Christina Kleiser
Robert Koch Institute
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BMC Public Health | 2009
Christina Kleiser; Angelika Schaffrath Rosario; Gert Mensink; Reinhild Prinz-Langenohl; Bärbel-Maria Kurth
BackgroundObesity among children and adolescents is a growing public health problem. The aim of the present paper is to identify potential determinants of obesity and risk groups among 3- to 17-year old children and adolescents to provide a basis for effective prevention strategies.MethodsData were collected in the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS), a nationally representative and comprehensive data set on health behaviour and health status of German children and adolescents. Body height and weight were measured and body mass index (BMI) was classified according to IOTF cut-off points. Statistical analyses were conducted on 13,450 non-underweight children and adolescents aged 3 to 17 years. The association between overweight, obesity and several potential determinants was analysed for this group as well as for three socio-economic status (SES) groups. A multiple logistic regression model with obesity as the dependent variable was also calculated.ResultsThe strongest association with obesity was observed for parental overweight and for low SES. Furthermore, a positive association with both overweight (including obesity) and obesity was seen for maternal smoking during pregnancy, high weight gain during pregnancy (only for mothers of normal weight), high birth weight, and high media consumption. In addition, high intakes of meat and sausages, total beverages, water and tea, total food and beverages, as well as energy-providing food and beverages were significantly associated with overweight as well as with obesity. Long sleep time was negatively associated with obesity among 3- to 10-year olds. Determinants of obesity occurred more often among children and adolescents with low SES.ConclusionParental overweight and a low SES are major potential determinants of obesity. Families with these characteristics should be focused on in obesity prevention.
Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2007
Gert Mensink; Christina Kleiser; Almut Richter
ZusammenfassungDa das Ernährungsverhalten einen wesentlichen Einfluss auf die Gesundheit hat, wurden im Rahmen des Kinder- und Jugendgesundheitssurveys (KiGGS) auch Informationen zum Lebensmittelverzehr erfasst. Mit Hilfe eines Ernährungsfragebogens wurden die Verzehrshäufigkeiten und Portionsmengen verschiedener Lebensmittelgruppen „in den letzten Wochen“ ermittelt. Zwei inhaltlich identische Varianten des Fragebogens, einer für die Eltern der 1- bis 10-Jährigen und einer für die Befragten im Alter von 11–17 Jahren, wurden verwendet. Die Ergebnisse beruhen auf Verzehrsdaten von 7186 Jungen und 6919 Mädchen im Alter von 3–17 Jahren. Etwa die Hälfte der Teilnehmer konsumiert jeweils täglich Brot, Milch und frisches Obst. Die Mehrheit (etwa drei Viertel) isst lediglich einmal im Monat Fast Food. Jedoch essen täglich 16 % Schokolade und fast 20 % andere Süßigkeiten. Mehr Jungen als Mädchen konsumieren jeweils täglich Erfrischungsgetränke, Milch, Milchprodukte, Fleisch, Wurst, Cerealien und Weißbrot. Dafür essen Mädchen häufiger täglich frisches Obst und rohes Gemüse. Mit steigendem Alter nimmt der Anteil derjenigen, die täglich Erfrischungsgetränke, Käse (und bei Jungen auch Fleisch und Wurst) konsumieren, zu. Der Anteil derjenigen, die täglich Säfte, Leitungswasser, Milch, Milchprodukte, frisches Obst, rohes Gemüse, Kekse, Süßigkeiten, Schokolade (und bei Mädchen außerdem Frühstückscerealien) konsumieren, nimmt hingegen ab. Wie erwartet ist der Konsum von Süßigkeiten und süßen Getränken relativ hoch. Während mehr als die Hälfte der Kinder täglich Obst bzw. Gemüse konsumiert, nimmt dieser Anteil mit zunehmendem Alter ab.AbstractSince dietary behaviour has an essential impact on health, information on food consumption was obtained in the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS). The average food frequency and portion size “in recent weeks” was assessed with a food frequency questionnaire. Two versions of the questionnaire, identical in content, exist: one aimed at parents of 1–10-year-olds and the other directly at 11–17-year-olds. The results include data on 7,186 boys and 6,919 girls, aged 3–17. About half of the participants each consume bread, milk and fresh fruits every day. The majority (about three quarter) eat fast food only once a month or less. However, 16 % of the participants eat chocolate, and almost 20 % other sweets every day. More boys than girls individually consume soft drinks, milk, dairy products, meat, sausage, cereals and white bread every day. More girls consume fresh fruits and raw vegetables each day. With increasing age the proportion of daily consumers of soft drinks, cheese (and among boys also meat and sausage) increases, but the proportion of daily consumers of juices, tap water, milk, dairy products, fresh fruits, raw vegetables, cookies, chocolate, sweets (and among girls also breakfast cereals) falls. As expected the consumption of sweets and soft drinks is relatively high. Whereas more than half of the children each consume fruits and vegetables on a daily base, this consumption declines with increasing age.
Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2007
Gert Mensink; Christina Kleiser; Almut Richter
ZusammenfassungDa das Ernährungsverhalten einen wesentlichen Einfluss auf die Gesundheit hat, wurden im Rahmen des Kinder- und Jugendgesundheitssurveys (KiGGS) auch Informationen zum Lebensmittelverzehr erfasst. Mit Hilfe eines Ernährungsfragebogens wurden die Verzehrshäufigkeiten und Portionsmengen verschiedener Lebensmittelgruppen „in den letzten Wochen“ ermittelt. Zwei inhaltlich identische Varianten des Fragebogens, einer für die Eltern der 1- bis 10-Jährigen und einer für die Befragten im Alter von 11–17 Jahren, wurden verwendet. Die Ergebnisse beruhen auf Verzehrsdaten von 7186 Jungen und 6919 Mädchen im Alter von 3–17 Jahren. Etwa die Hälfte der Teilnehmer konsumiert jeweils täglich Brot, Milch und frisches Obst. Die Mehrheit (etwa drei Viertel) isst lediglich einmal im Monat Fast Food. Jedoch essen täglich 16 % Schokolade und fast 20 % andere Süßigkeiten. Mehr Jungen als Mädchen konsumieren jeweils täglich Erfrischungsgetränke, Milch, Milchprodukte, Fleisch, Wurst, Cerealien und Weißbrot. Dafür essen Mädchen häufiger täglich frisches Obst und rohes Gemüse. Mit steigendem Alter nimmt der Anteil derjenigen, die täglich Erfrischungsgetränke, Käse (und bei Jungen auch Fleisch und Wurst) konsumieren, zu. Der Anteil derjenigen, die täglich Säfte, Leitungswasser, Milch, Milchprodukte, frisches Obst, rohes Gemüse, Kekse, Süßigkeiten, Schokolade (und bei Mädchen außerdem Frühstückscerealien) konsumieren, nimmt hingegen ab. Wie erwartet ist der Konsum von Süßigkeiten und süßen Getränken relativ hoch. Während mehr als die Hälfte der Kinder täglich Obst bzw. Gemüse konsumiert, nimmt dieser Anteil mit zunehmendem Alter ab.AbstractSince dietary behaviour has an essential impact on health, information on food consumption was obtained in the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS). The average food frequency and portion size “in recent weeks” was assessed with a food frequency questionnaire. Two versions of the questionnaire, identical in content, exist: one aimed at parents of 1–10-year-olds and the other directly at 11–17-year-olds. The results include data on 7,186 boys and 6,919 girls, aged 3–17. About half of the participants each consume bread, milk and fresh fruits every day. The majority (about three quarter) eat fast food only once a month or less. However, 16 % of the participants eat chocolate, and almost 20 % other sweets every day. More boys than girls individually consume soft drinks, milk, dairy products, meat, sausage, cereals and white bread every day. More girls consume fresh fruits and raw vegetables each day. With increasing age the proportion of daily consumers of soft drinks, cheese (and among boys also meat and sausage) increases, but the proportion of daily consumers of juices, tap water, milk, dairy products, fresh fruits, raw vegetables, cookies, chocolate, sweets (and among girls also breakfast cereals) falls. As expected the consumption of sweets and soft drinks is relatively high. Whereas more than half of the children each consume fruits and vegetables on a daily base, this consumption declines with increasing age.
British Journal of Nutrition | 2009
Christina Kleiser; Gert Mensink; Christa Scheidt-Nave; Bärbel-Maria Kurth
For many epidemiological questions an overall indicator of healthy nutrition can be useful. Based on the data from the FFQ of the German Health Interview and Examination Study for children and adolescents (KiGGS) we developed a healthy nutrition score based on a comparison with current recommendations for children and adolescents. We observed independent and statistically significant relationships between the nutrition score and age, sex, socio-economic status, immigration background, level of urbanisation and residence in former East v. former West Germany. Furthermore, the nutrition score was statistically significantly related to serum concentrations of homocysteine (inverse association) and folate (positive associations). The construction of a healthy nutrition score appears to be useful for several reasons. For instance, our score can be used to summarise an abundance of dietary information to a single measure, to get an overall impression of diets of individuals or groups, which can be useful to detect certain risk groups.
Public Health Nutrition | 2010
Christina Kleiser; Gert Mensink; Hannelore Neuhauser; Liane Schenk; Bärbel-Maria Kurth
OBJECTIVE To explore the food intake of young migrants living in Germany. DESIGN Children and adolescents aged 0 to 17 years living in Germany, including 17.1 % with a migration background, were examined in a representative health survey. Food frequency data of 7186 boys and 6919 girls, aged 3 to 17 years, were analysed separately for Turkish, Russian Germans, other migrants and non-migrants. Daily food intake was calculated and a healthy diet score was used to allow an overall interpretation of the diet. Using stepwise linear regression, the association between migrant status and healthy diet score was analysed. RESULTS Turkish participants (4.8 %) consumed significantly more soft drinks, fried potatoes, chocolate cream and snacks than all other groups and significantly less meat than other migrants and non-migrants. Turkish as well as other migrants (8.8 %) ate more poultry, fish and pasta/rice, and less sausage/bacon and cooked potatoes, than Russian Germans and non-migrants. Russian Germans (3.5 %) consumed less cooked vegetables than non-migrants and other migrants. Non-migrants had a better mean dietary score than Russian Germans and other migrants. A less preferable diet score was associated with higher age, male sex, being a migrant from Russia, low or middle socio-economic status, and living in rural or provincial areas. CONCLUSIONS The study showed considerable differences in dietary habits between young persons of different origin. This underlines the importance of focusing on ethnic groups in dietary interventions.
Archive | 2008
Liane Schenk; Hannelore Neuhauser; Ute Ellert; Christina Poethko-Müller; Christina Kleiser; Gert Mensink
Jugendlichen mit Migrationshintergrund in der unter 18-jährigen Bevölkerung Deutschlands. Vielfach verfügen diese Kinder und Jugendlichen nicht mehr über eine eigene Migrationserfahrung, sie sind hier in Deutschland in der zweiten oder auch dritten Generation einer zugewanderten Familie geboren. Dennoch prägt Migration in spezifischer Art ihre Lebenswelt, ob selbst zugewandert oder in nachfolgenden Generationen geboren. Inwieweit sich dies auf die Chancen für ein gesundes Leben von Migrantenkindern auswirkt, darüber war bislang vergleichsweise wenig bekannt. Mit dem Kinderund Jugendgesundheitssurvey (KiGGS), der vom Robert Koch-Institut im Auftrag des Bundesministeriums für Gesundheit durchgeführt wurde, liegen nun erstmals aussagekräftige Daten zum Gesundheitszustand dieser Gruppe vor. In dem vorliegenden Heft wird anhand verschiedener Aspekte der Gesundheit und des Gesundheitsverhaltens gezeigt, dass trotz des Aufwachsens eines sehr großen Teils der Kinder und Jugendlichen mit Migrationshintergrund in sozial benachteiligter Lage nicht generell von einer prekäreren gesundheitlichen Situation gesprochen werden kann. So scheinen Gesundheitsressourcen in Form gesundheitsfördernder kultureller Muster der Lebensführung zu bestehen, die sich bspw. in einem günstigeren Stillverhalten von Müttern oder einem niedrigeren Tabakund Alkoholkonsum von Jugendlichen mit Migrationshintergrund zeigen. Da das Leben im Zuwanderungsland mit einem Lebensstilwandel einhergeht, der teilweise durch zunehmend ungünstigere Verhaltensmuster geprägt ist, gilt es diese Ressourcen zu erhalten. Nachteile manifestieren sich hingegen u. a. beim Übergewicht, in der subjektiven Gesundheit, im Ernährungsund Mundgesundheitsverhalten sowie der Inanspruchnahme von Früherkennungsuntersuchungen. Allerdings belegen die Ergebnisse auch, dass Migranten eine sehr heterogene Gruppe sind und Gesundheit innerhalb der Migrantenpopulation in Abhängigkeit vom Herkunftsland, Geschlecht, Alter, Sozialstatus und Aufenthaltsdauer bzw. Einwanderergeneration variieren.
Obesity Facts | 2011
Christina Kleiser; Anja Schienkiewitz; Angelika Schaffrath Rosario; Reinhild Prinz-Langenohl; Christa Scheidt-Nave; Gert Mensink
Objective: We analyzed the magnitude of the association between cardiovascular disease (CVD) risk factors and various measures of overweight among adolescents, to determine which indicator of overweight is most relevant for risk assessment. Methods: 5,546 boys and girls aged 11–17 years participating in the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS) were studied. Overweight was assumed when different anthropometric variables exceeded age- and sex-specific 90th percentiles. Blood pressure was measured and blood samples were analyzed for serum total cholesterol, lipoproteins, high-sensitivity C-reactive protein, and glycosylated hemoglobin (HbA1c). Results: In both sexes, overweight was significantly associated with adverse levels of CVD risk factors, except HbA1c. These associations were most pronounced for overweight as defined by waist circumference (WC), waist-to-height ratio (WHtR), or BMI. Between 11% and 37% of the overweight children exceeded the defined cut-offs for individual CVD risk factors, with age- and puberty-adjusted significant odds ratios (95% confidence interval (CI)) in comparison to normal-weight age mates ranging from 1.7 (1.0–3.0) to 6.1 (4.5–8.2). Conclusions: The findings of this population-based survey suggest that, among adolescents, WC, WHtR, and BMI are easily applicable measures of overweight that appear to be relevant for CVD risk assessment.
Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2009
Thomas Lampert; Gert Mensink; Heike Hölling; Robert Schlack; Christina Kleiser; Bärbel-Maria Kurth
Health targets are increasingly becoming a health-policy control instrument, both nationally and internationally. In the project gesundheitsziele.de, targets have been formulated for children and adolescents in Germany - currently in the areas of nutrition, exercise, and stress management. Implementing and evaluating health targets requires regularly updated, informative data that allow a comprehensive and precise description of the relevant problems and developments. The Robert Koch Institutes National Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents - conducted during the period from 2003 to 2006 - provides a pool of data with information on virtually all facets of health development during childhood and adolescence which can be used to determine the starting point of the health-targeting process. This article describes the data provided by the survey of the areas nutrition, exercise, and stress management and the contribution these data could make towards further developing and implementing the health targets for children and adolescents.ZusammenfassungGesundheitsziele werden zunehmend zu einem Steuerungsinstrument der Gesundheitspolitik im nationalen und internationalen Kontext. Im Projekt gesundheitsziele.de wurden mit Blick auf Kinder und Jugendliche in Deutschland bislang Ziele zu den Themenbereichen Ernährung, Bewegung und Stressbewältigung formuliert. Für die Umsetzung und Evaluation der Gesundheitsziele sind regelmäßig bereitgestellte, aussagekräftige Daten erforderlich, die eine umfassende und präzise Beschreibung der relevanten Problemlagen und Entwicklungen erlauben. Mit dem Kinder- und Jugendgesundheitssurvey, der vom Robert Koch-Institut im Zeitraum 2003 bis 2006 durchgeführt wurde, steht eine Datenbasis zur Verfügung, die Informationen zu beinahe allen Facetten der gesundheitlichen Entwicklung im Kindes- und Jugendalter verfügbar macht und zur Feststellung der Ausgangslage des Gesundheitszieleprozesses herangezogen werden kann. Das vorliegende Papier beschreibt, welche Daten der Survey zu den Zielbereichen Ernährung, Bewegung und Stressbewältigung bereitstellt und welchen Beitrag diese zur Weiterentwicklung und Umsetzung der Gesundheitsziele für Kinder und Jugendliche leisten könnten.AbstractHealth targets are increasingly becoming a health-policy control instrument, both nationally and internationally. In the project gesundheitsziele.de, targets have been formulated for children and adolescents in Germany – currently in the areas of nutrition, exercise, and stress management. Implementing and evaluating health targets requires regularly updated, informative data that allow a comprehensive and precise description of the relevant problems and developments. The Robert Koch Institute’s National Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents – conducted during the period from 2003 to 2006 – provides a pool of data with information on virtually all facets of health development during childhood and adolescence which can be used to determine the starting point of the health-targeting process. This article describes the data provided by the survey of the areas nutrition, exercise, and stress management and the contribution these data could make towards further developing and implementing the health targets for children and adolescents.
Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2009
Thomas Lampert; Gert Mensink; Heike Hölling; Robert Schlack; Christina Kleiser; Bärbel-Maria Kurth
Health targets are increasingly becoming a health-policy control instrument, both nationally and internationally. In the project gesundheitsziele.de, targets have been formulated for children and adolescents in Germany - currently in the areas of nutrition, exercise, and stress management. Implementing and evaluating health targets requires regularly updated, informative data that allow a comprehensive and precise description of the relevant problems and developments. The Robert Koch Institutes National Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents - conducted during the period from 2003 to 2006 - provides a pool of data with information on virtually all facets of health development during childhood and adolescence which can be used to determine the starting point of the health-targeting process. This article describes the data provided by the survey of the areas nutrition, exercise, and stress management and the contribution these data could make towards further developing and implementing the health targets for children and adolescents.ZusammenfassungGesundheitsziele werden zunehmend zu einem Steuerungsinstrument der Gesundheitspolitik im nationalen und internationalen Kontext. Im Projekt gesundheitsziele.de wurden mit Blick auf Kinder und Jugendliche in Deutschland bislang Ziele zu den Themenbereichen Ernährung, Bewegung und Stressbewältigung formuliert. Für die Umsetzung und Evaluation der Gesundheitsziele sind regelmäßig bereitgestellte, aussagekräftige Daten erforderlich, die eine umfassende und präzise Beschreibung der relevanten Problemlagen und Entwicklungen erlauben. Mit dem Kinder- und Jugendgesundheitssurvey, der vom Robert Koch-Institut im Zeitraum 2003 bis 2006 durchgeführt wurde, steht eine Datenbasis zur Verfügung, die Informationen zu beinahe allen Facetten der gesundheitlichen Entwicklung im Kindes- und Jugendalter verfügbar macht und zur Feststellung der Ausgangslage des Gesundheitszieleprozesses herangezogen werden kann. Das vorliegende Papier beschreibt, welche Daten der Survey zu den Zielbereichen Ernährung, Bewegung und Stressbewältigung bereitstellt und welchen Beitrag diese zur Weiterentwicklung und Umsetzung der Gesundheitsziele für Kinder und Jugendliche leisten könnten.AbstractHealth targets are increasingly becoming a health-policy control instrument, both nationally and internationally. In the project gesundheitsziele.de, targets have been formulated for children and adolescents in Germany – currently in the areas of nutrition, exercise, and stress management. Implementing and evaluating health targets requires regularly updated, informative data that allow a comprehensive and precise description of the relevant problems and developments. The Robert Koch Institute’s National Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents – conducted during the period from 2003 to 2006 – provides a pool of data with information on virtually all facets of health development during childhood and adolescence which can be used to determine the starting point of the health-targeting process. This article describes the data provided by the survey of the areas nutrition, exercise, and stress management and the contribution these data could make towards further developing and implementing the health targets for children and adolescents.
Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2009
Thomas Lampert; Gert Mensink; Heike Hölling; Robert Schlack; Christina Kleiser; Bärbel-Maria Kurth
Health targets are increasingly becoming a health-policy control instrument, both nationally and internationally. In the project gesundheitsziele.de, targets have been formulated for children and adolescents in Germany - currently in the areas of nutrition, exercise, and stress management. Implementing and evaluating health targets requires regularly updated, informative data that allow a comprehensive and precise description of the relevant problems and developments. The Robert Koch Institutes National Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents - conducted during the period from 2003 to 2006 - provides a pool of data with information on virtually all facets of health development during childhood and adolescence which can be used to determine the starting point of the health-targeting process. This article describes the data provided by the survey of the areas nutrition, exercise, and stress management and the contribution these data could make towards further developing and implementing the health targets for children and adolescents.ZusammenfassungGesundheitsziele werden zunehmend zu einem Steuerungsinstrument der Gesundheitspolitik im nationalen und internationalen Kontext. Im Projekt gesundheitsziele.de wurden mit Blick auf Kinder und Jugendliche in Deutschland bislang Ziele zu den Themenbereichen Ernährung, Bewegung und Stressbewältigung formuliert. Für die Umsetzung und Evaluation der Gesundheitsziele sind regelmäßig bereitgestellte, aussagekräftige Daten erforderlich, die eine umfassende und präzise Beschreibung der relevanten Problemlagen und Entwicklungen erlauben. Mit dem Kinder- und Jugendgesundheitssurvey, der vom Robert Koch-Institut im Zeitraum 2003 bis 2006 durchgeführt wurde, steht eine Datenbasis zur Verfügung, die Informationen zu beinahe allen Facetten der gesundheitlichen Entwicklung im Kindes- und Jugendalter verfügbar macht und zur Feststellung der Ausgangslage des Gesundheitszieleprozesses herangezogen werden kann. Das vorliegende Papier beschreibt, welche Daten der Survey zu den Zielbereichen Ernährung, Bewegung und Stressbewältigung bereitstellt und welchen Beitrag diese zur Weiterentwicklung und Umsetzung der Gesundheitsziele für Kinder und Jugendliche leisten könnten.AbstractHealth targets are increasingly becoming a health-policy control instrument, both nationally and internationally. In the project gesundheitsziele.de, targets have been formulated for children and adolescents in Germany – currently in the areas of nutrition, exercise, and stress management. Implementing and evaluating health targets requires regularly updated, informative data that allow a comprehensive and precise description of the relevant problems and developments. The Robert Koch Institute’s National Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents – conducted during the period from 2003 to 2006 – provides a pool of data with information on virtually all facets of health development during childhood and adolescence which can be used to determine the starting point of the health-targeting process. This article describes the data provided by the survey of the areas nutrition, exercise, and stress management and the contribution these data could make towards further developing and implementing the health targets for children and adolescents.