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Featured researches published by Wolfgang Schlickewei.


European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience | 1998

PREDICTION OF POSTTRAUMATIC STRESS DISORDER BY IMMEDIATE REACTIONS TO TRAUMA : A PROSPECTIVE STUDY IN ROAD TRAFFIC ACCIDENT VICTIMS

Ulrich Frommberger; Rolf-Dieter Stieglitz; Elisabeth Nyberg; Wolfgang Schlickewei; E. H. Kuner; Mathias Berger

Abstract Road traffic accidents often cause serious physical and psychological sequelae. Specialists of various medical faculties are involved in the treatment of accident victims. Little is known about the factors which might predict psychiatric disorders, e.g. Posttraumatic Stress Disorder (PTSD) after accidents and how psychological problems influence physical treatment. In a prospective study 179 unselected, consecutively admitted road traffic accident victims were assessed a few days after the accident for psychiatric diagnoses, severity of injury and psychopathology. All were inpatients and had to be treated for bone fractures. At 6-months follow-up assessment 152 (85%) of the patients were interviewed again. Of the patients, 18.4% fulfilled the criteria for Posttraumatic Stress Disorder (DSM-III-R) within 6 months after the accident. Patients who developed PTSD were injured more severely and showed more symptoms of anxiety, depression and PTSD a few days after the accident than patients with no psychiatric diagnosis. Patients with PTSD stayed significantly longer in the hospital than the other patients. Multiple regression analysis revealed that the length of hospitalization was due mainly to a diversity of factors such as severity of injury, severity of accident, premorbid personality and psychopathology. Posttraumatic stress disorder is common after road traffic accidents. Patients with PTSD at follow-up can be identified by findings from early assessment. Untreated psychological sequelae such as PTSD cause longer hospitalization and therefore more costs than in non-PTSD patients.


Unfallchirurg | 2001

[Treatment of femoral fractures in childhood. Consensus Report of the 19th Meeting of the Child Traumatology Section of the DGU, Munich, 23-24 June 2000].

Hans Georg Dietz; I. Joppich; Ingo Marzi; K. Parsch; Wolfgang Schlickewei; Peter P. Schmittenbecher

ZusammenfassungDie Behandlungsmöglichkeiten der Femurschaftfraktur reichen heute beim Kleinkind von Becken-Beingips über Overhead-Extension zur ESIN (Elastisch Stabile Intramedulläre Nagelung), beim Schulkind von ESIN zum Fixateur externe, und beim Adoleszenten kommt auch der Marknagel in Frage. Die Methoden müssen an der Quote der Komplikationen, dem Heilungsverlauf und den Langzeitergebnissen gemessen werden. Hauptthema der 19. Tagung der Sektion Kindertraumatologie der DGU in München war die Behandlung der Femur(schaft)frakturen im Kindesalter. Unter Berücksichtigung der Referate, der Diskussionen und der Beiträge der Moderatoren ist dieser Konsensusbericht entstanden. Die Abstracts sind im European Journal of Trauma [12] publiziert.


Unfallchirurg | 1998

Die psychischen folgen nach verkehrsunfällen@@@Psychological sequelae of traffic accidents. Part II: Results from a prospective study: Teil 11: Ergebnisse einer prospektiven studie

Ulrich Frommberger; Wolfgang Schlickewei; Elisabeth Nyberg; Rolf-Dieter Stieglitz; E. H. Kuner; Mathias Bergen

ZusammenfassungIm ersten Teil wurden die Relevanz, diagnostischen Kriterien psychischer Störungen nach Verkehrsunfällen und ihre Therapie beschrieben.Der zweite Teil zeigt die unfallchirurgisch relevanten Ergebnisse einer prospektiven Studie zu psychischen Störungen an 179 stationär behandelten Verkehrsunfallopfern. Nahezu jeder fünfte schwerverletzte Patient entwickelte eine posttraumatische Belastungsstörung nach einem Verkehrsunfall. Diese Patienten waren schwerer verletzt als die Patienten ohne psychische Störungen. Bereits kurz nach dem Unfall zeigten sie mehr psychische Symptome, hatten mehr negative Befürchtungen bezüglich ihrer Gesundheit and lagen länger im Krankenhaus. Die prämorbide Persönlichkeit beeinflußte die Entwicklung psychischer Störungen nach einem Unfall. In der Nachuntersuchung gaben die Patienten mit einer posttraumatischen Belastungsstörung mehr körperliche Beschwerden an und benögtigten mehr Hilfen als Patienten ohne psychiatrische Diagnosen.Die Studie zeigt, daß psychische Störungen nach Verkehrsunfällen den Genesungsverlauf and die chirurgische Behandlune erheblich beeinflussen.AbstractIn Part I of this paper the relevance, diagnostic criteria of psychiatric disorders after trattic accidents and their therapy were described.In this second paper we present the relevant data for surgeons out of a prospective study on psychological sequelae after traffic accidents in 179 patients.Nearly every 5th severely injured patient developed a posttraumatic stress disorder (PTSD) after a traffic accident. These patients were injured more severely compared to patients without any psychiatric disorder. Already shortly after the accident they reported more psychological symptoms and had more negative apprehensions towards their health. Premorbid personality influenced the development of psychiatric disorders after an accident significantly but in a modest degree. At follow-up patients with a PTSD reported more physical complaints and needed more help than patients without any psychiatric diagnosis.The study reveals that nsvchological factors influence the healing process and the surgical treatment significantly.


Unfallchirurg | 1998

Die psychischen folgen nach verkehrsunfällen

Ulrich Frommberger; Wolfgang Schlickewei; Rolf-Dieter Stieglitz; Elisabeth Nyberg; E. H. Kuner; Mathias Bergen

Psychische Stoerungen nach Verkehrsunfaellen sind haeufig. Bereits kurz nach einem Unfall koennen psychische Beschwerden auftreten. Diese Symptome beeinflussen den Heilungsprozess auf der erstversorgenden Station, in der Rehabilitation und die Beurteilungen im Gutachten. In zwei Teilen (Teil 2 siehe ITRD-Nummer D346289) werden unfallchirurgisch relevante psychiatrische Krankheitsbilder dargestellt, ihre diagnostischen Kriterien und Therapie sowie Ergebnisse aus einer prospektiven Studie. Der vorliegende erste Teil beschreibt Konzepte von psychischen Stoerungen nach Unfaellen, ihre Epidemiologie und Diagnostik sowie ihre Therapie. Es sind Fragen formuliert, mit deren Hilfe sich der Unfallchirurg am Krankenbett und im Gutachten ueber den psychischen Zustand schnell orientieren kann. Das stufenweise Vorgehen bei Verdacht auf psychische Stoerungen nach Unfaellen wird beschrieben. (A)ZusammenfassungPsychische Störungen nach Verkehrsunfällen sind häufig. Bereits kurz nach einem Unfall können psychische Beschwerden auftreten. Diese Symptome beeinflussen den Heilungsprozeß auf der erstversorgenden Station, in der Rehabilitation und die Beurteilungen im Gutachten.In zwei Teilen werden unfallchirurgisch relevante psychiatrische Krankheitsbilder dargestellt, ihre diagnostischen Kriterien und Therapie Bowie Ergebnisse aus einer prospektiven Studie.Der erste Teil beschreibt Konzepte von psychischen Störungen nach Unfällen, ihre Epidemiologie und Diagnostik sowie ihre Therapie. Es sind Fragen formuliert, mit deren Hilfe sich der Unfallchirurg am Krankenbett und im Gutachten über den psychischen Zustand schnell orientieren kann. Das stufenweise Vorgehen bei Verdacht auf psychische Störungen nach Unfällen wird beschrieben.AbstractPsychiatric disorders often occur after traffic accidents. Shortly after the accident psychopathological symptoms may develop. These symptoms modify the healing process during hospitalisation or rehabilitation and litigation.In 2 articles of this journal we describe psychiatric disorders which are relevant for surgical traumatology, their diagnostic criteria, the therapy and the results of a prospective study on traffic accident victims.This 1st part deals with the concept of psychiatric disorders after traffic accidents, its epidemiology, diagnosis and therapy. We add questions for the surgeon to get a tool for a quick orientation about the psychological status of the patient suitable to ask at bedside or during litigation process. We describe the stepwise process the surgeon can initiate when a psychiatric disorder is questionable or obvious.


Journal of Psychosomatic Research | 1999

The concept of “sense of coherence” and the development of posttraumatic stress disorder in traffic accident victims

Ulrich Frommberger; Rolf-Dieter Stieglitz; Steffen Straub; Elisabeth Nyberg; Wolfgang Schlickewei; E. H. Kuner; Mathias Berger


Archive | 1996

Verletzungsschutz durch Airbag

E. H. Kuner; Wolfgang Schlickewei


Unfallchirurg | 2001

Die Behandlung der Femurfrakturen im Kindesalter Konsensusbericht19. Tagung der Sektion Kindertraum

Hans Georg Dietz; I. Joppich; Ingo Marzi; Klaus Parsch; Wolfgang Schlickewei; Peter P. Schmittenbecher


Unfallchirurg | 1998

Die psychischen Folgen nach Verkehrsunfaellen. Teil I: Relevanz, diagnostische Kriterien und Therapie psychischer Stoerungen

Ulrich Frommberger; Wolfgang Schlickewei; Rolf-Dieter Stieglitz; Elisabeth Nyberg; E. H. Kuner; M Berger


Unfallchirurg | 1998

Die psychischen Folgen nach Verkehrsunfaellen. Teil II: Ergebnisse einer prospektiven Studie

Ulrich Frommberger; Wolfgang Schlickewei; Elisabeth Nyberg; Rolf-Dieter Stieglitz; E. H. Kuner; M Berger


European Journal of Trauma and Emergency Surgery | 1998

Psychological sequelae of traffic accidents. Part I: Relevance, diagnostic criteria and therapy of psychiatric disorders: Tell I: Relevanz, diagnostische Kriterien und Therapie psychischer störungen

Ulrich Frommberger; Wolfgang Schlickewei; Rolf-Dieter Stieglitz; Elisabeth Nyberg; E. H. Kuner; Mathias Bergen

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E. H. Kuner

University of Freiburg

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Ingo Marzi

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