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Dive into the research topics where Steffen Axt is active.

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Featured researches published by Steffen Axt.


Chirurg | 2013

[3D in laparoscopy: state of the art].

W. Kunert; Pirmin Storz; Sven Müller; Steffen Axt; Andreas Kirschniak

ZusammenfassungDie stereoskopische Sicht (das beidäugige 3-D-Sehen) wurde in hoher Auflösung (HD) in den Operationssaal eingeführt. Diese Übersichtsarbeit zeigt die optischen und physiologischen Grundlagen sowie den Stand der Technik für den Einsatz von 3-D in der Laparoskopie auf. Es werden die Merkmale von 3-D-Endoskopen und -Monitoren aufgeführt und Besonderheiten der Stereoskopie, wie Komfortzonen und Ghosting, erläutert. Empfehlungen für den praktischen Einsatz in der Klinikroutine sollen dabei helfen, optimalen Nutzen aus der neuen Technik zu ziehen.AbstractHigh definition stereoscopic (3D) vision has been introduced into the operation theatre. This review exposes the optical and physiological background as well as the state of the art of 3D in laparoscopy. The distinguishing marks of 3D laparoscopes and monitors are listed and characteristics of stereoscopy, such as comfort zones and ghosting are explained. Suggestions for the practical use in the clinical routine should help to extract the best benefit possible from the new technology.High definition stereoscopic (3D) vision has been introduced into the operation theatre. This review exposes the optical and physiological background as well as the state of the art of 3D in laparoscopy. The distinguishing marks of 3D laparoscopes and monitors are listed and characteristics of stereoscopy, such as comfort zones and ghosting are explained. Suggestions for the practical use in the clinical routine should help to extract the best benefit possible from the new technology.


Chirurg | 2013

3-D in der Laparoskopie

Andreas Kirschniak; W. Kunert; Steffen Axt; Pirmin Storz; Sven Müller

ZusammenfassungDie stereoskopische Sicht (das beidäugige 3-D-Sehen) wurde in hoher Auflösung (HD) in den Operationssaal eingeführt. Diese Übersichtsarbeit zeigt die optischen und physiologischen Grundlagen sowie den Stand der Technik für den Einsatz von 3-D in der Laparoskopie auf. Es werden die Merkmale von 3-D-Endoskopen und -Monitoren aufgeführt und Besonderheiten der Stereoskopie, wie Komfortzonen und Ghosting, erläutert. Empfehlungen für den praktischen Einsatz in der Klinikroutine sollen dabei helfen, optimalen Nutzen aus der neuen Technik zu ziehen.AbstractHigh definition stereoscopic (3D) vision has been introduced into the operation theatre. This review exposes the optical and physiological background as well as the state of the art of 3D in laparoscopy. The distinguishing marks of 3D laparoscopes and monitors are listed and characteristics of stereoscopy, such as comfort zones and ghosting are explained. Suggestions for the practical use in the clinical routine should help to extract the best benefit possible from the new technology.High definition stereoscopic (3D) vision has been introduced into the operation theatre. This review exposes the optical and physiological background as well as the state of the art of 3D in laparoscopy. The distinguishing marks of 3D laparoscopes and monitors are listed and characteristics of stereoscopy, such as comfort zones and ghosting are explained. Suggestions for the practical use in the clinical routine should help to extract the best benefit possible from the new technology.


Emergency Medicine Journal | 2015

Diagnostic accuracy of hyperbilirubinaemia in anticipating appendicitis and its severity

Sven Müller; Claudius Falch; Steffen Axt; Peter Wilhelm; Dirk Hein; Alfred Königsrainer; Andreas Kirschniak

Background Hyperbilirubinaemia is reported to be a positive predictor in diagnosing appendicitis and especially appendiceal perforation. We, therefore, analysed the diagnostic accuracy of serum bilirubin in anticipating appendicitis and its severity. Methods All consecutive patients undergoing appendectomy for suspected appendicitis from May 2009 to August 2011 were analysed. Patients were classified based on final histopathological findings into the groups: no appendiceal inflammation, non-perforated appendicitis and perforated appendicitis. Primary outcome was the diagnostic accuracy of serum bilirubin levels in discriminating between no appendiceal inflammation and any appendicitis (perforated and non-perforated appendicitis) and non-perforated and perforated appendicitis. Results Of 493 analysed patients, 125 (25%) had no appendiceal inflammation, 312 (64%) had non-perforated appendicitis and 56 (11%) had perforated appendicitis. The proportion of patients with bilirubin elevation (>1.1 mg/dL) was different between those with no appendiceal inflammation (14%) and any appendicitis (36%) (p<0.0001), and between non-perforated appendicitis and perforated appendicitis 48% (p=0.04). However, the positive and negative likelihood ratios (LRs) for an elevated bilirubin were poor at discriminating the groups: no appendiceal inflammation versus any appendicitis (LR+ 2.62 (95% CI 1.65 to 4.16) and LR− 0.75 (95% CI 0.67 to 0.83)) and non-perforated appendicitis versus perforated appendicitis (LR+ estimate 1.74 (95% CI 1.28 to 2.38) and LR− 0.72 (95% CI 0.55 to 0.93)). Conclusions Hyperbilirubinaemia is present in acute appendicitis but has a low diagnostic accuracy in discriminating between any appendicitis versus no appendiceal inflammation and perforated versus non-perforated appendicitis and is, therefore, of limited value in clinical routine. Trial registration number NCT01698099.


Archive | 2018

Fall 21: Kolonkarzinom – von wegen Ruhestand

Steffen Axt; Andreas Kirschniak

Herr Kienzle befindet sich nun im wohlverdienten Ruhestand. Mit 70 Jahren erfreut er sich, abgesehen von den haufigen Ruckenschmerzen, subjektiv eigentlich bester Gesundheit. – Doch in letzter Zeit beunruhigt ihn etwas. Das mit dem Stuhlgang ist nicht mehr so, wie es mal war. Fruher hatte er regelmasig ein bis zweimal am Tag „gemusst“, doch nun ist es sehr wechselhaft. Mal klagt er uber Verstopfung und anschliesend uber das Gegenteil … mit „falschen Freunden“. Er nimmt seinen ganzen Mut zusammen und spricht seinen Hausarzt, den er seit vielen Jahren kennt, darauf an. Dieser uberweist ihn nach der einer routinierten korperlichen Untersuchung umgehend zu einer Darmspiegelung, auch weil der rustige Rentner bisher trotz anderer Empfehlungen noch nie eine hatte durchfuhren lassen. Herr Kienzle ist etwas verwundert und von dem Gedanken, dass ihm langer Schlauch in den Darm geschoben wird, nicht gerade begeistert. Zunachst mochte er erst uber den Sinn und die Risiken informiert werden.


Chirurg | 2013

3-D in der Laparoskopie@@@3D in laparoscopy: Stand der Technik@@@State of the art

W. Kunert; Pirmin Storz; Sven Müller; Steffen Axt; Andreas Kirschniak

ZusammenfassungDie stereoskopische Sicht (das beidäugige 3-D-Sehen) wurde in hoher Auflösung (HD) in den Operationssaal eingeführt. Diese Übersichtsarbeit zeigt die optischen und physiologischen Grundlagen sowie den Stand der Technik für den Einsatz von 3-D in der Laparoskopie auf. Es werden die Merkmale von 3-D-Endoskopen und -Monitoren aufgeführt und Besonderheiten der Stereoskopie, wie Komfortzonen und Ghosting, erläutert. Empfehlungen für den praktischen Einsatz in der Klinikroutine sollen dabei helfen, optimalen Nutzen aus der neuen Technik zu ziehen.AbstractHigh definition stereoscopic (3D) vision has been introduced into the operation theatre. This review exposes the optical and physiological background as well as the state of the art of 3D in laparoscopy. The distinguishing marks of 3D laparoscopes and monitors are listed and characteristics of stereoscopy, such as comfort zones and ghosting are explained. Suggestions for the practical use in the clinical routine should help to extract the best benefit possible from the new technology.High definition stereoscopic (3D) vision has been introduced into the operation theatre. This review exposes the optical and physiological background as well as the state of the art of 3D in laparoscopy. The distinguishing marks of 3D laparoscopes and monitors are listed and characteristics of stereoscopy, such as comfort zones and ghosting are explained. Suggestions for the practical use in the clinical routine should help to extract the best benefit possible from the new technology.


Techniques in Coloproctology | 2014

Use of self-retaining barbed suture for rectal wall closure in transanal endoscopic microsurgery.

Peter Wilhelm; Pirmin Storz; Steffen Axt; Claudius Falch; Andreas Kirschniak; Sven Müller


Zentralblatt Fur Chirurgie | 2013

Die laparoskopische Cholezystektomie als standardisierter Lehreingriff zur Behandlung der symptomatischen Cholezystolithiasis

U. C. Niwa; Steffen Axt; Claudius Falch; Sven Müller; J. A. Kreuzer; P. Nedela; Andreas Kirschniak


Zentralblatt Fur Chirurgie | 2016

Chirurgische Weiterbildung an deutschen Kliniken - Wunsch und Realität

Steffen Axt; J. Johannink; P. Storz; Sören Torge Mees; A. A. Röth; Andreas Kirschniak


World Journal of Surgical Oncology | 2015

Rapid thyroid nodule growth is not a marker for well-differentiated thyroid cancer

Claudius Falch; Steffen Axt; Bettina Scuffi; Alfred Koenigsrainer; Andreas Kirschniak; Sven Müller


Techniques in Coloproctology | 2016

Pure Natural Orifice Transluminal Endoscopic Surgery (NOTES) with a new elongated, curved Transanal Endoscopic Operation (TEO) device for rectosigmoid resection: a survival study in a porcine model

Peter Wilhelm; Steffen Axt; Pirmin Storz; S. Wenz; Sven Müller; Andreas Kirschniak

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Sven Müller

University of Tübingen

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Pirmin Storz

University of Tübingen

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W. Kunert

University of Tübingen

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A. A. Röth

RWTH Aachen University

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