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Featured researches published by G. Höflich.


Psychological Medicine | 1998

Effects of fluoxetine versus bright light in the treatment of seasonal affective disorder

S. Ruhrmann; Siegfried Kasper; B. Hawellek; B. Martinez; G. Höflich; T. Nickelsen; H.-J. Möller

BACKGROUND Disturbances of serotonergic neurotransmission appear to be particularly important for the pathophysiology of winter depression. This study investigated whether fluoxetine has antidepressant effects comparable to bright light in the treatment of seasonal affective disorder (winter type). METHOD A randomized, parallel design was used with rater and patients blind to treatment conditions. One week of placebo (phase I) was followed by 5 weeks of treatment (phase II) with fluoxetine (20 mg per day) and a placebo light condition versus bright light (3000 lux, 2 h per day) and a placebo drug. There were 40 patients (20 in each treatment condition) suffering from seasonal affective disorder (SAD) according to DSM-III-R who had a total score on the Hamilton Depression Scale of at least 16. RESULTS Forty patients entered phase II and 35 completed it (one drop-out in the fluoxetine group and four in the bright light group). Fourteen (70%) of the patients treated with bright light and 13 (65%) of those treated with fluoxetine were responders (NS). The remission rate in the bright light group tended to be superior (bright light 50%, fluoxetine 25%; P = 0.10). Light therapy improved HDRS scores significantly faster, while fluoxetine had a faster effect on atypical symptoms. Light treatment in the morning produced a significantly faster onset of improvement, but at the end of treatment the time of light application seemed not to be crucial. CONCLUSION Both treatments produced a good antidepressant effect and were well tolerated. An apparently better response to bright light requires confirmation in a larger sample.


Neuropsychobiology | 1998

Pathological Regional Cerebral Blood Flow in Opiate-Dependent Patients during Withdrawal: A HMPAO-SPECT Study

Peter Danos; Siegfried Kasper; Frank Grünwald; E. Klemm; C. Krappel; K. Broich; G. Höflich; B. Overbeck; Hans-Jürgen Biersack; Hans-Jürgen Möller

The aims of the present study were to investigate regional cerebral blood flow (rCBF) in heroin-dependent patients during withdrawal and to assess the relation between these changes and duration of heroin consumption and withdrawal data. The rCBF was measured using brain SPECT with 99mTc-HMPAO in 16 heroin-dependent patients during heroin withdrawal. Thirteen patients received levomethadone at the time of the SPECT scans. The images were analyzed both visually and quantitatively. A total of 21 hypoperfused brain regions were observed in 11 of the 16 patients. The temporal lobes were the most affected area, hypoperfusions of the right and left temporal lobe were observed in 5 and 5 patients, respectively. Three of the patients had a hypoperfusion of the right frontal lobe, 2 patients showed perfusion defects in the left frontal lobe, right parietal lobe and left parietal lobe. The results of the quantitative assessments of the rCBF were consistent with the results of the qualitative findings. The stepwise regression analysis showed a significant positive correlation (r = 0.54) between the dose of levomethadone at the time of the SPECT scan and the rCBF of the right parietal lobe. Other significant correlations between clinical data and rCBF were not found. The present results suggest brain perfusion abnormalities during heroin withdrawal in heroin-dependent patients, which are not due to the conditions of withdrawal.


Journal of Chromatography B: Biomedical Sciences and Applications | 1994

Quantification of chlorprothixene, levomepromazine and promethazine in human serum using high-performance liquid chromatography with coulometric electrochemical detection.

Metin Bagli; Marie Luise Rao; G. Höflich

Isocratic reversed-phase high-performance liquid chromatography with coulometric electrochemical detection was optimised to quantify the neuroleptic drugs chloroprothixene, levomepromazine, and promethazine in human serum. The method involves extraction of the neuroleptic drugs in n-heptane-isoamylalcohol from the alkalinized serum, followed by chromatographic separation on a Nucleosil CN column with acetonitrile-pyridine-sodium acetate buffer as the mobile phase. The extraction recovery was > 85% for each neuroleptic drug. The sensitivity and selectivity required for pharmacokinetic studies was obtained with a dual coulometric analytical cell operating in the oxidative screen mode. The lower limit of detection in human serum for chlorprothixene, levomepromazine, and promethazine, was 0.5, 0.2 and 0.1 ng/ml, respectively. A linear relationship (r2 > 0.99) was obtained between the concentrations of each neuroleptic drug and the detector signal. The accuracy of the quality control samples was +/- 7% for each neuroleptic drug with a precision within 9.5%, 8.1% and 13.5% for chlorprothixene, levomepromazine, and promethazine, respectively. The neuroleptic drugs were stable in acetonitrile and human serum for at least six months when stored at -20 degrees C. This method is applicable to analyze a large number of serum samples for pharmacokinetic studies of the neuroleptic drugs.


Biological Psychiatry | 1995

Maintenance ECT for treatment of therapy-resistant paranoid schizophrenia and Parkinson's disease

G. Höflich; Siegfried Kasper; Burghof Karl-Werner; Scholl Hans-Peter; Möller Hans-Jürgen

Paranoid-hallucinatory symptoms associated with Parkinsons disease create a difficult therapeutic problem, since neuroleptics may exacerbate parkinsonian symptoms, and anti-parkinsonian drugs may aggravate the psychotic syndrome. Electroconvulsive therapy (ECT) has been reported to be helpful in many patients with Parkinsons disease receiving this therapy for a variety of psychiatric indications, including depression, mania, and drug-induced psychosis (Rasmussen and Abrams 1991, 1992). Furthermore, ECT has been reported to be effective in schizophrenic patients with neuroleptic-induced parkinsonism with improvement in both their schizophrenic and parkinsonian symptomatoiogy (Goswami et al 1989). The following report considers a case of ECT to a patient who manifested both sets of symptoms.


Archive | 1993

Quantitatives EEG und Ansprechen auf therapeutischen Schlafentzug bei depressiven Patienten

Siegfried Kasper; Peter Danos; H.-P. Scholl; S. Ruhrmann; G. Höflich; H.-J. Möller

Durch den therapeutischen Schlafentzug (SE) kann bei etwa 60% der Patienten mit einer Major Depression am Tag nach der durchwachten Nacht ein andidepressiver Effekt bewirkt werden. Der dieser psychopathologischen Verbesserung zugrundeliegende psychophysiologische Mechanismus ist jedoch bis jetzt weitgehend ungeklart. In den vergangenen Jahren wurden verschiedene bildgebende Verfahren wie die Positronemissionstomographie (PET) [6], die Single-Photon-Emissions-Tomographie (SPECT) [3] und auch das quantitative EEG (EEG-Mapping) [4] herangezogen, um den Wirkmechanismus des therapeutischen SE naher zu charakterisieren. Die Ergebnisse der PET- und auch die der SPECT-Untersuchungen weisen darauf hin, das bei Patienten, die auf den therapeutischen SE ansprechen im Vergleich zu den Patienten, die keinen antidepressiven Effekt auf den SE erkennen lassen, eine erhohte Perfusion im Limbischen System vorliegt, die am Tag nach der durchwachten Nacht signifikant reduziert ist. In einer vorlaufigen Untersuchung an einer kleinen Anzahl von Patienten konnten wir mit Hilfe des quantitativen EEG’s feststellen, das am Tag nach SE im Vergleich zum Tag vor SE die Delta-Power ab- und die Alpha-Power zunahm [4]. In der vorliegenden Untersuchung berichten wir uber die Ergebnisse, die mit der gleichen Methodologie an einem erweiterten Stichprobenumfang erhoben wurden.


Archive | 1992

Mapping von EEG und EP unter therapeutischem Schlafentzug bei Patienten mit Major Depression — Erste Ergebnisse

Siegfried Kasper; V. Eichert; R. Horn; G. Höflich; H.-J. Möller

Gegenuber Basalwertuntersuchungen versprechen pharmakologische oder physiologische Stimulationsmethoden, wie z. B. der therapeutische Schlafentzug, einen besseren Einblick in die Pathophysiologie depressiver Patienten zu geben. Durch den therapeutischen Schlafentzug (SE) kann bei einem Grosteil depressiver Patienten ein rasch einsetzender, jedoch teilweise nur vorubergehender antidepressiver Effekt bewirkt werden (Wu u. Bunney 1990). Der dieser psychopathologischen Verbesserung zugrundeliegende psychophysiologische Mechanismus ist jedoch bis jetzt weitgehend ungeklart. Da beim SE die Psychophysiologie nicht durch zusatzliche Variablen, wie es z. B. eine therapeutisch verabreichte Medikation darstellen wurde, verstellt ist, kann er als Modell fur zustandsabhangige Veranderungen angesehen werden. Um den Mechanismus der antidepressiven Effektivitat des SE aufzudecken, wurden in letzter Zeit auch bildgebende Verfahren, wie die Positron-Emissions-Tomographie (Wu 1991) sowie die Single-Photon-Emissions-Tomographie (Ebert et al. 1991) eingesetzt. Nichtinvasive bildgebende Techniken, durch die die elektrophysiologisch fasbare Funktion des Gehirns mit Hilfe von computergestutzten Ableitungen von Oberflachenelektroden erfast werden kann (Duffy et al. 1979; Coppola 1982; Maurer 1989) wurden hingegen bis jetzt noch nicht durchgefuhrt.


Archive | 1994

Behandlungsergebnisse mit präsynaptischen und postsynaptischen Dopamin-Agonisten bei Minussymptomatik

Siegfried Kasper; Peter Danos; G. Höflich; H.-J. Möller

Ahnlich wie fur Antidepressiva wird auch bei der Entwicklung von neuen Neuroleptika (Ubersicht siehe Tabelle 1) u. a. das Ziel verfolgt, bei gleicher bzw. besserer therapeutischer Wirkung ein gunstigeres Nebenwirkungsprofil zu erreichen. Die zur Zeit im Handel befindlichen Neuroleptika unterscheiden sich einerseits hinsichtlich der Starke und Spezifitat der Dopamin-Rezeptorblockade und andererseits hinsichtlich der Wirkung auf weitere Rezeptoren (z. B.: histaminerg, muskarinisch, serotonerg, alpha-adrenerg). Die unterschiedliche Wirkung auf diese Rezeptoren, aber auch auf Dopamin-Subtypen (D1, D2) und dabei deren toposelektive Praferenz bestimmen sowohl die Wirkung als auch das Nebenwirkungsprofil.


Archive | 1993

Sicherheit und antidepressive Wirksamkeit von spezifischen Serotonin-Wiederaufnahmehemmern (SSRIs)

Siegfried Kasper; G. Höflich; H.-P. Scholl; Hans-Jürgen Möller

Selektive Serotoninwiederaufnahmehemmer (SSRIs) stellen eine neue Klasse von Antidepressiva dar, die in den letzten 10 Jahren Eingang in die Psychiatrie gefunden haben. Diese Substanzen wurden mit dem Ziel entwickelt, im Vergleich zu trizyklischen oder tetrazyklischen Antidepressiva weniger Nebenwirkungen bzw. Komplikationen hervorzurufen. Daruber hinaus wurde fur Subgruppen depressiver Erkrankungen, z.B. gehemmte bzw. somatisierte Depressionen, eine spezifische Wirksamkeit angestrebt.


Archive | 1996

HMPAO-SPECT bei Patienten mit Zwangserkrankungen

G. Höflich; B. Martinez; E. Klemm; Siegfried Kasper; H.-J. Biersack; H.-J. Möller

Vor mehr als 100 Jahren wurde fur die Zwangserkrankung sowohl ein analytisches (Freud 1884) als auch ein biologisch oientiertes Erklarungsmodell (Tuke 1884) erstellt. In den letzten Jahren gewannen neurobiologisch orientierte Erklarungsmodelle zunehmende Bedeutung. So fanden Baxter et al. (1987) mittels der Positronemissionstomographie (PET) bei Patienten mit Zwangserkrankungen erhohte Glukoseutilisations-raten bilateral im N. caudatus und im Bereich des linken orbitofrontalen Kortex. Die gleiche Gruppe konnte mittels PET nachweisen, das sich bei zwangskranken Patienten nach klinischer Besserung die vorgefundene frontal betonte Hyperaktivitat normalisierte (Baxter et al. 1992). Auch mittels SPECT-Untersuchungen wurde bei Zwangskranken eine Hypermetabolisierung im frontalen, links posterofrontalen und parietalen Cortex beschrieben (Rubin et al. 1992). Wir wollten diesen Befunden mit nachfolgend beschriebener laufender Untersuchung nachgehen.


Archive | 1996

Veränderungen der Serotonergen Aktivität bei Zwangspatienten: Neuroendokrinologische Ergebnisse beim Clomipramin-Stimulationstest

B. Martinez; G. Höflich; M. L. Rao; V. Eichert; H.-J. Assion; Siegfried Kasper; H.-J. Möller

Neuroendokrinologische Untersuchungen zeigen, das Serotonin einen stimulierenden Einflus auf die Prolaktinsekretion des Hypophysenvorderlappens hat, und das anhand der Stimulierbarkeit von Prolaktin (PRL) mittels eines Serotonin-Agonisten Ruckschlusse auf die serotonerge Aktivitat des ZNS gezogen werden konnen.

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Siegfried Kasper

Medical University of Vienna

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Peter Danos

Otto-von-Guericke University Magdeburg

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