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Langenbeck's Archives of Surgery | 1988

Total implantierbarer dauerhafter zentralvenöser Zugang, Langzeiterfahrung mit subcutanen Infusionskammern

Michael G. Lorenz; C. Hottenrott; R. M. Seufert; A. Encke

SummarySubcutaneously implanted infusion chambers represent a new method of central venous access. In 57 evaluable out of 70 patients, four different models of infusion chambers with an accumulative observation time of 57 years were implanted. In 72% of the patients, up to 12 cycles of polychemotherapy were administered. Parenteral nutrition and blood drawing were also performed. After 4,970 punctions of the system and 12.2 years of use 46 complications in 38 patients were observed, however, most were minor ones, such as temporary occlusions (12) and extravasations (14). Septum luxation (1), septum perforation (1), catheter fracture (1) and catheter migration (2) as well as 7 cases of septicemia or port-pocket-infection required explantation. Infusion chambers seem to be particularly suitable for intermittent and long-term chemotherapy and emergency bolus injections with a significant advantage (10 complications per one thousand days of use) compared to externally placed venous catheters. However, follow-up and care must be performed by a skilled team.ZusammenfassungImplantierbare subcutane Infusionskammern stellen eine attraktive Alternative zu konventionellen zentralvenösen Zugangssystemen dar. Bei 70 Patienten wurden 4 verschiedene Modelle implantiert. In 72% wurden bei 57 auswertbaren Patienten aufgrund einer Neoplasie bis zu 12 Cyclen einer Chemotherapie durchgeführt. Desweiteren erfolgten regelmäßige Blutentnahmen und teilweise parenterale Ernährung. Bei einer Gesamtimplantationszeit von 57 Jahren wurden 4970 Punktionen durchgeführt. Nach einer Gesamtbenutzungsdauer von 12,2 Jahren wurden 46 Komplikationen beobachtet, die in den meisten Fällen einfach therapiert werden konnten (temporärer Verschluß (12mal), Extravasion (14mal)). Neben Septumluxation (1mal) sowie Perforation (1mal) wurde ein Katheterbruch beobachtet. Ebenso machten 4 Implantattascheninfekte und 4 Katheter-bedingte Septicämien eine Explantation erforderlich. Infusionskammern stellten dennoch bei einer Komplikationsrate von 10 pro tausend Gebrauchstage für Arzt und Patient ein wenig störendes und zuverlässiges Zugangssystem mit deutlich besseren Ergebnissen dar, als nach Verwendung percutaner Katheter; Nachsorge und Betreuung bedürfen jedoch eines erfahrenen Teams.Subcutaneously implanted infusion chambers represent a new method of central venous access. In 57 evaluable out of 70 patients, four different models of infusion chambers with an accumulative observation time of 57 years were implanted. In 72% of the patients, up to 12 cycles of polychemotherapy were administered. Parenteral nutrition and blood drawing were also performed. After 4,970 punctions of the system and 12.2 years of use 46 complications in 38 patients were observed, however, most were minor ones, such as temporary occlusions (12) and extravasations (14). Septum luxation (1), septum perforation (1), catheter fracture (1) and catheter migration (2) as well as 7 cases of septicemia or port-pocket-infection required explanation. Infusion chambers seem to be particularly suitable for intermittent and long-term chemotherapy and emergency bolus injections with a significant advantage (10 complications per one thousand days of use) compared to externally placed venous catheters. However, follow-up and care must be performed by a skilled team.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1984

Wirkung der lokalen moderaten Hyperthermie in Kombination mit einer Chemotherapie durch N-Nitroso-1,3-bis-(2-chloroethyl)-harnstoff (BCNU) auf das in das Colon descendens der Ratte transplantierte Yoshida-Sarkom

Michael G. Lorenz; Eduard Biwer; M. Habs; D. Schmähl

SummaryThere are numerous reports on in vitro and in vivo investigations of hyperthermia for cytostasis of malignant tumors. Combination of chemotherapy and hyperthermia is to potentiate the therapeutic effect. The time interval between the two types of therapy was the main subject of the present investigation. Local hyperthermia (43°C, 60 min) following BCNU chemotherapy at intervals of 0, 3, 6, 9, 12, and 24 h, respectively, was studied in a colonic Yoshida sarcoma model in Sprague-Dawley rats. No significant increase in the curing rate resulted from hyperthermic treatment. The results suggest that the highly anticipated hyperthermic peritoneal lavages should be investigated in controlled animal experiments prior to clinical use.ZusammenfassungHyperthermie zur Cytostase von Malignomen ist in zahlreichen In-vitro- und In-vivo-Untersuchungen beschrieben worden. Die Kombination von Chemotherapie mit Hyperthermie soll zur Potenzierung der therapeutischen Wirkung führen. Ein Forschungsgegenstand ist der zeitliche Abstand zwischen beiden Therapiemodalitäten. Anhand eines Yoshida-ColonModells bei Sprague-Dawley-Ratten wurde eine lokale Hyperthermie (43°C, 60 min) im Abstand von 0, 3, 6, 9, 12 und 24 h nach einer Chemotherapie mit BCNU durchgeführt. Die Ergebnisse zeigten keine signifikante Steigerung der Heilungsrate durch die Hyperthermie. Angesichts unserer Ergebnisse sollten z.B. die mit groben Hoffnungen propagierten hyperthermen Peritoneallavagen erst im Tierexperiment einer kontrollierten Untersuchung unterzogen werden.There are numerous reports on in vitro and in vivo investigations of hyperthermia for cytostasis of malignant tumors. Combination of chemotherapy and hyperthermia is to potentiate the therapeutic effect. The time interval between the two types of therapy was the main subject of the present investigation. Local hyperthermia (43 degrees C, 60 min) following BCNU chemotherapy at intervals of 0, 3, 6, 9, 12, and 24 h, respectively, was studied in a colonic Yoshida sarcoma model in Sprague-Dawley rats. No significant increase in the curing rate resulted from hyperthermic treatment. The results suggest that the highly anticipated hyperthermic peritoneal lavages should be investigated in controlled animal experiments prior to clinical use.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1987

314. Verbesserter venöser Zugang mit vollimplantierbaren Kathetersystemen

Michael G. Lorenz; C. Hottenrott; R. M. Seufert; A. Encke

SummarySubcutaneously implanted infusion chambers represent a new method of central venous access. In 52 patients, four different models of infusion chambers with an accumulative observation time of 38 years were implanted. In 75% of the patients, up to 12 cycles of polychemotherapy were administered. Parenteral nutrition and blood drawing were also performed after puncture of the infusion chamber. Overall, 42 complications were observed; however, most minor ones, such as temporary occlusions (10x) and paravasions (12x). Septum luxation (lx) and perforation (lx), as well as two cases of septicemia, required explanation. Infusion chambers seem to be particularly suitable for intermittent and long-term chemotherapy and emergency bolus injections; however, follow-up and care must be performed by a skilled team.ZusammenfassungImplantierbare subcutane Infusionskammern stellen eine attraktive Alternative zu konventionellen zentralvenösen Zugangssystemen dar. Bei 52 Patienten wurden 4 verschiedene Modelle implantiert. In 75% wurde aufgrund einer Neoplasie eine Chemotherapie durchgeführt (bis zu 12 Cyklen). Bei einer Gesamtimplantationszeit von 38 Jahren (


Langenbeck's Archives of Surgery | 1987

Locoregional chemotherapy of liver metastases of colorectal cancer

A. Encke; Ch. Hottenrott; Michael G. Lorenz


Langenbeck's Archives of Surgery | 1984

Wirkung der lokalen moderaten Hyperthermie in Kombination mit N-Nitroso-1,3-bis-(2-chlorethyl)-harnstoff (BCNU) und 5-Fluor-(tetrahydro-2-furyl)-uracil (Ftorafur) auf induzierte autochthone Coloncarcinome der Ratte

Eduard Biwer; Michael G. Lorenz; M. Habs; D. Schmähl

\bar x


Langenbeck's Archives of Surgery | 1988

Long-term experience with totally subcutaneously implanted infusion chambers used as permanent central venous access

Michael G. Lorenz; Ch. Hottenrott; Rainer Seufert; Albrecht Encke


Langenbeck's Archives of Surgery | 1994

Welche berechtigung hat die arterielle chemotherapie in der behandlung von kolorektalen lebermetastasen

Michael G. Lorenz; A. Encke

= 271 Tage) erfolgten bis zu 2800 Punktionen pro Patient. Insgesamt wurden in 42 Fällen Komplikationen beobachtet, die jedoch zum grössten Teil einfach therapiert werden konnten. Neben Septumluxation 1lx) sowie Perforation (1x) wurde ein Katheterbruch beobachtet. Bei 4 Implantattaschendefekten traten nur bei 2 Patienten eine Katheter-bedingte Sepsis auf. Infusionskammern stellten für Arzt und Patient ein wenig störendes und zuverlässiges Zugangssystem dar, das jedoch einer sorgfältigen Nachsorge und Betreuung bedarf.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1987

Regional chemotherapy for colorectal metastases to the liver

Albrecht Encke; Ch. Hottenrott; Michael G. Lorenz

Intraarterial regional chemotherapy for non-resectable, isolated colorectal metastases to the liver was performed in 121 patients via implantable pumps or infuse-a-ports. FUDR alone or in combination with 5-FU and Mitomycin C was administered in different modalities. Partial response rate ranged between 35 and 71%. Median survival since starting chemotherapy was so far 8-16 months. Extrahepatic relapse occurred in 45%, technical complications in 23% (pump) and 46% (infuse a port). Local toxic side effects strongly depended on drug dosage and application modus. These results corresponded with those of 647 German collective cases and 490 cases from American literature.SummaryIntraarterial regional chemotherapy for non-resectable, isolated colorectal metastases to the liver was performed in 121 patients via implantable pumps or infusea-ports. FUDR alone or in combination with 5-FU and Mitomycin C was administered in different modalities. Partial response rate ranged between 35 and 71%. Median survival since starting chemotherapy was so far 8-16 months. Extrahepatic relaps occurred in 45%, technical complications in 23% (pump) and 46% (infuse a port). Local toxic side effects strongly depended on drug dosage and application modus. These results corresponded with those of 647 German collective cases and 490 cases from American literature.ZusammenfassungBei 121 Patienten mit isolierten, nicht resezierbaren colorectalen Lebermetastasen wurde eine intraarterielle regionale Chemotherapie mittels implantierbarer Pumpen oder Infusionskammern durchgeführt. In unterschiedlicher Dosierung und Applikationsart erfolgte die Therapie mit FUDR allein oder in Kombination mit 5-FU und Mitomycin C. Eine partielle Tumorremission wurde in 35–71% beobachtet. Die mediane Überlebenszeit seit Therapiebeginn betrug bisher 8-16 Monate. Extrahepatische Metastasen traten in 45%, technische Komplikationen in 23% (Pumpe) und 46% (Infuse-à-port) auf. Die lokale Toxizität war abhängig von der Dosierung und dem Applikationsmodus. Diese Ergebnisse stimmen mit denen von 647 Patienten aus verschiedenen deutschen Kliniken und einer Sammelstatistik der amerikanischen Literatur (n = 490) überein.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1987

Improved Venous Access with Subcutaneously Implanted Catheter Devices

Michael G. Lorenz; Ch. Hottenrott; Rainer Seufert; A. Encke

SummaryThe use of hyperthermia for the treatment of tumors has been tested in in vitro and in vivo experiments as well as clinically for a long time. Combination of hyperthermia with chemotherapy was reported to result in overadditive cytostatic effects. In a clinically adapted, controlled animal experiment, local moderate hyperthermia (43.5°C, 3 × 60 min) alone and in combination with polychemotherapy (BCNU and Ftorafur) was used for the treatment of AMMN-(N-nitrosoacetoxymethyl-methylamine) induced autochthonous colonic carcinomas in Sprague-Dawley rats. Diagnosis and follow-up inspections were carried out endoscopically. The applied therapies did not result in prolonged survival times, nor was an additive effect seen after combined hyperthermia and chemotherapy in this “hard”, i. e. relatively chemotherapy-resistent, tumor model.ZusammenfassungHyperthermie zur Behandlung von Tumoren wird seit längerem in In-vitro- und In-vivo-Versuchen und auch in der Klinik in verschiedenen Anwendungsformen erprobt. Bei der Kombination von Hyperthermie mit Chemotherapie wird eine überadditive cytostatische Wirkung beschrieben. In einem klinisch orientierten, kontrolliert durchgeführten Tierversuch wurde an einem durch N-Nitrosoacetoxymethylmethylamin (AMMN) induzierten autochthonen Coloncarcinom bei Sprague-Dawley-Ratten eine lokale, moderate Hyperthermie (43,5°C, 3 × 60 min) und eine Kombinationsbehandlung von Hyperthermie und Polychemotherapie (BCNU und Ftorafur) durchgeführt unter endoskopischer Diagnosestellung und Verlaufskontrolle. Es konnte keine Überlebenszeitverlängerung durch die angewendeten Therapien und keine additive Wirkung der lokalen moderaten Hyperthermie in Kombination mit der Chemotherapie bei diesem „harten”, d. h. relativ chemotherapieresistenten, Tumormodell gesehen werden.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1987

Is additional systemic cytotoxic treatment favorable in local chemotherapy of the liver? A randomized multicenter trial

Ch. Hottenrott; Michael G. Lorenz; A. Encke

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M. Habs

German Cancer Research Center

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A. Encke

Goethe University Frankfurt

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D. Schmähl

German Cancer Research Center

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Albrecht Encke

Goethe University Frankfurt

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C. Hottenrott

Goethe University Frankfurt

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R. M. Seufert

Goethe University Frankfurt

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