus einer mit Beginn des Stresses einsetzenden Vitamin A-Behandlung in verschiedenen klinisch vertretbaren Dosierungen untersucht.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1988

Long-term experience with totally subcutaneously implanted infusion chambers used as permanent central venous access

Michael G. Lorenz; Ch. Hottenrott; Rainer Seufert; Albrecht Encke


Langenbeck's Archives of Surgery | 1987

Regional chemotherapy for colorectal metastases to the liver

Albrecht Encke; Ch. Hottenrott; Michael G. Lorenz


Langenbeck's Archives of Surgery | 1987

Improved Venous Access with Subcutaneously Implanted Catheter Devices

Michael G. Lorenz; Ch. Hottenrott; Rainer Seufert; A. Encke


Langenbeck's Archives of Surgery | 1987

Manual suturing versus mechanical stapling for esophagojejunostomy after gastrectomy ? a prospective randomized study

Rainer Seufert; Ch. Hottenrott; Andreas Schmidt-Matthiesen


Langenbeck's Archives of Surgery | 1987

Is additional systemic cytotoxic treatment favorable in local chemotherapy of the liver? A randomized multicenter trial

Ch. Hottenrott; Michael G. Lorenz; A. Encke


Research in Experimental Medicine | 1984

Biochemical parameters of hepatic ischemia in dogs

Walter Bottcher; Ch. Hottenrott; H. Förster

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Hans Becker

Goethe University Frankfurt

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Michael G. Lorenz

Goethe University Frankfurt

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A. Encke

Goethe University Frankfurt

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Albrecht Encke

Goethe University Frankfurt

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H. Förster

Goethe University Frankfurt

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V. Paolucci

Goethe University Frankfurt

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