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Dive into the research topics where T. R. Weihrauch is active.

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Featured researches published by T. R. Weihrauch.


Journal of Molecular Medicine | 1980

Assessment of various factors influencing esophageal pressure measurement. II. Significance of physiological factors in intraluminal manometry.

T. R. Weihrauch; A. Brummer; H. Biewener; K. Ewe

Die intraluminale Manometrie wird zunehmend fur die Diagnose osophagealer Motilitatsstorungen eingesetzt. Die klinische Validitat der Methode hangt jedoch entscheidend von einer exakten Standardisierung der Methodik, des Untersuchungsablaufes und der Kenntnis der Einflusgrosen auf das Mesergebnis ab. Im ersten Teil dieser Studie wurde der Einflus verschiedener methodischer Faktoren auf das Ergebnis der Osophagusdruckmessung in Modellversuchen, bei 44 gesunden Probanden und bei 74 Patienten mit axialer Hiatushernie mit einem elektromagnetischen Mikrotransducer untersucht. Signifikante Unterschiede der Meswerte fanden sich in Abhangigkeit von der Sensorposition im oberen Osophagussphinkter (p<0,001), von der Korperposition (Sitzen/Liegen) (p<0,005) und von der Art der Schluckakteinleitung (Trockenschlucken/Bolusgabe) (p<0,005). Keinen signifikanten Einflus auf das Ergebnis der Druckmessung hatten dagegen unterschiedliche Durchzugsgeschwindigkeiten der Messonde und die Dauer der Untersuchung. Eine mechanische Stimulation des unteren Osophagussphinkters durch den Mesvorgang war nicht nachweisbar.ZusammenfassungDie intraluminale Manometrie wird zunehmend für die Diagnose ösophagealer Motilitätsstörungen eingesetzt. Die klinische Validität der Methode hängt jedoch entscheidend von einer exakten Standardisierung der Methodik, des Untersuchungsablaufes und der Kenntnis der Einflußgrößen auf das Meßergebnis ab. Im ersten Teil dieser Studie wurde der Einfluß verschiedener methodischer Faktoren auf das Ergebnis der Ösophagusdruckmessung in Modellversuchen, bei 44 gesunden Probanden und bei 74 Patienten mit axialer Hiatushernie mit einem elektromagnetischen Mikrotransducer untersucht. Signifikante Unterschiede der Meßwerte fanden sich in Abhängigkeit von der Sensorposition im oberen Ösophagussphinkter (p<0,001), von der Körperposition (Sitzen/Liegen) (p<0,005) und von der Art der Schluckakteinleitung (Trockenschlucken/Bolusgabe) (p<0,005). Keinen signifikanten Einfluß auf das Ergebnis der Druckmessung hatten dagegen unterschiedliche Durchzugsgeschwindigkeiten der Meßsonde und die Dauer der Untersuchung. Eine mechanische Stimulation des unteren Ösophagussphinkters durch den Meßvorgang war nicht nachweisbar.SummaryIntraluminal manometry is increasingly used for the diagnosis of esophageal motor abnormalities. Clinical validity of this method depends on the exact standardization of methods, the performance of the study and on the knowledge of the factors influencing pressure measurement. In the first part of this study the significance of various methodical factors for esophageal pressure measurement accuracy was analysed in bench studies, in 44 healthy subjects and in 74 patients with hiatus hernia using an electromagnetic microtransducer. Significant differences of pressure values were observed depending on 1. sensor position in the upper esophageal sphincter (UES) (p<0.001), 2. body position (sitting vs. supine) (p<0.005) and 3. the mode of eliciting peristaltic pressure waves (dry vs. wet swallow) (p<0.005). No significant effect on pressure measurement results could be confirmed for the velocity of transducer pull-through and duration of the manometric examination. No mechanical irritation of the lower esophageal sphincter due to movements of the measuring probe was observed.


European Journal of Clinical Investigation | 1977

Macroamylasaemia after treatment with hydroxyethyl starch

H. Köhler; W. Kirch; T. R. Weihrauch; W. Prellwitz; H. J. Horstmann

Abstract. After infusion of 500 ml of 6% hydroxyethyl starch into fifty‐four patients an increase of serum amylase was observed which in fifty‐one cases exceeded the upper limit of normal (190 U/l). In most cases serum amylase reached twice the basal value. Renal function influenced the duration of the increase in serum amylase, but not the maximum increase (201±15 U/l; mean±SEM). In patients with advanced renal failure (glomerular filtration rate (GFR) = 2–10 ml/min) serum amylase was still markedly elevated after 72 h (298±24 U/l; mean±SEM). In patients with normal renal function (GFR>90 ml/min) serum amylase decreased to 183±40 U/l (mean±SEM) within 72 h without reaching basal values. After infusion of HES no changes were observed in serum lipase or in amylase or lipase activities in duodenal secretion. Amylase excretion in the urine decreased. The assumption of a macroamylasaemia caused by formation of an HES‐amylase complex was confirmed by gel filtration. The elimination from plasma of this high molecular enzyme‐substrate complex is slow and causes hyperamylasaemia. In no case was the macroamylasaemia associated with signs or symptoms. An awareness of this causal relationship seems to be important, to avoid the erroneous diagnosis of a pancreatic disease.


Journal of Molecular Medicine | 1978

Esophageal dysfunction and its pathogenesis in progressive systemic sclerosis.

T. R. Weihrauch; G. W. Korting; K. Ewe; G. Vogt

ZusammenfassungBei 25 Patienten mit progressiver Sklerodermie wurde prospektiv die Frage der Oesophagusbeteiligung anhand subjektiver Symptome und radiologischer sowie manometrischer Kriterien untersucht. Bei allen Patienten waren röntgenologisch und/oder manometrisch Funktionsstörungen nachweisbar: röntgenologisch in 18 (72%), manometrisch in 22 (88%) Fällen. Dysphagie bestand nur bei 11 Patienten (44%). 6 Patienten (24%) waren trotz ausgeprägter objektiver Oesophagusveränderungen subjektiv völlig beschwerdefrei. Das Fehlen oesophagealer Symptome schließt damit einen fortgeschrittenen Befall der Speiseröhre nicht aus. Zur Frage der Pathogenese dieser Funktionsstörung wurde bei 12 dieser Patienten und bei ebensovielen Kontrollpersonen randomisiert die Wirkung von 3,5 µg/kg Carbachol und von 0,6 µg/kg Pentagastrin i.m. auf den Ruhedruck des unteren Oesophagussphinkters, auf die Amplitude und auf die Dauer der peristaltischen Kontraktion des distalen Oesophagus untersucht. Aufgrund der Ergebnisse kann eine primär myogene Genese der Funktionsstörung durch Atrophie und Sklerose der glatten Oesophagusmuskulatur angenommen werden.SummaryIn 25 patients with progressive systemic sclerosis esophageal involvement was studied prospectively by analysing subjective symptoms and radiological and manometric criteria. In all patients abnormal motility could be demonstrated by X-ray and/or manometry: radiologically in 18 (72%), manometrically in 22 (88%) cases. Dysphagia was present only in 11 patients (44%). Six patients (24%) had no subjective symptoms in spite of severe objective esophageal abnormalities. Therefore, the absence of esophageal symptoms does not exclude advanced affliction of the esophagus. To determine the pathogenesis of esophageal dysfunction the effects of 3.5 µg/kg carbachol and of 0.6 µg/kg pentagastrin i.m. on the lower esophageal sphincter pressure (LESP), on the amplitude and on the duration of peristaltic esophageal contractions were studied at random in 12 of the patients and 12 normal controls. The results suggest a primary myogenic genesis of the motor abnormalities by atrophy and sclerosis of esophageal smooth muscle.


Naunyn-schmiedebergs Archives of Pharmacology | 1975

Cerebral toxicity of penicillins in relation to their hydrophobic character

T. R. Weihrauch; H. Köhler; D. Höffler; J. Krieglstein

SummaryThe neurotoxic effects of ticarcillin, methicillin, phenthicillin, oxacillin, cloxacillin and dicloxacillin were studied in the conscious rabbit. During and after intravenous administration of 1.2 and 2.4 g/kg, resp., over 50 min the blood concentrations of the drugs were determined and the neurotoxicity assessed by continuous recording of the electroencephalogram. The hydrophobia of the penicillins was characterized by determination of their partition coefficients between isobutanol and buffer solution pH 7.4. The penicillins showed quite different neurotoxic properties. A close correlation (r=0.928) was found between the neurotoxic potency of the penicillins and their partition coefficients. With increasing hydrophobia the neurotoxic potency increased in the following sequence: Ticarcillin, methicillin, oxacillin, phenethicillin, cloxacillin, dicloxacillin. It can be concluded, therefore, that determination of the partition coefficient of a penicillin gives valuable information on the neurotoxicity to be expected. The introduction of a neurotoxicity quotient revealed that penicillins may be divided into two groups: less neurotoxic penicillins with a partition coefficient below 1.0 and highly neurotoxic penicillins with a partition coefficient above 1.0.


Journal of Molecular Medicine | 1975

Dosierung und Elimination von Dextran 40 bei Hämodialysepatienten

H. Köhler; T. R. Weihrauch; P. Fiegel; W. Kirch; D. Höffler

SummaryIn 24 patients on regular hemodialysis the serum levels and the half-life of dextran 40 were determined after single or repeated infusion of dextran 40 (Rheomacrodex®). One group of hemodialysis trainees had a dextran 40 half-life of 2237±447 min. In contrast, a second group, consisting of hospital dialysis patients, had a dextran 40 half-life of 4283±810 min, whereas patients with normal renal function had a half-life of 573±183 min. The difference in dextran half-life between the two groups of hemodialysis patients may be explained by the better residual ronal function of our hemodialysis trainees.During hemodialysis no change in serum dextran levels could be observed. Intermittent hemodialysis, also, had no influence on the exponential elimination of dextran over a period of 6.25 days. Since hemodialysis by itself has no effect upon dextran elimination, the dosage of dextran 40 has to be adjusted to the prolonged elimination time only, disregarding dialysis.After the fourth infusion of 50 g dextran 40 (twice a week 500 ml of 10% dextran 40) serum dextran levels exceeding 20 g/l and cutaneous bleeding were observed. To avoid these complications an initial saturation dose is suggested, followed by a maintenance dose adjusted to the impaired renal function.ZusammenfassungBei 24 Hämodialysepatienten wurden nach einmaliger und wiederholter Gabe von Dextran 40 (Rheomacrodex®) die Dextranspiegel im Serum bestimmt und daraus die Eliminationshalbwertzeiten errechnet. Diese betrugen bei Heimdialysepatienten 2237±447 min, bei Zentrumsdialysepatienten 4283±810 min und waren damit gegenüber nierengesunden Patienten (HWZ=573±183 min) auf das Fünf- bzw. Zehnfache verlängert. Die Unterschiede zwischen Heimdialyse- und Zentrumsdialysepatienten erklären sich durch die bessere Nierenrestfunktion der ersteren.Während der Hämodialyse kam es zu keinem Abfall der Dextranspiegel i.S. Weiterhin zeigte sich, daß die exponentielle Elimination von Dextran 40 über einen Beobachtungszeitraum von 6,25 Tagen durch die intermittierende Hämodialyse nicht beeinflußt wurde. Da keine nennenswerte Ausscheidung von Dextran 40 durch die Hämodialyse erfolgt, braucht die intermittierende Hämodialyse bei der Dosierung nicht berücksichtigt zu werden. Die Dosierung von Dextran 40 hat sich jedoch streng nach der verlängerten Eliminationshalbwertzeit zu richten.Die Gabe von 2 × 50 g Dextran 40 pro Woche (2 × 500 ml 10%iges Dextran 40) kann schon nach der 4. Infusion zu Dextranspiegeln i.S. über 20 g/l und zu Blutungen führen. Um diese Komplikationen zu vermeiden, wird eine von der Nierenfunktion unabhängige Initialdosis vorgeschlagen mit einer anschließenden Erhaltungsdosis, die sich nach der Nierenfunktion richtet.In 24 patients on regular hemodialysis the serum levels and the half-life of dextran 40 were determined after single or repeated infusion of dextran 40 (Rheomacrodex¿). One group of hemodialysis trainees had a dextran 40 half-life of 2237 +/- 447 min. In contrast, a second group, consisting of hospital dialysis patients, had a dextran 40 half-life of 4283 +/- 510 min, whereas patients with normal renal function had a half-life of 573 +/- 183 min. The difference in dextran half-life between the two groups of hemodialysis patients may be explained by the better residual renal function of our hemodialysis trainees. During hemodialysis no change in serum dextran levels could be observed. Intermitten hemodialysis, also, had no influence on the exponential elimination of dextran over a period of 6.25 days. Since hemodialysis by itself has no effect upon dextran elimination, the dosage fo dextran 40 has to be adjucted to the prolonged elimination time only, disregarding dialysis. After the fourth infusion of 50 g dextran 40 (twice a week 500 ml of 10% dextran 40) serum dextran levels exceeding 50 g/l and cutaneous bleeding were observed. To avoid these complications an initial saturation dose is suggested, followed by a maintenance dose adjusted to the impaired renal function.


Archives of Dermatological Research | 1975

Manometrische untersuchungen zur oesophagusbeteiligung bei progressiver sklerodermie

T. R. Weihrauch; K. Ewe; H. Weis; G. W. Korting

SummaryIn 15 patients with progressive systemic sclerosis esophageal function was examined radiologically and by manometry. Only one third of the patients had experienced dysphagia, while radiologically esophageal motility was abnormal in 8 patients (55%) and by manometry even in 11 patients (73%). Therefore the absence of symptoms does not exclude extensive involvement of the esophagus. Furthermore the manometric results indicate that involvement of the esophagus in the edematous-indurative stage of scleroderma should be suspected more frequently than assumed generally on the base of radiological studies alone.ZusammenfassungBei 15 Patienten mit progressiver Sklerodermie wurde die Oesophagus funktion manometrisch und radiologisch untersucht. Nur ein Drittel der Patienten gab Schluckbeschwerden an. Dagegen ließen sich radiologisch bei 8 Patienten (55%) deutliche Motilitätsstörungen nachweisen, mit der Oesophagusmanometrie sogar bei 11 Patienten (73%). Fehlende subjektive Symptome schließen demnach einen ausgedehnten Befall der Speiseröhre nicht aus. Die manometrischen Messungen zeigen, daß mit einer Beteiligung der Speiseröhre im ödematös-indurativen Stadium der Sklerodermie in einem wesentlichen höheren Prozentsatz gerechnet werden muß, als üblicherweise aufgrund von Röntgenuntersuchungen allein angenommen wurde.


Journal of Molecular Medicine | 1974

Über die Neurotoxizität von Carbenicillin

T. R. Weihrauch; H. J. Prior; D. Höffler; J. Krieglstein

SummaryThe neurotoxic effect of carbenicillin was studied in the conscious rabbit. The neurotoxicity was determined by EEG changes as spikes, polyspikes and spikewave paroxysms. The animals received 2.4 g/kg carbenicillin over 50 min by intravenous infusion. The carbenicillin blood levels were determined at certain intervals for 2 hours after the infusion had started. Spikes as the first neurotoxic symptoms were observed regularly at blood levels of 3252±186 µg/ml. With carbenicillin the neurotoxic changes were considerably more pronounced than with amicillin, however significantly less than with benzylpenicillin. These results agree with the data published in clinical case reports.ZusammenfassungDie neurotoxische Wirkung von Carbenicillin wurde am wachen Kaninchen untersucht. Die Neurotoxizität wurde bestimmt anhand von EEG-Veränderungen wie Spikes, Polyspikes and Spike-wave-Paroxysmen. Den Tieren wurden 2,4 g/kg Carbenicillin über 50 min intravenös infundiert. Bis 2 Std nach Infusionsbeginn wurden zu bestimmten Zeitpunkten die Carbenicillinblutspiegel gemessen. Spikes als erstes neurotoxisches Symptom waren regelmäßig bei Blutspiegeln von 3252±186 µg/ml zu beobachten. Nach Carbenicillin waren die toxischen Veränderungen wesentlich ausgeprägter als nach Ampicillin, jedoch deutlich geringer als nach Penicillin G. Diese Ergebnisse stehen im Einklang mit den in klinischen Fallberichten angegebenen Daten.


Archive | 1976

Side-Effects of High-Dose Dicloxacillin Therapy

H. Köhler; T. R. Weihrauch; W. Prellwitz; D. Höffler

The limiting toxic factor in high-dose penicillin therapy seems to be the effect on the central nervous system. In comparison with other semisynthetic penicillins dicloxacillin is the most neurotoxic in rabbits, as previous studies have shown (11). In rabbits neurotoxic serum levels also produce hemolysis. Cloxacillin, oxacillin and carbenicillin showed to be less neurotoxic and did not induce hemolysis. The present study was undertaken to determine whether in high-dose dicloxacillin therapy hemolysis is likely in man and is, therefore, of clinical importance.


Journal of Molecular Medicine | 1980

Der Einflu verschiedener Faktoren auf die sophagusdruckmessung: II. Bedeutung physiologischer Faktoren fr die intraluminale Manometrie

T. R. Weihrauch; Aurora L. Brummer; H. Biewener; Klaus Ewe


Journal of Molecular Medicine | 1978

Oesophagusfunktionsst?rungen und deren Pathogenese bei progressiver Sklerodermie

T. R. Weihrauch; G. W. Korting; Klaus Ewe; Guillaume Vogt

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K. Ewe

University of Mainz

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