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Langenbeck's Archives of Surgery | 1988

Total implantierbarer dauerhafter zentralvenöser Zugang, Langzeiterfahrung mit subcutanen Infusionskammern

Michael G. Lorenz; C. Hottenrott; R. M. Seufert; A. Encke

SummarySubcutaneously implanted infusion chambers represent a new method of central venous access. In 57 evaluable out of 70 patients, four different models of infusion chambers with an accumulative observation time of 57 years were implanted. In 72% of the patients, up to 12 cycles of polychemotherapy were administered. Parenteral nutrition and blood drawing were also performed. After 4,970 punctions of the system and 12.2 years of use 46 complications in 38 patients were observed, however, most were minor ones, such as temporary occlusions (12) and extravasations (14). Septum luxation (1), septum perforation (1), catheter fracture (1) and catheter migration (2) as well as 7 cases of septicemia or port-pocket-infection required explantation. Infusion chambers seem to be particularly suitable for intermittent and long-term chemotherapy and emergency bolus injections with a significant advantage (10 complications per one thousand days of use) compared to externally placed venous catheters. However, follow-up and care must be performed by a skilled team.ZusammenfassungImplantierbare subcutane Infusionskammern stellen eine attraktive Alternative zu konventionellen zentralvenösen Zugangssystemen dar. Bei 70 Patienten wurden 4 verschiedene Modelle implantiert. In 72% wurden bei 57 auswertbaren Patienten aufgrund einer Neoplasie bis zu 12 Cyclen einer Chemotherapie durchgeführt. Desweiteren erfolgten regelmäßige Blutentnahmen und teilweise parenterale Ernährung. Bei einer Gesamtimplantationszeit von 57 Jahren wurden 4970 Punktionen durchgeführt. Nach einer Gesamtbenutzungsdauer von 12,2 Jahren wurden 46 Komplikationen beobachtet, die in den meisten Fällen einfach therapiert werden konnten (temporärer Verschluß (12mal), Extravasion (14mal)). Neben Septumluxation (1mal) sowie Perforation (1mal) wurde ein Katheterbruch beobachtet. Ebenso machten 4 Implantattascheninfekte und 4 Katheter-bedingte Septicämien eine Explantation erforderlich. Infusionskammern stellten dennoch bei einer Komplikationsrate von 10 pro tausend Gebrauchstage für Arzt und Patient ein wenig störendes und zuverlässiges Zugangssystem mit deutlich besseren Ergebnissen dar, als nach Verwendung percutaner Katheter; Nachsorge und Betreuung bedürfen jedoch eines erfahrenen Teams.Subcutaneously implanted infusion chambers represent a new method of central venous access. In 57 evaluable out of 70 patients, four different models of infusion chambers with an accumulative observation time of 57 years were implanted. In 72% of the patients, up to 12 cycles of polychemotherapy were administered. Parenteral nutrition and blood drawing were also performed. After 4,970 punctions of the system and 12.2 years of use 46 complications in 38 patients were observed, however, most were minor ones, such as temporary occlusions (12) and extravasations (14). Septum luxation (1), septum perforation (1), catheter fracture (1) and catheter migration (2) as well as 7 cases of septicemia or port-pocket-infection required explanation. Infusion chambers seem to be particularly suitable for intermittent and long-term chemotherapy and emergency bolus injections with a significant advantage (10 complications per one thousand days of use) compared to externally placed venous catheters. However, follow-up and care must be performed by a skilled team.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1987

262. Kann der Erfolg einer lokalen Chemotherapie der Leber durch eine zusätzliche systemische Cytostase verbessert werden? Eine randomisierte Multicenterstudie

C. Hottenrott; Matthias W. Lorenz; A. Encke

SummaryIn a randomized multicenter trial, 26 patients (arm A, floxurine i.a., 0.2 mg/kg per day, 14 days/month Infusaid pump) were compared to 20 patients (arm B, additional 5 fluorourethane i.v., 700 mg/m2 per day, 3 days/month). The groups were comparable. This late-trend analysis showed no significant difference in the intrahepatic response. The reduction of lung metastases in arm B was significant. Total extrahepatic recurrence, however, showed no difference. The median survival for A and B was also the same. The study shows that extrahepatic recurrence with local chemotherapy of the liver cannot be prevented by additional systemic chemotherapy. There is no difference in survival.ZusammenfassungIn einer randomisierten Multicenterstudie wurden 26 Patienten (Arm A, FUDR i.a. 0,2 mg/kg u. Tag, 14 Tage/4 Wo. Pumpe, Infusaid ®) mit 20 Patienten (Arm B, zusätzlich 5 FU i.v. 700 mg/m2 u. Tag, 3 Ta./4 Wo.) verglichen. Beide Gruppen waren vergleichbar. Die Trendanalyse zeigt keinen signifikanten Unterschied für das intrahepatische Ansprechen. Eine Reduktion von Lungenmetastasen in Arm B ist signifikant. Extrahepatische Metastasen insgesamt jedoch sind gleich. Die mediane Überlebenszeit unterscheidet sich für A und B nicht. Die Untersuchung zeigt, dass eine extrahepatische Metastasierung unter lokaler Chemotherapie der Leber nicht durch eine zusätzliche systemische Chemotherapie verhindert werden kann. Die Patienten überleben gleich lang.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1987

166. Kontrollierte Studie zum Vergleich maschineller und manueller Oesophago-Jejunostomie nach Gastrektomie

R. M. Seufert; C. Hottenrott; Andreas Schmidt-Matthiesen

40 patients with gastric malignancies were entered into a prospective randomised study of mechanical stapling (EEA) vs. manual single layer suturing of the esophago-jejunostomy following total gastrectomy. The groups were well matched with respect to clinical features, medical risk factors and tumor stage. Following manual technique, no anastomotic leak was observed. In the group with automatic mechanical suturing one technical failure and one insufficiency was seen. This difference, however, is not statistically significant. One patient died (cardiac infarction). The analysis of operating time, morbidity and hospital stay showed no significant differences. These results indicate that by use of a precise standardized conventional suture technique the same security performing an esophago-jejunostomy can be achieved as with mechanical staplers.


Archive | 1990

Chemoembolization of Hepatic Tumors with Degradable Starch Microspheres

Matthias W. Lorenz; C. Hottenrott; Richard P. Baum; D. Liermann; A. Encke

The aim of regional treatment of cancer is to achieve increased tumor drug exposure, resulting in elevated response rates with reduced systemic toxicity [12]. Various forms of permanent or temporary central and peripheral artery occlusion are used to induce hypoxemia resulting in tumor retardation [3,18]. However, procedures like hepatic artery ligation or embolization with nondegradable material induce rapid formation of collaterals [2].


Archive | 1991

Selektive Chemoembolisation von primären und sekundären Lebermalignomen mit Mitomycin C, Lipiodol und Dura

Matthias W. Lorenz; C. Hottenrott; D. Liermann; P. Maier; M. Reimann; J. Kollath

Die durchschnittliche Uberlebenszeit von Patienten mit inoperablen primaren Leberkarzinomen betragt ohne Behandlung 75 Tage im Median [30]. Ebenso wird eine 6monatige mediane Uberlebenszeit bei Patienten mit kolorektalen Lebermetastasen (CLRM) erwartet [3]. Systemische Therapien fuhrten bisher nicht zu einer marginalen Verlangerung der Uberlebenszeiten [27]. Nach regionaler Applikation von FUDR (Floxuridine) uber die Leberarterie wurde dagegen eine Steigerung auf 16–19 Monate fur kolorektale Karzinome beschrieben [8]. Die regionale Chemotherapie von Leberzellkarzinomen (LZK) hat sich im Gegensatz dazu nicht durchgesetzt. Aufgrund der hohen lokalen Toxizitat des am haufigsten verwendeten Doxorubicins traten oft Komplikationen im zufuhrenden Gefassystem auf [18].


Archive | 1990

Chemoembolisation beim primären Lebercarzinom

J. Kollath; Matthias W. Lorenz; C. Hottenrott; D. Liermann

Bei dem primaren nichtoperablen hepatozellularen Carzinom fuhren wir in Frankfurt/M. eine Chemoembolisation durch, wobei vor der Embolisation durch die selektive Gabe von Noradrenalin eine Vasokonstriktion der gesunden Lebergefasanteile herbeigefuhrt wird. Dadurch erreicht man eine selektive Chemoembolisation des Tumors. Methode, Indikation, Kontraindikation und Ergebnisse werden vorgestellt.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1984

96. Indikation und Ergebnisse der kontinuierlichen intraarteriellen Chemotherapie bei Lebermetastasen mit einer implantierbaren Medikamentenpumpe

C. Hottenrott; Matthias W. Lorenz; A. Encke

SummaryThe advantage of intra-arterial chemotherapy of liver metastases, especially with implantable pumps, has not yet been statistically proven. However, controlled FUDR treatment of 29 of our own patients during the last 2 years has been encouraging: an 86% response rate (CT, CEA), prolongation of the survival time by 8 months in advanced tumor stages, lack of systemic interference, and a low complication rate in a standardized procedure. Prior to final statistical evaluation the method should only be used with technical expertise as a prerequisite, classification of the disease (Frankfurt class), and under controlled conditions. A randomized multicenter trial has been started.ZusammenfassungDie Wertigkeit der intraarteriellen Chemotherapie von Lebermetastasen speziell mit implantierbaren Applikationssystemen ist statistisch noch nicht gesichert. Die kontrollierte Behandlung von 29 Patienten in den letzten 2 Jahren jedoch ist ermutigend: 86% Ansprechrate (CT, CEA), Lebenszeitverhingerung 8 Monate bei fortgeschrittenem Tumorstadium, fehlende systemische Beeinträchtigung, geringe Komplikationen bei standardisiertem Verfahren. Vor der endgültigen statistischen Klärung sollte die Methode nur bei detaillierten methodischen Kenntnissen, bei Klassifizierung der Erkrankung (Frankfurt-Klassifikation) und unter Studienbedingungen angewandt werden. Eine multizentrische randomisierte Studie wurde begonnen.


Archive | 1982

Der Einfluß einer periarteriellen ausschließlich gastralen Sympathektomie auf die totale und regionäre Magendurchblutung des Hundes

R. Silber; C. Hottenrott; R. M. Seufert; J. G. Dörtenbach

Publikationen vorausgegangener tierexperimenteller Studien wiesen auf den Einflus eines gesteigerten Sympathicotonus in der Pathogenese akuter Magenschleimhautlasionen hin (1, 2). Dabei scheint es durch eine Verminderung des Blutflusses zu einem Energie-Defizit der Schleimhaut zu kommen, welche infolgedessen gegen akute und chronische Reize anfalliger wird.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1987

314. Verbesserter venöser Zugang mit vollimplantierbaren Kathetersystemen

Michael G. Lorenz; C. Hottenrott; R. M. Seufert; A. Encke

SummarySubcutaneously implanted infusion chambers represent a new method of central venous access. In 52 patients, four different models of infusion chambers with an accumulative observation time of 38 years were implanted. In 75% of the patients, up to 12 cycles of polychemotherapy were administered. Parenteral nutrition and blood drawing were also performed after puncture of the infusion chamber. Overall, 42 complications were observed; however, most minor ones, such as temporary occlusions (10x) and paravasions (12x). Septum luxation (lx) and perforation (lx), as well as two cases of septicemia, required explanation. Infusion chambers seem to be particularly suitable for intermittent and long-term chemotherapy and emergency bolus injections; however, follow-up and care must be performed by a skilled team.ZusammenfassungImplantierbare subcutane Infusionskammern stellen eine attraktive Alternative zu konventionellen zentralvenösen Zugangssystemen dar. Bei 52 Patienten wurden 4 verschiedene Modelle implantiert. In 75% wurde aufgrund einer Neoplasie eine Chemotherapie durchgeführt (bis zu 12 Cyklen). Bei einer Gesamtimplantationszeit von 38 Jahren (


Langenbeck's Archives of Surgery | 1984

172. Grenzen der endoskopischen Papillotomie und Steinextraktion aus chirurgischer Sicht

C. Hottenrott; V. Paolucci; Albrecht Encke

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A. Encke

Goethe University Frankfurt

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Matthias W. Lorenz

Goethe University Frankfurt

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R. M. Seufert

Goethe University Frankfurt

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D. Liermann

Goethe University Frankfurt

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J. Kollath

Goethe University Frankfurt

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Michael G. Lorenz

Goethe University Frankfurt

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R. Silber

Goethe University Frankfurt

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V. Paolucci

Goethe University Frankfurt

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Albrecht Encke

Goethe University Frankfurt

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