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Featured researches published by Stefan Mennel.


Ophthalmologica | 2007

Ocular photodynamic therapy--standard applications and new indications (part 1). Review of the literature and personal experience.

Stefan Mennel; Irene Barbazetto; Carsten H. Meyer; Silvia Peter; Michael Stur

Ocular photodynamic therapy (PDT) was introduced as a novel treatment for neovascular forms of age-related macular degeneration and choroidal neovascularization (CNV) secondary to pathologic myopia in the mid/end 1990s. The current treatment recommendations are based on the results of two large, prospective, multicenter, randomized clinical trials (Treatment of Age-Related Macular Degeneration with Photodynamic Therapy and Verteporfin in Photodynamic Therapy Studies) and thousands of patients have been treated worldwide over the last years. Meanwhile, PDT has been performed in several other ocular pathologies with some remarkable results, however, with most reports being case reports and small case series without statistical significance. These extended applications include CNV secondary to choroiditis and retinochoroiditis, angioid streaks, central serous chorioretinopathy, retinal angiomatous proliferation, parafoveal telangiectasia or CNV associated with macular dystrophy and idiopathic CNV, as well as diseases without CNV, such as choroidal hemangioma, retinal hamartoma, choroidal melanoma, chronic central serous chorioretinopathy, angiomatous lesions secondary to systemic diseases, rubeosis iridis or neovascular glaucoma. To date, with the introduction of anti-VEGF therapy, the role of PDT will certainly change. However, it is reasonable to believe that it will maintain an important role in combination therapy due to its unique properties of selective vascular targeting. Therefore, it is essential for the ophthalmologist to be familiar with the extended applications and their modifications of treatment parameters. This review will summarize the standard and experimental applications of PDT based on our own results and the literature.


Spektrum Der Augenheilkunde | 2004

Dreidimensionale Optische Kohärenz-Tomographie (3D-OCT) zur Verlaufskontrolle von Makulaödemen nach intravitrealer Triamcinolon-Applikation

Stefan Mennel; C. H. Meyer; J. C. Schmidt; Eduardo B. Rodrigues

ZusammenfassungProblemstellungIntravitreales Triamcinolon acetonid (TA) stellt eine neue Therapieform zur Behandlung verschiedenster Makulaerkrankungen wie u. a. Makulaödeme und altersabhängige Makuladegeneration dar. In der Literatur sind verschiedene Untersuchungsmethoden beschrieben, welche den klinischen Effekt und Therapieverlauf von intravitrealem TA dokumentieren. Sehkraft, Fundusfotografie, Fluoreszenzangiografie (FA), lineare optische Kohärenztomografie (OCT) und dreidimensionales (3D) OCT werden in dieser Studie verglichen und die Vorteile der jeweiligen Untersuchung dargestellt.Methode und PatientenBei 21 Patienten mit Makulaödemen in Fällen von Zentralvenenthrombose (ZVT), Venenastverschluss (VAV) diabetischer Retinopathie und Uveitis wurde Triamcinolon acetonid intravitreal appliziert. Neben den bisher üblichen Untersuchungsmethoden (Visus, FA) erfolgte zusätzlich die Fundusfotografie, lineares OCT und 3D-OCT prä- und postoperativ.ErgebnisseEin Visusanstieg erfolgte bei 15 Patienten. In allen Fällen konnte fluoreszenzangiographisch präoperativ eine deutliche Leckage im Bereich der Makula dargestellt werden. Obwohl in 14 Fällen eine Reduktion der Leckage postoperativ nachweisbar war, konnte in 7 Fällen aufgrund fehlender Quantifizierung keine wesentliche Veränderung der Befunde beschrieben werden. Die Fundusfotografie ermöglichte eine angemessene Darstellung von Makulaveränderungen in nur 4 Fällen. Das lineare OCT zeigte eine Reduktion der Netzhautdicke von 380–620 um zu 168–450 um. In zwei Fällen konnte keine signifikante Differenz dokumentiert werden. Da das 3D-OCT eine Fläche der Makula mit einem Durchmesser von 6.000 μm repräsentiert, war es möglich, Veränderungen der Makulaödeme in allen Fällen nachzuweisen.SchlussfolgerungAuch wenn die Sehkraft nicht in allen Fällen angestiegen ist, so helfen doch andere Untersuchungs-methoden wie lineares OCT und 3D-OCT hocheffizient, Makulaveränderungen nach TA-Applikation zu verifizieren. Das 3D-OCT stellt für uns die derzeit sensitivste Untersuchungsmethode dar, den therapeutischen Effekt von intravitreal appliziertem Triamcinolon nachzuweisen.SummaryIntroductionIntravitreal Triamcinolone acetonide (TA) is a new therapy to treat several macular diseases including macular edema and age-related macular degeneration. There are several examination methods described in the literature to follow the clinical effects of intravitreal TA. Visual acuity (VA), fundus photography, fluorescein angiography (FA), linear optical coherence tomography (OCT) and three-dimensional (3D) OCT are compared in this study and the advantage of each examination is pointed out.Patients and methodsTA was injected intravitreal in 21 patients with macular edema secondary to central retinal vein occlusion (CRVO), branch retinal vein occlusion (BRVO), uveitis and diabetic maculopathy. Routine VA and FA examination were performed in all cases. Additionally, fundus photography, linear OCT and 3D-OCT were conducted pre- and post-operatively.ResultsVA improved in 15 patients. Pre-operative FA examination demonstrated extensive macula leakage in all cases. While in 14 cases a marked leakage reduction was observed postoperative in FA, in seven cases the quantification of leakage was not possible. Fundus photography allowed appropriate visualization of the macular changes in only four cases. Linear OCT showed a reduction of retinal thickness from 380–620 urn to 168–450 urn postoperatively. In two cases no significant differences could be documented. Because 3D-OCT represents a large area of 6000 μm in diameter, macular edema changes could be clearly observed in all cases.ConclusionAlthough in some cases VA did not improve, other examinations such as linear and 3D-OCT demonstrated a high efficacy to detect macular changes after TA injection. 3D-OCT is the most sensitive and precise examination to demonstrate therapeutic effects of intravitreal TA application.


Wiener Klinische Wochenschrift | 2012

Diagnose, Therapie und Verlaufskontrolle der diabetischen Augenerkrankung

Michael Stur; Stefan Egger; Anton Haas; Gerhard Franz Kieselbach; Stefan Mennel; Reinhard Michl; Michael Roden; Ulrike Stolba; Andreas Wedrich

ZusammenfassungDiabetes mellitus verursacht diabetische Retinopathie, diabetisches Makulaödem, optische Neuropathie, Katarakt und Fehlfunktionen der äusseren Augenmuskeln. Die Inzidenz dieser Spätschäden korreliert mit der Dauer des Diabetes und mit dem Grad der metabolischen Kontrolle. Die Empfehlungen der Österreichischen Diabetesgesellschaft für Diagnose, Therapie und Nachkontrolle werden übersichtsweise und bezogen auf die jeweiligen Stadien der diabetischen Augenerkrankung präsentiert.SummaryDiabetes mellitus causes diabetic retinopathy, diabetic macular edema, optic neuropathy, cataract or dysfunction of the eye muscles. The incidence of these defects correlates with disease duration and quality of the metabolic control. The recommendations of the Austrian Diabetes Association for the diagnosis, the therapeutic procedures and requirements for adequate follow up depending on the stages of the different forms of diabetic eye disease are summarized.


Wiener Klinische Wochenschrift | 2012

[Diagnosis, therapy and follow up of diabetic eye disease].

Michael Stur; Stefan Egger; Anton Haas; Gerhard Franz Kieselbach; Stefan Mennel; Reinhard Michl; Michael Roden; Ulrike Stolba; Andreas Wedrich

ZusammenfassungDiabetes mellitus verursacht diabetische Retinopathie, diabetisches Makulaödem, optische Neuropathie, Katarakt und Fehlfunktionen der äusseren Augenmuskeln. Die Inzidenz dieser Spätschäden korreliert mit der Dauer des Diabetes und mit dem Grad der metabolischen Kontrolle. Die Empfehlungen der Österreichischen Diabetesgesellschaft für Diagnose, Therapie und Nachkontrolle werden übersichtsweise und bezogen auf die jeweiligen Stadien der diabetischen Augenerkrankung präsentiert.SummaryDiabetes mellitus causes diabetic retinopathy, diabetic macular edema, optic neuropathy, cataract or dysfunction of the eye muscles. The incidence of these defects correlates with disease duration and quality of the metabolic control. The recommendations of the Austrian Diabetes Association for the diagnosis, the therapeutic procedures and requirements for adequate follow up depending on the stages of the different forms of diabetic eye disease are summarized.


Spektrum Der Augenheilkunde | 2004

Praxis-Richtlinien der Österreichischen Diabetesgesellschaft

Michael Stur; Stefan Egger; Anton Haas; Gerhard Franz Kieselbach; Stefan Mennel; Reinhard Michl; Michael Roden; A. Wedrich

Die vorliegenden Richtlinien wurden von einer Arbeitsgruppe zusammengestellt, die aus Mitgliedern der Makulopathiekommission der Osterreichischen Ophthalmologischen Gesellschaft besteht, die sich zu dieser Mitarbeit bereit erklart haben. Als Grundlage fur diese Richtlinien wurden neben der aktuellen Literatur vor allem Publikationen der American Academy of Ophthalmology [12, 57, 73, 89] and der Deutschen Diabetesgesellschaft [50] verwendet. Die Empfehlungen entsprechen dem Stand der Wissenschaft von Oktober 2003. Es wird dem Leser empfohlen, bei Bedarf zusatzliche Informationen zu den besprochenen Themen aus der Literaturliste im Anhang and aus der seither erschienenen Fachliteratur einzuholen, da standig neue Ergebnisse laufender Studien publiziert werden. Da neue Erkenntnisse aber immer mit dem vorhandenen Wissen verglichen werden sollten, wird diese Praxis-Richtlinie primar als Einfuhrung in das komplexe Thema vorgelegt.


/data/revues/00029394/v136i3/S0002939403003386/ | 2011

Iconographies supplémentaires de l'article : Therapeutic strategies in choroidal neovascularizations secondary to angioid streaks

Stefan Mennel; Jörg C. Schmidt; Carsten H. Meyer


Spektrum Der Augenheilkunde | 2005

Die Chromovitrektomie öffnet neue Wege in der modernen Glaskörperchirurgie

C. H. Meyer; Stefan Mennel; Eduardo B. Rodrigues; J. C. Schmidt


Archive | 2005

CORRESPONDENCE Transient Visual Disturbance After Photodynamic Therapy

Stefan Mennel; Carsten H. Meyer


Archive | 2004

Ventricular Tachycardia Complicating Alcohol Septal Ablation

Stefan Mennel; Carsten H. Meyer; Peter Kroll


Acta Medica Austriaca | 2004

[Diagnosis, therapy and follow-up of diabetic eye diseases].

Michael Stur; Stefan Egger; Anton Haas; Gerhard Franz Kieselbach; Stefan Mennel; Reinhard Michl; Andreas Wedrich; Michael Roden

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