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Dive into the research topics where C. Mennicken is active.

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Featured researches published by C. Mennicken.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1984

171. Notfallendoskopie beim akuten Abdomen

B. C. Manegold; M. C. Jung; C. Mennicken

SummaryAn acute abdominal disorder is a surgical disease, diagnosed by anamnesis, inspection, palpation and auscultation. In a special case and under special circumstances endoscopy is necessary. When we suspect perforation of a peptic ulcer, we perform endoscopy. The advantage of exact differential diagnosis is greater than the risk of opening a covered perforation. Acute biliary pancreatitis and tumorous or concremental septiform cholangitis should be controlled endoscopically by ERCP, sphincterotomy, stone extraction or biliary drainage, respectively. Pseudo-obstruction of the colon will be relieved by the insertion of decompressing tubes into the transverse colon per anum.ZusammenfassungDas akute Abdomen ist eine chirurgische Erkrankung, die durch Anamnese, Inspektion, Palpation, Auskultation beurteilt wird. Im besonderen Fall unter besonderen Umständen bedarf es der Endoskopie. Beim Verdacht auf Ulcusperforation wird inspiziert. Der differentialdiagnostische Gewinn exakter Befundlokalisation ist größer als das Risiko der Eröffnung einer gedeckten Perforation. Die akute biliäre Pankreatitis, die tumor- oder steinbedingte septiforme Cholangitis wird durch ERCP, Sphincterotomie, Steinextraktion bzw. transpapilläre Ablaufsonde endoskopisch beherrscht. Die Pseudoobstruktion des Colons wird durch transanal ins Colon transversum eingeführte Dekompressionssonde erfolgreich beseitigt.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1982

181. Refluxverhalten bei unterschiedlichem Magenersatz nach totaler Gastrektomie wegen Carcinom

C. Mennicken; M. M. Linder; M. Trede; Peter M. Schlag; P. Merkle; Ch. Herfarth

SummaryThree gastric replacement methods were reexamined 2 years postoperatively in patients without recurrence of symptoms. Common criteria for clinical, endoscopical and histological evaluation were used in Ulm and Mannheim (n = 137 of 297 original patients, 1974–1980): Due to the high incidence of reflux esophagitis in patients with esophagojejunostomy with enteroenteroanastomosis (Schloffer), the jejunum pouch (Hunt-Lawrence-Rodino) or jejunal interposition (Longmire) are recommended. These two methods have similarly positive subjective results and a low reflux frequency.ZusammenfassungDrei Wiederherstellungsverfahren der Kontinuität nach Gastrektomie bei Magencarcinom wurden durchschnittlich 2 Jahre postoperativ inrezidivfreiem Zustand klinisch, endoskopisch und bioptisch nach gleichen Kriterien in Ulm und Mannheim nachuntersucht: (n = 137 von 297 Patienten, 1974–1980): Wegen der hohen Refluxoesophagitis-Rate bei der Oesophagojejunostomie mit Entero-enteroanastomose (Schloffer) empfehlen sich heute z. B. der Jejunumersatzmagen (HLR) oder die Jejunuminterposition (Longmire) mit ähnlich gutem subjektiven Ergebnis und niedriger Refluxrate.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1982

[The recurrent ulcer patient following selective proximal vagotomy in the treatment of duodenal ulcer (author's transl)].

M. M. Linder; E. G. Lack; C. Mennicken

Selective proximal vagotomy (SPV) in the treatment of duodenal ulcer shows a lethality of 0% in this series. The recurrence rate is 12.4% when 60% of the patients are examined by endoscopy at a mean postoperative interval of 27 months. If only the patients with complaints had been examined by gastroscopy then ulcer recurrence would have been diagnosed in 7.1%. One-third of the recurrences are in the stomach. There is no significant difference in the recurrence rate in male or female patients, whether the ulcer is uncomplicated or complicated or SPV is done with or without pyloroplasty. Ulcers heal under further surveillance in one-third of recurrent ulcer patients; one-half of the rest have to be reoperated upon.SummarySelective proximal vagotomy (SPV) in the treatment of duodenal ulcer shows a lethality of 0 % in this series. The recurrence rate is 12.4 % when 60 % of the patients are examined by endoscopy at a mean postoperative interval of 27 months. If only the patients with complaints had been examined by gastroscopy then ulcer recurrence would have been diagnosed in 7.1 %. One-third of the recurrences are in the stomach. There is no significant difference in the recurrence rate in male or female patients, wheter the ulcer is uncomplicated or complicated or SPV is done with or without pyloroplasty. Ulcers heal under further surveillance in one-third of recurrent ulcer patients; one-half of the rest have to be reoperated upon.ZusammenfassungDie selektiv-proximale Vagotomie hat in dieser Serie beim Ulcus duodeni-Kranken eine Letalität von 0 %. Die Rezidivrate beträgt 12,4 bei einer Endoskopiefrequenz von 60 %. Würden nur Patienten mit Beschwerden gastroskopiert, läge die Rezidivfrequenz bei 7,1 %. Ein Drittel der Rezidive treten im Magen auf. Bei beiden Geschlechtern, beim komplizierten und unkomplizierten Ulcus duodeni und nach SPV mit und ohne Pyloroplastik sind Rezidive gleich häufig. Im weiteren Verlauf heilt das Ulcusrezidiv bei 1/3 der Patienten spontan ab, die Hälfte der restlichen Rezidivulcuspatienten muß operiert werden!


World Journal of Surgery | 1978

Results of endoscopic papillotomy: A collective experience from nine endoscopic centers in West Germany

Jurgen J. Reiter; Hans P. Bayer; C. Mennicken; Bernd C. Manegold


Langenbeck's Archives of Surgery | 1985

New aspects of early gastric cancer

C. Mennicken; Bernd C. Manegold


Langenbeck's Archives of Surgery | 1984

Emergency endoscopy in cases of acute abdominal disorders

Bernd C. Manegold; M. C. Jung; C. Mennicken


Langenbeck's Archives of Surgery | 1983

Benign esophageal stenoses ? dilation procedures

Bernd C. Manegold; Niels H. Gram; C. Mennicken; D. Zweigel


Langenbeck's Archives of Surgery | 1982

Alkaline reflux in three different methods of gastric replacement following gastrectomy for cancer

C. Mennicken; M. M. Linder; Michael Trede; Peter M. Schlag; P. Merkle; Ch. Herfarth


Langenbeck's Archives of Surgery | 1982

The recurrent ulcer patient following selective proximal vagotomy in the treatment of duodenal ulcer

M. M. Linder; E. G. Lack; C. Mennicken


Langenbeck's Archives of Surgery | 1981

The recurrent ulcer patient following selective proximal vagotomy for duodenal ulcer disease

M. M. Linder; E. G. Lack; C. Mennicken

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