Siegfried Kanowski
Free University of Berlin
Network
Latest external collaboration on country level. Dive into details by clicking on the dots.
Publication
Featured researches published by Siegfried Kanowski.
International Psychogeriatrics | 2001
Barry Reisberg; Sanford I. Finkel; John E. Overall; Norbert Schmidt-Gollas; Siegfried Kanowski; Hartmut Lehfeld; Franz W. Hulla; Steven G. Sclan; Hans-Ulrich Wilms; Kurt Heininger; I. Hindmarch; Mark Stemmler; Leonard W. Poon; Alan Kluger; Carolyn Cooler; Manfred Bergener; Laurence Hugonot-Diener; Philippe Robert; Hellmut Erzigkeit
BACKGROUND Activities of daily living (ADL) deficits are integral components of dementia disorders, and ADL measures are among the most robust markers of the course of Alzheimers disease (AD). Despite this acknowledged importance, no clearly useful ADL instrument for cross-cultural application in pharmacologic trials in the early stages of AD had been available. METHOD An international effort was launched to develop an ADL scale for pharmacologic trials in early AD. Steps taken from 1990 to the present included: (1) international scientific working group meetings and reviews, (2) reviews of existing measures, (3) collating of existent, nonredundant items, (4) querying experts for new items, (5) interviews with informants and subjects in the USA, France, and Germany, toward the identification of potential new items, (6) identification of an item pool based upon these procedures, (7) creation of a trial instrument, (8) piloting of this instrument, and (9) refinement of the scale based upon statistical analysis of the pilot data. Final item selection was based upon: (1) relevance for > or = 80% of subjects in severity-stratified USA and German samples; (2) absence of gender and national biases; (3) significant (p <.05) discrimination between (a) normal versus mildly impaired and (b) mildly impaired versus moderately to moderately severely impaired subjects; and (4) Global Deterioration Scale (GDS) scores accounting for > or = 12% of variance in the item after controlling for age and gender. RESULTS An ADL scale consisting of 40 items that correlate with the global and cognitive progress of AD is developed for international usage in pharmacologic trials in incipient, mild, moderate, and moderately severe AD. The scale contains 40 items falling within 13 ADL categories. The 40-item scale is shown to have .81 correlation with GDS staging, .81 with mental status assessment (Mini-Mental State Examination), and .81 with a psychometric test (the SKT) (p values < .001). CONCLUSION This scale can be used to measure therapeutic response in AD.
Nervenarzt | 1997
Friedel M. Reischies; Bernhard Geiselmann; R. Geßner; Siegfried Kanowski; Michael Wagner; F. Wernicke; Hanfried Helmchen
ZusammenfassungHäufigkeit, Risikofaktoren und Auswirkungen der Demenz wurden in der Berliner Altersstudie (N=516, 70–103 Jahre, nach Alter und Geschlecht geschichtet) untersucht. Psychiater diagnostizierten das Demenzsyndrom nach DSM-III-R (GMS-A und HAS Interview). Die Demenzhäufigkeit steigt bis zum 95. Lebensjahr zwar steil an, jedoch findet sich kein exponentieller Anstieg über 95 Jahre hinaus – für Männer zeigen die Daten im Gegenteil ein Plateau der Demenzhäufigkeit. Niedrige Bildung ist ein Risikofaktor und erklärt den Geschlechtseffekt der Demenz in einer logistischen Regression. Der Genotyp E4 des Apolipoprotein E stellt ebenfalls einen Risikofaktor dar, der jedoch einen geringeren Einfluß hat als in der Literatur berichtet wird und nur bei den 85–103jährigen statistisch signifikant ist. Die Demenz ist eine Hauptursache für die Heimunterbringung im hohen Alter. Die 2-Jahres-Mortalität der dementen im Vergleich zu den nichtdementen Studienteilnehmern erwies sich nicht als erhöht. Die Ergebnisse zeigen ein differenziertes Bild der Demenz im hohen Lebensalter; diese Erkenntnisse sind eine Voraussetzung für die Planung psychiatrischer Versorgung und Pflege.SummaryThe frequency of dementia in very old subjects, the risk factors and the consequences of the disease were investigated in the Berlin Aging Study in an age- and gender-stratified design (ages 70–103 years, n=516). Psychiatrists diagnosed a dementia syndrome according to DSM-III-R, applying the GMS-A and HAS interviews. The dementia frequency steeply increases until the 90–94 year group, but there is no further exponential increase for the 95+ group – instead for men the data show a plateau of dementia prevalence. Low education level turned out to be a risk factor, which explains the gender effect in a logistic regression analysis. The apolipoprotein E4 genotype was confirmed as a risk factor – however, only for the older subjects (85+). Dementia was a major reason for institutionlization. The 2-year mortality was no higher in dementia than for age-matched non-demented controls. The results gave a detailed picture of dementia in the very old. This is a prerequisite for planning facilities for psychiatric diagnostics and therapy as well as nursing care.
Archive | 2001
Hanfried Helmchen; Siegfried Kanowski
Die demographische Entwicklung mit erheblicher Zunahme alter und sehr alter Menschen (siehe Bericht der Bundestagskommission Demographischer Wandel) und die damit einhergehende Erweiterung und Differenzierung des Wissens uber psychische Erkrankungen im Alter haben in den letzten 3 Dekaden zur Herausbildung eines alterspsychiatrischen Schwerpunktes innerhalb der Psychiatrie gefuhrt, der vornehmlich in der Praxis zu einer gewissen Eigenstandigkeit und Institutionalisierung, namlich als ein Schwerpunkt der Psychiatrie mit der Bezeichnung Gerontopsychiatrie (engl.: geriatric psychiatry), drangt.
Zeitschrift Fur Gerontologie Und Geriatrie | 1998
Hans-Ulrich Wilms; Margret M. Baltes; Siegfried Kanowski
Zusammenfassung Mittels einer Zeitbudgetmethode konnte in einem dreijährigen Längsschnitt im Rahmen eines Kontrollgruppendesigns aufgezeigt werden, daß leicht bis mittelgradige Demenzerkrankungen zu einer substantiellen Reduktion im Engagement bei den nichtobligatorischen instrumentellen, sozialen und Freizeit-aktivitäten führen. Die relative demenzspezifische, d.h. um differentielle Ausgangsbedingungen bereinigte Reduktion lag im Vergleich zu einer nichtpsychiatrischen Kontrollgruppe bei etwas mehr als 1½ h. Diese klinisch relevanten Veränderungen unterstreichen die Bedeutung dieses Aktivitätsbereichs bei der Entwicklung von Indikatoren zur Frühdiagnostik von Demenzerkrankungen. Zeitbudgetmethoden und die daraus abgeleiteten Zeitparameter (Roh- und v.a. Veränderungswerte) bieten die Möglichkeit, die diagnostische Lücke bei der Erfassung von Alltagskompetenz in frühen Stadien von Demenzerkrankungen zu schließen.Summary Using a time-budget method in a 3 year longitudinal study with a control group design, substantial reductions in the engagement of non-obligatory instrumental, social, and leisure activities could be found in a group of mildly to moderately demented patients. Controlling these changes for differences in baseline paramters, the dementia-specific reduction was about 1½ hours compared to a non-psychiatric control group. These clinically relevant changes in activity levels underscore the importance of these activity domains with regard to the development of diagnostically useful indicators at the early stages of dementia. Time-budget methods seem to be particularly useful to close the diagnostic gap with regard to the assessment of everyday competence indicators especially at early stages of the dementia illness.
Archive | 1993
Hanfried Helmchen; Siegfried Kanowski
Dementielle Erkrankungen sind im Alter haufig und nehmen weiter zu. Etwa 2% der 65jahrigen Bevolkerung, aber bereits uber 20% der uber 80jahrigen Bevolkerung leiden an schweren Formen von Demenz. Diese Erkrankung ist also altersgebunden und die Lebenserwartung nimmt zu. 1950 gab es in der Bundesrepublik 0,8 Mio. uber 80jahrige Menschen, 1985 waren es bereits weit uber 2 Mio. Die damit verbundene Zunahme der Erkrankungshaufigkeit last manche Forscher von einer kommenden Demenzepidemie sprechen.
Archive | 1996
Hanfried Helmchen; Margret M. Baltes; Bernhard Geiselmann; Siegfried Kanowski; Michael Linden; Friedel M. Reischies; Michael Wagner; Hans-Ulrich Wilms
Archive | 1982
Dieter Bente; Helmut Coper; Siegfried Kanowski
Archive | 1998
Hanfried Helmchen; Margret M. Baltes; Bernhard Geiselmann; Siegfried Kanowski; Michael Linden; Friedel M. Reischies; Michael Wagner; Thomas Wernicke; Hans-Ulrich Wilms
Archive | 1999
Hanfried Helmchen; Margret M. Baltes; Bernhard Geiselmann; Siegfried Kanowski; Michael Linden; Friedel M. Reischies; Michael Wagner; Thomas Wernicke; Hans-Ulrich Wilms
Archive | 2006
Hanfried Helmchen; Siegfried Kanowski; Hans Lauter