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Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2013

[Overweight and obesity in Germany: results of the German Health Interview and Examination Survey for Adults (DEGS1)].

Gert Mensink; Anja Schienkiewitz; Marjolein Haftenberger; Thomas Lampert; Thomas Ziese; Christa Scheidt-Nave

ZusammenfassungDie Zunahme von Übergewicht und Adipositas ist ein weltweites Gesundheitsproblem. Die von 2008 bis 2011 durchgeführte erste Welle der „Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland“ (DEGS1) liefert aktuelle Daten zu Übergewicht und Adipositas bei Erwachsenen in Deutschland. In DEGS1 wurde eine repräsentative Stichprobe der 18- bis 79-Jährigen zu gesundheitsrelevanten Themen befragt und medizinisch untersucht (nu2009=u20097116). Aus Messwerten zu Körperhöhe und -gewicht wurde der Body-Mass-Index (BMI) berechnet und damit Übergewicht (BMI ≥u200925xa0kg/m2) und Adipositas (BMI ≥u200930xa0kg/m2) definiert. Die Ergebnisse werden nach Geschlecht, Altersgruppen, Sozialstatus und Region dargestellt und mit denen des Bundes-Gesundheitssurveys 1998 (BGS98) und des Nationalen Untersuchungssurveys 1990/92 verglichen. Nach Daten des DEGS1 sind 67,1% der Männer und 53,0% der Frauen übergewichtig. Diese Zahlen haben sich im Vergleich zum BGS98 nicht verändert. Die Adipositasprävalenz ist jedoch bedeutend gestiegen, und zwar insbesondere bei Männern: Nach Daten des BGS waren 18,9% der Männer und 22,5% der Frauen adipös, in DEGS1 sind es 23,3% der Männer und 23,9% der Frauen. Die deutliche Zunahme der Adipositas zeigt sich besonders bei jungen Erwachsenen.AbstractThe increase in overweight and obesity is a worldwide health problem. The first wave of the “German Health Interview and Examination Survey for Adults” (DEGS1), conducted from 2008 through 2011, provides current data about overweight and obesity among adults in Germany. Within DEGS1, a representative sample of the 18- to 79-year-old population was interviewed with regard to health relevant issues and physically examined (nu2009=u20097,116). From measurements of body height and weight, the body mass index (BMI) was calculated, which was used to define overweight (BMI ≥u200925xa0kg/m2) and obesity (BMI ≥u200930xa0kg/m2). Results are stratified for gender, age group, socioeconomic status and region and compared with results from the German National Health Interview and Examination Survey 1998 (GNHIES98) and the National Examination Surveys 1990/92. According to DEGS1, 67.1% of men and 53.0% of women are overweight. The prevalence of overweight has not changed compared to GNHIES98. The prevalence of obesity, however, has risen substantially, especially among men: in GNHIES98, 18.9% of men and 22.5% of women were obese, in DEGS1, these figures were 23.3% and 23.9%, respectively. The increase in obesity occurred especially among young adults. An English full-text version of this article is available at SpringerLink as supplemental.The increase in overweight and obesity is a worldwide health problem. The first wave of the German Health Interview and Examination Survey for Adults (DEGS1), conducted from 2008 through 2011, provides current data about overweight and obesity among adults in Germany. Within DEGS1, a representative sample of the 18- to 79-year-old population was interviewed with regard to health relevant issues and physically examined (nu2009=u20097,116). From measurements of body height and weight, the body mass index (BMI) was calculated, which was used to define overweight (BMI ≥u200925 kg/m(2)) and obesity (BMI ≥u200930 kg/m(2)). Results are stratified for gender, age group, socioeconomic status and region and compared with results from the German National Health Interview and Examination Survey 1998 (GNHIES98) and the National Examination Surveys 1990/92. According to DEGS1, 67.1% of men and 53.0% of women are overweight. The prevalence of overweight has not changed compared to GNHIES98. The prevalence of obesity, however, has risen substantially, especially among men: in GNHIES98, 18.9% of men and 22.5% of women were obese, in DEGS1, these figures were 23.3% and 23.9%, respectively. The increase in obesity occurred especially among young adults. An English full-text version of this article is available at SpringerLink as supplemental.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2005

Sport and health among adults in Germany

Thomas Lampert; Gert Mensink; Thomas Ziese

ZusammenfassungRegelmäßige sportliche Betätigung kann sich positiv auf die Gesundheit auswirken und stellt deshalb einen wichtigen Bereich der Gesundheitsförderung dar. Daten des telefonischen Gesundheitssurveys 2003 weisen auf bislang noch unzureichend ausgeschöpfte Potenziale hin: 37,3% der 18-jährigen und älteren Männer und 38,4% der gleichaltrigen Frauen treiben überhaupt keinen Sport, weitere 20,9% der Männer und 28,4% der Frauen sind lediglich bis zu 2xa0Stunden in der Woche aktiv. Am höchsten ist die Sportbeteiligung im jungen Erwachsenenalter, am geringsten im höheren Lebensalter. In den letzten 10xa0Jahren hat die sportliche Aktivität von Männern und Frauen im mittleren und höheren Alter zugenommen, während in den jüngeren Altersgruppen keine Veränderung oder sogar ein Rückgang zu beobachten ist. Für die Planung und Umsetzung zielgruppenspezifischer Interventionen ist darüber hinaus von Bedeutung, dass die Angehörigen der unteren Sozialschicht weniger Sport treiben als die Angehörigen der mittleren und oberen Sozialschicht. Die Gesundheitsrelevanz des Sports wird in der vorliegenden Untersuchung durch inverse Zusammenhänge zu den verhaltenskorrelierten Gesundheitsrisiken Rauchen und Adipositas sowie durch einen positiven Einfluss auf die selbst eingeschätzte Gesundheit verdeutlicht.AbstractRegularly participating in sports activities can have a positive effect on people’s health and is therefore an important area of health promotion. Data of the Telephone Health Survey 2003 indicate that until now there is an unexploited potential for programmes promoting sports: in total 37.3% of men aged 18xa0years and above and 38.4% of equally aged women do not participate in sports at all; another 20.9% of men and 28.4% of women only engage in sports activities for up to 2xa0h/week. The highest prevalence of sports activity is seen among young adults, whereas it is lowest among older people. However, the latter slightly increased their sports activity during the last 10xa0years, while the trend observed among younger adults seems to point rather in the opposite direction. Also relevant for the planning and implementation of group-specific interventions is the observation that persons with low socioeconomic status tend to engage less often in sports than people with middle or high status do. The present study underlines the health relevance of sports participation by presenting inverse relationships between sports activity and behaviour-related health risks such as smoking and obesity as well as a positive effect of sports on self-assessed health.


Archive | 2005

Gesundheitsmonitoring auf Bundesebene - Ansätze und Perspektiven

Bärbel-Maria Kurth; Thomas Ziese; F. Tiemann

ZusammenfassungEs wird eine Bestandsaufnahme der bereits existierenden Elemente eines Gesundheitsmonitorings in Deutschland vorgelegt. Ausgehend vom Ist-Zustand wird auf bestehende Defizite und die Notwendigkeit eines planbaren Monitoringsystems hingewiesen. Es werden Ansatzpunkte vorgestellt, wie, unter Einbeziehung verschiedener Akteure und der Bedienung unterschiedlicher Interessen, am Robert Koch-Institut (RKI) ein Gesundheitsmonitoringsystem etabliert werden könnte. Das vorgeschlagene System ist nach dem Baukastenprinzip konzipiert und vereint sowohl die Kontinuität als feste Planungsgrundlage als auch die Flexibilität, kurzfristig auf aktuelle gesundheitspolitische Probleme reagieren zu können. Als Rückgrat dieses Monitoringsystems sollte eine Langzeitgesundheitsstudie installiert werden, die es gestattet, Verläufe im Gesundheitsgeschehen zu beobachten und Auswirkungen von gesundheitspolitischen Maßnahmen zu evaluieren. Es wird ein Stufenplan vorgelegt, nach dem einzelne Methoden des Monitoringsystems am RKI weiterentwickelt und vorgetestet werden können. Die Einbeziehung von Kooperationspartnern und die Vernetzung dieses Systems mit anderen Datenerhebungsprojekten ist erklärte Zielstellung. Während die Finanzierung der flexiblen „Bausteine“ jeweils von Fall zu Fall und in Abhängigkeit von der an den Inhalten dieser Bausteine besonders interessierten Klientel zu regeln ist, wird eine kontinuierliche Grundfinanzierung für unerlässlich angesehen. Das vorgelegte Papier soll von der Sinnhaftigkeit einer solchen Investition auf Dauer überzeugen.AbstractAn assessment of the existing elements of a health monitoring system in Germany is given. Based on the analysis of deficits, the necessity for a comprehensive health monitoring system is recognised. The authors suggest starting points for the development of such a system in Germany by integrating different actors and taking into account different interests. The proposed system is based on a modular principle and allows for continuity as well as flexibility. As one key element in this monitoring system, a longitudinal health study is suggested, which allows the observation of developments in health matters as well as the evaluation of health policy actions. A plan for the step-wise development and testing of the health monitoring system is presented. Cooperation and data networking are essential elements. Whereas the flexible parts of the monitoring system should be financed by interested partners and customers, a basic sustainable financial support is a prerequisite. This paper provides arguments for the implementation of a health monitoring system and the need for long-term funding.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2013

[Prevalence of dyslipidemia among adults in Germany: results of the German Health Interview and Examination Survey for Adults (DEGS 1)].

Christa Scheidt-Nave; Yong Du; Hildtraud Knopf; Anja Schienkiewitz; Thomas Ziese; Enno Nowossadeck; Antje Gößwald; Markus Busch

Interview and laboratory data from the first wave of the German health interview and examination survey for adults (DEGS1) from 2008 to 2011 were used to provide current estimates of the prevalence of dyslipidemia which are representative of the population in Germany 18 to 79 years of age. A total of 56.6 % of men and 60.5 % of women 18 to 79 years have elevated serum total cholesterol concentrations in excess of the currently recommended threshold of 190 mg/dL; 17.9 % of men and 20.3 % of women have highly elevated total cholesterol concentrations ≥ 240 mg/dL. A total of 19.3 % of men and 3.6 % of women have high density lipoprotein cholesterol concentrations below 40 mg/dL. The overall prevalence of dyslipidemia (total cholesterol ≥ 190 mg/dL or medical diagnosis of dyslipidemia) is 64.5 % for men and 65.7 % for women. Of these, more than half of both men and women have previously undiagnosed dyslipidemia. Among persons with known dyslipidemia, 30.8% take lipid-lowering medication. Dyslipidemia is widely prevalent among adults in Germany. More in-depth analyses will examine time trends in the prevalence of dyslipidemia in Germany and in an international comparison. An English full-text version of this article is available at SpringerLink as supplemental.ZusammenfassungInterview- und Labordaten der ersten Erhebungswelle der Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland (DEGS1) 2008–2011 wurden genutzt, um aktuelle und für die Bevölkerung im Alter von 18 bis 79xa0Jahren in Deutschland repräsentative Einschätzungen zur Verbreitung von Fettstoffwechselstörungen vorzunehmen. Insgesamt haben 56,6u2009% der Männer und 60,5u2009% der Frauen im Alter von 18 bis 79xa0Jahren ein erhöhtes Serum-Gesamtcholesterin oberhalb des aktuell empfohlenen Grenzwertes von 190xa0mg/dl; 17,9u2009% der Männer und 20,3u2009% der Frauen haben ein stark erhöhtes Gesamtcholesterin von ≥u2009240xa0mg/dl. Einen HDL-Cholesterinwert von 40xa0mg/dl unterschreiten insgesamt 19,3u2009% der Männer und 3,6u2009% der Frauen. Die Gesamtprävalenz von Fettstoffwechselstörungen (Gesamtcholesterin ≥u2009190xa0mg/dl oder ärztliche Diagnose einer Fettstoffwechselstörung) beträgt 64,5u2009% für Männer und 65,7u2009% für Frauen; davon haben jeweils mehr als die Hälfte der betroffenen Personen eine bislang unerkannte Dyslipidämie. Lipidsenkende Medikamente werden von 30,8u2009% der Personen mit bekannter Dyslipidämie eingenommen. Fettstoffwechselstörungen sind bei Erwachsenen in Deutschland weit verbreitet. Vertiefende Auswertungen werden die zeitliche Entwicklung in der Prävalenz von Fettstoffwechselstörungen in Deutschland und im internationalen Vergleich untersuchen.AbstractInterview and laboratory data from the first wave of the German health interview and examination survey for adults (DEGS1) from 2008 to 2011 were used to provide current estimates of the prevalence of dyslipidemia which are representative of the population in Germany 18 to 79 years of age. A total of 56.6 % of men and 60.5 % of women 18 to 79 years have elevated serum total cholesterol concentrations in excess of the currently recommended threshold of 190 mg/dL; 17.9 % of men and 20.3 % of women have highly elevated total cholesterol concentrations ≥240 mg/dL. A total of 19.3 % of men and 3.6 % of women have high density lipoprotein cholesterol concentrations below 40 mg/dL. The overall prevalence of dyslipidemia (total cholesterol ≥190 mg/dL or medical diagnosis of dyslipidemia) is 64.5 % for men and 65.7 % for women. Of these, more than half of both men and women have previously undiagnosed dyslipidemia. Among persons with known dyslipidemia, 30.8% take lipid-lowering medication. Dyslipidemia is widely prevalent among adults in Germany. More in-depth analyses will examine time trends in the prevalence of dyslipidemia in Germany and in an international comparison. An English full-text version of this article is available at SpringerLink as supplemental.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2005

Gesundheitsmonitoring auf Bundesebene

Bärbel-Maria Kurth; Thomas Ziese; F. Tiemann

ZusammenfassungEs wird eine Bestandsaufnahme der bereits existierenden Elemente eines Gesundheitsmonitorings in Deutschland vorgelegt. Ausgehend vom Ist-Zustand wird auf bestehende Defizite und die Notwendigkeit eines planbaren Monitoringsystems hingewiesen. Es werden Ansatzpunkte vorgestellt, wie, unter Einbeziehung verschiedener Akteure und der Bedienung unterschiedlicher Interessen, am Robert Koch-Institut (RKI) ein Gesundheitsmonitoringsystem etabliert werden könnte. Das vorgeschlagene System ist nach dem Baukastenprinzip konzipiert und vereint sowohl die Kontinuität als feste Planungsgrundlage als auch die Flexibilität, kurzfristig auf aktuelle gesundheitspolitische Probleme reagieren zu können. Als Rückgrat dieses Monitoringsystems sollte eine Langzeitgesundheitsstudie installiert werden, die es gestattet, Verläufe im Gesundheitsgeschehen zu beobachten und Auswirkungen von gesundheitspolitischen Maßnahmen zu evaluieren. Es wird ein Stufenplan vorgelegt, nach dem einzelne Methoden des Monitoringsystems am RKI weiterentwickelt und vorgetestet werden können. Die Einbeziehung von Kooperationspartnern und die Vernetzung dieses Systems mit anderen Datenerhebungsprojekten ist erklärte Zielstellung. Während die Finanzierung der flexiblen „Bausteine“ jeweils von Fall zu Fall und in Abhängigkeit von der an den Inhalten dieser Bausteine besonders interessierten Klientel zu regeln ist, wird eine kontinuierliche Grundfinanzierung für unerlässlich angesehen. Das vorgelegte Papier soll von der Sinnhaftigkeit einer solchen Investition auf Dauer überzeugen.AbstractAn assessment of the existing elements of a health monitoring system in Germany is given. Based on the analysis of deficits, the necessity for a comprehensive health monitoring system is recognised. The authors suggest starting points for the development of such a system in Germany by integrating different actors and taking into account different interests. The proposed system is based on a modular principle and allows for continuity as well as flexibility. As one key element in this monitoring system, a longitudinal health study is suggested, which allows the observation of developments in health matters as well as the evaluation of health policy actions. A plan for the step-wise development and testing of the health monitoring system is presented. Cooperation and data networking are essential elements. Whereas the flexible parts of the monitoring system should be financed by interested partners and customers, a basic sustainable financial support is a prerequisite. This paper provides arguments for the implementation of a health monitoring system and the need for long-term funding.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2005

Health monitoring on a federal level. Approaches and perspectives

Bärbel-Maria Kurth; Thomas Ziese; F. Tiemann

ZusammenfassungEs wird eine Bestandsaufnahme der bereits existierenden Elemente eines Gesundheitsmonitorings in Deutschland vorgelegt. Ausgehend vom Ist-Zustand wird auf bestehende Defizite und die Notwendigkeit eines planbaren Monitoringsystems hingewiesen. Es werden Ansatzpunkte vorgestellt, wie, unter Einbeziehung verschiedener Akteure und der Bedienung unterschiedlicher Interessen, am Robert Koch-Institut (RKI) ein Gesundheitsmonitoringsystem etabliert werden könnte. Das vorgeschlagene System ist nach dem Baukastenprinzip konzipiert und vereint sowohl die Kontinuität als feste Planungsgrundlage als auch die Flexibilität, kurzfristig auf aktuelle gesundheitspolitische Probleme reagieren zu können. Als Rückgrat dieses Monitoringsystems sollte eine Langzeitgesundheitsstudie installiert werden, die es gestattet, Verläufe im Gesundheitsgeschehen zu beobachten und Auswirkungen von gesundheitspolitischen Maßnahmen zu evaluieren. Es wird ein Stufenplan vorgelegt, nach dem einzelne Methoden des Monitoringsystems am RKI weiterentwickelt und vorgetestet werden können. Die Einbeziehung von Kooperationspartnern und die Vernetzung dieses Systems mit anderen Datenerhebungsprojekten ist erklärte Zielstellung. Während die Finanzierung der flexiblen „Bausteine“ jeweils von Fall zu Fall und in Abhängigkeit von der an den Inhalten dieser Bausteine besonders interessierten Klientel zu regeln ist, wird eine kontinuierliche Grundfinanzierung für unerlässlich angesehen. Das vorgelegte Papier soll von der Sinnhaftigkeit einer solchen Investition auf Dauer überzeugen.AbstractAn assessment of the existing elements of a health monitoring system in Germany is given. Based on the analysis of deficits, the necessity for a comprehensive health monitoring system is recognised. The authors suggest starting points for the development of such a system in Germany by integrating different actors and taking into account different interests. The proposed system is based on a modular principle and allows for continuity as well as flexibility. As one key element in this monitoring system, a longitudinal health study is suggested, which allows the observation of developments in health matters as well as the evaluation of health policy actions. A plan for the step-wise development and testing of the health monitoring system is presented. Cooperation and data networking are essential elements. Whereas the flexible parts of the monitoring system should be financed by interested partners and customers, a basic sustainable financial support is a prerequisite. This paper provides arguments for the implementation of a health monitoring system and the need for long-term funding.


Archive | 2013

Overweight and obesity in Germany

Gert Mensink; Anja Schienkiewitz; Marjolein Haftenberger; Thomas Lampert; Thomas Ziese; Christa Scheidt-Nave

ZusammenfassungDie Zunahme von Übergewicht und Adipositas ist ein weltweites Gesundheitsproblem. Die von 2008 bis 2011 durchgeführte erste Welle der „Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland“ (DEGS1) liefert aktuelle Daten zu Übergewicht und Adipositas bei Erwachsenen in Deutschland. In DEGS1 wurde eine repräsentative Stichprobe der 18- bis 79-Jährigen zu gesundheitsrelevanten Themen befragt und medizinisch untersucht (nu2009=u20097116). Aus Messwerten zu Körperhöhe und -gewicht wurde der Body-Mass-Index (BMI) berechnet und damit Übergewicht (BMI ≥u200925xa0kg/m2) und Adipositas (BMI ≥u200930xa0kg/m2) definiert. Die Ergebnisse werden nach Geschlecht, Altersgruppen, Sozialstatus und Region dargestellt und mit denen des Bundes-Gesundheitssurveys 1998 (BGS98) und des Nationalen Untersuchungssurveys 1990/92 verglichen. Nach Daten des DEGS1 sind 67,1% der Männer und 53,0% der Frauen übergewichtig. Diese Zahlen haben sich im Vergleich zum BGS98 nicht verändert. Die Adipositasprävalenz ist jedoch bedeutend gestiegen, und zwar insbesondere bei Männern: Nach Daten des BGS waren 18,9% der Männer und 22,5% der Frauen adipös, in DEGS1 sind es 23,3% der Männer und 23,9% der Frauen. Die deutliche Zunahme der Adipositas zeigt sich besonders bei jungen Erwachsenen.AbstractThe increase in overweight and obesity is a worldwide health problem. The first wave of the “German Health Interview and Examination Survey for Adults” (DEGS1), conducted from 2008 through 2011, provides current data about overweight and obesity among adults in Germany. Within DEGS1, a representative sample of the 18- to 79-year-old population was interviewed with regard to health relevant issues and physically examined (nu2009=u20097,116). From measurements of body height and weight, the body mass index (BMI) was calculated, which was used to define overweight (BMI ≥u200925xa0kg/m2) and obesity (BMI ≥u200930xa0kg/m2). Results are stratified for gender, age group, socioeconomic status and region and compared with results from the German National Health Interview and Examination Survey 1998 (GNHIES98) and the National Examination Surveys 1990/92. According to DEGS1, 67.1% of men and 53.0% of women are overweight. The prevalence of overweight has not changed compared to GNHIES98. The prevalence of obesity, however, has risen substantially, especially among men: in GNHIES98, 18.9% of men and 22.5% of women were obese, in DEGS1, these figures were 23.3% and 23.9%, respectively. The increase in obesity occurred especially among young adults. An English full-text version of this article is available at SpringerLink as supplemental.The increase in overweight and obesity is a worldwide health problem. The first wave of the German Health Interview and Examination Survey for Adults (DEGS1), conducted from 2008 through 2011, provides current data about overweight and obesity among adults in Germany. Within DEGS1, a representative sample of the 18- to 79-year-old population was interviewed with regard to health relevant issues and physically examined (nu2009=u20097,116). From measurements of body height and weight, the body mass index (BMI) was calculated, which was used to define overweight (BMI ≥u200925 kg/m(2)) and obesity (BMI ≥u200930 kg/m(2)). Results are stratified for gender, age group, socioeconomic status and region and compared with results from the German National Health Interview and Examination Survey 1998 (GNHIES98) and the National Examination Surveys 1990/92. According to DEGS1, 67.1% of men and 53.0% of women are overweight. The prevalence of overweight has not changed compared to GNHIES98. The prevalence of obesity, however, has risen substantially, especially among men: in GNHIES98, 18.9% of men and 22.5% of women were obese, in DEGS1, these figures were 23.3% and 23.9%, respectively. The increase in obesity occurred especially among young adults. An English full-text version of this article is available at SpringerLink as supplemental.


Archives of public health | 2017

Implementation of the European health interview survey (EHIS) into the German health update (GEDA)

Cornelia Lange; Jonas D. Finger; Jennifer Allen; Sabine Born; Jens Hoebel; Ronny Kuhnert; Stephan Müters; Jürgen Thelen; Patrick Schmich; Marike Varga; E von der Lippe; Matthias Wetzstein; Thomas Ziese

BackgroundThis methodological paper describes the integration of the ‘European Health Interview Survey wave 2’ (EHIS 2) into the ‘German Health Update’ 2014/2015 (GEDA 2014/2015-EHIS).MethodsGEDA 2014/2015-EHIS is a cross-sectional health survey. A two-stage stratified cluster sampling approach was used to recruit persons aged 15xa0years and older with permanent residence in Germany. Two different modes of data collection were used, self-administered web questionnaire and self-administered paper questionnaire. The survey instrument implemented the EHIS 2 modules on health status, health care use, health determinants and social background variables and additional national questions. Data processing was conducted according to the quality and validation rules specified by Eurostat. ResultsIn total, 24,824 questionnaires were completed. The response rate was 27.6%. The two-stage cluster sample method seems to have been successful in achieving a sample with high representativeness. The final micro data file was inspected, approved and certified by Eurostat. Access to micro data of the EHIS 2 can be provided by Eurostat via research contract and to the GEDA 2014/2015-EHIS public use file by the Research Data Centre of the Robert Koch Institute. First EHIS 2 results are available at the Eurostat website.ConclusionsIntegrating a multinational health survey into an existing national health monitoring system was a challenge in Germany. The national survey methodology for conducting the survey had to be further developed in order to meet the overarching goal of harmonizing the health information from national statistical offices and public health research institutes across the European Union. The harmonized EHIS 2 data source will profoundly impact international public health research in the near future. The next EHIS wave 3 will be conducted around 2019.


Archive | 2013

Prevalence of dyslipidemia among adults in Germany

Christa Scheidt-Nave; Yong Du; Hildtraud Knopf; Anja Schienkiewitz; Thomas Ziese; Enno Nowossadeck; Antje Gößwald; Markus Busch

Interview and laboratory data from the first wave of the German health interview and examination survey for adults (DEGS1) from 2008 to 2011 were used to provide current estimates of the prevalence of dyslipidemia which are representative of the population in Germany 18 to 79 years of age. A total of 56.6 % of men and 60.5 % of women 18 to 79 years have elevated serum total cholesterol concentrations in excess of the currently recommended threshold of 190 mg/dL; 17.9 % of men and 20.3 % of women have highly elevated total cholesterol concentrations ≥ 240 mg/dL. A total of 19.3 % of men and 3.6 % of women have high density lipoprotein cholesterol concentrations below 40 mg/dL. The overall prevalence of dyslipidemia (total cholesterol ≥ 190 mg/dL or medical diagnosis of dyslipidemia) is 64.5 % for men and 65.7 % for women. Of these, more than half of both men and women have previously undiagnosed dyslipidemia. Among persons with known dyslipidemia, 30.8% take lipid-lowering medication. Dyslipidemia is widely prevalent among adults in Germany. More in-depth analyses will examine time trends in the prevalence of dyslipidemia in Germany and in an international comparison. An English full-text version of this article is available at SpringerLink as supplemental.ZusammenfassungInterview- und Labordaten der ersten Erhebungswelle der Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland (DEGS1) 2008–2011 wurden genutzt, um aktuelle und für die Bevölkerung im Alter von 18 bis 79xa0Jahren in Deutschland repräsentative Einschätzungen zur Verbreitung von Fettstoffwechselstörungen vorzunehmen. Insgesamt haben 56,6u2009% der Männer und 60,5u2009% der Frauen im Alter von 18 bis 79xa0Jahren ein erhöhtes Serum-Gesamtcholesterin oberhalb des aktuell empfohlenen Grenzwertes von 190xa0mg/dl; 17,9u2009% der Männer und 20,3u2009% der Frauen haben ein stark erhöhtes Gesamtcholesterin von ≥u2009240xa0mg/dl. Einen HDL-Cholesterinwert von 40xa0mg/dl unterschreiten insgesamt 19,3u2009% der Männer und 3,6u2009% der Frauen. Die Gesamtprävalenz von Fettstoffwechselstörungen (Gesamtcholesterin ≥u2009190xa0mg/dl oder ärztliche Diagnose einer Fettstoffwechselstörung) beträgt 64,5u2009% für Männer und 65,7u2009% für Frauen; davon haben jeweils mehr als die Hälfte der betroffenen Personen eine bislang unerkannte Dyslipidämie. Lipidsenkende Medikamente werden von 30,8u2009% der Personen mit bekannter Dyslipidämie eingenommen. Fettstoffwechselstörungen sind bei Erwachsenen in Deutschland weit verbreitet. Vertiefende Auswertungen werden die zeitliche Entwicklung in der Prävalenz von Fettstoffwechselstörungen in Deutschland und im internationalen Vergleich untersuchen.AbstractInterview and laboratory data from the first wave of the German health interview and examination survey for adults (DEGS1) from 2008 to 2011 were used to provide current estimates of the prevalence of dyslipidemia which are representative of the population in Germany 18 to 79 years of age. A total of 56.6 % of men and 60.5 % of women 18 to 79 years have elevated serum total cholesterol concentrations in excess of the currently recommended threshold of 190 mg/dL; 17.9 % of men and 20.3 % of women have highly elevated total cholesterol concentrations ≥240 mg/dL. A total of 19.3 % of men and 3.6 % of women have high density lipoprotein cholesterol concentrations below 40 mg/dL. The overall prevalence of dyslipidemia (total cholesterol ≥190 mg/dL or medical diagnosis of dyslipidemia) is 64.5 % for men and 65.7 % for women. Of these, more than half of both men and women have previously undiagnosed dyslipidemia. Among persons with known dyslipidemia, 30.8% take lipid-lowering medication. Dyslipidemia is widely prevalent among adults in Germany. More in-depth analyses will examine time trends in the prevalence of dyslipidemia in Germany and in an international comparison. An English full-text version of this article is available at SpringerLink as supplemental.


Archive | 2018

Selecting and defining indicators for diabetes surveillance in Germany

Lars Gabrys; Christin Heidemann; Jens Baumert; Andrea Teti; Yong Du; Rebecca Paprott; Thomas Ziese; Winfried Banzer; Michael Böhme; Brigitte Borrmann; Reinhard Busse; Michael Freitag; Bernd Hagen; Reinhard Holl; Andreas Icks; Matthias Kaltheuner; Klaus Koch; Stefanie Kümmel; Joseph Kuhn; Oliver Kuß; Gunter Laux; Ingrid Schubert; Joachim Szecsenyi; Til Uebel; Daniela Zahn; Christa Scheidt-Nave

Mainly because of the large number of people affected and associated significant health policy implications, the Robert Koch Institute (RKI) is developing a public health surveillance system using diabetes as an example. In a first step to ensure long-term and comparable data collection and establish efficient surveillance structures, the RKI has defined a set of relevant indicators for diabetes surveillance. An extensive review of the available literature followed by a structured process of consensus provided the basis for a harmonised set of 30 core and 10 supplementary indicators. They correspond to the following four fields of activity: (1) reducing diabetes risk, (2) improving diabetes early detection and treatment, (3) reducing diabetes complications, (4) reducing the disease burden and overall costs of the disease. In future, in addition to the primary data provided by RKI health monitoring diabetes surveillance needs to also consider the results from secondary data sources. Currently, barriers to accessing this data remain, which will have to be overcome, and gaps in the data closed. The RKI intentends to continuously update this set of indicators and at some point apply it also to further chronic diseases with high public health relevance. PUBLIC HEALTH · SURVEILLANCE · DIABETES MELLITUS · INDICATORS · NCD

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Yong Du

Robert Koch Institute

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