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European Journal of Clinical Nutrition | 2008

Vitamin D status and health correlates among German adults

Birte Hintzpeter; Gert Mensink; Wulf Thierfelder; Manfred J. Müller; Christa Scheidt-Nave

Objective:To analyze vitamin D status based on serum 25-hydroxyvitamin D (25OHD) measurements, its determinants and health correlates in a representative sample of German adults.Subjects:A total of 1763 men and 2267 women, 18- to 79-year old, who participated in the representative German National Health Interview and Examination Survey 1998 and the integrated German Nutrition Survey.Results:The median vitamin D intake from both diet and supplements did not meet the recommended level of 5 μg/day, in either men (2.8 μg/day) or women (2.3 μg/day). Altogether 80.9% of men and 88.5% of women had vitamin D intakes below this level. Moderate (12.5–25 nmol/l serum 25OHD levels) and mild (25–50 nmol/l) vitamin D deficiency was prevalent in the adult population in Germany, even in younger age groups. Overall, 57% of men and 58% of women had vitamin D levels below 50 nmol/l. Among 65- to 79-year-old women, the proportion amounted to 75%, even during the sunnier half of the year. In sex-specific multiple linear regression models, independent determinants of serum 25OHD levels consistently included season, vitamin D intake from both diet and supplements, physical activity and living in a partnership. In addition, age and current menopausal hormone use contributed to the model among women, as opposed to time of day of blood sampling and body mass index (marginally) among men. Significantly lower serum 25OHD levels were observed in women with hypertension, cardiovascular diseases and noninsulin-treated diabetes mellitus as well as in men with insulin-treated diabetes mellitus compared with nonaffected participants.Conclusions:Vitamin D deficiency is a public health issue in Germany. We identified a number of determinants with potential for primary prevention of vitamin D deficiency. Risk and benefits of preventive actions need to be examined in further studies.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2007

Biochemical measures in the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS)

Wulf Thierfelder; Reinhard Dortschy; Birte Hintzpeter; Heidrun Kahl; Christa Scheidt-Nave

ZusammenfassungIm Rahmen des Kinder- und Jugendgesundheitssurveys (KiGGS) in Deutschland wurde eine Reihe verschiedener Laborparameter bestimmt, um Elternangaben und anthropometrische Messdaten zu bestehenden Erkrankungen und Gesundheitsrisiken durch weitere objektive Messdaten zu ergänzen. Insgesamt wurden 43 Parameter zu 3 wesentlichen Themenbereichen erhoben: Nährstoffmangel, Seroepidemiologie zu durchgemachten Infektionskrankheiten und Impfstatus, Risikoindikatoren und Risikofaktoren für chronische, nicht übertragbare Erkrankungen. Je nach Verfügbarkeit valider Referenzbereiche oder Schwellenwerte speziell für Kinder und Jugendliche sowie des Standardisierungsgrades der jeweiligen Labormethodik wurden die Laborparameter in 5 Bewertungskategorien eingeteilt. Wir berichten hier erste, deskriptive Ergebnisse zu ausgewählten Laborparametern, die beispielhaft für diese 5 Kategorien stehen. Um die bevölkerungsmedizinische Bedeutung der Messergebnisse beurteilen zu können und gegebenenfalls auch versorgungsrelevante, normative Referenzbereiche daraus abzuleiten, sind weitergehende Analysen notwendig. Diese werden sich zunächst auf Querschnittsanalysen der Zusammenhänge zwischen Laborparametern und anderen gesundheitsrelevanten, anthropometrischen und soziodemographischen Variablen konzentrieren. Mittel- und längerfristiges Ziel ist die Ableitung multidimensionaler Referenzbereiche unter gleichzeitiger Berücksichtigung mehrerer Laborparameter und zusätzlicher klinischer Informationen sowie die Überprüfung der prognostischen Validität von Referenzbereichen und Schwellenwerten für ausgewählte Laborparameter anhand der medizinischen Ergebnisse bei Weiterbeobachtung der Studienteilnehmer.AbstractIn the framework of the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS) a variety of biochemical parameters was determined in order to provide objective information on health status and particular health risks, in addition to parent interview data and anthropometric measurements. Overall 43 parameters covered three areas of particular public health interest: micronutrient deficiency, seroepidemiology of infectious diseases and immunization status, and risk indicators or risk factors for chronic non-communicable diseases. A review of available evidence regarding valid reference or cutoff values as well as the standardization of laboratory methods led to the categorization of these parameters into five classification categories. Here, we discuss the present first descriptive results on selected parameters representing the various categories. In order to determine the public health impact of measurement results, and perhaps even derive normative reference data relevant to health care, more detailed analyses will be required. In the first step, these will focus on cross-sectional analyses of the association between biochemical parameters and other health-related anthropometric and sociodemographic variables. Intermediate and long-term objectives will include the construction of multidimensional reference values taking into account several laborato ry data and other clinical information at the same time, and the prognostic validation of reference or cut-off values based on a follow- up of the study participants for clinical outcomes.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2007

Biochemische Messparameter im Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS)

Wulf Thierfelder; Reinhard Dortschy; Birte Hintzpeter; Heidrun Kahl; Christa Scheidt-Nave

ZusammenfassungIm Rahmen des Kinder- und Jugendgesundheitssurveys (KiGGS) in Deutschland wurde eine Reihe verschiedener Laborparameter bestimmt, um Elternangaben und anthropometrische Messdaten zu bestehenden Erkrankungen und Gesundheitsrisiken durch weitere objektive Messdaten zu ergänzen. Insgesamt wurden 43 Parameter zu 3 wesentlichen Themenbereichen erhoben: Nährstoffmangel, Seroepidemiologie zu durchgemachten Infektionskrankheiten und Impfstatus, Risikoindikatoren und Risikofaktoren für chronische, nicht übertragbare Erkrankungen. Je nach Verfügbarkeit valider Referenzbereiche oder Schwellenwerte speziell für Kinder und Jugendliche sowie des Standardisierungsgrades der jeweiligen Labormethodik wurden die Laborparameter in 5 Bewertungskategorien eingeteilt. Wir berichten hier erste, deskriptive Ergebnisse zu ausgewählten Laborparametern, die beispielhaft für diese 5 Kategorien stehen. Um die bevölkerungsmedizinische Bedeutung der Messergebnisse beurteilen zu können und gegebenenfalls auch versorgungsrelevante, normative Referenzbereiche daraus abzuleiten, sind weitergehende Analysen notwendig. Diese werden sich zunächst auf Querschnittsanalysen der Zusammenhänge zwischen Laborparametern und anderen gesundheitsrelevanten, anthropometrischen und soziodemographischen Variablen konzentrieren. Mittel- und längerfristiges Ziel ist die Ableitung multidimensionaler Referenzbereiche unter gleichzeitiger Berücksichtigung mehrerer Laborparameter und zusätzlicher klinischer Informationen sowie die Überprüfung der prognostischen Validität von Referenzbereichen und Schwellenwerten für ausgewählte Laborparameter anhand der medizinischen Ergebnisse bei Weiterbeobachtung der Studienteilnehmer.AbstractIn the framework of the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS) a variety of biochemical parameters was determined in order to provide objective information on health status and particular health risks, in addition to parent interview data and anthropometric measurements. Overall 43 parameters covered three areas of particular public health interest: micronutrient deficiency, seroepidemiology of infectious diseases and immunization status, and risk indicators or risk factors for chronic non-communicable diseases. A review of available evidence regarding valid reference or cutoff values as well as the standardization of laboratory methods led to the categorization of these parameters into five classification categories. Here, we discuss the present first descriptive results on selected parameters representing the various categories. In order to determine the public health impact of measurement results, and perhaps even derive normative reference data relevant to health care, more detailed analyses will be required. In the first step, these will focus on cross-sectional analyses of the association between biochemical parameters and other health-related anthropometric and sociodemographic variables. Intermediate and long-term objectives will include the construction of multidimensional reference values taking into account several laborato ry data and other clinical information at the same time, and the prognostic validation of reference or cut-off values based on a follow- up of the study participants for clinical outcomes.


European Journal of Epidemiology | 2003

Do users of dietary supplements differ from nonusers in their food consumption

Roma Beitz; Gert Mensink; Birte Hintzpeter; Beate Fischer; Helmut F. Erbersdobler

The objective of the study was to analyse macronutrient and food intakes of regular users (310 men, 495 women) and nonusers (1136 men, 1269 women) of vitamin and mineral supplements, aged 18–79 years. These were participants of the German Nutrition Survey, which was part of the German National Health Interview and Examination Survey 1998. Information on dietary behaviour including supplementation habits was assessed using a validated computerised dietary history method (DISHES 98). There were no major differences in macronutrient intakes between regular users and nonusers. After adjustment for age, energy intake, smoking, sport activity, socio-economic status and East/West German residence, regular supplement use was associated with a higher consumption of drinking water. Among men, a higher consumption of vegetable fat, poultry and fruit/vegetable juice, and among women, a higher consumption of fish, milk products, fruits and tea was also associated with regular supplement use. An inverse association was observed between regular supplement use and the consumption of coffee among women. Significant differences in food consumption between regular users and nonusers were observed, indicating a tendency for a healthier food choice among regular users.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2008

Supplementenkonsum bei Jugendlichen in Deutschland

Julia Six; Almut Richter; Martina Rabenberg; Birte Hintzpeter; C. Vohmann; Anna Stahl; H. Heseker; Gert Mensink

ZusammenfassungIm Jahr 2006 nahmen 20 % der Jugendlichen im Alter von 12–17 Jahren Supplemente ein. Supplemente wurden häufiger von körperlich-sportlich Aktiven sowie von Gymnasiasten eingenommen. Ein Großteil der Supplementnehmer verwendete ein einziges Präparat mit nur einem Nährstoff. Es war aber auch häufig die Einnahme eines Präparates mit mehreren Nährstoffen festzustellen. Am meisten wurde Vitamin C supplementiert, gefolgt von Magnesium, B-Vitaminen, Vitamin E und Kalzium.AbstractIn 2006, 20 % of adolescents aged 12–17 years used dietary supplements. Persons with high physical activity levels as well as those with high education levels consumed dietary supplements more often than others. Many supplement users used only one single-nutrient supplement. A similarly large proportion of users consumed one supplement with multiple nutrients. Most often supplements containing vitamin C, magnesium, B-vitamins, vitamin E and calcium were used.In 2006, 20 % of adolescents aged 12-17 years used dietary supplements. Persons with high physical activity levels as well as those with high education levels consumed dietary supplements more often than others. Many supplement users used only one single-nutrient supplement. A similarly large proportion of users consumed one supplement with multiple nutrients. Most often supplements containing vitamin C, magnesium, B-vitamins, vitamin E and calcium were used.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2008

Dietary supplement use among adolescents in Germany. Results of EsKiMo

Julia Six; Almut Richter; Martina Rabenberg; Birte Hintzpeter; C. Vohmann; Anna Stahl; H. Heseker; Gert Mensink

ZusammenfassungIm Jahr 2006 nahmen 20 % der Jugendlichen im Alter von 12–17 Jahren Supplemente ein. Supplemente wurden häufiger von körperlich-sportlich Aktiven sowie von Gymnasiasten eingenommen. Ein Großteil der Supplementnehmer verwendete ein einziges Präparat mit nur einem Nährstoff. Es war aber auch häufig die Einnahme eines Präparates mit mehreren Nährstoffen festzustellen. Am meisten wurde Vitamin C supplementiert, gefolgt von Magnesium, B-Vitaminen, Vitamin E und Kalzium.AbstractIn 2006, 20 % of adolescents aged 12–17 years used dietary supplements. Persons with high physical activity levels as well as those with high education levels consumed dietary supplements more often than others. Many supplement users used only one single-nutrient supplement. A similarly large proportion of users consumed one supplement with multiple nutrients. Most often supplements containing vitamin C, magnesium, B-vitamins, vitamin E and calcium were used.In 2006, 20 % of adolescents aged 12-17 years used dietary supplements. Persons with high physical activity levels as well as those with high education levels consumed dietary supplements more often than others. Many supplement users used only one single-nutrient supplement. A similarly large proportion of users consumed one supplement with multiple nutrients. Most often supplements containing vitamin C, magnesium, B-vitamins, vitamin E and calcium were used.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2012

Ausgewählte Aspekte einer Bürger- und Patientenorientierung in Deutschland

Kerstin Horch; Birte Hintzpeter; Livia Ryl; Marie-Luise Dierks

ZusammenfassungDie zunehmende Bürger- und Patientenorientierung im deutschen Gesundheitswesen spiegelt einen gesundheitspolitischen Prozess wider, der die individuelle und gesellschaftliche Verantwortung sowie mehr Autonomie der Nutzerinnen und Nutzer der Gesundheitsversorgung zum Ziel hat und zugleich als ein wesentlicher Baustein einer zukunftsorientierten Qualitätsentwicklung angesehen wird. Dazu gehören: Transparenz erhöhen, Kompetenz entwickeln, Patient(inn)enrechte stärken, Beschwerdemanagement verbessern. Zu diesen Parametern und zur Zufriedenheit mit dem letzten Kontakt im Gesundheitswesen wurden in der GEDA-Befragung 2009 des Robert Koch-Instituts (RKI) „Informationsverhalten und Selbstbestimmung von Bürger(inne)n und Patient(inn)en“ repräsentative Daten erhoben. Es zeigen sich Wissensdefizite in der Bevölkerung über ausgewählte Bereiche des Gesundheitswesens, Defizite auch bei der Kenntnis und Wahrnehmung von Rechten und zum Umgang mit Beschwerden. Diese variieren nach demografischen und sozioökonomischen Kriterien (Alter, Geschlecht, Bildungs- und Sozialstatus, Krankenkassenstatus). Deutlich werden unterschiedliche Bedarfslagen für verschiedene Bevölkerungsgruppen, die für eine Zielgruppenorientierung in Bezug auf Wissensvermittlung und Kompetenzentwicklung herangezogen werden können.AbstractThe growing citizen and patient orientation of the German healthcare system reflects a health policy process which aims to achieve more individual and social responsibility as well as more autonomy on the part of healthcare users. At the same time the process is regarded as an essential component of a future oriented quality development involving raising transparency, developing competence, strengthening patient rights and improving complaints management. Representative data on these parameters and on people’s level of satisfaction with their most recent contact with the healthcare service were collected in the 2009 GEDA survey ‘Information Behaviour and Self-determination of Citizens and Patients’ by the Robert Koch Institute. It reveals knowledge deficits in the population relating to selected areas of the healthcare service and there are also deficits in people’s knowledge and assertion of their rights and in the way complaints are handled. These deficits vary according to demographic and socio-economic criteria (age, sex, educational and social status, status vis à vis health insurance companies). It emerges that different population groups have different needs, which can be used for a target group orientation in the communication of knowledge and the development of competencies.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2012

Selected aspects of citizen and patient orientation in Germany. Assessment from the point of view of users

Kerstin Horch; Birte Hintzpeter; Livia Ryl; Marie-Luise Dierks

ZusammenfassungDie zunehmende Bürger- und Patientenorientierung im deutschen Gesundheitswesen spiegelt einen gesundheitspolitischen Prozess wider, der die individuelle und gesellschaftliche Verantwortung sowie mehr Autonomie der Nutzerinnen und Nutzer der Gesundheitsversorgung zum Ziel hat und zugleich als ein wesentlicher Baustein einer zukunftsorientierten Qualitätsentwicklung angesehen wird. Dazu gehören: Transparenz erhöhen, Kompetenz entwickeln, Patient(inn)enrechte stärken, Beschwerdemanagement verbessern. Zu diesen Parametern und zur Zufriedenheit mit dem letzten Kontakt im Gesundheitswesen wurden in der GEDA-Befragung 2009 des Robert Koch-Instituts (RKI) „Informationsverhalten und Selbstbestimmung von Bürger(inne)n und Patient(inn)en“ repräsentative Daten erhoben. Es zeigen sich Wissensdefizite in der Bevölkerung über ausgewählte Bereiche des Gesundheitswesens, Defizite auch bei der Kenntnis und Wahrnehmung von Rechten und zum Umgang mit Beschwerden. Diese variieren nach demografischen und sozioökonomischen Kriterien (Alter, Geschlecht, Bildungs- und Sozialstatus, Krankenkassenstatus). Deutlich werden unterschiedliche Bedarfslagen für verschiedene Bevölkerungsgruppen, die für eine Zielgruppenorientierung in Bezug auf Wissensvermittlung und Kompetenzentwicklung herangezogen werden können.AbstractThe growing citizen and patient orientation of the German healthcare system reflects a health policy process which aims to achieve more individual and social responsibility as well as more autonomy on the part of healthcare users. At the same time the process is regarded as an essential component of a future oriented quality development involving raising transparency, developing competence, strengthening patient rights and improving complaints management. Representative data on these parameters and on people’s level of satisfaction with their most recent contact with the healthcare service were collected in the 2009 GEDA survey ‘Information Behaviour and Self-determination of Citizens and Patients’ by the Robert Koch Institute. It reveals knowledge deficits in the population relating to selected areas of the healthcare service and there are also deficits in people’s knowledge and assertion of their rights and in the way complaints are handled. These deficits vary according to demographic and socio-economic criteria (age, sex, educational and social status, status vis à vis health insurance companies). It emerges that different population groups have different needs, which can be used for a target group orientation in the communication of knowledge and the development of competencies.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2012

Ausgewählte Aspekte einer Bürger- und Patientenorientierung in Deutschland@@@Selected aspects of citizen and patient orientation in Germany: Die Beurteilung aus der Sicht der Nutzer@@@Assessment from the point of view of users

Kerstin Horch; Birte Hintzpeter; Livia Ryl; Marie-Luise Dierks

ZusammenfassungDie zunehmende Bürger- und Patientenorientierung im deutschen Gesundheitswesen spiegelt einen gesundheitspolitischen Prozess wider, der die individuelle und gesellschaftliche Verantwortung sowie mehr Autonomie der Nutzerinnen und Nutzer der Gesundheitsversorgung zum Ziel hat und zugleich als ein wesentlicher Baustein einer zukunftsorientierten Qualitätsentwicklung angesehen wird. Dazu gehören: Transparenz erhöhen, Kompetenz entwickeln, Patient(inn)enrechte stärken, Beschwerdemanagement verbessern. Zu diesen Parametern und zur Zufriedenheit mit dem letzten Kontakt im Gesundheitswesen wurden in der GEDA-Befragung 2009 des Robert Koch-Instituts (RKI) „Informationsverhalten und Selbstbestimmung von Bürger(inne)n und Patient(inn)en“ repräsentative Daten erhoben. Es zeigen sich Wissensdefizite in der Bevölkerung über ausgewählte Bereiche des Gesundheitswesens, Defizite auch bei der Kenntnis und Wahrnehmung von Rechten und zum Umgang mit Beschwerden. Diese variieren nach demografischen und sozioökonomischen Kriterien (Alter, Geschlecht, Bildungs- und Sozialstatus, Krankenkassenstatus). Deutlich werden unterschiedliche Bedarfslagen für verschiedene Bevölkerungsgruppen, die für eine Zielgruppenorientierung in Bezug auf Wissensvermittlung und Kompetenzentwicklung herangezogen werden können.AbstractThe growing citizen and patient orientation of the German healthcare system reflects a health policy process which aims to achieve more individual and social responsibility as well as more autonomy on the part of healthcare users. At the same time the process is regarded as an essential component of a future oriented quality development involving raising transparency, developing competence, strengthening patient rights and improving complaints management. Representative data on these parameters and on people’s level of satisfaction with their most recent contact with the healthcare service were collected in the 2009 GEDA survey ‘Information Behaviour and Self-determination of Citizens and Patients’ by the Robert Koch Institute. It reveals knowledge deficits in the population relating to selected areas of the healthcare service and there are also deficits in people’s knowledge and assertion of their rights and in the way complaints are handled. These deficits vary according to demographic and socio-economic criteria (age, sex, educational and social status, status vis à vis health insurance companies). It emerges that different population groups have different needs, which can be used for a target group orientation in the communication of knowledge and the development of competencies.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2008

Supplementenkonsum bei Jugendlichen in Deutschland@@@Dietary supplement use among adolescents in Germany. Results of EsKiMo: Ergebnisse aus EsKiMo

Julia Six; Almut Richter; Martina Rabenberg; Birte Hintzpeter; C. Vohmann; Anna Stahl; H. Heseker; Gert Mensink

ZusammenfassungIm Jahr 2006 nahmen 20 % der Jugendlichen im Alter von 12–17 Jahren Supplemente ein. Supplemente wurden häufiger von körperlich-sportlich Aktiven sowie von Gymnasiasten eingenommen. Ein Großteil der Supplementnehmer verwendete ein einziges Präparat mit nur einem Nährstoff. Es war aber auch häufig die Einnahme eines Präparates mit mehreren Nährstoffen festzustellen. Am meisten wurde Vitamin C supplementiert, gefolgt von Magnesium, B-Vitaminen, Vitamin E und Kalzium.AbstractIn 2006, 20 % of adolescents aged 12–17 years used dietary supplements. Persons with high physical activity levels as well as those with high education levels consumed dietary supplements more often than others. Many supplement users used only one single-nutrient supplement. A similarly large proportion of users consumed one supplement with multiple nutrients. Most often supplements containing vitamin C, magnesium, B-vitamins, vitamin E and calcium were used.In 2006, 20 % of adolescents aged 12-17 years used dietary supplements. Persons with high physical activity levels as well as those with high education levels consumed dietary supplements more often than others. Many supplement users used only one single-nutrient supplement. A similarly large proportion of users consumed one supplement with multiple nutrients. Most often supplements containing vitamin C, magnesium, B-vitamins, vitamin E and calcium were used.

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Livia Ryl

Robert Koch Institute

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Anna Stahl

University of Paderborn

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