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Featured researches published by Réka Király.
Strahlentherapie Und Onkologie | 2009
Mihály Patyánik; Csaba Nemeskéri; Zsuzsa Póti; Dániel Sinkó; Csilla Pesznyák; Réka Király; Róbert Kois; Árpád Mayer
Purpose:To review the experiences regarding the therapeutic response and side effects of concomitant radiochemotherapy of cervical cancer carried out with different cisplatin doses.Patients and Methods:At the Municipal Center for Oncoradiology, Budapest, Hungary, 92 patients with cervical cancer were treated with concomitant radiochemotherapy in the period between July 2002 and March 2007. The total dose of high-energy external radiation (megavoltage) treatment was 50.4 Gy with a fraction dose of 1.8 Gy on the small pelvis. Before irradiation, cisplatin 40 mg/m2, 30 mg/m2, or 20 mg/m2 was administered once a week.Results:In 17 cases, the cisplatin dose was 30 mg/m2; during radiochemotherapy the number of cisplatin treatments was equal to or more than four in 14 patients (82%). After administering 40 mg/m2 cisplatin to 64 patients, chemotherapy in four or more treatments could only be applied in 37 cases (58%). Eleven patients received cisplatin at the dose of 20 mg/m2; in ten (91%) of them, the number of treatments was four or more. By comparing the side effects, it can be stated that hematologic side effects (mostly leukopenia) grade 3 occurred in 12% of the patients receiving cisplatin 30 mg/m2, and grade G3–4 in 16% of the 40-mg/m2 cisplatin group. For cisplatin 30 mg/m2, 82% of hematologic side effects were in the G1 range. There was no significant difference between the 20- and 30-mg/m2 regimens. As for the gastrointestinal toxicity, similar side effects grade 1 were detected, which occurred in 58% and 38% of the patients receiving 30 mg/m2 and 40 mg/m2, respectively.Conclusion:On the basis of a detailed analysis, the correlation between the number of treatments, the therapeutic and the side effects could be verified. In the course of dose reduction, there was no significant difference when comparing the results of therapy, however, the quality of life was better if cisplatin 30 mg/m2 was administered instead of 40 mg/m2. If cisplatin 20 mg/m2 was given, the results were significantly worse. On the basis of the own results, it can be stated that the optimal weekly dose of cisplatin is 30 mg/m2.Ziel:Reduktion der Cisplatindosis bei der Radiochemotherapie des Zervixkarzinoms in Abhängigkeit von therapeutischen Effekten und Nebenwirkungen.Patienten und Methodik:Zwischen Juli 2002 und März 2007 erhielten 92 Patientinnen mit Zervixkarzinom am Städtischen Onkoradiologischen Zentrum, Budapest, Ungarn, eine Radiochemotherapie. Das kleine Becken wurde mit einer Gesamtdosis von 50,4 Gy (28 Fraktionen à 1,8 Gy) bestrahlt. Vor der Radiotherapie wurde Cisplatin wöchentlich in einer Dosierung von einmal 40 mg/m2, 30 mg/m2 oder 20 mg/m2 Körperoberfläche gegeben.Ergebnisse:17 Patientinnen erhielten zusätzlich zur Radiotherapie 30 mg/m2 Cisplatin, 14 von ihnen (82%) tolerierten vier oder mehr Cisplatinapplikationen. In der Gruppe mit 40 mg/m2 Cisplatin vertrugen nur 37 Patientinnen (58%) vier oder mehr Cisplatinapplikationen. In der dritten Gruppe (elf Patientinnen) erhielten zehn Patientinnen (91%) vier oder mehr Cisplatinbehandlungen mit 20 mg/m2/Woche. Beim Vergleich der Nebenwirkungen konnte festgestellt werden, dass hämatologische Nebenwirkungen (meist Leukopenie) Grad 3 bei 12% der Gruppe mit 30 mg/m2 und Grad 3–4 bei 16% der Gruppe mit 40 mg/m2 Cisplatin auftraten. 82% der hämatologischen Nebenwirkungen unter 30 mg/m2 Cisplatin wurden als Grad 1 eingestuft. Es konnte kein Unterschied zwischen den Schemata mit 20 und 30 mg/m2 gefunden werden. Bezüglich der gastrointestinalen Toxizität wurden ebenfalls Grad-1-Nebenwirkungen beobachtet, die bei 30 mg/m2 in 58% und bei 40 mg/m2 in 38% auftraten.Schlussfolgerung:Die optimale wöchentliche Dosierung für Cisplatin beträgt 30 mg/m2. Zwischen der kumulativen Cisplatindosis und der therapeutischen Effektivität besteht eine deutliche Korrelation. 40 mg/m2 erhöhten die therapeutische Wirkung nicht. Die Lebensqualität der Patientinnen war aber bei kleineren Dosen besser. 20 mg/m2 Cisplatin ergaben signifikant schlechtere Resultate.
Strahlentherapie Und Onkologie | 2009
Mihály Patyánik; Csaba Nemeskéri; Zsuzsa Póti; Dániel Sinkó; Csilla Pesznyák; Réka Király; Róbert Kois; Árpád Mayer
Purpose:To review the experiences regarding the therapeutic response and side effects of concomitant radiochemotherapy of cervical cancer carried out with different cisplatin doses.Patients and Methods:At the Municipal Center for Oncoradiology, Budapest, Hungary, 92 patients with cervical cancer were treated with concomitant radiochemotherapy in the period between July 2002 and March 2007. The total dose of high-energy external radiation (megavoltage) treatment was 50.4 Gy with a fraction dose of 1.8 Gy on the small pelvis. Before irradiation, cisplatin 40 mg/m2, 30 mg/m2, or 20 mg/m2 was administered once a week.Results:In 17 cases, the cisplatin dose was 30 mg/m2; during radiochemotherapy the number of cisplatin treatments was equal to or more than four in 14 patients (82%). After administering 40 mg/m2 cisplatin to 64 patients, chemotherapy in four or more treatments could only be applied in 37 cases (58%). Eleven patients received cisplatin at the dose of 20 mg/m2; in ten (91%) of them, the number of treatments was four or more. By comparing the side effects, it can be stated that hematologic side effects (mostly leukopenia) grade 3 occurred in 12% of the patients receiving cisplatin 30 mg/m2, and grade G3–4 in 16% of the 40-mg/m2 cisplatin group. For cisplatin 30 mg/m2, 82% of hematologic side effects were in the G1 range. There was no significant difference between the 20- and 30-mg/m2 regimens. As for the gastrointestinal toxicity, similar side effects grade 1 were detected, which occurred in 58% and 38% of the patients receiving 30 mg/m2 and 40 mg/m2, respectively.Conclusion:On the basis of a detailed analysis, the correlation between the number of treatments, the therapeutic and the side effects could be verified. In the course of dose reduction, there was no significant difference when comparing the results of therapy, however, the quality of life was better if cisplatin 30 mg/m2 was administered instead of 40 mg/m2. If cisplatin 20 mg/m2 was given, the results were significantly worse. On the basis of the own results, it can be stated that the optimal weekly dose of cisplatin is 30 mg/m2.Ziel:Reduktion der Cisplatindosis bei der Radiochemotherapie des Zervixkarzinoms in Abhängigkeit von therapeutischen Effekten und Nebenwirkungen.Patienten und Methodik:Zwischen Juli 2002 und März 2007 erhielten 92 Patientinnen mit Zervixkarzinom am Städtischen Onkoradiologischen Zentrum, Budapest, Ungarn, eine Radiochemotherapie. Das kleine Becken wurde mit einer Gesamtdosis von 50,4 Gy (28 Fraktionen à 1,8 Gy) bestrahlt. Vor der Radiotherapie wurde Cisplatin wöchentlich in einer Dosierung von einmal 40 mg/m2, 30 mg/m2 oder 20 mg/m2 Körperoberfläche gegeben.Ergebnisse:17 Patientinnen erhielten zusätzlich zur Radiotherapie 30 mg/m2 Cisplatin, 14 von ihnen (82%) tolerierten vier oder mehr Cisplatinapplikationen. In der Gruppe mit 40 mg/m2 Cisplatin vertrugen nur 37 Patientinnen (58%) vier oder mehr Cisplatinapplikationen. In der dritten Gruppe (elf Patientinnen) erhielten zehn Patientinnen (91%) vier oder mehr Cisplatinbehandlungen mit 20 mg/m2/Woche. Beim Vergleich der Nebenwirkungen konnte festgestellt werden, dass hämatologische Nebenwirkungen (meist Leukopenie) Grad 3 bei 12% der Gruppe mit 30 mg/m2 und Grad 3–4 bei 16% der Gruppe mit 40 mg/m2 Cisplatin auftraten. 82% der hämatologischen Nebenwirkungen unter 30 mg/m2 Cisplatin wurden als Grad 1 eingestuft. Es konnte kein Unterschied zwischen den Schemata mit 20 und 30 mg/m2 gefunden werden. Bezüglich der gastrointestinalen Toxizität wurden ebenfalls Grad-1-Nebenwirkungen beobachtet, die bei 30 mg/m2 in 58% und bei 40 mg/m2 in 38% auftraten.Schlussfolgerung:Die optimale wöchentliche Dosierung für Cisplatin beträgt 30 mg/m2. Zwischen der kumulativen Cisplatindosis und der therapeutischen Effektivität besteht eine deutliche Korrelation. 40 mg/m2 erhöhten die therapeutische Wirkung nicht. Die Lebensqualität der Patientinnen war aber bei kleineren Dosen besser. 20 mg/m2 Cisplatin ergaben signifikant schlechtere Resultate.
Strahlentherapie Und Onkologie | 2009
Csilla Pesznyák; Gábor Fekete; Árpád Mózes; Balázs Kiss; Réka Király; István Polgár; Pál Zaránd; Árpád Mayer
Purpose:Quality assurance (QA) and quality control (QC) of different electronic portal imaging devices (EPID) and portal images with the PTW EPID QC PHANTOM®.Material and Methods:Characteristic properties of images of different file formats were measured on Siemens OptiVue500aSi®, Siemens BeamView Plus®, Elekta iView®, and Varian PortalVision™ and analyzed with the epidSoft® 2.0 program in four radiation therapy centers. The portal images were taken with Kodak X-OMAT V® and the Kodak Portal Localisation ReadyPack® films and evaluated with the same program.Results:The optimal exposition both for EPIDs and portal films of different kind was determined. For double exposition, the 2+1 MU values can be recommended in the case of Siemens OptiVue500aSi®, Elekta iView® and Kodak Portal Localisation ReadyPack® films, while for Siemens BeamView Plus®, Varian PortalVision™ and Kodak X-OMAT V® film 7+7 MU is recommended.Conclusion:The PTW EPID QC PHANTOM® can be used not only for amorphous silicon EPIDs but also for images taken with a video-based system or by using an ionization chamber matrix or for portal film. For analysis of QC tests, a standardized format (used at the acceptance test) should be applied, as the results are dependent on the file format used.Ziel:Qualitätssicherung (QA) und Qualitätskontrolle (QC) verschiedener elektronischer Feldkontrollaufnahmegeräte (EPID) und Portfilme mit einem PTW EPID QC PHANTOM®.Material und Methodik:Charakteristische Eigenschaften von Bildern unterschiedlicher Datenformate wurden bestimmt. Die Bilder wurden mit Siemens OptiVue500aSi®, Siemens BeamView Plus®, Elekta iView® und Varian PortalVision™ erzeugt und mit dem Programm epidSoft® 2.0 in vier Strahlentherapieabteilungen analysiert. Für Feldkontrollaufnahmen wurden Kodak X-OMAT V®- und Kodak Portal Localisation ReadyPack®-Filme verwendet und mit demselben Programm analysiert.Ergebnisse:Die optimalen Expositionswerte der EPID-Systeme und der Filmkombinationen wurden bestimmt. Für eine Doppelexposition empfehlen sich bei Verwendung von Siemens OptiVue500aSi®, Elekta iView® oder Kodak Portal Localisation ReadyPack®-Film 2+1 MU und bei Verwendung von Siemens BeamView Plus®, Varian PortalVision™ oder Kodak X-OMAT V®-Film 7+7 MU.Schlussfolgerung:Das PTW EPID QC PHANTOM® eignet sich nicht nur zur Kontrolle amorpher Siliciumsysteme, sondern auch für mit Hilfe eines Videosystems oder einer Ionisationskammermatrix angefertigte Bilder oder eine Film-Folien-Kombination als Detektor. Da die Resultate vom Dateiformat abhängig sind, sollte zur Analyse des QC-Tests ein konstantes Format gewählt werden.
Radiology and Oncology | 2011
Csilla Pesznyák; István Polgár; Csaba Weisz; Réka Király; Pál Zaránd
Verification of quality parameters for portal images in radiotherapy Background. The purpose of the study was to verify different values of quality parameters of portal images in radiotherapy. Materials and methods. We investigated image qualities of different field verification systems. Four EPIDs (Siemens OptiVue500aSi®, Siemens BeamView Plus®, Elekta iView® and Varian PortalVision™) were investigated with the PTW EPID QC PHANTOM® and compared with two portal film systems (Kodak X-OMAT® cassette with Kodak X-OMAT V® film and Kodak EC-L Lightweight® cassette with Kodak Portal Localisation ReadyPack® film). Results. A comparison of the f50 and f25 values of the modulation transfer functions (MTFs) belonging to each of the systems revealed that the amorphous silicon EPIDs provided a slightly better high contrast resolution than the Kodak Portal Localisation ReadyPack® film with the EC-L Lightweight® cassette. The Kodak X-OMAT V® film gave a poor low contrast resolution: from the existing 27 holes only 9 were detectable. Conclusions. On the base of physical characteristics, measured in this work, the authors suggest the use of amorphous-silicon EPIDs producing the best image quality. Parameters of the EPIDs with scanning liquid ionisation chamber (SLIC) were very stable. The disadvantage of older versions of EPIDs like SLIC and VEPID is a poor DICOM implementation, and the modulation transfer function (MTF) values (f50 and f25) are less than that of aSi detectors.
Strahlentherapie Und Onkologie | 2009
Mihály Patyánik; Csaba Nemeskéri; Zsuzsa Póti; Dániel Sinkó; Csilla Pesznyák; Réka Király; Róbert Kois; Árpád Mayer
Purpose:To review the experiences regarding the therapeutic response and side effects of concomitant radiochemotherapy of cervical cancer carried out with different cisplatin doses.Patients and Methods:At the Municipal Center for Oncoradiology, Budapest, Hungary, 92 patients with cervical cancer were treated with concomitant radiochemotherapy in the period between July 2002 and March 2007. The total dose of high-energy external radiation (megavoltage) treatment was 50.4 Gy with a fraction dose of 1.8 Gy on the small pelvis. Before irradiation, cisplatin 40 mg/m2, 30 mg/m2, or 20 mg/m2 was administered once a week.Results:In 17 cases, the cisplatin dose was 30 mg/m2; during radiochemotherapy the number of cisplatin treatments was equal to or more than four in 14 patients (82%). After administering 40 mg/m2 cisplatin to 64 patients, chemotherapy in four or more treatments could only be applied in 37 cases (58%). Eleven patients received cisplatin at the dose of 20 mg/m2; in ten (91%) of them, the number of treatments was four or more. By comparing the side effects, it can be stated that hematologic side effects (mostly leukopenia) grade 3 occurred in 12% of the patients receiving cisplatin 30 mg/m2, and grade G3–4 in 16% of the 40-mg/m2 cisplatin group. For cisplatin 30 mg/m2, 82% of hematologic side effects were in the G1 range. There was no significant difference between the 20- and 30-mg/m2 regimens. As for the gastrointestinal toxicity, similar side effects grade 1 were detected, which occurred in 58% and 38% of the patients receiving 30 mg/m2 and 40 mg/m2, respectively.Conclusion:On the basis of a detailed analysis, the correlation between the number of treatments, the therapeutic and the side effects could be verified. In the course of dose reduction, there was no significant difference when comparing the results of therapy, however, the quality of life was better if cisplatin 30 mg/m2 was administered instead of 40 mg/m2. If cisplatin 20 mg/m2 was given, the results were significantly worse. On the basis of the own results, it can be stated that the optimal weekly dose of cisplatin is 30 mg/m2.Ziel:Reduktion der Cisplatindosis bei der Radiochemotherapie des Zervixkarzinoms in Abhängigkeit von therapeutischen Effekten und Nebenwirkungen.Patienten und Methodik:Zwischen Juli 2002 und März 2007 erhielten 92 Patientinnen mit Zervixkarzinom am Städtischen Onkoradiologischen Zentrum, Budapest, Ungarn, eine Radiochemotherapie. Das kleine Becken wurde mit einer Gesamtdosis von 50,4 Gy (28 Fraktionen à 1,8 Gy) bestrahlt. Vor der Radiotherapie wurde Cisplatin wöchentlich in einer Dosierung von einmal 40 mg/m2, 30 mg/m2 oder 20 mg/m2 Körperoberfläche gegeben.Ergebnisse:17 Patientinnen erhielten zusätzlich zur Radiotherapie 30 mg/m2 Cisplatin, 14 von ihnen (82%) tolerierten vier oder mehr Cisplatinapplikationen. In der Gruppe mit 40 mg/m2 Cisplatin vertrugen nur 37 Patientinnen (58%) vier oder mehr Cisplatinapplikationen. In der dritten Gruppe (elf Patientinnen) erhielten zehn Patientinnen (91%) vier oder mehr Cisplatinbehandlungen mit 20 mg/m2/Woche. Beim Vergleich der Nebenwirkungen konnte festgestellt werden, dass hämatologische Nebenwirkungen (meist Leukopenie) Grad 3 bei 12% der Gruppe mit 30 mg/m2 und Grad 3–4 bei 16% der Gruppe mit 40 mg/m2 Cisplatin auftraten. 82% der hämatologischen Nebenwirkungen unter 30 mg/m2 Cisplatin wurden als Grad 1 eingestuft. Es konnte kein Unterschied zwischen den Schemata mit 20 und 30 mg/m2 gefunden werden. Bezüglich der gastrointestinalen Toxizität wurden ebenfalls Grad-1-Nebenwirkungen beobachtet, die bei 30 mg/m2 in 58% und bei 40 mg/m2 in 38% auftraten.Schlussfolgerung:Die optimale wöchentliche Dosierung für Cisplatin beträgt 30 mg/m2. Zwischen der kumulativen Cisplatindosis und der therapeutischen Effektivität besteht eine deutliche Korrelation. 40 mg/m2 erhöhten die therapeutische Wirkung nicht. Die Lebensqualität der Patientinnen war aber bei kleineren Dosen besser. 20 mg/m2 Cisplatin ergaben signifikant schlechtere Resultate.
Magyar onkologia | 2009
Csilla Pesznyák; Csaba Weisz; Réka Király; Balázs Kiss; Stipan Zelić; István Polgár; Pál Zaránd
The aim of this publication is to review the requirements necessary for using computed tomography (CT) for radiotherapy treatment planning. The equipments were tested with different CT phantoms. The authors made several measurements for checking the CT number, the quality and the mechanical parameters of CT tables. The CT numbers measured on the equipments of different manufacturers were in quite good agreement with the IAEA requirements. The geometric distortions of CT images are negligible, while the mechanical parameters of CT tables show considerable variety. A quality assurance - quality control protocol is recommended to implement in a safe workflow.
Magyar onkologia | 2015
Csaba Polgár; Tibor Major; Réka Király; János Fodor; Miklós Kásler
Strahlentherapie Und Onkologie | 2009
Csilla Pesznyák; Gábor Fekete; Árpád Mózes; Balázs Kiss; Réka Király; István Polgár; Pál Zaránd; Árpád Mayer
Strahlentherapie Und Onkologie | 2009
Mihály Patyánik; Csaba Nemeskéri; Zsuzsa Póti; Dániel Sinkó; Csilla Pesznyák; Réka Király; Róbert Kois; Árpád Mayer
Strahlentherapie Und Onkologie | 2009
Mihály Patyánik; Csaba Nemeskéri; Zsuzsa Póti; Dániel Sinkó; Csilla Pesznyák; Réka Király; Róbert Kois; Árpád Mayer