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Dive into the research topics where Gunda Nagel is active.

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Featured researches published by Gunda Nagel.


British Journal of Ophthalmology | 1999

Long term results after surgical basal cell carcinoma excision in the eyelid region

Stefan Pieh; Andreas Kuchar; Philipp Novak; Rainer Kunstfeld; Gunda Nagel; F. J. Steinkogler

AIMS To evaluate the data for patients with basal cell carcinoma (BCC) in the eyelid region, to demonstrate histologically controlled tumour excision, and to prove the efficacy of the treatment on the basis of long term observations. METHODS Retrospective analysis of 382 microscopically controlled BCC excisions in the eyelid apparatus (350 patients) in a follow up study over 5.7 (SD 1.1) years. Tumour location, tumour size, and histological results were recorded. The same procedure was followed for recurrences. Follow up examinations were carried out 1, 3, 6, and 12 months after the operation, and then annually for a further 4 years or longer. RESULTS A recurrence rate of 5.36% was observed after the primary operation. 60.3% of first recurrences occurred in the medial canthus, 41.2% showed in depth extension, and sclerosing types were overly represented at 35.3%. After the second operation the recurrence rate increased to 14.7% and reached 50% after a third and fourth operation. CONCLUSIONS The greatest risk of recurrence exists for BCCs of the medial canthus with in depth extension, and for sclerosing types. The recurrence rate increases after every operation. For high risk cases, consideration should be given to adjuvant treatment such as radiotherapy.


Maturitas | 2000

Immunohistochemical detection of estrogen and progesterone receptor in human cornea

Pia V. Vecsei; Karl Kircher; Stephan Kaminski; Gunda Nagel; Gerhard Breitenecker; Petra Kohlberger

OBJECTIVE For treatment of postmenopausal keratoconjunctivitis sicca hormone therapy is favored by some clinicians. The likely morphological basis assessing the hormone receptor status in the human cornea has not been performed. Immunohistochemical staining methods provide the opportunity to evaluate the hormone receptor content within the histologic compartments of the cornea. The aim of our study was to assess and localize immunohistochemical hormone receptor staining in the human cornea. METHODS Formalin-fixed and paraffin-embedded specimens of three pre- and three postmenopausal women were assessed for localization of estrogen receptor (ER) and progesterone receptor (PR) expression with established immunohistochemical hormone receptor staining methods. RESULTS No nuclear staining reaction was found in the epi- and endothelial layers of the corneas. The stroma of the corneas showed no immunohistochemical staining reaction in all cases. We found cytoplasmatic PR staining of the endothelial layer in two cases. CONCLUSIONS We found no morphological basis in the human cornea for the use of topical steroid hormone treatment in postmenopausal keratoconjunctivitis sicca. Hormone receptor expression in the conjunctiva or in the lacrimal gland may have an impact in some patients showing relief of symptoms in postmenopausal dry eye syndrome.


British Journal of Ophthalmology | 1999

Ocular arterial blood flow of choroidal melanoma eyes before and after stereotactic radiotherapy using Leksell gamma knife: 2 year follow up

Pia V. Vecsei; Karl Kircher; Gunda Nagel; Sabine Toma-Bstaendig; Irene Ruhswurm; Michael Georgopoulos; Martin Zehetmayer

AIMS To evaluate the effect of high dose stereotactic radiotherapy on the ocular blood flow of patients with uveal melanoma. METHODS Colour Doppler imaging (CDI) was used to measure blood flow velocity and vascular resistance in the ophthalmic, short posterior, and central retinal arteries of nine patients suffering from uveal melanoma. The measurements were taken before, 6 months, 1 year, and 2 years after stereotactic radiotherapy. Irradiation was performed with the Leksell gamma knife with the 59 (41–66.5) Gy total marginal dose divided in two equal fractions. CDI results were compared with age and sex matched healthy control eyes. RESULTS At each time of measurement, blood flow velocity in the central retinal artery of the affected eyes was significantly reduced whereas vascular resistance was only increased at the 2 year follow up. Blood flow velocity and vascular resistance in the short posterior arteries of melanoma eyes were also only significantly altered at the 2 year follow up. Blood flow velocity and vascular resistance in the ophthalmic artery of melanoma eyes were not changed at all follow ups. CONCLUSIONS In the melanoma eyes, blood flow velocity in the central retinal artery is reduced. High dose stereotactic radiotherapy with the Leksell gamma knife and a 59 (41–66.5) Gy total marginal dose in two fractions leads to a significant reduction of blood flow and a significant increase in resistance variables in the small ocular arteries within 2 years.


Spektrum Der Augenheilkunde | 1998

Orbitaler arterieller Blutfluβ bei nicht-ischämischem Zentralvenenverschluβ zu verschiedenen Erkrankungszeitpunkten

Pia V. Vecsei; Karl Kircher; Stefan F. Egger; Gunda Nagel; Michael Stur; H. C. Bettelheim

ZusammenfassungZiel der vorliegenden Studie ist die Bestimmung der Widerstandsparameter in den orbitalen Arterien bei nicht-ischämischem Zentralvenenverschluß (ZVV) zu verschiedenen Phasen der Erkrankung.Zur Messung der Gefäßwiderstände (Pulsatility Index-PI) in den retrobulbären Arterien wurde die Farbduplexsonographie herangezogen. 14 erkrankte Augen wurden innerhalb von 3 Wochen nach Auftreten der Symptome und 6 Monate später untersucht und mit alters- und geschlechtsangepaßten Kontrollaugen verglichen.Beim Vergleich der rezent erkrankten Augen (Erkrankungsbeginn < 3 Wochen) mit dem Normalkollektiv war der PI sowohl in der Zentralarterie als auch in den hinteren kurzen arteriellen Ziliargefäßen und der A. Ophthalmica signifikant erhöht. Beim Vergleich desselben Parameters derselben involvierten Augen mit derselben Kontrollgruppe 6 Monate später konnten in keinem Gefäß statistisch signifikante Unterschiede mehr festgestellt werden. Alle Zentralvenenverschlüsse stellten sich zu diesem Zeitpunkt in der Fluoreszenzangiographie als nicht-ischämische Formen von ZVV dar.Der hohe Widerstand in allen retrobulbären, Auge versorgenden Arterien am Beginn eines Zentralvenenverschlusses und der Abfall des Gefäßwiderstandes zu einem späteren Zeitpunkt wird entweder durch einen initialen arteriellen Vasospasmus hervorgerufen oder durch die intraokuläre venöse Hämostase verursacht, die zu einem Rückstau in das arterielle Gefäßsystem führt. Beide Möglichkeiten sollten bei Planung der Therapie bedacht werden.SummaryTo find out about the possible imbalance and recovery of orbital arterial blood flow in non-ischemic central retinal vein occlusion (CRVO).For this purpose vascular resistance (pulsatility index) in the ophthalmic artery, central retinal artery and lateral short posteror ciliary artery of 14 patients with non-ischemic CRVO was determined within 3 weeks after onset of CRVO and 6 months later, compared to 14 age- and sexmatched healthy control eyes.PI was increased in all orbital arteries of CRVO eyes measured within 3 weeks after the onset. Normal PI values were recorded in the same retrobulbar arteries, remeasured 6 months later. There is an increase in vascular resistance in all orbital arteries at the onset of non-ischemic CRVO, followed by a recovery of vascular resistance to normal levels six months later.The increase at the onset might have been caused by arterial vasospasm or by the intraocular hemostasis which affects the afferent arteries.


Spektrum Der Augenheilkunde | 1996

Ultraschallbiomikroskopische Beurteilung der Raumverhältnisse des vorderen Augenabschnittes nach Implantation von Silikon- und PMMA-Hinterkammerlinsen

Stephan Kaminski; Andreas Kuchar; Gunda Nagel; F. J. Steinkogler

ZusammenfassungDie Ultraschallbiomikroskopie findet eine zunehmende Bedeutung in der echographischen Beurteilung des vorderen Abschnittes. Aufgrund der hohen Auflösung sind genaue Messungen des vorderen Augenabschnittes bis zu 5 mm Tiefe möglich. In unserer prospektiven Studie verglichen wir die Messungen der standardisierten A-Bild-Echographie der Vorderkammertiefe vor und nach Kataraktoperation mit den Messungen der Ultraschallbiomikroskopie (UBM). 20 Patienten in zwei Gruppen mit je 10 PMMA-Hinterkammerlinsen (HKL) oder Silikon-HKL wurden vermessen. Zusätzlich wurde mittels UBM der Iris-Linsen-Abstand und die Länge des sulcus ciliaris prä- und postoperativ bestimmt.Die Vorderkammertiefenmessung mit beiden Methoden zeigte eine gute Übereinstimmung. Es zeigte sich eine signifikante Korrelation zwischen den Messergebnissen der A-Bild Echographie und der Ultraschallbiomikroskopie (p < 0,05, Student’s t-Test). Kein signifikanter Unterschied der Vorderkammertiefe konnte zwischen Silikon- und PMMA-Linse gefunden werden (p > 0,05).Bei der Ultraschallbiomikroskopischen Beurteilung des Iris-Linsen-Abstandes fand sich präoperativ in allen Fällen ein Iris-Linsen-Kontakt, postoperativ war der durchschnittliche Abstand zwischen PMMA-HKL und Iris 0,241 mm (±0,196) und zwischen Silikon-HKL und Iris 0,236 mm (± 0,205), wobei zwei Silikonlinsen-Kontakt mit der Iris hatten. Die Länge des sulcus ciliaris veränderte sich in beiden Gruppen nicht signifikant.Die Studie zeigt, daß die Ultraschallbiomikroskopie verläßliche Meßwerte ergibt, und daß erstmals In vivo-Veränderungen im Bereich der Hinterkammer nach Hinterkammerlinsenimplantation aufgezeigt werden können.SummaryUltrasoundbiomicroscopy gains a major importance in the evaluation of the anterior eye-segment. Because of its high resolution exact measurements of the anterior segment of up to a depth of 5 mm are obtainable. In our prospective study we compared measurements of the anterior chamber depth taken with the ultrasoundbiomicroscope (UBM) and standardized A-scan echography before and after cataract-operation. 20 patients in 2 groups with 10 patients with either silicone or PMMA posterior chamber lens (IOL) were examined. Furthermore we measured the iridolenticular distance and the length of the sulcus ciliaris pre- and postoperatively using the UBM.The measurements taken of the anterior chamber depth comparing both methods showed a significant correlation (p < 0,05 two-tailed Student’s t-test). No significant difference in depth of the anterior chamber was found comparing silicone with PMMA IOL (p > 0.05). Ultrasoundbiomicroscopic evaluation of the irido-lenticular distance preoperatively showed a contact between iris and lens in all cases, postoperatively 0.236 mm (± 0.205 mm) between silicone IOL and iris. Two silicone IOL were in contact with the iris. The length of the ciliary sulcus did not change significantly in both groups.This study showed that reliable measurements using ultrasoundbiomicroscopy are obtainable and that changes in the posterior chamber after insertion of posterior IOL may be followed up in vivo.


Spektrum Der Augenheilkunde | 1995

Zur Effektivität der Silikonölentfernung: Ergebnisse, Grenzen und Komplikationen

Christoph Scholda; Stefan F. Egger; R. Haddad; Gunda Nagel

ZusammenfassungIn einer retrospektiven Studie wurden die Ergebnisse der Silikonölentfernung und die damit verbundenen Komplikationen analysiert. Unter Anwendung definierter Selektionskriterien (anliegende Netzhaut für mindestens 4 Wochen, Fehlen von aktiven Reproliferationen und Traktionen, Visus von mindestens 1/60) wurde das Öl aus 64 von 185 Augen entfernt, was einer Entfernungsrate von 34,6% entspricht. 59 Augen konnten nachkontrolliert werden. Das mittlere postoperative Sehvermögen des Gesamtkollektivs zeigte bis zum 6. Monat einen deutlichen Anstieg, um dann langfristig relativ konstant zu bleiben. Der höchste durchschnittliche Wert betrug 0,25, der Wert bei der letzten Kontrolluntersuchung 0,23. Insgesamt kam es bei 28 Augen (47,5%) zu einer Verbesserung des Sehvermögens, bei 16 Augen (27,1%) blieb das Sehvermögen gleich. Als häufigste Ursache einer postoperativen Sehverschlechterung zeigte sich die Ablatio retinae, aufgetreten bei 12/59 Augen (20,3%). Reproliferationen konnten bei 26 Augen (44,1%) registriert werden. Drucksteigerungen traten bei 14 Augen (23,7%) auf, Linsentrübungen bei 7 von 21 postoperativ noch phaken Augen (33,3%). Bei 5 Augen (8,5%) kam es zu höhergradigen Keratopathien, bei 1 Auge mußte eine Keratoplastik durchgeführt werden. Der Schlüssel zu einer weiteren Verbesserung der Resultate scheint in der Beherrschung der Reproliferationen sowie einer genauen Risiko-Nutzen-Abwägung der Silikonölentfernung bei jedem einzelnen Auge zu liegen.SummaryWe analysed the results and postoperative complications of silicone oil removal in a retrospective study. Applying defined selection criteria (attached retina for at least 4 weeks, absence of active reproliferations and tractions, vision 1/60 or better) the oil could be removed from 64 out of 185 eyes, representing a removal rate of 34,6%. 59 eyes could be followed postoperatively. Mean postoperative visual acuity showed an increase until 6 months postoperative and then remained stable. Best mean postoperative visual acuity was 0,25, at the last follow up 0,23. 28 eyes (47,5%) showed improvement compared to the pre-operative values, 16 eyes (27,1%) showed no change. The most frequent cause for postoperative visual deterioration was retinal detachment which appeared in 12 eyes (20,3%). Reproliferations were registrated in 26 eyes (44,1%). Pressure rises were noted in 14 eyes (23,7%), lens opacities in 7 of the 21 postoperative still phakic eyes (33.3%). In 5 eyes (8,5%), severe keratopathies developed, a keratoplasty had to be performed in 1 eye. The key to further improvement of the results after silicone oil removal seems to be control of reproliferations and weighing of risk and benefit of oil removal in every eye.


Klinische Monatsblatter Fur Augenheilkunde | 1994

Blaue Nävi der Konjunktiva

Leonard M. Holbach; Gunda Nagel; Gottfried O. H. Naumann


Klinische Monatsblatter Fur Augenheilkunde | 1994

Der postoperative Eintritt von Silikonöl in die Vorderkammer

Christoph Scholda; R. Haddad; Gunda Nagel; Stefan F. Egger; Ahmed Abadi; Jamal Atamniy


Acta Ophthalmologica Scandinavica | 1999

Retrobulbar hemodynamics in amaurosis fugax; investigation by color Doppler velocity

Pia V. Vecsei; Karl Kircher; Gunda Nagel; Stefan F. Egger; Barbara Schneider


Klinische Monatsblatter Fur Augenheilkunde | 1998

Konjunktivale Zysten der Orbita: Klinik und Histologie bei vier Patienten

Torsten Schlote; Gunda Nagel; Pia V. Vecsei; Volker Herzau; Jens Martin Rohrbach

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Karl Kircher

Medical University of Vienna

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Christoph Scholda

Medical University of Vienna

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Michael Stur

Medical University of Vienna

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Gottfried O. H. Naumann

University of Erlangen-Nuremberg

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Leonard M. Holbach

University of Erlangen-Nuremberg

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