S. Sailer
University of Innsbruck
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Diabetes Care | 1988
Heinz Drexel; Alfred Bichler; S. Sailer; Christoph Breier; H.-J. Lisch; H. Braunsteiner; Josef R. Patsch
In a prospective controlled trial, we studied the effect of tight metabolic control on the outcomes of 102 gestational diabetes mellitus (GDM) pregnancies compared with outcomes of 102 matched nondiabetic control pregnancies. Women with GDM were treated to achieve and maintain a blood glucose concentration of <130 mg/dl at 1 h after breakfast. Treatment consisted of a diet low in oligosaccharides and fat and, if necessary, once daily insulin. By the end of gestation, 88 of the 102 women with GDM received insulin at a mean dose of 18 U/day. Duration of insulin therapy ranged from 3 to 32 wk with a median of 11 wk. Perinatal outcome of GDM pregnancies under this management equaled that of control pregnancies. The full spectrum of excess morbidity from GDM was prevented, and normal distribution of birth weight and normal rates of macrosomia, dystrophy, hypoglycemia, hypocalcemia, hyperbilirubinemia, fetal acidosis, and low Apgar scores were achieved. No mortality was observed. In addition to the two main study groups, we also studied a third group of 24 women with GDM whose treatment lasted ≤5 wk due to late diagnosis. This suboptimally treated group demonstrated a significant (P < .05) increase of macrosomia and umbilical artery acidosis compared with the well-treated GDM group. The study reported herein demonstrates that excess mortality and morbidity typically observed in GDM can be prevented by early institution of tight metabolic control, which required insulin in 86% of our patients.
Journal of Molecular Medicine | 1966
S. Sailer; F. Sandhofer; H. Braunsteiner
Zusammenfassung1. Durch konstante Infusion von 9,10-H3-Palmitinsäure und Auftrennung der Hauptlipidfraktionen durch Dünnschichtchromatographie wurden Umsatzraten der freien Fettsäuren und der Plasmatriglyceride sowie Plasmatriglycerid-Clearence und Plasmatriglycerid-Umsatzzeit bei Stoffwechselgesunden und Patienten mit essentieller Hyperlipämie untersucht.2. Bei Patienten mit essentieller Hyperlipämie ist die Einbaurate der freien Fettsäuren in Plasmatriglyceride im nüchternen Zustand im Mittel gegenüber Stoffwechselgesunden leicht erhöht. Diese Erhöhung wird vermutlich durch die erhöhte Konzentration an freien Fettsäuren im Plasma dieser Patienten verursacht. Die Triglycerid-Clearence ist bei diesen Patienten aber auf das Fünffache erniedrigt und die Triglycerid-Umsatzzeit entsprechend auf das Zehnfache erhöht.3. Auf Grund dieser Ergebnisse ist eine Störung im Abtransport der Plasmatriglyceride als Ursache des extrem erhöhten Triglyceridspiegels bei Patienten mit essentieller Hyperlipämie anzusehen.Summary1. By constant infusion of 9,10-H3-palmitic acid as an albumin complex and by separation of the main lipid fractions by means of thin layer chromatography the turnover rates of free fatty acids (FFA) and triglycerides (TG) in plasma, the plasma TG clearence and the plasma TG turnover time were estimated in 9 normal persons, 5 diabetics, and 6 patients with essential hyperlipemia.2. A positive correlation was found between the concentration of FFA in plasma and TG influx (p<0,01). This was found both in normal persons and in patients with symptomatic as well as essential hyperlipemia. In patients with essential hyperlipemia the concentration of FFA was elevated (p<0,02) and the incorporation of FFA into plasma TG was increased (p<0,05), but did not differ from diabetics with the same elevation of plasma FFA. The results show, that in patients with essential hyperlipemia the increased influx of TG cannot be responsible for their extremely elevated TG level.3. In normals and patients with diabetes a positive correlation was found between TG influx and the log of TG concentration in plasma. This does not apply, however, to patients with essential hyperlipemia. In these patients TG clearence is reduced to about one fifth and plasma TG turnover time is prolonged about tenfold.It is suggested that an impaired efflux of plasma TG is responsible for the high TG level in patients with carbohydrate induced hyperlipemia.
European Journal of Clinical Investigation | 1975
Josef R. Patsch; S. Sailer; H. Braunsteiner
Abstract. Using a rate zonal ultracentrifugal technique in 10 patients with type III hyperlipoproteinaemia, very low density lipoproteins (VLDL) (d < 1. 006, Sf > 20), an intermediate lipoprotein density class with a Sf range of 15–20 (Lp III), and low density lipoproteins (LDL) (Sf 6–8) could be isolated from the plasma. The Lp III was found as a symmetrical peak between VLDL and LDL; its plasma concentration was 248 mg/100 ml plasma (mean), 92–469 mg/100 ml plasma (range); the Lp III/LDL ratio was 0. 65 (mean), 0. 25–2. 3 (range); the chemical composition w/w was 35. 8 % total cholesterol, 19. 3 % triglycerides, 24. 3 X phospholipids, and 20. 4 % protein (mean). In agarose gel electrophoresis, the Lp III migrated faster than LDL, but slower than VLDL. By means of a double immunodiffusion technique and immunoelectrophoresis, apo‐Lp B and apo‐Lp C were detectable. In an angle head rotor at 1. 4 times 108 g. min. Lp III can be separated from VLDL at a solvent density of 1. 006, and from LDL at a density of 1. 025. In the postabsorptive state in one patient with type I hyperlipoproteinaemia, five with type II and 20 with type IV, and in 50 healthy persons of both sexes, this Lp III peak was not found. The finding of a high concentration of Lp III and a rather low concentration of LDL in the plasma of patients with type III hyperlipoproteinaemia can be regarded as further evidence for an impaired catabolism of VLDL to LDL at Lp III (“intermediate” lipoprotein).
Journal of Molecular Medicine | 1966
H. Braunsteiner; S. Sailer; F. Sandhofer
Zusammenfassung1. Die einzelnen Lipidfraktionen (Cholesterin, Triglyceride, Phospholipide und freie Fettsäuren) im Plasma von frisch entdeckten unbehandelten Diabetikern, von gut eingestellten mit Tolbutamid bzw. Insulin behandelten Diabetikern und schließlich von Diabetikern, die zum Zeitpunkt der Untersuchung eine Ketonurie aufwiesen, wurden bestimmt.2. Die ausgeprägtesten Veränderungen gegenüber entsprechend ausgewählten Normalpersonen fanden sich in der Konzentration der Triglyceride und der freien Fettsäuren.3. Der Triglyceridspiegel war in allen untersuchten Gruppen signifikant erhöht. Die höchste Konzentration an freien Fettsäuren wiesen Patienten mit Ketose auf; bei gut eingestelltem gutartigen Altersdiabetes war die Erhöhung der freien Fettsäuren statistisch nicht mehr zu sichern.4. Eine geringe, jedoch statistisch signifikante Vermehrung des Gesamtcholesterins fand sich nur in der Gruppe der insulinbehandelten Diabetiker. Dasselbe gilt für die Phospholipide.5. Eine gute positive Korrelation zwischen relativem Körpergewicht und Triglyceridspiegel wurde im Plasma von Normalpersonen und gut eingestellten Diabetikern nachgewiesen. Während bei einem Übergewicht von 10 kg bei Normalpersonen eine Erhöhung der Triglyceride um 8 mg-% gefunden wurde, betrug die Erhöhung bei tolbutamidbehandelten Diabetikern 28 mg-%, bei insulinbehandelten sogar 39 mg-%.6. Die klinische Bedeutung dieser Ergebnisse, vor allem in Zusammenhang mit artherosklerotischen Spätkomplikationen, wurde diskutiert.Summary1. Free fatty acids, triglycerides, total cholesterol, and phospholipids were estimated in the plasma of diabetic patients without ketoacidosis and without treatment, of well controlled tolbutamide treated patients, of well controlled insulin treated patients, as well as of diabetic patients with ketoacidosis.2. Compared with age-matched normal persons, the most striking differences were found in the concentration of triglycerides and free fatty acids.3. The level of triglycerides was elevated in all groups of diabetics. The highest concentration of free fatty acids was found in patients with ketoacidosis. In patients with well controlled maturity onset diabetes the increase in the level of free fatty acids could not be prooved statistically.4. An increase of the concentration of total cholesterol or phospholipids could be demonstrated only in well controlled insulin treated diabetics.5. There is a good positive correlation between relative body weight and the concentration of triglycerides in plasma of normal persons and well controlled diabetics. Whereas in normal persons an overweight of 10 kg is linked with an increase of 8 mg-% triglycerides, in tolbutamide treated patients the corresponding increase is 28 mg-% and in insulin treated patients 39 mg-%.
Journal of Molecular Medicine | 1966
F. Sandhofer; S. Sailer; H. Braunsteiner
Zusammenfassung1. Durch konstante Infusion von Palmitinsäure-9,10-H3 in Form eines Albuminkomplexes werden Umsatzraten der freien Fettsäuren und Triglyceride, Triglycerid-Umsatzzeit und Triglycerid-Clearance bei Patienten mit Hyperthyreose bestimmt und mit stoffwechselgesunden Personen verglichen.2. Die Konzentration der freien Fettsäuren (p<0,001) und die Umsatzrate der freien Fettsäuren (p<0,001) ist bei Patienten mit Hyperthyreose etwa auf das Doppelte erhöht. Für Stoffwechselgesunde und für Patienten mit Schilddrüsenüberfunktion besteht eine positive Korrelation zwischen Konzentration an freien Fettsäuren und Umsatzrate der freien Fettsäuren im Plasma (p<0,001). Die „fractional turnover rate“ ist nur gering erhöht (p<0,05).3. Trotz der hohen Konzentration der freien Fettsäuren im Plasma und der hohen Umsatzrate der freien Fettsäuren ist der Einbau der freien Fettsäuren in Plasmatriglyceride gegenüber Stoffwechselgesunden absolut erniedrigt; der prozentuelle Anteil der umgesetzten freien Fettsäuren, die in Triglyceride eingebaut werden, erreicht nur etwa ein Drittel der Norm.4. Die Triglycerid-Clearance ist im Mittel erniedrigt, der Unterschied läßt sich jedoch statistisch nicht sichern. In der Triglycerid-Umsatzzeit besteht kein Unterschied.5. Die niedrige Plasmakonzentration der Triglyceride bei Patienten mit Hyperthyreose ist trotz hoher Fettsäurekonzentration und erhöhtem Fettsäureumsatz eine Folge der verminderten Veresterung der freien Fettsäuren zu Triglyceriden in der Leber.Summary1. Turnover rates of plasma free fatty acids, triglycerides, triglyceride turnover time, and triglyceride clearance were determined in hyperthyroid patients and normals by means of constant infusion of palmitic-9,10-H3 acid.2. In patients with hyperthyroidism the concentration of free fatty acids, the free fatty acid turnover rate, and the fractional turnover rate were elevated. A positive correlation was found between the concentration and turnover rate of free fatty acids in normals and patients with hyperthyroidism.3. In spite of the high concentration and the high turnover rate of free fatty acids, the esterification of free fatty acids to plasma triglycerides (triglyceride influx) was reduced.4. There was no difference in the clearance of triglycerides and the triglyceride turnover time.5. The low concentration of plasma triglycerides in patients with hyperthyroidism is considered to be the result of reduced esterification of free fatty acids to plasma triglycerides in the liver.
Journal of Molecular Medicine | 1966
H.-J. Lisch; M. Ogriseg; Ch. Breier; H. Drexel; H. Fill; S. Sailer
SummaryThe concentration of the main lipoprotein density classes and the postheparin lipolytic activity (PHLA) were determined in the plasma of 12 hyperthyroid and eight hypothroid patients in comparison with 12 euthyroid, metabolically healthy individuals. Low-density lipoproteins (LDL) and high-density lipoproteins2 (HDL2) were decreased in hyperthyreosis (p<0.01) and increased in hypothyreosis (p<0.01). No significant differences could be detected with respect to the concentration of very low-density lipoproteins (VLDL) as well as for HDL3, whereas intermediate-density lipoproteins (IDL) were higher in hypothyreotics than in controls (p<0.05). PHLA was increased in hyperthyreosis (p<0.01) and decreased in hypothyreosis (p<0.01). The chemical composition of LDL and HDL2 as well as the apolipoprotein composition of the protein moiety of HDL2 in hyperthyreosis and in hypothyreosis did not significantly differ from those in the control group. When data from all individuals studied were analyzed, no significant relationship could be detected between the concentrations of VLDL and HDL2, whereas HDL2 and PHLA correlated in a negative manner (p<0.05). It is suggested that HDL2, in addition to LDL, acts as carrier protein for the cholesterol increasingly yielded in hypothyreosis.ZusammenfassungDie Konzentration der Hauptlipoproteindichteklassen und die Post-heparin-lipolytische Aktivität (PHLA) wurden im Plasma von 12 hyperthyreoten und 8 hypothyreoten Patienten im Vergleich mit 12 euthyreoten, stoffwechselgesunden Kontrollpersonen bestimmt. Low-density-lipoproteins (LDL) und high-density lipoproteins2 (HDL2) waren bei Hyperthyreose erniedrigt (p<0,01) und bei Hypothyreose erhöht (p<0,01). Im Hinblick auf die Konzentration der very-low-density-lipoproteins (VLDL) und der HDL3 bestanden keine signifikanten Unterschiede, während die intermediate-density-lipoproteins (IDL) bei hypothyreoten Patienten erhöht waren (p<0,05). Die PHLA war bei Hyperthyreose erhöht (p<0,01) und bei Hypothyreose erniedrigt (p<0,01). Die chemische Zusammensetzung der LDL und HDL2 von Patienten mit Hyper- und Hypothyreose sowie die Apolipoproteinzusammensetzung des Proteinanteils der HDL2 unterschieden sich nicht signifikant von denen der Kontrollen. Bei Analyse der Daten aller untersuchten Individuen ergab sich keine signifikante Beziehung zwischen VLDL und HDL2, während HDL2 und PHLA signifikant negativ korrelierten (p<0,05). Es wird vermutet, daß HDL2 zusätzlich zu den LDL als Träger des bei der Hypothyreose vermehrt vorhandenen Cholesterins fungieren.The concentrations of the main lipoprotein density classes and the postheparin lipolytic activity (PHLA) were determined in the plasma of 12 hyperthyroid and eight hypothroid patients in comparison with 12 euthyroid, metabolically healthy individuals. Low-density lipoproteins (LDL) and high-density lipoproteins2 (HDL2) were decreased in hyperthyreosis (p less than 0.01) and increased in hypothyreosis (p less than 0.01). No significant differences could be detected with respect to the concentrations of very low-density lipoproteins (VLDL) as well as for HDL3, whereas intermediate-density lipoproteins (IDL) were higher in hypothyreotics than in controls (p less than 0.05). PHLA was increased in hyperthyreosis (p less than 0.01) and decreased in hypothyreosis (p less than 0.01). The chemical composition of LDL and HDL2 as well as the apolipoprotein composition of the protein moiety of HDL2 in hyperthyreosis and in hypothyreosis did not significantly differ from those in the control group. When data from all individuals studied were analyzed, no significant relationship could be detected between the concentrations of VLDL and HDL2, whereas HDL2 and PHLA correlated in a negative manner (p less than 0.05). It is suggested that HDL2, in addition to LDL, acts as carrier protein for the cholesterol increasingly yielded in hypothyreosis.
European Journal of Clinical Investigation | 1977
W. Patsch; Josef R. Patsch; F. Kunz; S. Sailer; H. Braunsteiner
Abstract. Three patients suffering from prolonged obstructive jaundice were studied after surgical removal of biliary obstruction. Four days after surgery the initial cholesterol esterification rate in the plasma rose from very low activities to values three to four times higher than those found in normal subjects. During this time lipoprotein‐X decreased in concentration. The initial cholesterol esterification rate returned to normal values when plasma lipids and lipoproteins reached normal levels.
Biochimica et Biophysica Acta | 1977
Rothild Rindler‐Ludwig; W. Patsch; S. Sailer; H. Braunsteiner
Hydrolysis of glycerol trioleate by human leucocytes was characterized and the enzymes responsible for this activity were obtained in a purified form by means of gel chromatography on Sephadex G-100 as well as by zonal ultracentrifugation followed by gel chromatography. The activity is localized in the granule fraction of leucocytes (15 000 X g, 20 min) and shows a sharp pH optimum at pH 5.25. As judged from the elution profile obtained by gel chromatography, two proteins are likely to contribute to the hydrolysis of glycerol trioleate. The approximate molecular weights of the two enzymes are 74 100 and 60 300, respectively. The activity is reduced in the presence of NaCl, KCl, CaCl2 as well as of p-hydroxymercuribenzoate. The enzymes are stable at -25 degrees C but loose about 50% of their activity within 48 h at 4 degrees C.
Journal of Molecular Medicine | 1967
S. Sailer; F. Sandhofer; K. Bolzano; F. Dienstl; H. Braunsteiner
ZusammenfassungDurch die Infusion von Propranolol kommt es beim Menschen zu einer Senkung der Konzentration der freien Fettsäuren, zu einer signifikanten Erniedrigung der Umsatzrate der freien Fettsäuren und einer signifikanten Erniedrigung der „Fractional turnover rate“ der freien Fettsäuren im Plasma. Die Bildung der endogenen Plasmatriglyceride aus freien Fettsäuren wird signifikant erniedrigt.Es ist anzunehmen, daß die Wirkung von Propranolol auf den Stoffwechsel der freien Fettsäuren auf einer Blockierung der endogenen Katecholaminwirkung beruht.Alle Wirkungen von Propranolol auf den Fettsäurestoffwechsel lassen sich kausal auf eine Hemmung der Lipolyse im Fettgewebe zurückführen.SummaryThe infusion of propranolol, aβ-blocking agent, results in a decrease in the concentration of free fatty acids, a significant lowering of the turnover rate of free acids, and a significant decrease of the fractional turnover rate of free fatty acids in plasma.The esterification rate of free fatty acids to plasma triglycerides is significantly reduced.It is suggested that the action of propranolol on the metabolism of free fatty acids is based on the blockage of the action of endogenous catecholamines. The observed actions of propranolol on the metabolism of free fatty acids are considered to result from the inhibition of lipolysis in the adipose tissue.
Journal of Molecular Medicine | 1961
F. Sandhofer; S. Sailer; H. Braunsteiner
ZusammenfassungMittels einer manometrischen Methode wurde die Post-Heparin-Lipoproteinlipase im Plasma von 194 Frauen und Männern bestimmt. Es fand sich keine Abhängigkeit der Fermentaktivität von Alter und Geschlecht, wohl aber bestand eine positive Korrelation zwischen Körpergewicht und Aktivität.Atherosklerose und Hyperlipämie zeigten keine Unterschiede gegenüber der Kontrollgruppe, eine ausgeprägte Erniedrigung fand sich bei Hepatitis, Verschlußikterus und bei Graviden, eine mäßige Erhöhung beim Diabetes mellitus. Die Ergebnisse werden diskutiert.