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Vaccine | 2013

Influenza vaccination in Austria from 1982 to 2011: a country resistant to influenza prevention and control.

Ursula Kunze; Gabriela Böhm; Ernest Groman

BACKGROUND Austrias position on influenza vaccination is unique. Generally it is recommended for everyone, and specifically for those over the age of 50 years and all children between 6 months and 5 years. However, the vaccination rate among the general public is one of the lowest in the world (<10%). Our objective was to provide baseline information to allow a better understanding of the low vaccination rate. METHODS This paper presents data on influenza vaccine use in Austria during a period of almost 30 years, from 1982 to 2011. Data presented in this study were obtained from three sources. RESULTS Between 1982 and 1992, Austria showed little change in its low proportion of vaccinations (from 20 to 23 doses/1000); from 1992 to 1995, the proportion increased to 52 doses/1000, retaining its status as one of the low-use countries. By 2003, the proportion had increased to 127 doses/1000, but Austria remained one of the three lowest-use Western European countries. Between 2007 and 2011/2012, a steady decrease to 81 doses/1000 was observed. CONCLUSION The Austrian population, and parts of the medical system, have shown distinct ignorance regarding the prevention and control of influenza over past decades. Possible reasons for this development are discussed.


Wiener Medizinische Wochenschrift | 2009

Nocturnal sleep-disturbing nicotine craving and accomplishment with a smoking cessation program.

Astrid Riemerth; Ursula Kunze; Ernest Groman

ZusammenfassungZIEL: Untersuchung des nächtlichen schlafstörenden Nikotinverlangens (nocturnal sleep-disturbing nicotine craving – NSDNC), einem Symptom der Nikotinabhängigkeit, an 2884 PatientInnen. METHODIK: Alle beschriebenen PatientInnen waren TeilnehmerInnen eines Raucherentwöhnungsprogramms in Niederösterreich, das vom Nikotin Institut in Zusammenarbeit mit der Niederösterreichischen Gebietskrankenkasse (NÖGKK) durchgeführt wurde. Das Betreuungsprogramm lief über fünf Wochen und inkludierte fünf ärztliche Einzelbetreuungsgespräche. An allen Beratungsterminen erhielten die PatientInnen einen TeilnehmerInnenbogen, der Fragen zur den Rauchgewohnheiten, Krankheiten, früheren Erfahrungen mit Raucherentwöhnung sowie der Motivation für einen Rauchstopp enthielt. Zusätzlich wurden Kohlenmonoxidwerte in der Ausatemluft gemessen. ERGEBNISSE: Von den 2884 PatientInnen zeigten 22,4 % (n = 647) Formen des NSDNC in unterschiedlicher Intensität: 77,1 % (n = 499) erwachten selten, 9,4 % (n = 61) erwachten einige Male pro Woche, 6,8 % (n = 44) erwachten mehrmals pro Woche und 6,6 % (n = 43) erwachten täglich. Es zeigte sich ein Zusammenhang zwischen NSDNC und Nikotinabhängigkeit, der Anzahl der gerauchten Zigaretten pro Tag, dem Kohlenmonoxidwert in der Ausatemluft sowie dem allgemeinen Rauchverlangen. Die Auswirkungen dieser Erkenntnisse auf ein Raucherentwöhnungsprogramm sind vielfältig. Die Erfolgsraten wurden von der Intensität des NSDNC beeinflusst. PatientInnen, die mehrmals pro Woche bzw. täglich erwachten hatten die geringste Chance ihr Rauchen zu beenden. Ebenso zeigten sie die geringste Compliance mit dem Programm. SCHLUSSFOLGERUNGEN: Es handelt sich um eine spezielle Gruppe von RaucherInnen, die das Symptom NSDNC zeigen. Vor allem jene Subgruppe die mehrmals pro Woche oder täglich erwacht kann als hochabhängig klassifiziert werden und benötigt deshalb ein speziell angepasstes Behandlungsregime. Eine weitere Entwicklung der Raucherentwöhnungsprogramme sowie Implementierung von Strategien zur Risikoreduktion sind erforderlich.SummaryAIMS: To study nocturnal sleep-disturbing nicotine craving (NSDNC), described as a symptom of nicotine dependence, in 2884 patients. METHODS: All patients were part of a smoking cessation program of the Nicotine Institute in collaboration with the general sick fund of Lower Austria. During the study period, the program (which is ongoing) lasted five weeks and included individual counseling. At all appointments, patients received a questionnaire about smoking habits, illnesses, previous experience in smoking cessation and their motivation to complete the program with the help of an assistant. Carbon monoxide levels in expired air were also measured. RESULTS: Analysis of NSDNC showed that 22.4% (n = 647) of patients suffered from this symptom with varying intensity: 77.1% (n = 499) awoke rarely; 9.4% (n = 61) awoke several times per week; 6.8% (n = 44) awoke most days and 6.6% (n = 43) awoke daily. NSDNC was associated with nicotine dependence, the number of cigarettes smoked per day, CO level and the craving for cigarettes in general. Consequences for smoking cessation programs are complex. Success rates were influenced by the intensity of NSDNC. Patients who awoke most days or daily had the lowest chance to quit smoking and the lowest compliance with the program. CONCLUSIONS: Patients suffering from NSDNC, especially those who awoke most days or daily, formed a specific group among cigarette smokers. They can be classified as highly dependent smokers who have special needs regarding treatment strategies and medication. Further developments of specific cessation programs and strategies of tobacco harm reduction are recommended.


Wiener Medizinische Wochenschrift | 2007

Influenza vaccination in Austria, 1982-2003.

Ursula Kunze; Ernest Groman; Gabriela Böhm; Michael Kunze

ZusammenfassungDie Schutzimpfung gegen Influenza spielt eine wichtige Rolle in Programmen für die öffentliche Gesundheit. Anfang der 90er-Jahre begannen internationale Wissenschaftler Informationen über den Gebrauch der Influenza-Impfung in Industrieländern zu sammeln. Der jährliche Level an verteilten Influenza-Impfstoffen in den einzelnen Ländern wurde mittels der Anzahl der verteilten Impfstoffdosen pro 1000 Gesamtbevölkerung berechnet. Im ersten Untersuchungszeitraum (1980–1992) zeigte sich in den 18 teilnehmenden Ländern ein geringer Gebrauch der Impfung. Insgesamt jedoch nahm die Zahl der Dosen in den meisten Ländern zu, mit Ausnahme von Österreich (20 Dosen/1000, 1980 und 23/1000 im Jahr 1992). Im Zeitraum 1992–1995 konnte Österreich den Verbrauch an Impfstoffdosen leicht auf 52/1000 steigern, blieb aber weiterhin hinter den meisten anderen Ländern zurück. Damals war die Selbstzahlung des Impfstoffes üblich, und es gab keinerlei Vergütung durch die Krankenkassen. Im dritten Untersuchungszeitraum (1996–2003) kam es zu einem Anstieg der verteilten Influenza-Impfstoffdosen auf 127/1000, zusammen mit Schweden (127) und Norwegen (102) gehörte Österreich allerdings zu den 3 letzten Ländern in Westeuropa. Mögliche Gründe für diese enttäuschenden Impfraten könnten sein: Die Menschen verwechseln Influenza mit dem grippalen Infekt, ein Mangel an effizientem sozialen Marketing zur Aufklärung der Bevölkerung, es existiert kaum eine Form der Kostenübernahme und es herrscht eine gewisse Uneinigkeit in der österreichischen Ärzteschaft, was die Wichtigkeit der Impfung angeht. Besonders im Hinblick auf eine drohende Pandemie müssen alle Anstrengungen unternommen werden, das Bewusstsein in der Bevölkerung zu heben und gute Durchimpfungsraten zu erzielen.SummarySince the past decade influenza vaccination is becoming an increasingly important aspect of public health programs. In the early 1990s independent investigators began to gather information on the comparative use of influenza vaccine in developed countries. The annual level of influenza vaccine distributed in each country was calculated as the number of doses distributed per 1000 total resident population. During the first period of research in 18 developed countries influenza vaccine was widely underused. From 1980 to 1992 the annual vaccination rates increased in most of the 18 countries. But Austria (Switzerland and Finland) showed little change (20 doses/1000 in 1982 and 23 doses in 1992). When in 1992–1995 four new countries were included, doses increased slightly in Austria, too, to about 52 doses/1000 in 1995, but the country still belonged to the low-use countries compared to Spain 160 doses/1000, although vaccination was recommended for all elderly people <65 years and persons with high-risk medical conditions. Self-payment was usual, and there was no reimbursement within the national or social health insurance schemes. From 1996 (77 doses/1000), to 2000 (118 doses/1000) and 2003 (127 doses/1000), vaccination increased slightly, but Austria remained one of the lowest three Western European countries reported, together with Sweden (127) and Norway (102). Possible reasons for the low usage in Austria may be the following: people mistake influenza for an influenzalike illness, a lack of effective social marketing, costs are not taken over by social or private insurances and discordance in the Austrian medical fraternity about the importance of vaccination. Especially in view of a possible new influenza pandemic, public awareness of the importance of vaccination must increase.


Archive | 2011

Klinische Psychologie im Bereich Sozialmedizin — Stationäre Raucherentwöhnung als Beispiel nationaler Forschungskooperationen

Rudolf Schoberberger; Gabriela Böhm; Ernest Groman; Michael Kunze

Stark nikotinabhangigen RaucherInnen steht heute, neben ambulanten Angeboten, auch eine dreiwochige stationare Therapie zur Verfugung, deren Kosten von verschiedenen Krankenkassen, wie etwa der Versicherungsanstalt fur Eisenbahnen und Bergbau, der Wiener Gebietskrankenkasse und der Oberosterreichischen Gebietskrankenkasse, ubernommen werden.


Cancer Epidemiology | 2011

Trends in mortality and mean age at death from lung cancer in Austria (1975–2007)

Livia Borsoi; Ursula Kunze; Michael Kunze; Ernest Groman; Michael Kundi

OBJECTIVE To investigate trends in mortality and mean age at death from lung cancer (MADLC) compared to mean age at death from all causes (MAD) over the period 1975 - 2007 in Austria. Results are assessed with respect to secular trends in smoking habits. METHODS MAD and MADLC were computed by year and gender as the expected value of a fitted Weibull distribution. Age-period-cohort effects on lung cancer death rates were estimated by hierarchical Poisson models. RESULTS In females MADLC was on average about 2 years higher than in males and tended to decrease since the mid 1980s, while after the mid 1990s MADLC in males increased such that the difference between men and women shrank to about half a year in 2007. Females dying from lung cancer lost about 6 years of life during the late 1970s but more than 10 years after 2000, while males lost 2 years in the 1970s and 5 years after 2000. Males demonstrated a decreasing risk with increasing year of birth, with the exception of cohorts born during or immediately after the World Wars that showed peak relative risks (RR). Females did not show pronounced birth cohort effect except for a peak RR for cohorts born during and after World War II. CONCLUSIONS MADLC provides additional information about secular trends in addition to incidence data. The declining trend of MADLC in females and in males up to the mid 1990s points to a change of smoking habits with an earlier onset of smoking in both genders. The subsequent increase in males during the last decade may be attributed to an increasing proportion of quitters because smoking cessation delays onset of lung cancer.


Wiener Medizinische Wochenschrift | 2009

Rauchausstieg mit Nikotinersatztherapie – ein Update@@@Smoking cessation with Nicotine replacement therapy (NRT) – a scientific Update

Karl-Heinz Mulzer; Alfred Lichtenschopf; Irmgard Homeier; Ernest Groman

SummaryNicotine replacement therapy (NRT) is available in various application forms for the treatment of tobacco addiction. All forms underwent a comprehensive clinical study program (approx. 132 trial) to research on efficacy, safety and influence of environmental conditions. Nicotine gum, patch, nasalspray, microtab, lozenge and inhaler are recommended based on evidence criteria (OR 1.5 to 3.6, variation based on usage conditions and application form. NRT forms are OTC medicines (Exception: Nicotine nasalspray). The quality and the certainty of the nicotine replacement therapy will be enhanced by reflecting considerations concerning the indication, correlation of single NRT form to the appropriate user as well as the right dosage and compliance matters.ZusammenfassungDie Nikotinersatztherapie steht in verschiedenen Darreichungsformen für die Behandlung der Tabakabhängigkeit zur Verfügung. Alle Formen wurden einem umfangreichen klinischen Studienprogramm unterzogen (ca. 132 Studien), in dem Wirksamkeit, Sicherheit aber auch den Einfluss von Rahmenbedingungen untersucht wurde. Nikotinkaugummi, -pflaster, -nasalspray, -mikrotablette, -lutschtablette und -inhaler werden anhand evidenzbasierter Kriterien als wirksam empfohlen (OR 1,5 bis 3,6 je nach Anwendung und Darreichungsform). Sie sind rezeptfreie Arzneimittel (Ausnahme: Nikotinnasalspray). Besonderheiten bei der Indikationsstellung, bei der Zuordnung der Form des Nicotinersatzes zum geeigneten Anwender, der Dosierung sowie Compliance erhöhen die Sicherheit im Umgang und die Qualität der Nikotinersatztherapie.


Wiener Medizinische Wochenschrift | 2009

Vareniclin – medikamentöse Therapie der Tabakabhängigkeit@@@Varenicline – pharmacological therapy of tobacco dependence

Patricia Tschabitscher; Irmgard Homaier; Alfred Lichtenschopf; Ernest Groman

SummaryEvery year about 1.2 million deaths attributable to smoking occur in Europe. Effective smoking cessation, therefore, is essential. Varenicline is the first medication specifically developed for smoking cessation. The efficacy of varenicline in smoking cessation is due to its role as a partial agonist/antagonist at the α4β2 nicotine receptors. This dual action causes a reduction in cigarette craving as well as withdrawal symptoms; moreover, it decreases the pleasurable and reinforcing effects of smoking. This article discusses the current clinical data regarding efficacy and safety of varenicline and its role in smoking cessation.ZusammenfassungJedes Jahr gibt es in Europa 1,2 Millionen Todesfälle, die auf Zigarettenkonsum zurückzuführen sind. Effektive Raucherentwöhnung ist daher von besonderer Bedeutung. Vareniclin ist das erste Medikament, das speziell zur Raucherentwöhnung neu entwickelt wurde. Die Wirksamkeit von Vareniclin bei der Raucherentwöhnung beruht auf seiner Wirkung als partieller Agonist/Antagonist am α4β2-Nikotinrezeptor. Dieser duale Wirkmechanismus bewirkt einerseits eine Verminderung des Rauchverlangens sowie eine Linderung der Entzugssymptome und hemmt andererseits die direkte Wirkung des Rauchens. Dieser Artikel diskutiert die derzeitigen Studiendaten zur Sicherheit und Effektivität von Vareniclin und dessen Bedeutung in der Raucherentwöhnung.


Wiener Medizinische Wochenschrift | 2009

Ambulante Raucherentwöhnung: Ein Bericht über 3.260 Fälle@@@Outpatient smoking cessation: A report on 3,260 cases

Ernest Groman; Astrid Riemerth; Andrea Steiner-Ringl; Irene Veitsmeier; Armin Kroat; Ulrike Kroat; Gerda Bernhard

SummaryA total number of 3260 smokers were included into a 4-week smoking cessation programme of the Regional Sickness Fund of Lower Austria in which participants were coached by health care professionals. The smoking status of each subject, as determined by measuring expired CO, resulted in a success rate of 70.6% (non-smokers and persons with smoking reduction). Success rates were emerged to increase with decreasing level of baseline nicotine dependence (determined with the Fagerström Test for Nicotine Dependence = FTND). Even in the group of heavily dependent smokers, however, (FTND Score 8–10) a non-smoking rate of 33.9% was achieved. Moreover, an additional 27.6% of the persons of this group had reduced the number of cigarettes smoked daily. The positive effect of nicotine replacement therapy (NRT) could be demonstrated by the high rate of 69.3% non-smokers in this group of participants, which was clearly higher than in participants who did not use NRT.ZusammenfassungSeit 2001 wird seitens der Niederösterreichischen Gebietskrankenkasse ein 5-wöchiges ambulantes Raucherentwöhnungsprogramm angeboten, dass vom Nikotininstitut an insgesamt 18 verfügbaren Standorten ärztlich betreut wird. Insgesamt konnten bis Mitte 2007 3260 Raucher betreut werden, die während der wöchentlichen Besuche vom medizinischen Personal bei 5 möglichen Konsultationen behandelt wurden. Die Ermittlung des Rauchstatus nach Therapieende mittels Messung des CO Gehaltes in der Ausatemluft erbrachte eine Erfolgsquote (Nichtraucher und reduzierte Raucher) von 70,6 %. Diese warumso höher, je geringer die Abhängigkeit (ermittelt mit dem Fagerström-Test für Nikotinabhängigkeit = FTND) vor Therapiebeginn war. Dennoch konnte selbst bei den stark abhängigen Rauchern (FTND Score 8–10) eine Nichtraucherquote von 33,9 % ermittelt werden. Zudem hatten weitere 27,6 % der Personen dieser Gruppe die Zahl der täglich gerauchten Zigaretten reduziert. Der positive Einfluss von Nikotinersatzpräparaten konnte dadurch gezeigt werden, dass der Anteil der Nichtraucher in dieser Gruppe mit 69,3 % deutlich höher war als bei den Teilnehmern ohne medikamentöse Unterstützung.


Nicotine & Tobacco Research | 2007

Lung Cancer Risk Measured by the Fagerström Test for Nicotine Dependence

Ursula Kunze; Eva Schöler; Rudolf Schoberberger; Christian Dittrich; Kurt Aigner; Pal Bölcskei; Ernest Groman


Tobacco Control | 2000

Carbon monoxide in the expired air of smokers who smoke so-called "light" brands of cigarettes.

Ernest Groman; Doris Blauensteiner; Ursula Kunze; Rudolf Schoberberger

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Ursula Kunze

Medical University of Vienna

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Gabriela Böhm

Medical University of Vienna

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Astrid Riemerth

Medical University of Vienna

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