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Unfallchirurg | 1985

Gedanken zum Zeitpunkt der Operation bei Frakturen des Oberschenkelknochens

Hermann Ecke; L. Faupel; P. Quoika

As shown by a study elaborated in 1980 by the A.O. (Working Association for Osteosynthesis) which was based on the data of 1127 patients, the number of general complications occuring during the primary treatment of fractures of the femur had increased by 13%. However, this study also comprised a great number of polytraumatically injured persons possessing other indications for surgery than patients with monosseous fractures of the femur shaft. So all monosseous fractures of the shaft were compiled with the aid of the A.O. computer in Bern, and 1257 cases were received. It is clearly demonstrated by evaluating these cases that a primary treatment of fractures of the femur has a significantly better effect than a delayed treatment. The number of cardiac complications increases with the time interval passing between injury and treatment. The same effect was not statistically proved for pulmonary complications; on the contrary some pulmonary complications occured during primary treatment in young patients, i.e. in a group of patients where this is expected least of all. For the future, the circulatory parameters of these patients must be estimated with special accuracy. Fatalities only occurred in the group of the oldest patients; the number of deaths increased significantly with the time interval after the injury. The differences between the present study and the preceding. A.O. study of 1980 are explained by the relatively great number of polytraumatically injured persons with fractures of the femur included in the first study. However, no satisfactory explanation does exist for the deaths occurred in 1972 at our own hospital, mentioned at the beginning of this report.ZusammenfassungAnläßlich einer AO-Sammelstudie aus dem Jahre 1980 anhand von 1127 Verletzten wurde eine Zunahme der allgemeinen Komplikationen um 13% bei der Primärversorgung von Oberschenkelfrakturen festgestellt. In diese Studie waren aber sehr viele Polytraumatiker eingegangen, die andere Operationsindikationen besitzen als Patienten mit monossären Oberschenkelschaftbrüchen. Aus diesem Grunde wurden monossäre Schaftbrüche über den Computer der AO in Bern abgefragt, und es kamen 1257 Behandlungsfälle zusammen. Die Auswertung dieser Behandlungsabläufe zeigt eindeutig, daß die Primärversorgung von Obserschenkelfrakturen sich signifikant günstiger auswirkt als eine aufgeschobene Versorgung. Kardiale Komplikationen nahmen mit zunehmender Zeit vom Trauma her zu. Für pulmonale Komplikationen ließ sich das gleiche nicht statistisch sichern; es fiel im Gegenteil auf, daß gerade in der Jugendgruppe bei den Primärversorgungen, also da, wo man es am wenigsten erwarten darf, einige pulmonale Komplikationen auftraten. Hier muß in Zukunft offensichtlich mit besonderer Sorgfalt die Beurteilung der aktuellen Kreislaufparameter durchgeführt werden. Die Todesfälle tratenjedoch nur in der Gruppe der ältesten Verletzten auf, ihre Zahl steigerte sich signifikant mit zunehmendem Abstand vom Trauma. Die Unterschiede zu unserer vorausgehenden AO-Sammelstudie aus dem Jahre 1980 erklären sich aus der verhältnismäßig großen Anzahl der damals miterfaßten Polytraumatiker mit Oberschenkelfrakturen. Für die eingangs erwähnten Todesfälle unserer eigenen Klinik aus dem Jahre 1972 gibt es trotzdem keine befriedigende Erklärung.AbstractAs shown by a study elaborated in 1980 by the A.O. (Working Association for Osteosynthesis) which was based on the data of 1127 patients, the number of general complications occuring during the primary treatment of fractures of the femur had increased by 13%. However, this study also comprised a great number of polytraumatically injured persons possessing other indications for surgery than patients with monosseous fractures of the femur shaft. So all monosseous fractures of the shaft were compiled with the aid of the A.O. computer in Bern, and 1257 cases were received. It is clearly demonstrated by evaluating these cases that a primary treatment of fractures of the femur has a significantly better effect than a delayed treatment. The number of cardiac complications increases with the time interval passing between injury and treatment. The same effect was not statistically proved for pulmonary complications; on the contrary some pulmonary complications occured during primary treatment in young patients, i.e. in a group of patients where this is expected least of all. For the future, the circulatory parameters of these patients must be estimated with special accuracy. Fatalities only occurred in the group of the oldest patients; the number of deaths increased significantly with the time interval after the injury. The differences between the present study and the preceding. A.O. study of 1980 are explained by the relatively great number of polytraumatically injured persons with fractures of the femur included in the first study. However, no satisfactory explanation does exist for the deaths occurred in 1972 at our own hospital, mentioned at the beginning of this report.


Unfallchirurg | 1984

Indikation und Ergebnisse der Verkürzungsosteotomie der Ulna

L. Faupel; K. Kunze; K. E. Rehm

A relatively or absolutely too long ulna leads always to pain in the wrist, so that a compensation in length of both forearmbones is achieved by shortening osteotomy. The gradual ulna shortening osteotomy, the stylectomy and the resection of the caput ulnae with or without radius transposition osteotomy are available as shortening operation. In 17 patients of the Giessener Unfallchirurgischen Klinik we performed in 14 cases a shortening osteotomy of the ulna and in 3 cases a resection of the caput ulnae. The shortening osteotomy lead in all cases to a reduction of complaints and to an improvement of the mobility of the wrist. Due to frequent arthropathy the resection of the caput ulnae should be taken more often into consideration in older people.ZusammenfassungEine relativ oder absolut zu lange Ulna führt stets zu Schmerzen im Handgelenk, so daß durch Verkürzungsoperationen ein Längen-ausgleich beider Unterarmknochen hergestellt werden muß. Als Verkürzungsoperation kommen die stufenförmige Ulnaverkür-zungsosteotomie, die Stylektomie und Ulnaköpfchenresektion mit und ohne Radiusumstellungsosteotomie in Frage.Bei 17 Patienten der Gießener Unfallchirurgischen Klinik wurden in 14 Fällen eine Ulnaverkürzungsosteotomie und in drei Fällen eine Ulnaköpfchenresektion durchgeführt. Die Verkürzungsosteotomien führten in allen Fällen zu einer Verringerung der Beschwerden und zu einer Verbesserung der Beweglichkeit im Handgelenk. Im höheren Lebensalter sollte wegen der häufigen Arthrosen vermehrt die Ulnaköpfchenresektion berücksichtigt werden.AbstractA relatively or absolutely too long ulna leads always to pain in the wrist, so that a compensation in length of both forearmbones is achieved by shortening osteotomy. The gradual ulna shortening osteotomy, the stylectomy and the resection of the caput ulnae with or without radius transposition osteotomy are available as shortening operation.In 17 patients of the Gießener Unfallchirurgischen Klinik we performed in 14 cases a shortening osteotomy of the ulna and in 3 cases a resection of the caput ulnae. The shortening osteotomy lead in all cases to a reduction of complaints and to an improvement of the mobility of the wrist. Due to frequent arthropathy the resection of the caput ulnae should be taken more often into consideration in older people.


Unfallchirurg | 1986

Die Eigenblut-Antibiotika-Plombe als wirksame Therapie der chronischen Osteomyelitis

L. Faupel; K. Kunze; H. Ecke

ZusammenfassungDurch Sequestrierung, Thrombosierung der Endstrombahn und Einkapselung der Knochenherde ist eine chronische Osteomyelitis durch parenterale Gabe von Antibiotika nicht beherrschbar. 1951 wies Winter auf die Eigenblut-Antibiotika-Plombe hin. Deren Prinzip besteht in der Anreicherung eines oder mehrerer Antibiotika in einem körpereigenen Träger, aus dem sich das oder die Antibiotika lösen und lokal wirksam werden. Im Tierversuch sinkt der Streptomycingehalt im peripheren Blut erst nach 130 Stunden auf die hemmende Grenzkonzentration von 0,008 g/ml des Bakterien-Teststammes. Die Eigenblut-Antibiotika-Plombe verwandelt sich in eine Bindegewebsplombe und nach etwa sieben Wochen langsam in eine Knochenplombe. Zum therapeutischen Gelingen der Antibiotikaplombe gibt es drei Voraussetzungen: 1. Es darf sich nur um einen begrenzten, nicht zu großen unilokulären Knochenprozeß handeln. 2. Großzügiges Débridement und Sequesterotomie, und 3. der Knochen muß über eine absolute Eigenstabilität verfügen. Von 112 Patienten, die mit einer Eigenblut-Antibiotika-Plombe behandelt wurden, wurden 74 Patienten auf Anhieb symptomfrei. Bei zwei Drittel der Patienten heilte der Prozeß äußerlich ab.AbstractA control of osteomyelitis by parenteral administration of antibiotic drugs is not possible due to sequestration, thrombosis of the peripheral vessels, and encapsulation of the osseous focuses. The autoblood-antibiotic plombage was indicated in 1951 by Winter. The principle used for this method is the concentration of one or more antibiotic drugs in an autogenic carrier releasing the drugs which then exert their effect directly at the site of the disease. In the experimentation on animals, the streptomycin level in the peripheral blood decreases only after 130 hours to the inhibiting threshold value of 0.008 g/ml. The autoblood-antibiotic filling becomes a connective tissue filling and, about seven weeks later, a bone filling. There are three conditions for a therapeutic success of the antibiotic plombage. 1. It must be only a limited, unilocalized, not too extended bone process. 2. large débridement and sequestrotomy, and 3. the bone must be provided with an own absolute stability. 74 out of 112 patients treated with an autoblood-antibiotic plombage were immediately free from symptoms. Two thirds of these patients showed a superficial recovery.A control of osteomyelitis by parenteral administration of antibiotic drugs is not possible due to sequestration, thrombosis of the peripheral vessels, and encapsulation of the osseous focuses. The autoblood-antibiotic plombage was indicated in 1951 by Winter. The principle used for this method is the concentration of one or more antibiotic drugs in an autogenic carrier releasing the drugs which then exert their effect directly at the site of the disease. In the experimentation on animals, the streptomycin level in the peripheral blood decreases only after 130 hours to the inhibiting threshold value of 0.008 g/ml. The autoblood-antibiotic filling becomes a connective tissue filling and, about seven weeks later, a bone filling. There are three conditions for a therapeutic success of the antibiotic plombage. 1. It must be only a limited, unilocalized, not too extended bone process. 2. large débridement and sequestrotomy, and 3. the bone must be provided with an own absolute stability. 74 out of 112 patients treated with an autoblood-antibiotic plombage were immediately free from symptoms. Two thirds of these patients showed a superficial recovery.


Unfallchirurg | 1984

Operationsindikation und Verfahrenswahl beim distalen Radiusbruch—Draht, Platten, Fixateur externe

L. Faupel; H. Ecke; K. E. Rehm

ZusammenfassungDer typische Radiusbruch wird überwiegend konservativ behandelt. Instabile Bruchformen, Flexionsbrüche und offene Frakturen werden operiert. Hierbei kommen nach fester Behandlungstaktik Kirschner-Draht-, Platten- und Schraubenosteosynthesen zur Anwendung. Schwere Trümmerfrakturen werden neben einer Minimalosteosynthese durch den Mini-Fixateur externe stabilisiert. In der Unfallchirurgischen Klinik Gießen konnten so 50% sehr gute und gute, 38% befriedigende und 12% schlechte Behandlungs-ergebnisse bei operierten Frakturen erreicht werden. Als häufigste Komplikationen traten in 21% Sensibilitätsstörungen im Versorgungsgebiet des oberflächlichen Radialisastes auf.AbstractThe treatment of the typical fracture of the radius is predominantly conservative. Unstable frctures, bending fractures and open fractures will receive operative treatment. Hereby Kirschner wires, blade plates and screws are applived for osteosynthesis. Heavy comminuted fractures were stabilized, besides by minimal osteosynthesis, by a mini-external fixation unit. The results of operative treatment in the Unfallchirurgische Klinik Gießen were in 50% excellent and good, in 38% satisfactory and in 12% bad. The main complications were disturbances of sensibility in the area of the superficial branch of the radial nerve.


Unfallchirurg | 1985

Durchblutungsmessungen an frei transplantierten Rippen-und Beckenkammspänen mit der Tracer-microspheres-Methode

L. Faupel; K. Kunze; H. Kafurke; B. Winkler

ZusammenfassungMit der Tracer-microspheres-Methode läßt sich die tatsächliche Durchblutung von Knochentransplantaten im zeitlichen Ablauf ihrer Implantation bestimmen. Der transplantierte Rippenspan erweist sich im Vergleich zum kortikospongiösen Beckenspan hinsichtlich der Durchblutung als annähernd gleichwertig. Der langstreckig überbrückende Rippenspan weist nach sechs Wochen etwa die Ausgangsdurchblutung auf.AbstractThe actual blood perfusion of bone grafts in the lapse of time of their implantation is demonstrable by the tracer microsphere-method. The transplanted rib bone graft turns out to be almost equal to the cortico-spongiose pelvis bone graft concerning the blood perfusion. The long distance bridging rib bone graft shows the blood perfusion of the starting point after six weeks.


Unfallchirurg | 1992

Posttraumatische Schädigung des distalen Radioulnar-gelenkes mit Störung der Unterarmumwendbewegung

H. Ecke; Th. Zimmermann; K. Schnecker; L. Faupel

ZusammenfassungInnerhalb eines Zeitraumes von 14 Jahren wurden an der Unfallchirurgischen Universitätsklinik in Gießen insgesamt 27 Korrekturoperationen nach posttraumatischer Schädigung des distalen Radioulnargelenkes vorgenommen. Die letzten zehn Fälle konnten jetzt noch einmal nachuntersucht werden, während die Ergebnisse der ersten 17 durch Nachuntersuchung nicht mehr zu überprüfen waren. Es wurden unterschiedliche Methoden zur Korrektur angewandt. Die Ergebnisse waren nahezu ausschließlich Verbesserungen in der Funktion der Umwendbewegungen, aber auch in den anderen Funktionen im Handgelenk.AbstractWithin a period of 14 years in 27 cases operative correction of a traumatic lesion of the distal radioulnar joint has been performed at the University Clinic of Gießen. The follow-up of our results is to be confined to the last ten cases; all efforts to evaluate the outcome of 17 joints having been operated on previously unfortunately have proved to be unfeasible.—Different types of corrective operative procedures have been accomplished. Improvement of wrist function, particulary of pronation and supination, was obtained in almost every case.Within a period of 14 years in 27 cases operative correction of a traumatic lesion of the distal radioulnar joint has been performed at the University Clinic of Giessen. The follow-up of our results is to be confined to the last ten cases; all efforts to evaluate the outcome of 17 joints having been operated on previously unfortunately have proved to be unfeasible. Different types of corrective operative procedures have been accomplished. Improvement of wrist function, particularly of pronation and supination, was obtained in almost every case.


Unfallchirurg | 1985

Kontinuitätsresektionen langer Röhrenknochen und späterer knöcherner Wiederaufbau

K. Kunze; L. Faupel; K. E. Rehm; H. Ecke

ZusammenfassungDer knöcherne Wiederaufbau langstreckiger Defektpseudarthrosen ist mit Hilfe moderner Osteosyntheseverfahren, die eine exakte Ruhigstellung des Knochens garantieren, möglich. Um dieses Ziel zu erreichen, sind aber in der Regel zahlreiche Operationen nötig, um die erforderliche Infektfreiheit zu erzielen und durch anschließende Knochenspanverpflanzungen die knöcherne Stabilität wiederherzustellen. Der Behandlungszeitraum kann sich dabei über drei bis fünf Jahre erstrecken und ist nicht selten von Rückschlägen oder auch von Mißerfolgen gekennzeichnet. Dieses muß mit dem Patienten vor Beginn einer solchen Behandlung abgesprochen werden, und es muß sichergestellt sein, daß der Patient eine solche Behandlung auch wirklich wünscht.AbstractThe osseous restitution of extended deficiency pseudarthroses is possible by means of modern osteosynthesis methods which exactly immobilize the bone. However, numerous operations are required in order to prevent infections and to reconstruct the osseous stability by subsequent bone chip grafts. The treatment may take three to five years, and relapse and even failure will occur frequently. This aspects have to be discussed with the patient before beginning such a treatment, and there must not be any doubt that the patient really desires to be treated in this way.The osseous restitution of extended deficiency pseudarthroses is possible by means of modern osteosynthesis methods which exactly immobilize the bone. However, numerous operations are required in order to prevent infections and to reconstruct the osseous stability by subsequent bone chip grafts. The treatment may take three to five years, and relapse and even failure will occur frequently. This aspects have to be discussed with the patient before beginning such a treatment, and there must not be any doubt that the patient really desires to be treated in this way.


Archive | 1984

Vergleichende Untersuchungen der biologischen Wertigkeit frei transplantierter Beckenkamm- und Rippenspäne

L. Faupel; Kl.-G. Kunze

Das Problem der Defektuberbruckung bei langen Rohrenknochen ist seit Jahren Gegenstand intensiver Forschung (5). Als das geeignetste Material hat sich dabei die auto loge Spongiosa oder ein autologer corticospongioser Span erwiesen, wenn kein gestieltes Knochentransplantat, wie bei einer Fibula-pro-Tibia-Operation zur Verfugung steht (4). Aber auch auto loge Spongiosa oder ein autologer corticospongioser Span steht nur in begrenzter Menge zur Verfugung. In den meisten Fallen wird dabei auf die Beckenkammspongiosa oder einen corticospongiosen Beckenkammspan zuruckgegriffen. Ziel unserer Untersuchung war es, die wertigkeit auch anderer Knochen hinsichtlich ihrer Durchblutung als mogliche Transplantate zu untersuchen. Wir benutzten dabei die Tracer microspheres-Methode zur Messung der Knochendurchblutung (3). Mit dieser Methode ist es moglich, die Flow-Werte der Knochendurchblutung zu bestimmen, wie vorangegangene Untersuchungen gezeigt haben (1, 2). Mit der Tracer microspheres-Methode haben wir eine Moglichkeit, den tatsachlichen Durchblutungsflus in ml/100 g Gewicht und pro Minute festzustellen. Die Methode basiert auf dem Prinzip der Indikatorverdunnungsmethoden. Zur Bestimmung des regionalen Blutflusses in der Einheit ml/100 g·min werden „tracer microspheres“ (TM) in die arterielle Strombahn eingebracht.


Unfallchirurg | 1981

[Changes of bone-perfusion in osteosynthesis of the femur with a marrow-nail (author's transl)].

Kl.-G. Kunze; L. Faupel; U. Rittstieg; M. Hofmann

ZusammenfassungEs wird über die Veränderungen der Knochendurchblutung der hinteren Extremität nach Marknagelosteosynthesen berichtet. Bei elf Schäferhundbastarden wurde an einem Femur eine Osteotomie gesetzt und diese mit einer Marknagelostesynthese ohne Aufbohren der Markhöhle operativ versorgt. Mit der „tracer microspheres“-Methode wurde die Durchblutung von Femur, Tibia und Talus beider Hinterläufe präoperativ, postoperativ, zwei Wochen (zehn Hunde) und sechs Wochen (acht Hunde) postoperativ gemessen. Direkt postoperativ kommt es in allen untersuchten Knochen des operierten Laufes zu einem Abfall der Durchblutung. Nach zwei Wochen ist es zu einer wesentlichen Vermehrung der Durchblutung aller Knochen beider Hinterläufe gekommen. Bei der Femurspongiosa fallen die Durchblutungswerte bis zur sechsten postoperativen Woche wieder nahezu auf die Ausgangswerte ab, während bei der Kortikalis der Anstieg weiter anhält. Beim operierten Femur ist ein stärkerer Anstieg der Durchblutung der Kortikalis zu verzeichnen als bei der Kortikalis der übrigen Knochen der Hinterläufe.AbstractThe perfusion of the bone in the hind leg after osteosynthesis (nailing of the bone-marrow) was studied. In 11 shepherd dogs (bastards) an osteotomy of the fermur was done; it was treated with a marrow-nail without boring the marrow-cavity. With the “tracermicrosphere”-method the perfusion of femur, tibia and talus of both hind legs was measured. Measurements were performed before and after surgery, in 10 dogs 2 weeks and in 8 dogs 6 weeks after surgery. Immediately after the operation the perfusion was reduced considerably in all the examined bones of the operated leg. Two weeks later the perfusion was increased in all bones of both hind limbs. In the cancellous bone of the femur the perfusion reached the original preoperative values after 6 weeks; in cortical bone a further increase of the perfusion was noted. This increase was most marked in the cortical bone of the operated femur; it was less in the cortical bone of the other bones.


European Journal of Trauma and Emergency Surgery | 1992

Traumatic lesion of the distal radioulnar joint with concomitant disturbance of fore arm rotation

Hermann Ecke; Thomas D. Zimmermann; K. Schnecker; L. Faupel

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H. Ecke

University of Giessen

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K. Kunze

University of Giessen

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