Karen Atzpodien
Robert Koch Institute
Network
Latest external collaboration on country level. Dive into details by clicking on the dots.
Publication
Featured researches published by Karen Atzpodien.
Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2007
Panagiotis Kamtsiuris; Karen Atzpodien; Ute Ellert; Robert Schlack; Martin Schlaud
ZusammenfassungIm Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS) wurden von 2003–2006 an einer bevölkerungsbezogenen Stichprobe von 17.641 0- bis 17-Jährigen Daten zu akuten/ansteckenden und chronischen Erkrankungen erhoben. Die Jahresprävalenzen einzelner akuter Erkrankungen sind sehr unterschiedlich. Am häufigsten sind Kinder und Jugendliche durch akute (infektiöse) Atemwegserkrankungen betroffen. 88,5 % der befragten Kinder und Jugendlichen hatten innerhalb der letzten 12 Monate mindestens eine Erkältung bzw. einen grippalen Infekt. Von den übrigen akuten Atemwegserkrankungen kamen Bronchitis und Mandelentzündung mit jeweils 19,9 % und 18,5 % am häufigsten vor. Die 12-Monats-Prävalenz von Otitis media und Pseudokrupp lag jeweils bei 11 % und 6,6 %. Eine Lungenentzündung hatten 1,5 % der Kinder und Jugendlichen durchgemacht. Neben Infektionen der Atemwege wurden mit 46,8 % sehr häufig Magen-Darm-Infekte als akuter Erkrankungsgrund genannt. Weiterhin waren 12,8 % der Kinder und Jugendlichen durch eine Herpesinfektion, 7,8 % durch eine Bindehautentzündung und 4,8 % durch eine Harnwegsinfektion betroffen. Für die infektiösen Kinderkrankheiten wurden folgende Lebenszeitprävalenzen ermittelt: Keuchhusten 8,7 %, Masern 7,4 %, Mumps 4,0 %, Röteln 8,5 %, Windpocken 70,6 %, Scharlach 23,5 %. Verschiedene chronische somatische Erkrankungen im Kindes- und Jugendalter weisen unterschiedliche Lebenszeitprävalenzen auf. Am häufigsten sind Kinder und Jugendliche von obstruktiver Bronchitis (13,3 %), Neurodermitis (13,2 %) sowie Heuschnupfen (10,7 %) betroffen. Eine vom Arzt diagnostizierte Wirbelsäulenverkrümmung/Skoliose bzw. Asthma kommen jeweils bei 5,2 % bzw. 4,7 % der 0- bis 17-Jährigen vor. Die Lebenszeitprävalenzen der übrigen Krankheiten schwanken zwischen 0,14 % bei Diabetes mellitus und 3,6 % bei Krampfanfällen/epileptischen Anfällen. Die Ergebnisse liefern erstmals bundesweit repräsentative Aussagen zur Prävalenz von akuten/ansteckenden und chronischen Erkrankungen für das Kindes- und Jugendalter auf der Grundlage einer bevölkerungsrepräsentativen Stichprobe.AbstractIn the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS), which was conducted from 2003 to 2006, data on acute/infectious and chronic diseases were collected from a population-based sample of 17,641 subjects aged 0 to 17 years. The annual prevalence rates among acute diseases vary widely. Children and adolescents are most frequently affected by acute (infectious) respiratory conditions. 88.5 % of the surveyed children and adolescents experienced at least one episode of common cold within the last 12 months. Among the other acute respiratory infections, bronchitis and tonsillitis were the most frequently encountered conditions with 19.9 % and 18.5 %, respectively. The 12-month prevalence of otitis media and pseudocroup was 11 % and 6.6 %, respectively. 1.5 % of the children and adolescents experienced an episode of pneumonia. Apart from respiratory infections, gastrointestinal infections were very frequently stated as reasons for acute illness. Furthermore, 12.8 % of the children and adolescents experienced a herpetic infection, 7.8 % a conjunctivitis and 4.8 % a urinary tract infection. Lifetime prevalence rates of infectious diseases were as follows: pertussis 8.7 %, measles 7.4 %, mumps 4.0 %, rubella 8.5 %, varicella 70.6 %, scarlet fever 23.5 %. The various chronic somatic diseases in children and adolescents had different lifetime prevalence rates. Most frequently, children and adolescents were affected by obstructive bronchitis (13.3 %), neurodermatitis/atopic eczema (13.2 %) and hay fever (10.7 %). Scoliosis and asthma had been diagnosed by a doctor in 5.2 % and 4.7 % of subjects aged 0–17 years, respectively. The lifetime prevalence rates of the remaining diseases varied between 0.14 % for diabetes mellitus and 3.6 % for convulsions/epileptic fits. For the first time ever, these survey results provide nationwide representative information on the prevalence rates of acute/infectious and chronic diseases in children and adolescents which is based on a population-representative sample.
Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2007
Panagiotis Kamtsiuris; Karen Atzpodien; Ute Ellert; Robert Schlack; Martin Schlaud
ZusammenfassungIm Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS) wurden von 2003–2006 an einer bevölkerungsbezogenen Stichprobe von 17.641 0- bis 17-Jährigen Daten zu akuten/ansteckenden und chronischen Erkrankungen erhoben. Die Jahresprävalenzen einzelner akuter Erkrankungen sind sehr unterschiedlich. Am häufigsten sind Kinder und Jugendliche durch akute (infektiöse) Atemwegserkrankungen betroffen. 88,5 % der befragten Kinder und Jugendlichen hatten innerhalb der letzten 12 Monate mindestens eine Erkältung bzw. einen grippalen Infekt. Von den übrigen akuten Atemwegserkrankungen kamen Bronchitis und Mandelentzündung mit jeweils 19,9 % und 18,5 % am häufigsten vor. Die 12-Monats-Prävalenz von Otitis media und Pseudokrupp lag jeweils bei 11 % und 6,6 %. Eine Lungenentzündung hatten 1,5 % der Kinder und Jugendlichen durchgemacht. Neben Infektionen der Atemwege wurden mit 46,8 % sehr häufig Magen-Darm-Infekte als akuter Erkrankungsgrund genannt. Weiterhin waren 12,8 % der Kinder und Jugendlichen durch eine Herpesinfektion, 7,8 % durch eine Bindehautentzündung und 4,8 % durch eine Harnwegsinfektion betroffen. Für die infektiösen Kinderkrankheiten wurden folgende Lebenszeitprävalenzen ermittelt: Keuchhusten 8,7 %, Masern 7,4 %, Mumps 4,0 %, Röteln 8,5 %, Windpocken 70,6 %, Scharlach 23,5 %. Verschiedene chronische somatische Erkrankungen im Kindes- und Jugendalter weisen unterschiedliche Lebenszeitprävalenzen auf. Am häufigsten sind Kinder und Jugendliche von obstruktiver Bronchitis (13,3 %), Neurodermitis (13,2 %) sowie Heuschnupfen (10,7 %) betroffen. Eine vom Arzt diagnostizierte Wirbelsäulenverkrümmung/Skoliose bzw. Asthma kommen jeweils bei 5,2 % bzw. 4,7 % der 0- bis 17-Jährigen vor. Die Lebenszeitprävalenzen der übrigen Krankheiten schwanken zwischen 0,14 % bei Diabetes mellitus und 3,6 % bei Krampfanfällen/epileptischen Anfällen. Die Ergebnisse liefern erstmals bundesweit repräsentative Aussagen zur Prävalenz von akuten/ansteckenden und chronischen Erkrankungen für das Kindes- und Jugendalter auf der Grundlage einer bevölkerungsrepräsentativen Stichprobe.AbstractIn the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS), which was conducted from 2003 to 2006, data on acute/infectious and chronic diseases were collected from a population-based sample of 17,641 subjects aged 0 to 17 years. The annual prevalence rates among acute diseases vary widely. Children and adolescents are most frequently affected by acute (infectious) respiratory conditions. 88.5 % of the surveyed children and adolescents experienced at least one episode of common cold within the last 12 months. Among the other acute respiratory infections, bronchitis and tonsillitis were the most frequently encountered conditions with 19.9 % and 18.5 %, respectively. The 12-month prevalence of otitis media and pseudocroup was 11 % and 6.6 %, respectively. 1.5 % of the children and adolescents experienced an episode of pneumonia. Apart from respiratory infections, gastrointestinal infections were very frequently stated as reasons for acute illness. Furthermore, 12.8 % of the children and adolescents experienced a herpetic infection, 7.8 % a conjunctivitis and 4.8 % a urinary tract infection. Lifetime prevalence rates of infectious diseases were as follows: pertussis 8.7 %, measles 7.4 %, mumps 4.0 %, rubella 8.5 %, varicella 70.6 %, scarlet fever 23.5 %. The various chronic somatic diseases in children and adolescents had different lifetime prevalence rates. Most frequently, children and adolescents were affected by obstructive bronchitis (13.3 %), neurodermatitis/atopic eczema (13.2 %) and hay fever (10.7 %). Scoliosis and asthma had been diagnosed by a doctor in 5.2 % and 4.7 % of subjects aged 0–17 years, respectively. The lifetime prevalence rates of the remaining diseases varied between 0.14 % for diabetes mellitus and 3.6 % for convulsions/epileptic fits. For the first time ever, these survey results provide nationwide representative information on the prevalence rates of acute/infectious and chronic diseases in children and adolescents which is based on a population-representative sample.
Pediatric Allergy and Immunology | 2012
Roma Schmitz; Karen Atzpodien; Martin Schlaud
To cite this artcle: Schmitz R, Atzpodien K, Schlaud M. Prevalence and risk factors of atopic diseases in German children and adolescents – findings from the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS). Pediatr Allergy Immunol 2012: 23: 716–723.
Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2013
Dietmar Walter; Karen Atzpodien; C. Pins; Ole Wichmann; Sabine Reiter
ZusammenfassungIn der Impfprävention stellen die Kommunikation und der Zugang zu Jugendlichen eine besondere Herausforderung dar. Im März 2011 wurden insgesamt 11 moderierte Fokusgruppen mit Jugendlichen mit und ohne Migrationshintergrund, Müttern mit türkischem und russischem Hintergrund sowie mit niedergelassenen Ärzten zur Ermittlung von Barrieren und Ressourcen für impfpräventive Maßnahmen durchgeführt. In den Fokusgruppen zeigte sich, dass die Inanspruchnahme von Impfungen bei Jugendlichen vor allem über die Informations- und Organisationsprozesse in den jeweiligen Familien sowie den Einfluss der impfenden Ärzte gesteuert wird. Bei einer von Jugendlichen als gering wahrgenommenen eigenen Betroffenheit vom Thema „Impfen“ ist der nachlassende Kontakt zu Ärzten beim Übergang vom Kind zum Jugendlichen besonders bedeutend. Migrationsbedingte Faktoren können zusätzlich auf diese Prozesse einwirken. Neben der generellen Verbesserung des Zugangs von Jugendlichen zu Informationen und niederschwelligen Impfangeboten erscheinen zusätzliche kultursensible Interventionen zur Verbesserung der kommunikativen Schnittstelle zwischen Müttern und impfenden Ärzten Erfolg versprechende Maßnahmen, um die Impfquoten im Jugendalter zu verbessern.AbstractOne of the special challenges in immunization policy is communication and access to adolescents. To identify barriers and enablers for the immunization of this specific target group, we conducted 11 focus group discussions with adolescents with and without migration background, mothers with Turkish and Russian migration background, and physicians in private practice in March 2011. The results showed that for adolescents, the utilization of immunization was guided by informational and organizational processes in families and by the consulting physician. The low awareness of immunization-related issues that was observed among adolescents is especially challenging, because routine visits to the doctor often stop with the transition from pediatric to adult health care. Immigration-related factors may additionally affect the utilization of immunization services. Besides improving access to information and lowering the barriers to immunization for adolescents in general, culturally sensitive interventions may be a promising approach for improving communication between mothers and the immunizing physician and thereby improving vaccination coverage in the adolescent target group.One of the special challenges in immunization policy is communication and access to adolescents. To identify barriers and enablers for the immunization of this specific target group, we conducted 11 focus group discussions with adolescents with and without migration background, mothers with Turkish and Russian migration background, and physicians in private practice in March 2011. The results showed that for adolescents, the utilization of immunization was guided by informational and organizational processes in families and by the consulting physician. The low awareness of immunization-related issues that was observed among adolescents is especially challenging, because routine visits to the doctor often stop with the transition from pediatric to adult health care. Immigration-related factors may additionally affect the utilization of immunization services. Besides improving access to information and lowering the barriers to immunization for adolescents in general, culturally sensitive interventions may be a promising approach for improving communication between mothers and the immunizing physician and thereby improving vaccination coverage in the adolescent target group.
Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2013
Dietmar Walter; Karen Atzpodien; C. Pins; Ole Wichmann; Sabine Reiter
ZusammenfassungIn der Impfprävention stellen die Kommunikation und der Zugang zu Jugendlichen eine besondere Herausforderung dar. Im März 2011 wurden insgesamt 11 moderierte Fokusgruppen mit Jugendlichen mit und ohne Migrationshintergrund, Müttern mit türkischem und russischem Hintergrund sowie mit niedergelassenen Ärzten zur Ermittlung von Barrieren und Ressourcen für impfpräventive Maßnahmen durchgeführt. In den Fokusgruppen zeigte sich, dass die Inanspruchnahme von Impfungen bei Jugendlichen vor allem über die Informations- und Organisationsprozesse in den jeweiligen Familien sowie den Einfluss der impfenden Ärzte gesteuert wird. Bei einer von Jugendlichen als gering wahrgenommenen eigenen Betroffenheit vom Thema „Impfen“ ist der nachlassende Kontakt zu Ärzten beim Übergang vom Kind zum Jugendlichen besonders bedeutend. Migrationsbedingte Faktoren können zusätzlich auf diese Prozesse einwirken. Neben der generellen Verbesserung des Zugangs von Jugendlichen zu Informationen und niederschwelligen Impfangeboten erscheinen zusätzliche kultursensible Interventionen zur Verbesserung der kommunikativen Schnittstelle zwischen Müttern und impfenden Ärzten Erfolg versprechende Maßnahmen, um die Impfquoten im Jugendalter zu verbessern.AbstractOne of the special challenges in immunization policy is communication and access to adolescents. To identify barriers and enablers for the immunization of this specific target group, we conducted 11 focus group discussions with adolescents with and without migration background, mothers with Turkish and Russian migration background, and physicians in private practice in March 2011. The results showed that for adolescents, the utilization of immunization was guided by informational and organizational processes in families and by the consulting physician. The low awareness of immunization-related issues that was observed among adolescents is especially challenging, because routine visits to the doctor often stop with the transition from pediatric to adult health care. Immigration-related factors may additionally affect the utilization of immunization services. Besides improving access to information and lowering the barriers to immunization for adolescents in general, culturally sensitive interventions may be a promising approach for improving communication between mothers and the immunizing physician and thereby improving vaccination coverage in the adolescent target group.One of the special challenges in immunization policy is communication and access to adolescents. To identify barriers and enablers for the immunization of this specific target group, we conducted 11 focus group discussions with adolescents with and without migration background, mothers with Turkish and Russian migration background, and physicians in private practice in March 2011. The results showed that for adolescents, the utilization of immunization was guided by informational and organizational processes in families and by the consulting physician. The low awareness of immunization-related issues that was observed among adolescents is especially challenging, because routine visits to the doctor often stop with the transition from pediatric to adult health care. Immigration-related factors may additionally affect the utilization of immunization services. Besides improving access to information and lowering the barriers to immunization for adolescents in general, culturally sensitive interventions may be a promising approach for improving communication between mothers and the immunizing physician and thereby improving vaccination coverage in the adolescent target group.
Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2013
Dietmar Walter; Karen Atzpodien; C. Pins; Ole Wichmann; Sabine Reiter
ZusammenfassungIn der Impfprävention stellen die Kommunikation und der Zugang zu Jugendlichen eine besondere Herausforderung dar. Im März 2011 wurden insgesamt 11 moderierte Fokusgruppen mit Jugendlichen mit und ohne Migrationshintergrund, Müttern mit türkischem und russischem Hintergrund sowie mit niedergelassenen Ärzten zur Ermittlung von Barrieren und Ressourcen für impfpräventive Maßnahmen durchgeführt. In den Fokusgruppen zeigte sich, dass die Inanspruchnahme von Impfungen bei Jugendlichen vor allem über die Informations- und Organisationsprozesse in den jeweiligen Familien sowie den Einfluss der impfenden Ärzte gesteuert wird. Bei einer von Jugendlichen als gering wahrgenommenen eigenen Betroffenheit vom Thema „Impfen“ ist der nachlassende Kontakt zu Ärzten beim Übergang vom Kind zum Jugendlichen besonders bedeutend. Migrationsbedingte Faktoren können zusätzlich auf diese Prozesse einwirken. Neben der generellen Verbesserung des Zugangs von Jugendlichen zu Informationen und niederschwelligen Impfangeboten erscheinen zusätzliche kultursensible Interventionen zur Verbesserung der kommunikativen Schnittstelle zwischen Müttern und impfenden Ärzten Erfolg versprechende Maßnahmen, um die Impfquoten im Jugendalter zu verbessern.AbstractOne of the special challenges in immunization policy is communication and access to adolescents. To identify barriers and enablers for the immunization of this specific target group, we conducted 11 focus group discussions with adolescents with and without migration background, mothers with Turkish and Russian migration background, and physicians in private practice in March 2011. The results showed that for adolescents, the utilization of immunization was guided by informational and organizational processes in families and by the consulting physician. The low awareness of immunization-related issues that was observed among adolescents is especially challenging, because routine visits to the doctor often stop with the transition from pediatric to adult health care. Immigration-related factors may additionally affect the utilization of immunization services. Besides improving access to information and lowering the barriers to immunization for adolescents in general, culturally sensitive interventions may be a promising approach for improving communication between mothers and the immunizing physician and thereby improving vaccination coverage in the adolescent target group.One of the special challenges in immunization policy is communication and access to adolescents. To identify barriers and enablers for the immunization of this specific target group, we conducted 11 focus group discussions with adolescents with and without migration background, mothers with Turkish and Russian migration background, and physicians in private practice in March 2011. The results showed that for adolescents, the utilization of immunization was guided by informational and organizational processes in families and by the consulting physician. The low awareness of immunization-related issues that was observed among adolescents is especially challenging, because routine visits to the doctor often stop with the transition from pediatric to adult health care. Immigration-related factors may additionally affect the utilization of immunization services. Besides improving access to information and lowering the barriers to immunization for adolescents in general, culturally sensitive interventions may be a promising approach for improving communication between mothers and the immunizing physician and thereby improving vaccination coverage in the adolescent target group.
Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2007
Martin Schlaud; Karen Atzpodien; Wulf Thierfelder
Archive | 2009
Karen Atzpodien; Eckardt Bergmann; Joachim Bertz; Markus Busch; Dieter Eis; Ute Ellert; Judith Fuchs; Elisabeth Gaber; Johanna Gutsche; Jörg Haberland; Christine Hagen; Ulfert Hapke
Archive | 2007
Karen Atzpodien; Joachim Bertz; Ute Ellert; Friederike Erdmann; Michael Erhart; Elisabeth Gaber; Kerstin Horch; Heike Hölling; Heidrun Kahl; Panagiotis Kamtsiuris; Christina Kleiser; Hildtraud Knopf
Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2011
Christina Poethko-Müller; Karen Atzpodien; Roma Schmitz; Martin Schlaud